Sticky

NS Flex is officieel van start!


Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Nee, het is niet mogelijk om Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart waar NS Flex op staat. Je kunt bij een kaartautomaat voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen waar je Samenreiskorting op kunt laden wanneer je met een abonnementhouder wil meereizen. Op die kaart zult je dan wel saldo moeten laden. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk.
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

297 reacties

Badge +3
Sivan NS schreef:


Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.



Ik vind "Engelse pagina" een erg ruim begrip voor deze pagina. Ik lees een hoop letterlijk vertaald Nederlands van een niveau dat erg cabaretesk aandoet. Wel schitterend studiemateriaal wanneer je wilt laten zien wat er in de praktijk allemaal mis kan gaan wanneer je Nederlands in Engels probeert te vertalen.

Mijn gratis tip: laat dergelijke vertalingen in het vervolg door een Engelstalige moedertaalspreker (of een erg goede vertaler) nakijken alvorens ze online te zetten.

Hier een voorbeeld uit de tekst:
"You can also pay for an OV-fiets or bicycle storage after the fact." Ik vermoed dat dit een poging is om "achteraf betalen" te vertalen. Dat zeg je echt niet zo in het Engels. Dat heet "paying by invoice". Automatisch afschrijven heet in het Engels overigens "direct debit".
"After the fact" is een begrip uit het strafrecht en betekent "na de daad". Dat lijkt me hier niet van toepassing.
Uit mijn hoofd is er een stamtabel die companyID+subscriptionID koppelt aan een gewicht en zo de prioriteit bepaalt.
Denk niet dat dat praktisch wordt, je krijgt met nogal wat edge-cases te maken dan (zoals 1e klas upgrades).
Badge +3
Sivan NS schreef:

Wat heeft jouw voorkeur w.b. terugkoppeling? En heb je nog lopende dingen waar je graag een reactie op wil?


Bij de introductie van NS Flex is www.ns.nl/klantenservice/flex in het leven geroepen met specifieke informatie over NS Flex. Het lijkt me een goed idee om die informatie aan te vullen met informatie over de onderwerpen waar hier op het forum, en ook via de andere kanalen van de klantenservice, de meeste vragen over zijn.

Terugkoppeling dient in eerste instantie te gebeuren op dezelfde manier waarop de vraag gesteld is (bij een vraag op dit forum dus met een reactie op dit forum), maar daarnaast zou belangrijke informatie dus ook op www.ns.nl/klantenservice/flex neergezet moeten worden.

Graag zou ik nog een reactie willen op onderstaande punten. Sommige zijn voor mij persoonlijk belangrijker dan andere, maar ik vind dat op alle feedback een reactie moet komen en verwacht daarom ook een reactie op kleine opmerkingen, al is het maar dat ze zijn opgemerkt.

Onjuiste vermeldng factuurbedrag in Mijn NS
Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. Dit bedrag staat correct op de factuur en is correct terugbetaald. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast. Deze fout heb ik drie maanden geleden gemeld, maar is nog niet gecorrigeerd. Ik begrijp dat het een lage prioriteit heeft, maar dat kan toch geen reden zijn het maar zo te laten. Graag hoor ik waarom dit nog niet is gecorrigeerd en wanneer dit naar verwachting wel zal zijn gebeurd.

Formulering Standaard eerste klas voor verbetering vatbaar
Bij de bestelling van NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij kan als extra optie "Standaard 1e klas reizen" worden gekozen. De formulering hiervan suggereert dat dan altijd eerste klas gereisd wordt, ook buiten de afgekochte uren. Dat is niet het geval: bij het kiezen van deze optie kan de klasse voor reizen buiten de afgekochte periode gewoon in Mijn NS worden aangepast. Maar door het niet kiezen van deze optie koopt een klant een abonnement voor de tweede klas dat pas na een maand kan worden gewijzigd in de eerste klas.

Iemand die NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij wil met in de afgekochte periode eerste klas reizen en daarbuiten tweede klas reizen, wordt zo op het verkeerde been gezet. Dat is geen hypothetische situatie; het overkwam mij. Lang verhaal, maar kort samengevat: verander de formulering in de webshop naar "Standaard 1e klas reizen in het weekend" en "Standaard 1e klas reizen in de daluren" en dit probleem is opgelost.

