beantwoord

trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?

  • 30 januari 2019
  • 34 reacties
  • 1394 Bekeken

ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 mei 2019, 10:41

Vooralsnog krijg ik helaas geen bevestiging dat QBuzz het probleem aan hun kant heeft opgelost.

Huidige oplossing: Bij extra kosten vanwege een overstap naar een andere vervoerder kun je contact opnemen met onze Klantenservice voor restitutie. Helaas is er op dit moment geen manier voor NS om dit vooraf te onderscheppen, de reiziger is hiervoor zelf verantwoordelijk. Het is niet ideaal maar helaas is er geen andere oplossing. We hopen op korte termijn een oplossing te hebben met QBuzz waardoor er geen extra kosten meer voorkomen.
Bekijk origineel

34 reacties

Vooralsnog krijg ik helaas geen bevestiging dat QBuzz het probleem aan hun kant heeft opgelost.

Huidige oplossing: Bij extra kosten vanwege een overstap naar een andere vervoerder kun je contact opnemen met onze Klantenservice voor restitutie. Helaas is er op dit moment geen manier voor NS om dit vooraf te onderscheppen, de reiziger is hiervoor zelf verantwoordelijk. Het is niet ideaal maar helaas is er geen andere oplossing. We hopen op korte termijn een oplossing te hebben met QBuzz waardoor er geen extra kosten meer voorkomen.
Ik heb inmiddels een update voor jullie. Ik begrijp van mijn collega's dat het probleem is aangekaart bij QBuzz maar dat het voorlopig stil blijft bij hun afdeling. Het wachten op een goede oplossing ligt helaas bij deze andere vervoerder.
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Ik heb een NS Flex Dal Vrij-abonnement en stap vrijwel dagelijks over van Qbuzz naar NS en vice versa op station Dordrecht. Na het lezen van deze topic heb ik mijn reishistorie doorgespit. Daarbij constateerde ik inderdaad dat het ritje met de Qbuzz-trein in rekening wordt gebracht ondanks het inchecken bij NS tijdens de daluren.

Ik heb contact opgenomen met de NS-klantenservice en het verhaal uitgelegd. Complimenten aan de medewerker die al mijn facturen heeft nagekeken en uiteindelijk op een bedrag van 68,82 euro (sinds 1 januari 2019) uitkwam. Dit bedrag is netjes in mindering gebracht op mijn laastste factuur. Daarnaast is er een uitgebreide notitie gemaakt zodat ik niet elke keer opnieuw het hele verhaal hoef uit te leggen.

Ook op de meest recente factuur (van gisteren, 23 april 2019) blijft het probleem voortbestaan. Zojuist opnieuw contact gehad met de NS-klantenservice, de bedragen van afgelopen maand worden op de volgende factuur weer gecorrigeerd. Het uitrekenen ging dit keer een stuk sneller omdat alleen de meest recente factuur hoeft te worden bekeken. De medewerker heeft bevestigd dat er nog geen oplossing voor het probleem is en dat ik voorlopig het beste elke maand even kan bellen.

Mijn advies aan iedereen met die te maken heeft met dit probleem:

  1. Neem je reisgeschiedenis door en noteer de datums waarop er in de daluren is ingecheckt en na overstap op de Qbuzz-trein toch kosten in rekening worden gebracht;
  2. Neem contact op met de NS-klantenservice en verwijs daarbij naar deze topic;
  3. Vraag restitutie voor de eventueel foutief in rekening gebrachte ritten;
  4. Herhaal dit elke maand voor de meest recente factuur totdat er een oplossing is voor dit probleem.
Complimenten aan de NS die alle medewerking heeft verleend om de facturen te corrigeren, ook al lijkt het probleem te worden veroorzaakt door (de systemen van) Qbuzz.

