trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?


Reputatie 1
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

236 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zeer bijzonder. NS krabbelt natuurlijk weer op haar schreden terug zodra het woord geschillencommissie valt. Eigenlijk heel triest dit. NS weet dat deze zaak kaNSloos is bij de geschillencommissie en wil het dan opeens blijkbaar voor een individuele klant wel maandelijks oplossen in plaats van het probleem aan te pakken.

Reputatie 6
Badge +2

Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer reizigers op dit forum aanwezig zijn die nog steeds tegen het probleem aanlopen? En of zij dan declareren bij Qbuzz of ook door NS zijn benaderd om gebruik te  maken van de proactieve factuurcorrectie. Of wellicht iets anders, want ‘we bekijken iedere melding individueel’.

Ik vermijd zoveel mogelijk reizen waarbij mij teveel in rekening wordt gebracht, wegens de rompslomp van het terugvragen. In die zin beperkt het de mogelijkheden van mijn NS Flex Dal Vrij. Als ik mij kan aanmelden voor correcte incasso's zou ik dat wel doen.

Badge +3

Want ook op dit forum kan ik nog steeds geen enkel bericht vinden over dit probleem (uitgezonderd dit lange draadje), laat staan hoe reizigers die dit probleem ervaren zich bij NS moeten melden.

Soortgelijke problemen spelen elders ook https://community.ns.nl/search?q=bus-trein-bus%20tarief%20overstap maar goed, je moet (volgens de afspraken per juli 2022) dus bij de andere vervoerder zijn.

Dat het voor de Merwedelingelijn proactief ‘opgelost’ is is een goed begin, maar ik blijf erbij dat NS (Flex) je niet mag verwijzen naar andere vervoerders, want die doen niets fout en leveren alleen maar transacties aan.

Vervolgens krijg je (na een paar weken puzzelen en welles/nietes) je gelijk en je geld van de andere vervoerder, met de opmerking dat het Flex systeem gewoon niet klopt en je dus eigenlijk bij de NS moet zijn.

Voorbeeldje?

En zie ook (maar dat is uit 2021 toen je nog bij de NS terecht kon voor restitutie) 

 

Ja nee lekker dat pro-actief, de vaste klant op zo’n traject krijgt na een hoop gedram dus straks een

regeling waarbij NS manueel al die facturen moet controleren. En de incidentele reiziger kan de kosten daarvan betalen want die factuur klopt niet. Dat is geen oplossing natuurlijk. 
 

Fixen in de software dit. En als Qbuzz dat niet wil mag NS gerust wat meer lawaai maken bij het ministerie. Beetje opkomen voor je (vaste) klanten. 

@Henk_NL Ik had vandaag vertraging en ben vanwege de kou een hapje wezen eten bij de burger king.

Ja nee lekker dat pro-actief, de vaste klant op zo’n traject krijgt na een hoop gedram dus straks een

regeling waarbij NS manueel al die facturen moet controleren. En de incidentele reiziger kan de kosten daarvan betalen want die factuur klopt niet. Dat is geen oplossing natuurlijk. 
 

Fixen in de software dit. En als Qbuzz dat niet wil mag NS gerust wat meer lawaai maken bij het ministerie. Beetje opkomen voor je (vaste) klanten. 

Heb ik nu recht op gtbv?

 

Reputatie 5

Hierbij weer een update.

Vanmorgen was de zitting van mijn zaak bij de OV geschillencommissie. Zoals eerder al gezegd worden mijn facturen sinds eind 2022 proactief gecorrigeerd, waarmee er naar mijn idee een acceptabele tussenoplossing is gevonden. Want het onderliggende probleem is natuurlijk pas echt opgelost wanneer Qbuzz hun software e/o systemen heeft bijgewerkt, maar die zijn daar totaal niet mee bezig.

De NS medewerker die bij de zitting aanwezig was (afdeling Legal) gaf aan dat n.a.v. mijn traject bij de geschillencommissie het interne beleid gewijzigd zou zijn en dat dezelfde tussenoplossing die voor mij persoonlijk is ingeregeld (proactief corrigeren van de factuur) ook kan worden ingeregeld voor andere reizigers op de Merwedelingelijn die zich met soortgelijke problemen melden. Dit zou ook al voor enkele andere reizigers zijn gedaan. Dat betekent dus dat het doorverwijzen naar Qbuzz, dat sinds 1 juli 2022 het beleid was, inmiddels niet meer van toepassing zou zijn.

De voorzitter van de OV geschillencommissie heeft vervolgens gevraagd of het dan nog nodig is dat zij een uitspraak doen of dat we met deze beleidswijziging alsnog een onderlinge oplossing hebben bereikt. Ik heb daarop aangegeven dat ik de beleidswijziging zoals die door de betreffende NS medewerker werd geschetst een prima oplossing vind voor dit geschil, maar dat ik daar dan wel een schriftelijke bevestiging van wil. Die toezegging kon op dat moment helaas niet worden gedaan door NS, zullen vast allerlei juridische haakjes en oogjes aan zitten.

