Skip to main content

Op 14 februari start de NS met een proef om een nieuwe manier van treinreizen te testen: treinreizen met GPS via je mobiele telefoon. In dit topic lees je kort wat dit inhoudt, hoe het werkt en zullen een paar veelgestelde vragen worden beantwoord.


Treinreizen met GPS: wat is het?

Treinreizen met GPS is een proef met als doel om te kunnen reizen in het openbaar vervoer zonder OV-chipkaart. Je ‘checkt’ in en uit met je mobiele telefoon, via een speciale app van de NS (NS Lab Bèta app). Aan de hand van GPS informatie wordt er via de app bepaald met welke trein je reist. Je hoeft dus niet meer je OV-chipkaart te gebruiken, ook niet als je een overstap maakt naar een andere vervoerder. Bovendien weet de app precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten, dus vergeten om de reis in de app te beëindigen is geen probleem!

De proef

Meedoen met de proef?

Deze eerste proef zal beperkt blijven tot een groep van 50 reizigers. Deelnemers van de NS Lab-app met een lopend NS Flex abonnement (NS Flex Basis uitgezonderd) kunnen vanaf 31 januari een e-mail ontvangen met een uitnodiging. Enkel als je bent uitgenodigd kun je meedoen aan de proef, het is momenteel niet mogelijk om jezelf aan te melden of in te schrijven.

Treinreizen met GPS: hoe werkt het?

Algemeen

Zoals de naam al aangeeft, wordt er aan de hand van GPS data in combinatie met de geofence van een station bepaald vanaf en naar welk station een reis gemaakt wordt. Een geofence is een virtuele afbakening van een bestaande geografische locatie, in dit geval de stationsgebieden en spoorlijnen in Nederland.

Zodra de app herkent dat een stationsgebied is betreden, kan er in de app een treinreis gestart worden. Na het starten van een reis levert de app een barcode (E-ticket), die gebruikt kan worden om poortjes te passeren en die getoond kan worden aan een conducteur bij controle in de trein.

Met deze barcode kan de hele dag tot 04:00 's ochtends gereisd worden, waarna hij automatisch wordt verwijderd. Bij aankomst op een eindbestemming kan een reis ook actief beëindigd worden via de app. Het is echter niet erg als dit wordt vergeten, aangezien de app aan de hand van de GPS informatie ook kan zien wanneer het stationsterrein is verlaten anders dan met de trein. Zodoende wordt enkel de gemaakte reis in rekening gebracht.

Tariefbepaling, kosten en facturatie

Treinreizen gemaakt met GPS worden via een bestaand NS Flex contract en dus de maandelijkse factuur in rekening gebracht. Het lopende NS Flex abonnement bepaalt een eventuele korting en de ritprijs. Het wijzigen van het reisproduct, het uitvoeren van een klassewijziging en overige aanpassingen aan een abonnement werken allen nog via de reguliere NS Flex processen.

Aan de hand van de GPS data wordt bepaald op welk traject er gereisd is en welke treinen er zijn genomen. Hiermee kan dan ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vervoerders, waardoor er geen nieuwe reis gestart hoeft te worden als er een overstap is naar een andere vervoerder. De gemaakte reizen komen dan gewoon op de NS Flex factuur te staan volgens het tarief gebaseerd op het tijsdtip van het eerste vertrek.

Een belangrijk verschil is echter wel dat bij treinreizen met GPS het tarief bepaald wordt door de geplande vertrektijd van de eerste trein die in de totale reis is gemaakt. Bij het reizen met de OV-chipkaart wordt het tarief bepaald door het tijdstip van inchecken. Bij treinreizen met GPS werkt dit dus net iets anders. Dit heeft echter ook als gevolg dat vertraging van een trein geen effect zal hebben op het tarief, gezien de geplande vertrektijd daarvoor wordt gebruikt

Privacy

GPS data wordt enkel gebruikt vanaf het moment dat een reis in de app gestart wordt totdat deze reis beëindigd of dat het stationsgebied verlaten wordt. De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).

Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.

Informatie voor deelnemers

Ik heb me aangemeld n.a.v. een uitnodiging. Wat nu?