Ik begrijp niet waarom dit in de afgelopen drie maanden niet is aangepast; het is een kleine wijziging en ik neem aan dat NS graag duidelijke informatie geeft. Graag hoor ik of NS van plan is de teksten aan te passen en zo ja, per wanneer, en zo nee, waarom niet.

Ontbrekende reizen in de reishistorie
Er ontbreken soms reizen in de reishistorie. Dat is in dit topic aangekaart. Zelf heb ik dit ook ervaren: reizen die ik op donderdag 14 juni gemaakt heb, zijn nooit in Mijn reishistorie verschenen. Ze staan wel op de factuur, maar zonder de namen van de stations waar is in- en uitgecheckt. Uit het gelinkte topic maak ik op dat niet duidelijk is waar het probleem zit. Dat vind ik zorgelijk. Het betekent dat het in de toekomst weer zou kunnen gebeuren.

Met NS Flex is de reishistorie in Mijn NS de enige plek waar gemaakte reizen met de juiste prijs worden genoemd. Het is het enige overzicht dat mensen kunnen gebruiken om een declaratieoverzicht te maken. Dat maakt het essentieel dat de reishistorie volledig is. Ik sta ervan te kijken dat NS Flex afgelopen maandag gelanceerd is zonder dat dit probleem was opgelost. Graag hoor ik waarom NS hier zo'n lage prioriteit aan toekent en wanneer het naar verwachting is verholpen.

Hoe lang duurt het bijwerken van de reishistorie?
In het topic dat ik bij het vorige punt noemde, stelde ik herhaaldelijk de vraag hoe lang het maximaal mag duren voordat een reis in de reishistorie verschijnt. Die vraag is genegeerd. Ik stel hem hier daarom opnieuw: binnen hoeveel tijd moeten de reizen in de reishistorie staan? Is dat ook iets van twee maanden, zoals bij het transactieoverzicht van Mijn OV-chip, of worden er voor NS Flex kortere termijnen gehanteerd? En verschillen deze per vervoerder?

Niet weergeven klasse abonnement
Ik heb een NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement. In Mijn NS kan ik niet zien dat ik een abonnement heb voor de eerste klas. Alleen uit de vermelde prijs kan ik het afleiden. Het lijkt me vrij basaal dat de klasse van het abonnement vermeld staat. Dit is twee maanden geleden gemeld. Wanneer zal de klasse in Mijn NS worden vermeld?

Onjuiste weergave klasse buiten de afgekochte uren
Erger nog dan ontbrekende informatie vind ik foute informatie. Ruim drie weken al wordt in Mijn NS aangegeven dat Mijn reisklasse (buiten de afgekochte uren) 1e klas is. Gelukkig wordt wel de prijs voor de 2e klas in rekening gebracht. Waarom heeft het corrigeren hiervan geen prioriteit voor NS? Hoe kan het dat dit niet is verholpen voor de lancering afgelopen maandag? Wanneer zal dit naar verwachting opgelost zijn?

Combinatie NS Flex en BTM-abonnementen
Sinds de lancering afgelopen maandag is het kennelijk wel mogelijk NS Flex te combineren met een abonnement voor bus, tram en metro. Maar die kennis is alleen bekend bij een selecte groep moderatoren, zo lijkt het. Hoe bestaat het dat die kennis niet bekend is bij alle moderatoren, dat die belangrijke informatie niet op www.ns.nl/klantenservice/flex staat en dat moderatoren die informatie kennelijk ook niet snel in een kennisbank kunnen vinden? Dat het zelfs niet mogelijk is die binnen vier dagen te achterhalen?

Graag hoor ik alsnog op korte termijn wat er allemaal wel mogelijk is. Bijvoorbeeld: welke BTM-abonnementen kunnen met NS Flex worden gecombineerd? Kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd? En waarom stond en staat deze informatie niet op www.ns.nl/klantenservice/flex?

Release notes en roadmap
In deze reactie stelde Danny Flex voor release notes te publiceren. Daar reageerde ik erg positief op, maar ze zijn er niet gekomen. Ook stelde ik een roadmap voor: de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is.

