Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief



Toon eerste bericht

160 reacties

Lees in de discussienota het volgende:

Naast de Nationale Politie ontstaan – zoals de VNG stelt - professionele handhavers die naar verwachting in 2020 allen overgestapt zullen zijn naar één nieuw modeluniform4 .

Alle NS V&S en trainmanagers straks in blauwe handhavers-kleding? 😍
Bahbah niet dat lelijke blauwe uniform hoor, dan stappen ze maar over naar het onze :)

DAT blauw staat je prima hoor. 😊 Niks mis mee.

Lees in de discussienota het volgende:

Naast de Nationale Politie ontstaan – zoals de VNG stelt - professionele handhavers die naar verwachting in 2020 allen overgestapt zullen zijn naar één nieuw modeluniform4 .

Alle NS V&S en trainmanagers straks in blauwe handhavers-kleding? 😍

Ja allemaal hetzelfde. Ook de tunnel- en boswachter. .....

.
...
.

...en wat de gevolgen zijn wat betreft de taken en bevoegdheden..🤔 Nu is zo dat de NS zelfs informatie omtrent de huidige situatie geheim houdt. We mogen dat niet weten heb ik vernomen uit 'betrouwbare' bron.

Mag hopen dat er een strikte scheiding blijft tussen de politie en de BOA's wat betreft taken en bevoegdheden. Blijf de ontwikkelingen wel volgen en archiveren. Misschien moet ik me een keer inschrijven voor een cursus BOA. Bijvoorbeeld via https://www.loi.nl/n-579-buitengewoon-opsporingsambtenaar-boa en examen doen. https://www.exth.nl/examens/basis-boa/

(Oja,.... hoe zat dat ook alweer... jan en alleman staan toch 1-0 achter als het boa's betreft. 😨.. damn waar is mijn alt??? Kan online bepaalde data niet meer vinden. 😰 ...)
Ach zie toch maar af van de cursus BOA. Kost me 6 dagen cursus, 2 praktijkdagen en een examendag. Zelfstudie is misschien een optie, maar dat kost me een weekend. En daarnaast heb ik niet zo de behoefte om BOA te zijn. De beëdiging zie ik meer als een formaliteit.
(Tussendoor: Conducteur blijft ondertussen gewoon in de trein bij de vertrekprocedure Sloterdijk richting Hoorn. 10:58 Twee seconde het hoofd naar buiten en fluiten. Zal het wel erg druk hebben met andere werkzaamheden in de achterste cabine.)
Wat natuurlijk ook kan is dat boa's een opleiding volgen bij de politieacademie. https://www.politieacademie.nl/onderwijs/onderwijsaanbod/pages/opleiding.aspx?code=1900174 Echter dan is de studielast natuurlijk wel wat hoger. 😉
Reputatie 7

@Slidestops

Stamt de politievrijwilliger met vuurwapen nog uit de tijd dat zij toen een driejarige opleiding hadden? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat men iemand na 1 jaar opleiding met een vuurwapen de straat opstuurt.

Neem aan dat deze altijd in teams werken, waarbij een ander de volledige opleiding gehad heeft.

Denk aan Rob van Someren https://www.youtube.com/watch?v=kWFbldUbmNM (die volgens mij wél volledig bevoegd is want dit was 2014, zal hem eens vragen).



Geen idee hoe of wat die opleiding is/was. Ik weet dat ze er zijn :)

Nee, de vrijwilligers werken niet altijd in teams en soms echt alleen.

Reputatie 5

Dat laatste is voor mij niet na te gaan. Laten we hopen dat dat zo is. :rolling_eyes:

En wie weet gaat het wel hetzelfde als in het voortgezet onderwijs. Daar waren de examens niet meer nodig en slaagden er meer kandidaten dan ooit. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5189999/centrale-examens-schoolexamens-coronajaar-leerlingen-geslaagd-duo

Dat er geen lessen worden gegeven zie ik toch wel als een risico, want in het onderwijs pakt dat vooralsnog niet goed uit. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/van-een-63-naar-een-35-gemiddeld-leerachterstanden-op-middelbare-scholen-dramatisch-door-corona/

Nu is het brein bij de meeste boa's wel volgroeid en nog deels flexibel. Bij de jongere deelnemers is dat niet altijd het geval. (niet volgroeid, wel flexibel) Dan zijn die lessen mijn inziens toch echt belangrijk. 

Bovenstaande geldt niet alleen voor boa's hoor. Kan het ook wel waarderen als een monteur een gedegen opleiding afgerond heeft. 

Misschien dat in jullie beroepsgroep (en vele anderen) een sneltest uitkomst biedt.

 

Reputatie 4
Bedankt voor deze samenvatting! Wat ik mij wel altijd afvraag: ik kan aan iemand een legitimatie vragen, maar hoe weet ik hoe een legitimatie eruit hoort te zien. Waar moet je op letten als je iemands echtheid wilt legitimeren?

De mensen van de energiemaatschappij laat ik om die reden nooit binnen voor meterstand opname: ik zou niet weten hoe een legitieme legitimatie eruit ziet.
Reputatie 5
Badge
@Loes Leuk topic om eens te lezen! Ik heb er weer wat van opgestoken! 😃
nos.nl/artikel/2139690-afspraken-over-aanpak-geweld-in-openbaar-vervoer.html

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=739fbe46-8be5-4b7f-97d6-707de1697a5d&title=Actieprogramma%20sociale%20veiligheid%20in%20het%20openbaar%20vervoer.docx
@GroeneRuiter

Wees vrij om te vragen en graag gedaan 🙂
Het examen wat wij afleggen heeft 3 onderdelen, te weten rechtskennis (50 vragen), het uitschrijven van een combibon nav een case (geen fouten in toegestaan) en we worden getoetst in een praktijksituatie met een acteur, hoe we dus moeten handelen.