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons direct een bevestiging. Op 14 februari zul je vervolgens een e-mail ontvangen met verdere instructies. Zodra je die stappen hebt gevolgd, kun je gaan reizen met GPS.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met GPS?

Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de NS Lab Bèta app downloaden. Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg je via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.

Stap 1: Open de app en klik op Profiel
Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe.
Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!

Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta app kan downloaden en wat je moet doen om ‘Treinreizen met GPS’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.

Er klopt iets niet aan een weergegeven reis of de bijbehorende prijs.

Bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht schrijven die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink.

Indien de weergegeven reis wel klopt, maar als de prijs onjuist is, neem dan contact op met de NS Klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.


Dit topic is bewust beknopt gehouden met relatief algemene informatie over deze proef. Specifiekere informatie kan gevonden worden op de Treinreizen met GPS website en met name de uitgebreide Q&A. Heb je na dit topic nog vragen, neem dan eerst een kijkje op deze pagina’s.

Indien je ook daar ook geen antwoord vinden op jouw vraag, plaats dan gerust een reactie!

Link doet niets hier, je moet blijkbaar al een Google/Android account hebben die M-Lab ook kent (alleen op uitnodiging dus). Ook logisch.

 


Ja hij is inderdaad gekoppeld blijkbaar aan mijn inlog op google. Als ik de link open in het privetab van mijn browser zie je wat jij ook ziet.


Dit zijn 2 screenshots uit de app als voorbeeld..

Je kunt dan op omdraaien klikken en dat geeft de QR code weer voor het openen van de poortjes

 

Hier zie je dat onder “nu" een extra functie is toegevoegd.

 

Hier start of beëindig je reis mee. In feite hoef je je niet af te melden zou de app zelf moeten zien.


Goed zo, en dat is al beter dan in het ‘filmpje’ dat je naar links/rechts zou moeten swipen waar dat dus precies andersom is, om een reis te starten ‘inchecken’ en uitchecken (niet nodig, je telefoon weet wanneer je een stationsgebied verlaat).

Voor het volgende scherm -en dat zit dus ‘rechts van wat je ziet’- moet je dan juist naar links swipen :sweat_smile:

Die knoppen zijn dus beter.

En je screenshot misschien verwijderen want je naam staat er in (X.Y.Z Rosnogwattum), Dat kan binnen een uur (via … Bewerken) of anders doet een moderator dat wel morgen.

Vraagje nog, waren de mensen van M-Lab zo snel met antwoord op je e-mail of heb je via een Klantenservice medewerker die (persoonlijke) link naar de Beta app versie gekregen?

Contact met de Klantenservice voor dit soort dingen is nogal onhandig (geen idee waar u het over heeft en zo...) maar dat zei een moderator al.

Deelname is aan mij niet besteed, moet toevallig donderdag om 14:30 ergens in Schiedam zijn vanuit Eindhoven (en terug in de spits misschien) maar verder niets spannends.


Oke thanks! Vreemd kan me eigen berichten niet bewerken…

 

Ohja je vraag…. Hij stond ineens in de Google Playstore


Oke thanks! Vreemd kan me eigen berichten niet bewerken…

Je bericht bewerken kan alleen binnen een uur. Een moderator zal het morgen moeten verwijderen.


Ik ben dus gisteren van Utrecht via Schiphol en Den Haag naar Gouda gereisd en hij rekende voor de reis dus €4,26…

Dat lijkt dus niet anders. Hij berekend dus Utrecht Gouda en dus zonder omreisroute. Dan is het GPS deel wel wat apart. Dat is dus puur alleen in en uitcheck in de praktijk.

 


Zie daarvoor artikel 8.1 van de voorwaarden treinreizen met GPS.

Bij de start van de MVP wordt uw Reisroute nog niet vergeleken met de NS Reisplanner. De Ritprijs die tijdens de start dan wel beginfase van de MVP in rekening wordt gebracht, zal daarom steeds gebaseerd zijn op de kortst mogelijke reisafstand in tariefeenheden tussen uw vertrek- en aankomststation (met de betreffende treinvervoerder). Bij aanvang van de MVP zal dus nog niet de daadwerkelijk door u afgelegde reisafstand in tariefeenheden in rekening worden gebracht als u niet volgens een door de NS Reisplanner geadviseerde route bent gereisd. In de loop van de MVP zal wel rekening worden gehouden met de door de NS Reisplanner geadviseerde routes bij de bepaling van de Ritprijs. Het kan dus zijn dat u in de loop van de MVP een andere Ritprijs in rekening gebracht krijgt voor dezelfde treinreis dan bij aanvang van de MVP.