Graag zou ik www.ns.nl/klantenservice/flex uitgebreid zien met informatie over toekomstige plannen, zo mogelijk met een verwachte datum, en een overzicht van wat er nieuw is dat steeds wordt aangevuld als er extra mogelijkheden beschikbaar komen. Ziet NS dit als een goede suggestie?
Badge +3
Sivan NS schreef:


Tochjo schreef:

Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast.

Dit moeten we even uitzoeken. Kun je een printscreen sturen naar forum@ns.nl? Dan gaan we het oppakken.


Ik heb een mail gestuurd.

Sivan NS schreef:

Mijn collega’s vinden het een goed idee om op de Community elke twee weken te vertellen wat er nieuw is aan NS Flex. Maar we kunnen geen plannen met tijdslijnen geven, omdat we Scrum Agile werken en de prioriteiten dus maar steeds voor twee weken vastliggen.


Mooi. Misschien is een roadmap ook een wat te groot woord. Ik zou al erg tevreden zijn met een lijst van zaken die door mensen gevraagd worden en een korte reactie van het NS Flex-team (gaan we niet doen, komt al snel, komt volgend jaar, komt pas over lange tijd).

Verder natuurlijk ook dank voor de overige reacties ☺; ze leiden tot meer begrip aan mijn kant. Ik hoop ook dat een regelmatig bezoek van het NS Flex-team aan het forum ertoe leidt dat ze niet alleen informatie hier plaatsen, maar ook inhoudelijke terugkoppeling geven in topics. Zo heb ik sterk het gevoel dat in dit topic een structureel probleem is aangekaart, maar de reiziger wordt voor een incidentele reis terugbetaald en de achterliggende oorzaak wordt niet aangepakt.
Reputatie 6
Badge +1
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.
Tamzin schreef:

@Sivan NS
Ik snap je redenering want tot nu toe zijn er inderdaad weinig problemen. Alleen betrof het tot nu toe wel een selecte groep reizigers en zaken kunnen wel eens anders kan worden als iedereen toegang krijgt tot NS Flex.


We hebben een kredietcheck om te voorkomen dat bekende wanbetalers NS Flex-klant worden. Daarnaast volgen we gewoon het reguliere aanmaanproces. Ik heb er vertrouwen in.
Termaat schreef:

Hoe vraag ik een NS flex voor mijn kinderen aan?


Dat kan niet. Die vraag heb wat weken terug via dit forum ook voorgelegd aan de NS.
Het antwoord was als volgt:
"Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk."

Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!
m2heikamp schreef:

Een beetje valse promotie toch!! NS Flex is zeker NIET voor iedereen beschikbaar, namelijk niet voor/door minderjarigen. Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!



Goedemorgen m2heikamp. Jammer dat jouw dochter geen gebruik kan maken van NS Flex. We zijn nog steeds in ontwikkeling, ook al is de testperiode nu afgerond. We hebben te maken met technische beperkingen en met keuzes, en daarom is het helaas nog niet mogelijk. Maar, goed nieuws! Dit gaat wel gebeuren! Ook wij vinden dat minderjarigen ook van NS Flex moeten kunnen profiteren, en dus gaan we gezinspakketten introduceren, zodat ook klanten jonger dan 18 jaar NS Flex kunnen gebruiken. Wanneer dit is afgerond, is helaas nog niet bekend, maar het staat absoluut op de planning.
m2heikamp schreef:

Wel even goed lezen graag. Ze wilde wel maar het kan momenteel niet! Maar inderdaad, dat is goed nieuws. Fijn om te horen. Ik ben wel benieuwd hoe dit wordt vormgegeven en of onze eigen NS Flexkaarten daar aan gekoppeld kunnen worden.
bedankt voor je inhoudelijke reactie.



Een typefout, excuses. Ik heb het aangepast. Uiteraard ligt het niet aan jouw dochter. Ik ben ook erg benieuwd. We houden jullie op de hoogte!
Reputatie 4
Tochjo schreef:


bryan schreef:

Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan. Hoe pak ik dat aan?

Lukt het via de link op deze pagina?



