Skip to main content
Update 19 juni 2019.

Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.



Update 23 augustus 2019.

Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.



Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?



Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!



Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.



NS Flex zonder abonnement

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.



Is NS Flex te combineren met abonnementen?

NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.



NS Flex en (ex)studenten

NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.



Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?

Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.



Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.



Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.



Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.



Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.



Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?

Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.



Overstaphulp

In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.



Overstappen is handig als:

- je reisgedrag iedere maand anders is

- je niet van saldo laden houdt

- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse



Let bij de volgende abonnementen op:

- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.

- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.

- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.

- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.

- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.

- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.



Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.



Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.



Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.



Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.



Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.




Ik vind "Engelse pagina" een erg ruim begrip voor deze pagina. Ik lees een hoop letterlijk vertaald Nederlands van een niveau dat erg cabaretesk aandoet. Wel schitterend studiemateriaal wanneer je wilt laten zien wat er in de praktijk allemaal mis kan gaan wanneer je Nederlands in Engels probeert te vertalen.



Mijn gratis tip: laat dergelijke vertalingen in het vervolg door een Engelstalige moedertaalspreker (of een erg goede vertaler) nakijken alvorens ze online te zetten.



Hier een voorbeeld uit de tekst:

"You can also pay for an OV-fiets or bicycle storage after the fact." Ik vermoed dat dit een poging is om "achteraf betalen" te vertalen. Dat zeg je echt niet zo in het Engels. Dat heet "paying by invoice". Automatisch afschrijven heet in het Engels overigens "direct debit".

"After the fact" is een begrip uit het strafrecht en betekent "na de daad". Dat lijkt me hier niet van toepassing.
Dat lijkt inderdaad niet goed te gaan, Tochjo. Het zou zomaar kunnen dat beide issues dezelfde oorzaak hebben. Ik heb jouw voorbeeld even intern doorgezet. Mijn collega's gaan enkele voorbeelden verzamelen om deze samen te voegen en een storingsmelding te kunnen maken. Thanks voor het delen!
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.
@Sivan NS

Ik snap je redenering want tot nu toe zijn er inderdaad weinig problemen. Alleen betrof het tot nu toe wel een selecte groep reizigers en zaken kunnen wel eens anders kan worden als iedereen toegang krijgt tot NS Flex.


We hebben een kredietcheck om te voorkomen dat bekende wanbetalers NS Flex-klant worden. Daarnaast volgen we gewoon het reguliere aanmaanproces. Ik heb er vertrouwen in.
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?
Per mail ontving ik als gebruiker van NS Flex een enquête. Daarin werd mij onder andere gevraagd hoe ik dacht over mogelijke aanvullingen op NS Flex. Eén van de voorgelegde opties was "Flexdagen; de mogelijkheid om vrije reisdagen te kopen. Voor een vaste prijs koopt u 3 dagen waarin u vrij kan reizen in de daluren. Voor 3 dagen betaalt u 39 euro. De reisdagen zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken binnen 6 maanden na aankoop." Dit geeft een idee hoe de flexdagen waarover op dit forum al gesproken is, eruit zouden kunnen komen te zien.

Het staat er anders dan dat u het leest.  U moet toestemming geven om over te gaan naar Reizen op Rekening, omdat er dan met een machtiging geld van uw rekening kan worden afgehaald. Als u dat niet wilt, kunt u inderdaad geen Flex nemen. Het betekent niet dat u NS toestemming moet geven uw abonnement met reizen op saldo te beëindigen. Geeft u geen toestemming voor een andere betaalwijze, dan hoeft dat ook niet, alleen heeft u dan geen abonnement meer per 1 januari 2021. Uw abonnement met reizen op saldo stopt dan. U lijkt het op te vatten als dat het abonnement met reizen op saldo door moet blijven gaan totdat u toestemming geeft dat te veranderen. Zo werkt het dus niet. U moet terecht toestemming geven dat u NS machtigt geld van uw rekening af te schrijven. Dat hoort ook zo: U gaat over uw eigen bankrekening.

