Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief
In Nederland zijn zo’n 23.500 BOA’s werkzaam bij 1.100 verschillende instanties (bron: politie).
De BOA staat in principe onder de politie, dit zijn Algemeen Opsporings Ambtenaren en er wordt wel een goede samenwerking met elkaar verwacht. Eke BOA is herkenbaar aan het insigne. Dit dient elke BOA, welk domein ook die in het openbaar werkt, heeft een draagplicht om het insigne te dragen. Deze verplichting is er sinds 2008. Er zijn wel uitzonderingen, als het het werk van de BOA belemmerd, mag de BOA in burger werken en heeft geen draagplicht, wel dient hij of zij altijd zich desgevraagd te legitimeren. Het insigne stelt een vuist, een scepter en een schild voor.
In 2008 heeft men in de media een campagne gevoerd om deze verandering en het BOA-insigne te verduidelijken. Dit is gebeurd via kranten, tijdschriften en andere media. Welke andere media wordt helaas verder niet vermeld.
De BOA’s kennen 7 domein gebieden.
Domein 1: Openbare Ruimte (bv de stadswacht, parkeercontroleur)
Domein 2: Milieu, welzijn en infrastructuur (bv boswachter, inspecteur dierenbescherming)
Domein 3: Onderwijs (bv leerplichtambtenaar)
Domein 4: Openbaar vervoer (bv hoofdconducteurs (HC) NS, controleur openbaar vervoer, veiligheidsteam openbaar vervoer gemeente Amsterdam, BOA ProRail)
Domein 5: Werk, inkomen en zorg (bv medewerker vd Arbeidsinspectie, sociale rechercheur)
Domein 6: Generieke opsporing (bv weginspecteurs Rijkswaterstaat, BOA van de FIOD)
Domein 7: BOA bij de politie (bv baliemedewerker, koerier, meldkamercentralist)
Door de opsplitsing van deze domeinen, wil men duidelijkheid verschaffen wat een bepaalde BOA nu wel en nu niet mag. Een BOA beëdigd voor domein 1 mag zich niet bezig gaan houden met het opsporen van strafbare feiten voor domein 4, anders gezegd, een stadswacht mag geen bekeuring uitschrijven aan een verdachte, die op het station staat te roken, het station valt namelijk onder domein 4. Men gaat er dus vanuit, dat de BOA zelf goed weet wat zijn of haar domein is en wat hij of zij daadwerkelijk mag.
In de 7 domeinen kan er ook sprake zijn dat men politiebevoegdheden heeft. Denk hierbij aan het gebruik van wapens, handboeien en identiteitsfouillering. Ik zoom nu in op de BOA-OV, domein 4. Bij NS hebben alle HC een BOA bevoegdheid, dit hebben we nodig om onze functie uit te oefenen (staat zo omschreven) en de collega’s van Veiligheid en Service (VenS) zijn BOA-OV+. De + geeft aan dat deze groep politiebevoegdheden heeft. Daar moet men elk jaar een examen voor afleggen. Alle BOA’s moeten overigens elke 5 jaar aantonen dat ze bekwaam zijn gebleven (wij (NS) doen dat door elke 5 jaar een examen te doen). De collega’s VenS mogen dus meer als wij HC. Dit is overigens niet te zien aan het BOA-insigne, die is nog steeds dezelfde als voor elk domein. Onze BOA-OV’s zijn beëdigd om strafbare feiten op te sporen voor de Spoorwegwet en het daarbij behorende Besluit.
Een BOA herkenbaar aan het insigne, hoeft zich niet uit zichzelf te legitimeren als BOA zijnde. Als men hierom vraagt, dient de BOA zich te legitimeren. Dit is wettelijk vastgelegd.