De training die wij krijgen bevatten 5 dagen theorie en veel e-learning tav het examen rechtskennis en de combibon en we krijgen 2 dagen training met een acteur, die in sommige gevallen de grens zal opzoeken bij ons om zo nog meer ocer jezelf te leren.
Aanvulling nog. Hetgeen hierboven gaat over de herhaling, komt iemand in dienst krijgt hij of zij totaal 10 dagen training.
Reputatie 5
Badge
@Loes Dank voor de informatie! 😃
Ik ben een tijdje geleden 3 reizigers tegengekomen, die BOA bij de politie waren. Ze zaten aan de balie en nemen aangiftes op. Ook zij hebben een dergelijk examen en training, alleen op hun domein gespecialiseerd. Het rollenspel ging bij hun vaak fout. Domein 1 heeft zo ook hun specialisatie en ik weet dat sommige gemeentes werken met bonnenquota, dus 2 bonnen minimaal in het uur schrijven en het verschil met domein 4 is dat wij altijd de "verdachte" spreken ipv bekeuren via kenteken.
Zeer interessant Loes om het zo eens allemaal op een rijtje te lezen. Helemaal nu ik zelf HC word. Vooral het examen met de acteur lijkt me erg lastig en zie ik wel een beetje tegenop als ik dit zo lees.
.... Vooral het examen met de acteur lijkt me erg lastig en zie ik wel een beetje tegenop als ik dit zo lees.

Nee joh! 🙂
In de opleiding tot hoofdconducteur zal je veel gaan werken met acteurs om te leren omgaan met oa gesprekstechnieken. Juist het werken met een acteur zorgt ervoor dat je jezelf beter leert kennen. Bij een acteur kun je de situatie stilzetten, bij een reiziger op de trein niet.
Als je zoals Loes schrijft tijdens de opleiding veel doet met acteurs en dat veel oefent zal dat het voor het examen wel een stuk makkelijker zijn. Vanuit mijn oude werk heb ik wel een hele berg ervaring als het gaat om boze, teleurgestelde en agressieve klanten. Ik heb er ook wel vertrouwen in. Maar je bent wel "naakt" in zo'n rollenspel met mensen die je beoordelen.
Je wordt er echt goed voor opgeleid en je hebt ook een examen voor je vaardigheden voor de boeg. Dat examen is ook volledig rollenspel met acteur. Laat het in je opleiding gewoon op je afkomen en dan komt het helemaal goed.
Dank je CML, Nooduitgang en Loes 🙂
Navraag nog niet gedaan Nooduitgang, maar er schoot mij ff iets te binnen. VenS hebben nl 2 feiten extra die ze mogen opsporen dan wij HC.

VenS mag nl ook bekeuren voor 2 feiten uit Wet Mulder:

Als weggebruiker niet stoppen voor rood knipperlicht bij overweglichten.

Als bestuurder een voertuig parkeren voor een inrit of uitrit.

Het is natuurlijk wel bij stations of sporen gerelateerd, maar het zit er bij hun bij en dan is de koppeling met het RDW niet zo gek. Als de bestuurder spoorloos is, kan men dus op kenteken bekeuren.

Dat zal het vermoed ik zijn. HC hebben er dus niets mee te maken.
Heb navraag gedaan en het digitaal handhaven kan een VenSer inderdaad het RDW raadplegen, vanwege hun Wet Mulder feiten. Denk hier bv aan een auto die fout geparkeerd staat bij het station en een calamiteiteningang blokkeert voor de hulpdiensten.
De invulling is nog in proefbedrijf en voor ons HC geldt dat helemaal.

Ik heb de video niet gezien en zal hier inhoudelijk niet op ingaan. AVG is trouwens ook niet mijn specialiteit. 

Ander punt wat vaak voorbijkomt is het tonen van een geldig ID bewijs. Er is bij eerdere topics aangekaart dat wij een kind reizend op een railrunner, jonger dan 12 jaar niet de ID kunnen vorderen.

Nu blijkt dat wij dat wel kunnen. Kortweg gezegd als het om het vervoersbewijs gaat, mag op elke leeftijd een ID-bewijs gevorderd worden mits dit noodzakelijk is voor de controle.

Voorbeeld

Een reiziger toont mij een railrunner en ik heb een sterk vermoeden dat deze ouder is dan 11 jaar. Om dit te kunnen controleren mag ik een geldig ID bewijs vorderen.
Mocht deze reiziger geen ID bewijs bij hebben en blijkt dat deze jonger is dan 12 jaar, is strafrechtelijk vervolgen via een bekeuring niet mogelijk. Een vaststelling van de ID via de politie op het politiebureau behoort wel degelijk tot de opties.

Deze vordering gaat dus alleen op als het om een vervoersbewijs gaat en bv als de jonge reiziger op de fiets op het perron wil gaan slalommen.
Ik zie dat ik in mijn laatste zin een woord ben vergeten.

Deze vordering gaat dus alleen op als het om een vervoersbewijs gaat en bv niet als de jonge reiziger op de fiets op het perron wil gaan slalommen.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/11/28/tk-bevoegdheden-boa-openbaar-vervoer. bijdragevandennis

Reageer