Ik heb de link geopend, maar schijnbaar kan ik niet overstappen naar NS Flex. Gelukkig staat goed beschreven waarom dit niet kan.

Badge +3
Ja; moderator Jouke heeft eerder aangegeven dat het geldt voor NS Flex in zijn algemeenheid, dus ongeacht abonnement en betrokken vervoerders, en het tweede vierkantje op deze pagina bevestigt dat.
Reputatie 4
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?
Dennis schreef:

Sivan NS schreef:

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak? Deze kosten kun je inzien via Mijn NS.


201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)



Voor NS transacties duurt het maximaal 2 dagen voordat dit zichtbaar is. Bij andere vervoerders is dit langer.
Badge +3
Sivan NS schreef:

Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.


Ik heb de link naar de pagina doorgestuurd naar Engelse familie en vrienden. Die kunnen erg lachen om dit soort "Dunglish" (Engels voor steenkolenengels).
Reputatie 6
@ sivan NS:

"Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij."

"Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt."

En voor hen die nog een Voordeelurenabonnement hebben - en dus imho tot de trouw(st)e klanten gerekend mogen worden - is het helaas (boterham met) pindakaas? Of komen die als laatste aan de beurt?
Kan je ergens een timestamp zien van check-in bij het upgraden of krijgen we straks de topics “Ik zat wellus binnen de 15 minuten”.
Badge +3
Op de Startpagina van Mijn NS staat vermeld welk NS Flex-abonnement u hebt. Daar vindt u ook een link om het abonnement te wijzigen:


Ter informatie: u kunt pas een wijziging doorvoeren als er minimaal een maand verstreken is sinds de vorige wijziging. Bovendien is het niet mogelijk het abonnement te wijzigen binnen een maand na de ingangsdatum.
Reputatie 4
Dat kan al! Als je een account hebt op http://ov-chipkaart.nl kun je daar inloggen en met iDeal je saldo ophogen. Je zult echter altijd langs een automaat moeten om het verhoogde saldo op je kaart te zetten. Dat is volgens mij een limitatie van het systeem en dus niet iets wat NS kan oplossen.
Reputatie 6
Badge
Je kunt je OV-chipkaart ook op automatisch opladen zetten. Altijd genoeg saldo en nooit langs een automaat. 🙂
Badge +3
Ja, de NS Flex-abonnementen gelden ook bij andere treinvervoerders.
Tochjo schreef:

Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast.


Dit moeten we even uitzoeken. Kun je een printscreen sturen naar forum@ns.nl? Dan gaan we het oppakken.

Tochjo schreef:

Bij de bestelling van NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij kan als extra optie "Standaard 1e klas reizen" worden gekozen. De formulering hiervan suggereert dat dan altijd eerste klas gereisd wordt, ook buiten de afgekochte uren. Dat is niet het geval.


Deze vraag staat uit.

Tochjo schreef:

Er ontbreken soms reizen in de reishistorie.


We weten inderdaad dat dit soms voorkomt en zijn er ook niet blij mee. Het is namelijk inderdaad een gegeven dat nooit meer aangevuld kan worden in de transactie die zichtbaar is in Mijn NS. We zijn hier uiteraard over in overleg met Translink (want Translink levert de transactiegegevens aan), maar er is nog geen oplossing. Het kán dus nog een keer voorkomen en dan niet hersteld worden. NS en Translink geven hier genoeg prioriteit aan, maar de oorzaak van dit onregelmatig optredende issue is nog niet gevonden. Daarom kunnen we ook niet aangeven wanneer het verholpen is. NB. Als het goed is ontbreken er geen volledige transacties meer in het overzicht in Mijn NS.

Tochjo schreef:

Hoe lang duurt het bijwerken van de reishistorie?


Het in- en uitchecken bij NS is ‘direct’ zichtbaar bij “Laatste check-in of check-uit met NS” en na maximaal 48 uur (maar vrijwel altijd de volgende dag) bij “Mijn OV Reishistorie” waar ook een prijs bij staat. Voor reizen bij andere vervoerders duurt het maximaal 21 dagen, maar in de meeste gevallen een paar dagen. Voor OV-fiets en fietsstallen na max 48 uur.

