beantwoord

Voel me bekocht met NSFlex

  • 1 February 2019
  • 50 reacties
  • 2192 Bekeken


Toon eerste bericht

50 reacties

@iMark, het abonnement bestaat gewoon niet meer, net zoals dat bij vele andere bedrijven gebeurt vervallen abonnementen en komen daar nieuwe voor in de plaats. Bij veel bedrijven vervallen dan ook nog eens die oude abonnementen en ben je verplicht over te stappen op het nieuwe abonnement of wordt je gewoon over gezet.

De NS is dan in mijn ogen hier nog heel schappelijk dat dit abonnement toch nog steeds voortgezet wordt voor de reizigers die dit abonnement nog steeds hebben.

De reden dat er dus geen flex versie van is is duidelijk omdat het abonnement sinds 1-8-2011 niet meer bestaat, niemand kan een bedrijf verplichten om abonnementen onaangepast te laten. Sterker nog, een bedrijf kan op een gegeven moment ook aangeven dat een bepaalde abonnementsvorm vanaf datum x niet meer geldig is en vervalt aan het einde van het abonnementsjaar.
De vraag is of de klant, redelijkerwijs, vooraf alle consequenties van de overstap had kunnen overzien.

Vervolgens is de vraag, indien de vorige met ja beantwoord kan worden (daar verschillen sowieso de meningen over), of je een vaste klant (minimaal 8 jaar) die er vrijwel onmiddellijk en overduidelijk achter is gekomen dat een verkeerde beslissing is genomen, zo onbarmhartig dient te behandelen.
@iMark Ik ken de van motieven TS niet, weet alleen dat ze niet gelukkig is met het resultaat
Hallo Nicolette Bartelink en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig om te lezen dat je door de overstap naar NS Flex nu je gunstige voorwaarden kwijt bent. Ik begrijp ook dat je van mening bent dat je op je aankoop terug kunt komen en de bestelling kunt annuleren. Dit is ook zeker waar. Dat betekent echter niet dat je weer recht hebt op je oude Voordeelurenabonnement. Omdat we het abonnement niet meer verkopen kunnen wij het je ook niet meer zomaar aanbieden. Allee bij hoge uitzondering kunnen we reizigers hierin nog tegemoet komen. Ik vrees echter dat jouw situatie hierop niet van toepassing is. Je kunt ervoor kiezen om het Dal Voordeel NS Flex aan te houden of terug gaan naar een Dal Voordeel voor Reizen op Saldo.


Waarom is haar situatie hierop niet van toepassing?
Mijn conclusie is dan dat men, ook hier, bewust essentiele informatie weglaat.
Perron23, in welke wereld leef jij? Als mens moet je eens je eigen verantwoordelijkheid nemen voor beslissingen die je maakt, maak je een foute beslissing dan moet je met de consequenties leven en niet een ander verwijten dat JIJ een verkeerde keuze hebt. gemaakt.

Dit is zo'n grote onzin dat je de verantwoordelijkheid van JOUW beslissingen bij een ander wilt neerleggen. Als je niet kunt instaan voor je eigen beslissingen moet je je beslissingsonbekwaam laten verklaren of gewoon geen beslissingen nemen.

En er wordt geen informatie weggelaten, bij het abonnement staat exact vermeld voor welke tijdstippen dit geldig is, jij als houder van een ander abonnement wordt geacht te weten waar je abonnement gekdig voor is en de NS hoeft dat toch echt niet bij elk abonnement te gaan vermelden wat de nadelen en voordelen zijn van abonnement x t.o.v. abonnement y.


Wat zal ik zeggen Jeroen. Je reactie voegt niks toe aan de discussie en is alleen maar bedoelt om forumleden in een kwaad daglicht te stellen. šŸ¤”

(Ben er zelf ook ooit ingetuind w.b. mijn oude vdu. In welke wereld leef ik?)
@Jeroen
Helemaal mee eens. Opgezegd is opgezegd.

Inderdaad. En het is in NL toch gebruikelijk dat de consument zijn beslissing binnen een redelijke tijd van een week terug kan draaien?Daar zijn wettelijk tientallen uitzonderingen op, onder andere vervoersbewijzen.


Een VDU is geen vervoersbewijs, het is alleen maar een kaart waarmee je met korting vervoersbewijzen kunt kopen.
De reacties van @Jeroen , zijn ietwat traditioneel te noemen. De NS treft geen enkele blaam en de schuld ligt volledig bij de ander, in dit geval de trouwe klant. Heb daar vanuit zijn positie overigens wel enig begrip voor.