Het zou fijn zijn als de NS of Qbuzz de reizigers op dit traject met een dalabonnement actief benadert om hen op de hoogte te stellen van dit probleem. Als ik niet min of meer toevallig deze topic had geopend, hadden de kosten aardig kunnen oplopen.
Ik heb wederom een reminder gestuurd omdat het weer stil blijft aan de andere kant van de lijn.
Het wachten is helaas nog steeds op een reactie van andere vervoerders. De collega's van NS Flex zitten er bovenop.
Ik blijf helaas mezelf herhalen en wachten op een oplossing. Ik heb het zojuist geëscaleerd via een andere weg en hoop snel op een oplossing.
Tot op heden nog geen sluitende oplossing. Ik blijf er bovenop zitten.
Ik heb reactie gekregen dat er gewerkt wordt aan dit probleem maar een concrete oplossing is er helaas nog niet. Wordt vervolgd!
We zijn hierover in gesprek met de andere vervoerder, mrfreeze. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan ligt het probleem bij hun. Hierdoor kost het helaas meer tijd dan normaal voordat we een sluitende oplossing hebben,
Reputatie 7
Badge +3
Dus al die tijd worden reizigers benadeeld? En moeten ze daar hopelijk zelf maar achter komen als ze de maandelijkse factuur minutieus gaan doorspitten?
Helaas wacht ik nog steeds op een reactie van de afdeling. Ik hoop deze of komende week meer te weten.
Ik wacht nog op een reactie vanuit de NS Flex afdeling, helaas is die er nog niet.
Helaas tot op heden nog geen reactie. Het is uitgevraagd maar ik wacht nog op een reactie.
Helaas ben ik nog geen stapje verder. We wachten het nog even af.
Ik wacht nog op een inhoudelijke reactie, wordt vervolgt!
Ik heb hier melding van gemaakt bij de collega's die NS Flex beheren, mrfreeze. Helaas tot op heden nog geen inhoudelijke reactie van hun mogen ontvangen.
in december had ik altijd vrij. ik probeerde alleen de 14de op te slaan, maar kennelijk was er nog een datum geselecteerd zodoende.
Badge +3
Oh ja, kijkend naar dat overzicht klopt het inderdaad niet. Welk (Flex of niet) abonnement had je op 18-12-2018?

Als dat Altijd Vrij was klopt het wél, en gaat het na de overname van Dordrecht - Geldermalsen niet zozeer door Qbuzz mis, want met Dal Vrij zou ook de rit vanaf Delft Zuid gewoon vrij moeten zijn.

Per saldo (de 2e regel) heb je dus geld terug tegoed (en met Flex ook de 1e regel wegens overstap in de spits), maar het wordt wel een hele puzzel op die manier 🤔
nee, ik ben sinds 5 dagen overgestapt op dal vrij, tijdens deze ritten had ik dal korting


@AKnol86,

Heb je bovenstaande ritten met NS Flex Dal Vrij gereisd? En heb je voor deze ritten nog andere treinritten gemaakt?

Volgens de theorie had je enkel voor de onderste rit moeten betalen.

Zelfs een NS-rit die in de daluren begon wordt hier als "betalend" aanzien.
Badge +3
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.
Ja! Zijn veel vragen/klachten over maar wat je hier schrijft is volgens het boekje.

@Jouke NS ook goed dat je je eerdere reacties aangepast hebt. Helder zo!
Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.

Wat is er precies opgelost? Heeft TS alleen z'n geld terug of is daadwerkelijk het probleem met de betreffende vervoerder opgelost?
Ja, en dat was dus voor de spits (voor 6:30 om 6:22), dus met korting, maar toch is na de overstap de korting weg en wordt vol tarief gerekend.
De nadruk ligt op het moment van inchecken, AKnol86. Wanneer je incheckt, bij NS of een andere vervoerder, wordt gekeken of je wel of niet korting krijgt.

Edit: De mening of dit wel of niet klopt verschilt onder collega's. Ik ga dit uitzoeken voor je AKnol86. Kun je mij je naam, adres, woonplaats, geboortedatum, kaartnummer en e-mailadres toesturen in een privébericht? Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht".

Edit 2: Wanneer je overstapt op een andere treinvervoerder dan dien je wel gewoon met korting te kunnen blijven reizen. Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.

Reageer