Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 83 reacties
  • 2356 Bekeken

Badge +3

Volgens iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.


83 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat mensen maar niet willen begrijpen is dat er niets aangelegd wordt zonder concreet projectvoorstel en bijbehorende financiering. Het Europees Parlement kan moties aannemen tot ze een ons wegen. 

Wederom wordt aanleg van Lelylijn concreter: 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1013319/komst-lelylijn-weer-stapje-dichterbij-na-positieve-stemming-europees-parlement

Nu nog een andere kabinet. Kabinet Rutte is nooit voorstander van Lelylijn geweest. Die reservering van € 3 miljard is om de voorstanders van de Lelylijn in Noord Nederland te sussen. Maar daarna zal het resterende bedrag bij mekaar geschraapt moeten worden. 

Allerlei pro forma moties van het EU Parlament hebben geen enkele waarde. 

Reputatie 5

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

Vergis je niet in de draagvlak van een aantal partijen voor Lelylijn. Het is bepaald niet alleen Groen Links die voorstander is van aanleg Lelylijn. Er zijn meer politieke partijen. Alleen rechtse partijen zijn zoal geen voorstander van Lelylijn 

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

Vergis je niet in de draagvlak van een aantal partijen voor Lelylijn. Het is bepaald niet alleen Groen Links die voorstander is van aanleg Lelylijn. Er zijn meer politieke partijen. Alleen rechtse partijen zijn zoal geen voorstander van Lelylijn 

Misschien wel draagvlak maar het is een prestigeproject zonder gezonde business case. 

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen kan voor iets zijn zonder dat er een prijskaartje aan hangt. 
Er zijn zinniger projecten te bedenken dan de Lelylijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn zinniger projecten te bedenken dan de Lelylijn. 

Zoals het verbeteren van Meppel Zwolle. Daar heeft het noorden naar mijn idee sneller en meer profijt van. 

Aan de Lelylijn heb je niets als je in bijvoorbeeld Assen (en de rest van Drenthe) o.i.d. woont. Behalve dat de treinen misschien wat minder druk zullen zijn…

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Een tweede lijn tussen Zwolle en Meppel zou al veel schelen. Vooral de robuustheid van het baanvak zou er enorm mee gebaat zijn. Interessant is ook een aansluiting van Emmen naar Stadskanaal. 
 

Ik ben overigens niet tegen de aanleg van nieuwe lijnen om witte vlekken in het netwerk op te lossen. Maar doe dat dan op een minder dure manier. Een HSL is gewoon veel te duur. 

Reputatie 5

Er zijn zinniger projecten te bedenken dan de Lelylijn. 

Zoals het verbeteren van Meppel Zwolle. Daar heeft het noorden naar mijn idee sneller en meer profijt van. 

Aan de Lelylijn heb je niets als je in bijvoorbeeld Assen (en de rest van Drenthe) o.i.d. woont. Behalve dat de treinen misschien wat minder druk zullen zijn…

Niet mee eens. Je kunt een rechtstreekse IC Assen - Leeuwarden laten rijden. Zeker als er een verbinding spoorlijn bij Heerenveen (Noord) is. 

En vanaf Assen is het sneller naar Randstad dan via Zwolle omdat het spoortraject voortdurend met 200;km p/u of meer bereden kan worden. Qua geografische ligging is het natuurlijk logischer om via Zwolle te rijden. 

Reputatie 5

Precies. Een tweede lijn tussen Zwolle en Meppel zou al veel schelen. Vooral de robuustheid van het baanvak zou er enorm mee gebaat zijn. Interessant is ook een aansluiting van Emmen naar Stadskanaal. 
 

Ik ben overigens niet tegen de aanleg van nieuwe lijnen om witte vlekken in het netwerk op te lossen. Maar doe dat dan op een minder dure manier. Een HSL is gewoon veel te duur. 

Wie heeft het over een HSL? Dat werd gezegd bij de discussie over Zuiderzeelijn. Bij de discussie over Lelylijn hebben ze over een snelheid van 200 km p/u. 

Wel kan een betonnen ondergrond in combinatie met veel kunstwerken Lelylijn alsnog duur maken. Voordeel van een betonnen ondergrond is dat de onderhoudskosten dan weer lager zijn. Dat verdient zich na een lange periode meer terug. En je hebt minder buitendienststellingen. 

Het spoor vanaf Herfte tot Meppel deels viersporig maken is zeker de moeite waard. Het is een flessenhals. Tenzij de Lelylijn aangelegd wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel ja, ook nog een verbindingsspoor bij Heerenveen om van Assen naar Leeuwarden te rijden. 

Er zijn echt veel betere projecten te verzinnen dan de Lelylijn. 

Reputatie 5

Wel ja, ook nog een verbindingsspoor bij Heerenveen om van Assen naar Leeuwarden te rijden. 

Er zijn echt veel betere projecten te verzinnen dan de Lelylijn. 

Vergeet niet dat tussen Kopenhagen - Bremen/Osnabrück vanaf 2030 met 200 - 250 km p/u gereden kan worden. 