Dus reken je nog niet rijk dat je in dit soort gevallen altijd de lagere prijs betaalt.

 


Dat is ook wel logisch in het begin… dit systeem is nu nog een ombouw van de oude back-end server… dus puur check check uit… de bedoeling is inderdaad dat dat moet veranderen! Ik had jouw punt inderdaad niet gelezen zo 1,2,3.


Ondertussen wacht ik nog maar even op de tweede link voor uitnodiging voor Testflight. Bij een ander bedrijf waar ik ook voor test kon dat heel veel sneller… *gaap*


@VIRM Neem aan geen test voor het spoor bij die andere partij?


Nope, dat gaat om een heel ander bedrijf. ;)
Inmiddels de eerste vragenlijst die wij als proefpersonen hebben ontvangen met veel onvoldoendes ingevuld.
 


Okay, inmiddels de NS Lab beta app op mijn telefoon gekregen door zelf maar wat te klooien. Van NS heb ik niks meer gehoord. Blijkt het inlogscherm voor Mijn NS niet toegankelijk te zijn met VoiceOver: bij het willen invullen van mailadres en wachtwoord verschijnt dan het scherm met maak een account aan.

De vriendelijke mevrouw van Unplugged stuurde een algemene mail vandaag naar alle deelnemers, en die reageerde wel direct op dit probleem. Er wordt contact met mij opgenomen.



 


Zo. Vorige week een mail gehad van het GPS-team. De NS Lab blijkt dus gewoon niet geschikt te zijn voor gebruikers met een visuele beperking. Ik word op de hoogte gehouden, omdat dit nog wordt verbeterd.

Tja. Ik ben niet onder de indruk. 


De laatste reactie hier was ongeveer ten tijde van dit bericht vanuit OVpay, dus hoe bevalt het (voor wie mee mocht doen)?

De toegankelijkheidsopties terzijde.

Haha, en https://www.arriva.nl/a/treinreizen-met-gps-1/treinreizen-met-gps/algemeenhome.htm doet gewoon nog mee? 😣


https://www.nu.nl/tech/6215709/het-duurt-nog-wat-langer-voordat-je-voor-de-trein-kunt-inchecken-met-je-telefoon.html

 

Het probleem is gecompliceerd en gaat lang duren. De app is niet goed genoeg om verder uitgezet te worden naar meerdere testers. Het is ook niet bekend wanneer en hoe het verder gaat op dit moment!

 

De link hier boven verwijst ook naar andere hardwarematige zaken.

 


Haha.. via Twitter (zal de bron niet noemen, zoek zelf maar naar die tweet) 🤣

Ik doe mee aan de proef Reizen op GPS en gebruik een app om in- en uit te checken, met mijn Flex-abo. Het kan dus wel. Jammer voor NS is dat mijn korting op 100% uitkomt in plaats van de beloofde 40%…


Blijkbaar is aanmelden voor OVpay niet eens meer nodig.. 

Gewoon zonder OV-chipkaart of abonnement. Vooraf aanmelden is niet nodig. Haal je OV-chipkaart of betaalpas altijd uit je portemonnee of telefoonhoesje. Zo weet je zeker waar je mee in- en uitcheckt.

Info van https://ovpay.nl/nl/hoe-het-werkt

Heel makkelijk: je houdt je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel tegen de kaartlezer of het poortje en - bliep! - je bent ingecheckt. Na je reis check je op dezelfde manier, met dezelfde pas weer uit. @Aar 

Locatie is beperkt https://ovpay.nl/nl/locaties


Aan het beheer de vraag dit topic te sluiten aangezien dit gehele project definitief gestopt is! 

Het is gewoon te complex dit in te voeren en het is door translink gestopt sind 1-1-23


Reageer