Tochjo schreef:

In Mijn NS kan ik niet zien dat ik een abonnement heb voor de eerste klas. Alleen uit de vermelde prijs kan ik het afleiden.


Deze vraag staat uit.

Tochjo schreef:

Erger nog dan ontbrekende informatie vind ik foute informatie.


Dit is bekend en is toebedeeld aan een oplosgroep. De oorzaak is dat onterecht het 1e klas afgekochte abonnement getoond wordt als 1e klasse op de plek van “Klassewissel”. De prijsberekening gaat wel goed en is het dus alleen het onjuist tonen. Dit issue heeft echter lage prio vergeleken met andere issues, omdat er maar heel weinig NS Flex-klanten 1e klas afgekocht hebben en omdat de prijsberekening zelf wél goed gaat. Ik kan nog niet zeggen wanneer dit opgelost is.

Tochjo schreef:

Sinds de lancering afgelopen maandag is het kennelijk wel mogelijk NS Flex te combineren met een abonnement voor bus, tram en metro. Maar die kennis is alleen bekend bij een selecte groep moderatoren, zo lijkt het.


Ja, het lijkt toch te werken dat NS Flex op eenzelfde kaart staat als een busabonnement. Het is echter een onhandig en onlogisch proces:
o Je bestelt NS Flex en dan halen we het saldo van je kaart af.
o Je kunt vervolgens alleen nog saldo laden bij andere oplaadpunten dan die van NS.
o Je reist op 1 kaart zowel op rekening als op saldo.
o We weten niet zeker of het goed gaat als je bij een ándere busmaatschappij dan die van je abonnement gaat reizen. Dan zou je dus weer op NS Flex en dus op rekening moeten reizen.

Dit zijn allemaal redenen waarom we blijven aangeven dat NS Flex niet gecombineerd kan worden met een abonnement van een andere vervoerder; we kunnen niet garanderen dat deze combinatie goed en logisch werkt. We blijven het ook afraden in ons bestelproces d.m.v. een waarschuwing. Wanneer de andere vervoerders hun abonnement overzetten naar de “op rekening-methodiek”, kunnen deze abonnementen wél gecombineerd worden met NS Flex. Ik zal deze informatie nog eens delen met alle moderators.

Tochjo schreef:

In het topic stelde Danny Flex voor release notes te publiceren. Daar reageerde ik erg positief op, maar ze zijn er niet gekomen. Ook stelde ik een roadmap voor: de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is.


Mijn collega’s vinden het een goed idee om op de Community elke twee weken te vertellen wat er nieuw is aan NS Flex. Maar we kunnen geen plannen met tijdslijnen geven, omdat we Scrum Agile werken en de prioriteiten dus maar steeds voor twee weken vastliggen.
Er zijn volgens mij veel mensen die problemen met NS Flex ervaren, tot dat NS duidelijkheid geeft over deze verschillende problemen / kinderziektes zou ik iedereen afraden over te stappen, enkele van deze problemen worden in verscheidene topics op dit forum behandeld - maar staan vrijwel allemaal nog open, bijvoorbeeld:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/reishistorie-ns-niet-volledig-49413
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ik-zie-geen-reisinformatie-en-prijzen-in-de-reishistorie-sinds-de-start-van-ns-flex-51350

Ik denk dat NS Flex een erg goed product kan zijn, maar inzichtelijkheid van facturatie en hoe dit allemaal wordt verrekend / berekend is hierbij wel noodzakelijk natuurlijk. Hoop dat het snel opgelost is!
Hi ValérieV. Welkom bij de Community.

Via je Mijn NS account op de startpagina kan je een klassewissel instellen. Dit kan nog niet via de Reisplanner App. Je kan daarbij instellen hoe lang je 1e klas wilt reizen. Een dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd.

Kom je er zo uit?
Badge +3
Er moet inderdaad saldo geladen worden voor de reizen per bus waarbij het product Dalurenkorting Noord-Brabant gebruikt wordt. Er is nog onduidelijkheid of automatisch opladen bij NS Flex weer geactiveerd kan worden, maar ik zou het gewoon proberen. Het zal in ieder geval niet conflicteren met reizen die ze maakt met NS Flex, want dat negeert het saldo gewoon.

Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.

Reageer