Ligt de werkelijkheid echter niet iets genuanceerder ?

Net zo min als de klant niet handelingsonbekwaam is, is de informatieverstrekking door NS niet ver onder de maat (is zelfs duidelijk verbeterd sinds de introductie van Flex).

Net zo zeer als de trouwe klant zich mogelijk iets meer moeite had kunnen doen getroosten, had NS een en ander duidelijker kunnen en mogelijk ook moeten aangeven.

Kom op NS: toon klasse, ook ik wil trots zijn op onze NS šŸ™‚. Bied de trouwe klant een passende oplossing en pas de informatie aan !

Wat zal ik zeggen Jeroen. Je reactie voegt niks toe aan de discussie en is alleen maar bedoelt om forumleden in een kwaad daglicht te stellen. šŸ¤”

(Ben er zelf ook ooit ingetuind w.b. mijn oude vdu. In welke wereld leef ik?)
Ik stel helemaal niemand in een kwaad daglicht, ik ben alleen van mening dat als iemand een beslissing neemt om iets te veranderen en later blijkt dat dit een foutieve keuze is geweest je voornamelijk jezelf de schuld kunt geven. In dit geval staat er gewoon duidelijk vermeld voor welke uren dit abonnement geldig is en als je dan niet leest, tja .....

En aangezien het abonnement niet meer bestaat is er helaas voor de TS geen weg meer terug, was het een nog bestaand abonnement dan was er wel een weg terug geweest. Je kunt toch niet verwachten dat abonnementen altijd maar hetzelfde blijven en altijd maar blijven bestaan?

En dit is gewoon mijn persoonlijke mening hierover.@Jeroen


Tamzin
Helemaal mee eens. Opgezegd is opgezegd.

Wat een onsympathieke reacties zeg.

Zal het nog sterker stellen. Ik begin het dreigen wat 'je' doet behoorlijk beu te raken. šŸ¤”
Kom op NS: toon klasse, ook ik wil trots zijn op onze NS šŸ™‚. Bied de trouwe klant een passende oplossing en pas de informatie aan !
Klasse? Om een groep oude klanten jarenlang op een schandalige manier te bevoordelen boven de andere klanten heeft sowieso al niets met klasse te maken. Laat staan dat deze groep nog eens extra gematst zou moeten worden. Het wordt tijd de VDU klanten eindelijk eens hetzelfde gaan betalen als de rest van de reizigers.

@Pink Panther
Wat onsympathiek is dat oudere VDU klanten menen de rest van hun leven bijzondere rechten te moeten hebben die andere reizigers niet hebben.

Kom op NS: toon klasse, ook ik wil trots zijn op onze NS šŸ™‚. Bied de trouwe klant een passende oplossing en pas de informatie aan !Klasse? Om een groep oude klanten jarenlang op een schandalige manier te bevoordelen boven de andere klanten heeft sowieso al niets met klasse te maken. Laat staan dat deze groep nog eens extra gematst zou moeten worden.


Vaak ben ik het geheel met jou eens, maar dit keer niet. Het gaat hierbij niet om het extra matsen van een groep klanten, maar wel om een open en eerlijke manier van communiceren met je (trouwe) klanten.
Opgezegd is opgezegd is de regel en als je dat dan weer ongedaan wil laten maken is dat vragen om je te matsen want de regel is duidelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, dat zijn nu eenmaal de gemaakte afspraken uit 2011. Daar was NS zelf bij. Als er iets onsympathiek is dan is het de invoering van de middagspits.
Opgezegd is opgezegd is de regel en als je dat dan weer ongedaan wil laten maken is dat vragen om je te matsen want de regel is duidelijk.

Ga er vanuit dat je precies weet wat ik bedoel. Zelf meen ik te weten wat je dwars zit, maar dat moet m.i. via een andere weg geregeld worden en niet via individuele klanten die even niet goed hebben opgelet. Dat zet bovendien geen zoden aan de dijk.
@Tamzin en Jeroen,

Mijn reactie had betrekking op een moderator die opmerkingen heeft gemaakt en maakt die mijn inziens een beetje ongepast zijn. Die berichten zijn helaas deels door de moderators verwijderd vanwege de 'huisregels'. De NS of inSided kan deze data niet herstellen. Dus niets persoonlijk richting jou of Jeroen.
Echter sommige moderators en NS medewerkers -die op persoonlijke titel actief zijn - lijken het idee van een klant helpt klant forum een beetje minder serieus te nemen. Er zijn topics waar nieuwe forumleden direct afgebrand worden door ....
Of mis ik weer iets?