Dus vooralsnog ben ik gematigd positief en hoop ik dat de beleidswijziging zoals die tijdens de zitting is geschetst ook daadwerkelijk is/wordt geëffectueerd. Dan wordt het probleem tenminste niet meer continu bij de reiziger teruggelegd. Misschien dat een NS moderator daar iets over kan zeggen in dit draadje. Over uiterlijk 3 weken moet ik aan de geschillencommissie laten weten of NS en ik het geschil onderling naar tevredenheid hebben opgelost of dat de geschillencommissie toch een (bindende) uitspraak zal moeten gaan doen. To be continued...

Badge +3

De NS medewerker die bij de zitting aanwezig was (afdeling Legal) gaf aan dat n.a.v. mijn traject bij de geschillencommissie het interne beleid gewijzigd zou zijn en dat dezelfde tussenoplossing die voor mij persoonlijk is ingeregeld (proactief corrigeren van de factuur) ook kan worden ingeregeld voor andere reizigers op de Merwedelingelijn die zich met soortgelijke problemen melden.

Dit zou ook al voor enkele andere reizigers zijn gedaan. Dat betekent dus dat het doorverwijzen naar Qbuzz, dat sinds 1 juli 2022 het beleid was, inmiddels niet meer van toepassing zou zijn.

Gefeliciteerd, dus voor jou is/was het al opgelost maar alle andere getroffen reizigers moeten zich maar melden?

To be continued inderdaad. En dan hopelijk óók een oplossing voor andere* (Flex only!) afwijkingen dan die bij Qbuzz treinen.

* Ik bedoel met name de onterechte dubbele instaptarieven bij BTM, waarvoor je tegenwoordig (per juli 2022) per geval bij de vervoerders moet zijn (en privé gegevens moet aanleveren vanuit Mijn NS). En die vervolgens zuchten en zeggen dat je gelijk hebt, maar dat het toch echt aan NS Flex ligt.

Dank iedereen die hier zo actief mee bezig is geweest in de afgelopen jaren. Jammergenoeg is dit probleem nog actueel, als het niet aan dit forum had gelegen had ik ook niet geweten wat ik moest doen. Klantenservice geeft namelijk aan niets voor me te kunnen betekenen nadat ik een half uur lang heb geprobeerd uit te leggen dat ik op de juiste manier en volgens NS voorwaarden heb ingechekt maar toch een factuur krijg voor de reizen tussen Geldermalsen en Dordrecht Stadspolders. Ik werd naar Qbuzz doorverwezen.

Ik ga nogmaals bellen en refereren naar dit forum. Jammer dat je hier als reiziger zo achteraan moet. Het was fijn geweest om bij aanvang van mijn abonnement (flex dal vrij) te lezen over deze problemen. Ik vind het raar dat NS medewerkers hier geen weet van hebben, er niets op de website te vinden is. Ik moet een forum dat vier jaar geleden is gestart doorlezen om erachter te komen dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Teleurgesteld met deze service. 

Badge +3

Het zal niet om wereldbedragen gaan, maar Qbuzz zal het echt voor je moeten corrigeren.

En vanuit de NS had @Toefor Onijn (persoonlijk) al de toezegging gekregen dat er géén incorrecte NS Flex facturen meer zouden volgen.

Fingers crossed, de Geschillencommisie lijkt me de beste ingang als er niets opgelost wordt voor jou persoonlijk.

Na twee frustrerende gesprekken zonder resultaat, heb ik in een derde gesprek met de klantenservice het geld teruggekregen. Ik heb het ook op de website kunnen vinden, dus ik neem terug dat dit niet duidelijk is aangegeven. Nogmaals bedankt voor al het voorwerk en ik ben ook weer tevreden met de NS. Mijn vertrouwen is hersteld. Als het goed is staat er bij mij nu ook een duidelikke notitie, dus het zal de komende maanden ook wel goed gaan. 

Badge +3

Sprak gisteren privé via X toevallig een medewerker van Keolis/Blauwnet (hi Noah) over iets anders*, en wees hem op dit topic.

Hij: Oh? Werkt bij mij prima, maar ik weet niet wat ik lees, wat schandalig dit.

Even later: Oh my! Ik check net mijn reishistorie en zie dat ze de afgelopen twee jaar bij mij ook steeds zo gedaan hebben, de enkele keren per jaar dat ik op dit traject zit.

Ik: Oei, zie je wel... de meesten zal het wel niet eens opvallen. Ernstigste is nog dat je het via NS kon laten corrigeren, maar die per juli 2022 verwijzen naar de betreffende vervoerders, die geen flauw idee hebben welk abonnement je hebt.

Hij: Heb meteen een pittige mail verzonden naar Qbuzz. Mag niet zo zijn dat je omdat het duur is dit niet technisch correct toepast.

Dat laatste gaat om de uiteindelijke onwil van Qbuzz (te duur) om dingen aan hun kant aan te passen.

Dat andere ging over de 5-minuten marge bij inchecken die NS en Keolis/Blauwnet hanteren. Arriva gaf even later aan dat ook gewoon te doen (dus zal het wel landelijk werken 🤔) maar of Qbuzz dat ook doet wist ik niet, proberen dus maar!

Reageer