Als u toestemming geeft de rekening van het reizen te incasseren, betaalt u op een andere wijze en achteraf. Dat kan tegen uw rechtsgevoel of interpretatie van de wetgeving  ingaan, maar het is binnen de wet. En de wet telt, de juristen van NS zijn echt niet gek. Het is volkomen legaal. 

U moet toestemming geven voor een machtiging geld af te schrijven van uw rekening, u hoeft geen toestemming aan NS te geven het abonnement met reizen op saldo te beëindigen. Duidelijker kan ik niet zijn.

 


@anton123 De NS Flex abonnementen zijn 'gestapeld’ opgebouwd en niet in delen verkrijgbaar.

Wie 40% korting wil in het weekend betaalt €2 per maand. Wie ook in de doordeweekse daluren 40% korting wil betaalt daarvoor €3 extra (samen maakt dat Dal Voordeel voor €5).

Weekend Vrij kost €31, en daar kan je ook voor €3 de doordeweekse dalurenkorting bij kopen.

Dal Vrij kost €106, waarvan €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks, maar zonder het Weekend Vrij deel is Dal Vrij doordeweeks voor €75 niet los verkrijgbaar, dus weekend vrij krijg je er altijd bij.

Daar zijn al vaker vragen over geweest, waarbij werkgevers het deel voor het weekend soms niet wilden vergoeden terwijl dat bij het klassieke Dal Vrij nooit een probleem was (omdat het geheel toen als één bedrag gefactureerd werd).

Trek je dit door naar Altijd Vrij (€245 voor reizen in de spits), dan krijg je er Dal Vrij (€106) bij, ook al heb je dat niet nodig omdat je nooit in de daluren of in het weekend reist.

Zie het maar als een brood of boterham waarvan je de korstjes eigenlijk niet wilt. Die krijg je er toch bij want het ene deel maakt onderdeel uit van het geheel. Aldus de NS (en logisch, vind ik) :sweat_smile:


Tuurlijk ik kan meer betalen voor het recht om normaal te kunnen betalen, maar dat ga ik dus niet doen.

Ik betaal mijn boodschappen ook niet aan het eind van de maand. We hebben het hier niet over gas, water, licht of internet. Abonnementskosten kunnen achteraf, losse reiskosten niet.

Je kan zoveel onzin schrijven en leugens bedenken als je wil, maar dat betekent niet dat het waar is.

 

 

Ik geef toe, het is een complot om u dwars te zitten. Dat is inderdaad wel een leugen die ik zo even bedenk, maar zo doorzichtig dat het wel kan.

 

Het recht is niet het verlengstuk van het eigenbelang. Zelfs niet als een groot deel van Amerika dat nu gelooft.


Uit mijn hoofd is er een stamtabel die companyID+subscriptionID koppelt aan een gewicht en zo de prioriteit bepaalt.
Denk niet dat dat praktisch wordt, je krijgt met nogal wat edge-cases te maken dan (zoals 1e klas upgrades).
Wat heeft jouw voorkeur w.b. terugkoppeling? En heb je nog lopende dingen waar je graag een reactie op wil?

Bij de introductie van NS Flex is www.ns.nl/klantenservice/flex in het leven geroepen met specifieke informatie over NS Flex. Het lijkt me een goed idee om die informatie aan te vullen met informatie over de onderwerpen waar hier op het forum, en ook via de andere kanalen van de klantenservice, de meeste vragen over zijn.



Terugkoppeling dient in eerste instantie te gebeuren op dezelfde manier waarop de vraag gesteld is (bij een vraag op dit forum dus met een reactie op dit forum), maar daarnaast zou belangrijke informatie dus ook op www.ns.nl/klantenservice/flex neergezet moeten worden.