Verder staat beschreven dat de BOA in eerste instantie gastheer of gastvrouw is in zijn of haar domein en dat men bij overtredingen kan handhaven en iemand mag staande houden. In het OV geldt dus als een HC of een VenS-er iets zien wat niet mag, bv roken in de trein, mogen beide groepen hiervoor de persoon staande houden en zijn of haar identiteit vaststellen. Een machinist mag dit bij voorbeeld niet, aangezien deze geen BOA-OV bevoegdheid heeft. Een toezichthouder mag iemand, die als verdachte wordt aangemerkt niet staande houden en zal als hij of zij er iets mee wil, deze persoon dus moeten aanhouden als burger.
In de afspraken omtrent veiligheid, vinden er via onze collega’s VenS steeds meer burger acties plaats in de trein en op stations. Deze collega’s zijn op dat moment natuurlijk niet in uniform en dragen geen BOA-insigne. Bij controle in burger in de trein ben ik gewend dat men zich vooraf meld bij mij als HC en tevens Chef van de Trein, zodat kenbaar gemaakt kan worden dat er op die manier controle plaats gaat vinden. De omroep vindt pas plaats na vertrek van de trein. Meestal zie ik ze een geel vest aantrekken of dragen het BOA-insigne om hun nek. Politie in burger doet meestal ook mee aan dit soort acties. Doel is om een trein “schoon te vegen” en dus iedereen gecontroleerd te hebben. Degenen die een UVB krijgen of een andere bekeuring worden door de politie direct doorgelicht op openstaande geldboetes of gevangenisstraf die men nog moet uitzitten.
Het omvat natuurlijk veel meer, maar ik hoop dat ik een en ander wat heb kunnen verduidelijken en ik nodig iedereen uit om het aan te vullen, te verbeteren of om er vragen over te stellen. Of ik overal antwoord op weet, dat kan ik helaas niet beloven.
Een link van een gebruikte bron op internet:
https://www.politie.nl/themas/buitengewoon-opsporingsambtenaar.html
Naast de Nationale Politie ontstaan – zoals de VNG stelt - professionele handhavers die naar verwachting in 2020 allen overgestapt zullen zijn naar één nieuw modeluniform4 .
Alle NS V&S en trainmanagers straks in blauwe handhavers-kleding? 😍
DAT blauw staat je prima hoor. 😊 Niks mis mee.
Naast de Nationale Politie ontstaan – zoals de VNG stelt - professionele handhavers die naar verwachting in 2020 allen overgestapt zullen zijn naar één nieuw modeluniform4 .
Alle NS V&S en trainmanagers straks in blauwe handhavers-kleding? 😍
Ja allemaal hetzelfde. Ook de tunnel- en boswachter. .....
.
...
.
...en wat de gevolgen zijn wat betreft de taken en bevoegdheden..🤔 Nu is zo dat de NS zelfs informatie omtrent de huidige situatie geheim houdt. We mogen dat niet weten heb ik vernomen uit 'betrouwbare' bron.
Mag hopen dat er een strikte scheiding blijft tussen de politie en de BOA's wat betreft taken en bevoegdheden. Blijf de ontwikkelingen wel volgen en archiveren. Misschien moet ik me een keer inschrijven voor een cursus BOA. Bijvoorbeeld via https://www.loi.nl/n-579-buitengewoon-opsporingsambtenaar-boa en examen doen. https://www.exth.nl/examens/basis-boa/
(Oja,.... hoe zat dat ook alweer... jan en alleman staan toch 1-0 achter als het boa's betreft. 😨.. damn waar is mijn alt??? Kan online bepaalde data niet meer vinden. 😰 ...)
(Tussendoor: Conducteur blijft ondertussen gewoon in de trein bij de vertrekprocedure Sloterdijk richting Hoorn. 10:58 Twee seconde het hoofd naar buiten en fluiten. Zal het wel erg druk hebben met andere werkzaamheden in de achterste cabine.)
Wat natuurlijk ook kan is dat boa's een opleiding volgen bij de politieacademie. https://www.politieacademie.nl/onderwijs/onderwijsaanbod/pages/opleiding.aspx?code=1900174 Echter dan is de studielast natuurlijk wel wat hoger. 😉
Stamt de politievrijwilliger met vuurwapen nog uit de tijd dat zij toen een driejarige opleiding hadden? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat men iemand na 1 jaar opleiding met een vuurwapen de straat opstuurt.