Dacht het niet, of het moet zijn dat de laatste alinea iets gewijzigd mag worden.

Voor de rest een prachtige maar zeker ook kernachtige samenvatting van de problematiek inclusief aanverwante zaken.šŸ˜œ
Welke merkwaardige afspraken zijn er in 2011 toch gemaakt, waardoor NS de zeggenschap over haar eigen product kennelijk is kwijtgeraakt ?
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin


Als VDU-houder zou ik graag hetzelfde willen betalen als iemand met een davoordeelabonnement. Ik betaal al jaren zo'n 15 euro meer voor mijn VDU en voor dat bedrag mag ik in de avondspits met korting reizen en mocht ik tot 1-1-19 tussen 4 en 9 uur niet met korting reizen. Hoezo bevoorrecht en/of gematst? Wij VDU'ers zijn vaak wel al heel lang klant.
Reputatie 7
Badge +3
De VDU-kaarthouders zijn een regelmatige bron van inkomsten voor NS. Ieder jaar zo'n 900.000 x 63,70. Dat is ruim 57 miljoen euro. Zulke vaste klanten zouden NS-ers moeten koesteren in plaats van ze allerlei denigrerende opmerkingen toe te voegen.

@Perron23
Zie bijvoorbeeld https://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/13/voordeel-blijft-maar-het-daluur-verdwijnt-12010543-a259691
Het Voordeelurenabonnement was weliswaar geen onderdeel van de concessievoorwaarden maar uit politieke overwegingen heeft NS indertijd besloten om toch niet te tornen aan de bestaande voorwaarden. NS had in 2011 (net na het Fyra-fiasco) absoluut geen zin in nog meer politieke turbulentie.
@iMark

Heb niet zo veel afspraken kunnen vinden.

In 2011 heeft NS toegezegd dat de korting intact zou blijven en dat een termijn van 12 (ipv 6) maanden zal worden aangehouden indien zij gebruik zou willen maken van haar recht om de kortingsvoorwaarden aan te passen of het abonnement te beeindigen.

Geconcludeerd kan worden, dat NS haar beleid mbt het VDU abonnement, zoals ook door @Jeroen aangegeven, gewoonweg kan wijzigen .

Zie kortom geen reden waarom men thans zou moeten inzetten op het in een val lokken van individuele klanten.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Hier wat leesvoer.
Allereerst het advies van het LOCOV d.d. 20 mei 2011.
https://www.locov.nl/binaries/Locov%202011-210%20%20Advies%20nieuw%20productportfolio%20consumenten%202011_tcm118-312304.pdf

Vervolgens het besluit van NS d.d. 16 juni 2011 waarin staat dat klanten met een VDU abonnement kunnen blijven reizen onder de huidige kortingsvoorwaarden van het abonnement. Daar staat geen termijn bij en is door alle partijen uitgelegd als zijnde een blijvende regeling. Er staat ook in dat NS een opzegtermijn van een jaar in acht zal nemen wanneer de kortingsvoorwaarden van het VDU abonnement wijzigen of eindigen. NS heeft sinds 2011 geen advies gevraagd om de kortingsvoorwaarden te wijzigen of te beƫindigen.
https://www.locov.nl/binaries/Locov%202011-93892%20Besluit%20Nieuw%20portfolio%20consumenten%202011_tcm118-311423.pdf
@iMark

Je geeft hetzelfde weer als ik in mijn post heb proberen aan te geven. Nieuw is wel dat het niet vermelden van een einddatum, volgens jou, door de partijen zou zijn uitgelegd als een blijvende regeling. Lijkt mij te gek voor woorden en mogelijk een vorm van wensdenken.

Het alleen al noemen van een opzegtermijn bevestigt echter de aanwezigheid van de mogelijkheid tot wijziging of beeindiging.

Waar wordt het door NS in 2011 opgevoerde recht om te wijzigen of beeindigen betwist ?
Dat NS niet het volste recht zou hebben om haar abonnement te wijzigen of te beeindigen, lijkt te berusten op een misverstand. Is het niet de hoogste tijd dat eindelijk eens, tbv verbeteringen, van dat recht gebruik wordt gemaakt ? šŸ¤”

Deze heikele kwestie valt echter buiten het onderwerp van dit topic. Mogelijk later en elders meer.
Reputatie 3

Gewoon aanklagen. Je hebt gelijk.

Elke aankoop moet je binnen 14 dagen kunnen terugdraaien en daar is de NS geen uitzondering op.

Reageer