Graag zou ik nog een reactie willen op onderstaande punten. Sommige zijn voor mij persoonlijk belangrijker dan andere, maar ik vind dat op alle feedback een reactie moet komen en verwacht daarom ook een reactie op kleine opmerkingen, al is het maar dat ze zijn opgemerkt.



Onjuiste vermeldng factuurbedrag in Mijn NS

Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. Dit bedrag staat correct op de factuur en is correct terugbetaald. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast. Deze fout heb ik drie maanden geleden gemeld, maar is nog niet gecorrigeerd. Ik begrijp dat het een lage prioriteit heeft, maar dat kan toch geen reden zijn het maar zo te laten. Graag hoor ik waarom dit nog niet is gecorrigeerd en wanneer dit naar verwachting wel zal zijn gebeurd.



Formulering Standaard eerste klas voor verbetering vatbaar

Bij de bestelling van NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij kan als extra optie "Standaard 1e klas reizen" worden gekozen. De formulering hiervan suggereert dat dan altijd eerste klas gereisd wordt, ook buiten de afgekochte uren. Dat is niet het geval: bij het kiezen van deze optie kan de klasse voor reizen buiten de afgekochte periode gewoon in Mijn NS worden aangepast. Maar door het niet kiezen van deze optie koopt een klant een abonnement voor de tweede klas dat pas na een maand kan worden gewijzigd in de eerste klas.



Iemand die NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij wil met in de afgekochte periode eerste klas reizen en daarbuiten tweede klas reizen, wordt zo op het verkeerde been gezet. Dat is geen hypothetische situatie; het overkwam mij. Lang verhaal, maar kort samengevat: verander de formulering in de webshop naar "Standaard 1e klas reizen in het weekend" en "Standaard 1e klas reizen in de daluren" en dit probleem is opgelost.



Ik begrijp niet waarom dit in de afgelopen drie maanden niet is aangepast; het is een kleine wijziging en ik neem aan dat NS graag duidelijke informatie geeft. Graag hoor ik of NS van plan is de teksten aan te passen en zo ja, per wanneer, en zo nee, waarom niet.



Ontbrekende reizen in de reishistorie

Er ontbreken soms reizen in de reishistorie. Dat is in dit topic aangekaart. Zelf heb ik dit ook ervaren: reizen die ik op donderdag 14 juni gemaakt heb, zijn nooit in Mijn reishistorie verschenen. Ze staan wel op de factuur, maar zonder de namen van de stations waar is in- en uitgecheckt. Uit het gelinkte topic maak ik op dat niet duidelijk is waar het probleem zit. Dat vind ik zorgelijk. Het betekent dat het in de toekomst weer zou kunnen gebeuren.



Met NS Flex is de reishistorie in Mijn NS de enige plek waar gemaakte reizen met de juiste prijs worden genoemd. Het is het enige overzicht dat mensen kunnen gebruiken om een declaratieoverzicht te maken. Dat maakt het essentieel dat de reishistorie volledig is. Ik sta ervan te kijken dat NS Flex afgelopen maandag gelanceerd is zonder dat dit probleem was opgelost. Graag hoor ik waarom NS hier zo'n lage prioriteit aan toekent en wanneer het naar verwachting is verholpen.



Hoe lang duurt het bijwerken van de reishistorie?

In het topic dat ik bij het vorige punt noemde, stelde ik herhaaldelijk de vraag hoe lang het maximaal mag duren voordat een reis in de reishistorie verschijnt. Die vraag is genegeerd. Ik stel hem hier daarom opnieuw: binnen hoeveel tijd moeten de reizen in de reishistorie staan? Is dat ook iets van twee maanden, zoals bij het transactieoverzicht van Mijn OV-chip, of worden er voor NS Flex kortere termijnen gehanteerd? En verschillen deze per vervoerder?