Neem aan dat deze altijd in teams werken, waarbij een ander de volledige opleiding gehad heeft.
Denk aan Rob van Someren https://www.youtube.com/watch?v=kWFbldUbmNM (die volgens mij wél volledig bevoegd is want dit was 2014, zal hem eens vragen).
Geen idee hoe of wat die opleiding is/was. Ik weet dat ze er zijn :)
Nee, de vrijwilligers werken niet altijd in teams en soms echt alleen.
Dat laatste is voor mij niet na te gaan. Laten we hopen dat dat zo is.
En wie weet gaat het wel hetzelfde als in het voortgezet onderwijs. Daar waren de examens niet meer nodig en slaagden er meer kandidaten dan ooit. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5189999/centrale-examens-schoolexamens-coronajaar-leerlingen-geslaagd-duo
Dat er geen lessen worden gegeven zie ik toch wel als een risico, want in het onderwijs pakt dat vooralsnog niet goed uit. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/van-een-63-naar-een-35-gemiddeld-leerachterstanden-op-middelbare-scholen-dramatisch-door-corona/
Nu is het brein bij de meeste boa's wel volgroeid en nog deels flexibel. Bij de jongere deelnemers is dat niet altijd het geval. (niet volgroeid, wel flexibel) Dan zijn die lessen mijn inziens toch echt belangrijk.
Bovenstaande geldt niet alleen voor boa's hoor. Kan het ook wel waarderen als een monteur een gedegen opleiding afgerond heeft.
Misschien dat in jullie beroepsgroep (en vele anderen) een sneltest uitkomst biedt.
De mensen van de energiemaatschappij laat ik om die reden nooit binnen voor meterstand opname: ik zou niet weten hoe een legitieme legitimatie eruit ziet.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=739fbe46-8be5-4b7f-97d6-707de1697a5d&title=Actieprogramma%20sociale%20veiligheid%20in%20het%20openbaar%20vervoer.docx
De training die wij krijgen bevatten 5 dagen theorie en veel e-learning tav het examen rechtskennis en de combibon en we krijgen 2 dagen training met een acteur, die in sommige gevallen de grens zal opzoeken bij ons om zo nog meer ocer jezelf te leren.
Nee joh! 🙂
VenS mag nl ook bekeuren voor 2 feiten uit Wet Mulder:
Als weggebruiker niet stoppen voor rood knipperlicht bij overweglichten.
Als bestuurder een voertuig parkeren voor een inrit of uitrit.
Het is natuurlijk wel bij stations of sporen gerelateerd, maar het zit er bij hun bij en dan is de koppeling met het RDW niet zo gek. Als de bestuurder spoorloos is, kan men dus op kenteken bekeuren.
Dat zal het vermoed ik zijn. HC hebben er dus niets mee te maken.
De invulling is nog in proefbedrijf en voor ons HC geldt dat helemaal.
Ik heb de video niet gezien en zal hier inhoudelijk niet op ingaan. AVG is trouwens ook niet mijn specialiteit.
Nu blijkt dat wij dat wel kunnen. Kortweg gezegd als het om het vervoersbewijs gaat, mag op elke leeftijd een ID-bewijs gevorderd worden mits dit noodzakelijk is voor de controle.
Voorbeeld
Een reiziger toont mij een railrunner en ik heb een sterk vermoeden dat deze ouder is dan 11 jaar. Om dit te kunnen controleren mag ik een geldig ID bewijs vorderen.
Mocht deze reiziger geen ID bewijs bij hebben en blijkt dat deze jonger is dan 12 jaar, is strafrechtelijk vervolgen via een bekeuring niet mogelijk. Een vaststelling van de ID via de politie op het politiebureau behoort wel degelijk tot de opties.
Deze vordering gaat dus alleen op als het om een vervoersbewijs gaat en bv als de jonge reiziger op de fiets op het perron wil gaan slalommen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.