trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed? | NS Community

trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?


Reputatie 1
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

236 reacties

Badge +3
U hebt dit topic in het NS Flex-subforum geplaatst, dus ik neem aan dat u een NS Flex-abonnement hebt. In dat geval heb ik goed nieuws voor u: in tegenstelling tot de klassieke abonnementen wordt bij NS Flex-abonnementen het kortingspercentage voor de reis met de tweede vervoerder bepaald door het tijdstip waarop u bij de eerste vervoerder hebt ingecheckt.

Als u dus in de daluren bij NS incheckt en daarna in de spitsuren overstapt op een trein van Qbuzz, betaalt u voor de reis bij Qbuzz ook het daltarief. Zie het tweede blokje op deze pagina.
Reputatie 1
Beste Tochjo,
Ten eerste hartelijk dank voor je snelle reactie!
Ja ik heb inderdaad een NS Flex abonnement met dal vrij.
Fijn dat NS Flex alleen de eerste instaptijd hanteert. Goed nieuws inderdaad
Hallo AKnol86 en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Tochjo al een passende reactie heeft gegeven. Kun je hiermee uit de voeten?
Reputatie 1
Absoluut, de theorie is positief!
Alleen ik zie nu in mijn reisgeschiedenis dat het in de praktijk toch nog anders gaat.
Zie hieronder: 06:22 ingecheckt op Delft zuid tot Dordrecht is dal tarief gerekend, overstap naar (Qbuzz/R-net's) merwedelingelijn daar wordt dan volledig tarief gevraagd.

Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.

Edit: Dit klopt niet. Bij NS Flex kun je met de trein doorreizen met korting, ook al stap je tijdens de spits over op een andere treinvervoerder. Let op, dit geldt alleen voor reizen met de trein. Wanneer je overstapt op bijvoorbeeld de bus is er geen korting.
Reputatie 1
Beste Jouke,
De link die Tochjo geeft, geeft informatie over hoe NS flex verschilt van een ander NS abonement:
"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."
Dit spreekt weer tegen wat er in de praktijk gebeurt, en ook wat u zegt.
Reputatie 6
Badge +2
Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.
Je spreekt jezelf tegen, je zei dat Tochjo al een passende reactie had gegeven!
Beste Jouke,
De link die Tochjo geeft, geeft informatie over hoe NS flex verschilt van een ander NS abonement:"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."Dit spreekt weer tegen wat er in de praktijk gebeurt, en ook wat u zegt.


Nee, ik denk dat ik niet helemaal duidelijk genoeg ben. Bij elke check in met NS Flex wordt gekeken naar het tijdstip waarop je incheckt. Hierdoor wordt er voor elke reis gekeken of je in de spits of in de daluren reist. Volgens je reishistorie check je in tijdens de spits bij het tweede deel van je reis waardoor je dus het spitstarief betaald. Bij de reguliere abonnementen geldt altijd het eerste instaptarief tenzij je overstapt naar een andere vervoerder. Dat is het verschil waarover Tochjo schrijft.


Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.Je spreekt jezelf tegen!


Eens, ik had moeten zeggen: "Het klopt dat je het spitstarief betaald. Doordat je in de spits incheckt, en er opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit."

Edit: Ik zit er helaas naast in mijn bovenstaande reacties. Ik wil hiervoor mijn excuses aanbieden. In feite krijg je ook korting als je overstapt op een andere vervoerder, zolang je maar met de trein blijft reizen.
Reputatie 1
Alleen was het moment van inchecken voor de spits 6:22 en het moment van overstap tijdens de spits 7:06

"Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder."

Ergens klopt er iets niet.

"Volgens je reishistorie check je in tijdens de spits bij het tweede deel van je reis waardoor je dus het spitstarief betaald."

U noemt het een check in wat bedoelt de NS dan met 'een overstap naar een andere treinvervoerder', als dit een nieuwe check in zou zijn?
De nadruk ligt op het moment van inchecken, AKnol86. Wanneer je incheckt, bij NS of een andere vervoerder, wordt gekeken of je wel of niet korting krijgt.

Edit: De mening of dit wel of niet klopt verschilt onder collega's. Ik ga dit uitzoeken voor je AKnol86. Kun je mij je naam, adres, woonplaats, geboortedatum, kaartnummer en e-mailadres toesturen in een privébericht? Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht".

Edit 2: Wanneer je overstapt op een andere treinvervoerder dan dien je wel gewoon met korting te kunnen blijven reizen. Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.
Reputatie 1
Ja, en dat was dus voor de spits (voor 6:30 om 6:22), dus met korting, maar toch is na de overstap de korting weg en wordt vol tarief gerekend.
Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.

Wat is er precies opgelost? Heeft TS alleen z'n geld terug of is daadwerkelijk het probleem met de betreffende vervoerder opgelost?
Reputatie 1
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.
Badge +3

Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.


Ja! Zijn veel vragen/klachten over maar wat je hier schrijft is helaas volgens het boekje (klant moet contact opnemen bij afwijkingen).

 @Jouke NS ook goed dat je je eerdere reacties aangepast hebt. Helder zo!


@AKnol86,

Heb je bovenstaande ritten met NS Flex Dal Vrij gereisd? En heb je voor deze ritten nog andere treinritten gemaakt?

Volgens de theorie had je enkel voor de onderste rit moeten betalen.

Zelfs een NS-rit die in de daluren begon wordt hier als "betalend" aanzien.
Reputatie 1
nee, ik ben sinds 5 dagen overgestapt op dal vrij, tijdens deze ritten had ik dal korting
Badge +3

Oh ja, kijkend naar dat overzicht klopt het inderdaad niet. Welk (Flex of niet) abonnement had je op 18-12-2018?

Als dat Altijd Vrij was klopt het wél, en gaat het na de overname van Dordrecht - Geldermalsen niet zozeer door Qbuzz mis, want met Dal Vrij zou ook de rit vanaf Delft Zuid gewoon vrij moeten zijn.

Per saldo (de 2e regel) heb je met Dal Vrij dus geld terug tegoed (en met Flex ook de 1e regel wegens overstap in de spits), maar het wordt wel een hele puzzel op die manier 🤔

Reputatie 1
in december had ik altijd vrij. ik probeerde alleen de 14de op te slaan, maar kennelijk was er nog een datum geselecteerd zodoende.
Ik heb hier melding van gemaakt bij de collega's die NS Flex beheren, mrfreeze. Helaas tot op heden nog geen inhoudelijke reactie van hun mogen ontvangen.
Ik wacht nog op een inhoudelijke reactie, wordt vervolgt!
Helaas ben ik nog geen stapje verder. We wachten het nog even af.
Helaas tot op heden nog geen reactie. Het is uitgevraagd maar ik wacht nog op een reactie.
Ik wacht nog op een reactie vanuit de NS Flex afdeling, helaas is die er nog niet.
Helaas wacht ik nog steeds op een reactie van de afdeling. Ik hoop deze of komende week meer te weten.
Reputatie 7
Badge +3
Dus al die tijd worden reizigers benadeeld? En moeten ze daar hopelijk zelf maar achter komen als ze de maandelijkse factuur minutieus gaan doorspitten?

Reageer