Niet weergeven klasse abonnement

Ik heb een NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement. In Mijn NS kan ik niet zien dat ik een abonnement heb voor de eerste klas. Alleen uit de vermelde prijs kan ik het afleiden. Het lijkt me vrij basaal dat de klasse van het abonnement vermeld staat. Dit is twee maanden geleden gemeld. Wanneer zal de klasse in Mijn NS worden vermeld?



Onjuiste weergave klasse buiten de afgekochte uren

Erger nog dan ontbrekende informatie vind ik foute informatie. Ruim drie weken al wordt in Mijn NS aangegeven dat Mijn reisklasse (buiten de afgekochte uren) 1e klas is. Gelukkig wordt wel de prijs voor de 2e klas in rekening gebracht. Waarom heeft het corrigeren hiervan geen prioriteit voor NS? Hoe kan het dat dit niet is verholpen voor de lancering afgelopen maandag? Wanneer zal dit naar verwachting opgelost zijn?



Combinatie NS Flex en BTM-abonnementen

Sinds de lancering afgelopen maandag is het kennelijk wel mogelijk NS Flex te combineren met een abonnement voor bus, tram en metro. Maar die kennis is alleen bekend bij een selecte groep moderatoren, zo lijkt het. Hoe bestaat het dat die kennis niet bekend is bij alle moderatoren, dat die belangrijke informatie niet op www.ns.nl/klantenservice/flex staat en dat moderatoren die informatie kennelijk ook niet snel in een kennisbank kunnen vinden? Dat het zelfs niet mogelijk is die binnen vier dagen te achterhalen?



Graag hoor ik alsnog op korte termijn wat er allemaal wel mogelijk is. Bijvoorbeeld: welke BTM-abonnementen kunnen met NS Flex worden gecombineerd? Kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd? En waarom stond en staat deze informatie niet op www.ns.nl/klantenservice/flex?



Release notes en roadmap

In deze reactie stelde Danny Flex voor release notes te publiceren. Daar reageerde ik erg positief op, maar ze zijn er niet gekomen. Ook stelde ik een roadmap voor: de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is.



Graag zou ik www.ns.nl/klantenservice/flex uitgebreid zien met informatie over toekomstige plannen, zo mogelijk met een verwachte datum, en een overzicht van wat er nieuw is dat steeds wordt aangevuld als er extra mogelijkheden beschikbaar komen. Ziet NS dit als een goede suggestie?


Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast.Dit moeten we even uitzoeken. Kun je een printscreen sturen naar forum@ns.nl? Dan gaan we het oppakken.


Ik heb een mail gestuurd.



Mijn collega’s vinden het een goed idee om op de Community elke twee weken te vertellen wat er nieuw is aan NS Flex. Maar we kunnen geen plannen met tijdslijnen geven, omdat we Scrum Agile werken en de prioriteiten dus maar steeds voor twee weken vastliggen.

Mooi. Misschien is een roadmap ook een wat te groot woord. Ik zou al erg tevreden zijn met een lijst van zaken die door mensen gevraagd worden en een korte reactie van het NS Flex-team (gaan we niet doen, komt al snel, komt volgend jaar, komt pas over lange tijd).



Verder natuurlijk ook dank voor de overige reacties ☺️; ze leiden tot meer begrip aan mijn kant. Ik hoop ook dat een regelmatig bezoek van het NS Flex-team aan het forum ertoe leidt dat ze niet alleen informatie hier plaatsen, maar ook inhoudelijke terugkoppeling geven in topics. Zo heb ik sterk het gevoel dat in dit topic een structureel probleem is aangekaart, maar de reiziger wordt voor een incidentele reis terugbetaald en de achterliggende oorzaak wordt niet aangepakt.
Hey @Momo, we zijn er inderdaad mee bezig om te achterhalen wat er nou voor zorgt dat er geen abonnementskosten op je NS Flex factuur komt te staan. Ik hoop dan ook dat het snel opgelost is en als we meer weten kom je dat vanzelfsprekend hier te weten. Wel mijn excuses voor het ongemak!
Een correctietarief wordt in rekening gebracht als je 1e klas reist met een 2e klas vervoerbewijs, dus als je geen klassewissel hebt uitgevoerd voordat je gecontroleerd wordt. Het lijkt me niet dat dat achteraf nog recht te zetten is. Na het krijgen van een uitstel van betaling kom je ook niet weg met alleen het betalen van de ritprijs. Alleen uit coulance zal er misschien een eerste keer nog wel wat mogelijk zijn.



Met NS Flex kun je helemaal niets meer bij een kaartautomaat. Je kunt ook geen tijdelijke klassewissel toepassen voor een vast bedrag. Je hebt een abonnement voor de 1e klas, en dus in de abonnementskosten al betaald voor de 1e klas, of je betaalt per reis een toeslag van 50 procent (in het weekend) of 67 procent (daarbuiten) op de ritprijs voor de 2e klas. Dat laatste stel je in via Mijn NS. Heb je de reis in de tweede klas al afgekocht, dan betaal je alleen die toeslag.

If you have a NS Flex subscription, you can change it to NS Flex zonder abonnement (without subscription) for free, if you haven't changed the subscription within 1 month. You will only be charged if you use your OV-Chipcard and the remaining amount for the days you haven't travelled will be refunded to you. After 1 month has lapsed you can change it again to any other subscription should you need it. 

If you have a classic yearly season ticket you can change it to a NS Flex zonder abonnement at any time and the remaining amount for the days you haven't travelled will also be refunded to you. You can change it back to a subscription afterward when you need it. Should you want a classic season ticket again instead of Flex, you can contact customer service to organize that for you.

If you have a classic monthly season ticket you cannot change or cancel it.

To change your season ticket, simply go to your Mijn NS account and click on: Bekijk en wijzig uw abonnement. (see and change your subscription)

If you have started your subscription for your season ticket within the past 14 days and you have not used it to travel with during that period, try contacting customer service to see if you can get a refund.


Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

Als het om een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement gaat is dat zelden een probleem.

Bij mij werkte een Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven ook prima samen met NS Flex. Voor 9:00 had ik dan wel saldo nodig natuurlijk. Of het in jouw regio werkt is een kwestie van proberen.


Tochjo, bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat wordt gewaardeerd.
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.

Dank voor het uitzoeken. Ik kan me voorstellen dat deze situatie over het hoofd gezien is bij de ontwikkeling van NS Flex, dus mooi dat men daar nu van op de hoogte is en het probleem kan verhelpen in toekomstige gevallen. Na die ene dag staan bij alle reizen weer de correcte bedragen, ook bij de reizen die ik sinds 1 juli maakte, met mijn nieuwe kaart.



Ook bedankt voor de correctie van de factuur!
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.



Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.

Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.



Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).


Ik vind persoonlijk de term NS Flex basis beter. Je hebt immers een contract met NS afgesloten om op rekening te reizen. Zonder abonnement suggereert dat je geen verbintenis met NS hebt.


OV-fiets maakt deel uit van NS Flex, daarom wordt het losse OV-fietsabonnement beëindigd. U kunt straks gewoon OV-fietsen blijven huren. De kosten daarvan komen dan op de factuur van NS Flex te staan.


Beste allemaal,



Zojuist zag ik dat NS Flex voor iedereen beschikbaar is. Helemaal top!

Nu zag ik deze reactie van Klaas-Jan, waarin wordt gesteld dat je van Weekend Vrij kunt overstappen naar Flex Weekend Vrij.



Hoe pak ik dat aan?

Als ik via de NS Flex pagina een Flex Weekend Vrij wil aanschaffen krijg ik de melding dat ik dat via Mijn NS moet doen, maar daar zie ik geen knop of iets dergelijks om over te stappen.



Iemand een idee?
Ik ben hier erg sceptisch over. Wie gaat voor de strop opdraaien van al die mensen die achteraf niet kunnen of willen betalen?

Reageer