Met de Nederlandse (kruideniers) mentaliteit zal het waarschijnlijk erop neer komen dat Nederland niet wil investeren in aansluiting op een snellere Noordwest Duitse/Scandinavische treinverbinding. 

Maar wie weet duikt andere spoorbedrijven in het gat. Jammer dan voor NS. DSB of SJ exploiteert dan een verbinding. 

Reputatie 7
Badge +3

De oosterburen hebben allang aangegeven dat ze niet geïnteresseerd zijn in het versnellen van de verbinding van Groningen via Leer naar Bremen. Dus die Lelylijn wordt echt geen internationale verbinding. Je moet niet vergeten dan het noordwesten van de deelstaat Nedersaksen een dunbevolkte uithoek van Duitsland is. De Bondsregering gaat echt niet investeren in snelle spoorverbindingen in die regio.

Voor het verkeer van Nederland naar Hamburg zal er een overstap in Osnabrück blijven. Ik zie wel toekomt voor een rechtstreekse nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen.

Dit alles heeft niets te maken met Nederlandse kruideniersmentaliteit. Wel met realisme. 

Er wordt ‘beloofd’ dat je dan binnen een uurtje in hartje Amsterdam (zal wel Zuid worden) kunt zijn!

Tel daar maar een half uur extra bij op, in het onderzoeksrapport destijds had men het over zo'n 1,5 uur. En die winst komt niet uitsluitend door de Lelylijn, men rekent ook de tijdwinst die de lopende projecten al gaan realiseren mee.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals het verbeteren van Meppel Zwolle. Daar heeft het noorden naar mijn idee sneller en meer profijt van. 

Aan de Lelylijn heb je niets als je in bijvoorbeeld Assen (en de rest van Drenthe) o.i.d. woont. Behalve dat de treinen misschien wat minder druk zullen zijn…

Niet mee eens. Je kunt een rechtstreekse IC Assen - Leeuwarden laten rijden. Zeker als er een verbinding spoorlijn bij Heerenveen (Noord) is. 

En vanaf Assen is het sneller naar Randstad dan via Zwolle omdat het spoortraject voortdurend met 200;km p/u of meer bereden kan worden. Qua geografische ligging is het natuurlijk logischer om via Zwolle te rijden. 

Maar hoe zie je dat precies voor je? De Lelylijn gaat in principe niet langs Assen dus dan krijg je een wel heel rare route. Zou dat sneller zijn van via Groningen? Het jammere van de Lelylijn vind ik dat Drenthe en een groot deel van Friesland er eigenlijk helemaal niets aan hebben. Vanuit Groningen is het alleen richting randstad interessant. Richting Zwolle (Utrecht etc.) ga je niet via de Lelylijn.

Met het upgraden van o.a. Meppel-Zwolle verbeter je al de verbinding met heel het noorden, en niet alleen richting de randstad maar ook de rest van Nederland. Daar is men zelfs al mee begonnen, zoals het verruimen van de spoorboog bij Hoogeveen en het verdubbelen (inclusief tunnel) van Zwolle - Herfte. Bovendien zou de nog best jonge Hanzelijn daar ook weer deels mee buitenspel gezet worden, omdat een groot deel van de reizigers uit het noorden daar nu ook niet meer langs hoeven.

Met het geld wat de Lelylijn zou moeten gaan kosten, kun je behoorlijk wat doen hier waar veel meer mensen en regio's bij gebaat kunnen zijn.

Er was ooit geopperd dat de intercity die vanaf de Lelylijn kwam na Groningen verder zou rijden naar Assen om daar te keren. Maar of dat gaat passen is een grote vraag, de dienstregeling zit dan aan twee kanten ingeklemd.

Maar naar mijn idee is de Lelylijn vooral een politiek project, de kosten wegen niet op tegen de baten maar er is wel een sterke lobby en bepaalde partijen hebben een sterke achterban in die hoek zitten.

Internationaal gezien heeft de lijn niet heel veel betekenis, het is nauwelijks korter naar Noord-Duitsland via de Lelylijn, en voor reizigers die niet van/naar Amsterdam reizen is het mogelijk zelfs langer. De Lelylijn wordt pas interessant als de capaciteit van de overige grensovergangen niet meer uit te breiden is, maar dat punt zal voorlopig nog niet bereikt worden vermoed ik. Er zal wel geïnvesteerd moeten worden in zowel de grensovergang bij Oldenzaal als die bij Zevenaar, maar aangezien daar veel meer reizigers van profiteren dan van de grensovergang bij Nieuweschans lijkt het me een stuk realistischer.

Reputatie 5

Er was ooit geopperd dat de intercity die vanaf de Lelylijn kwam na Groningen verder zou rijden naar Assen om daar te keren. Maar of dat gaat passen is een grote vraag, de dienstregeling zit dan aan twee kanten ingeklemd.

Maar naar mijn idee is de Lelylijn vooral een politiek project, de kosten wegen niet op tegen de baten maar er is wel een sterke lobby en bepaalde partijen hebben een sterke achterban in die hoek zitten.

Internationaal gezien heeft de lijn niet heel veel betekenis, het is nauwelijks korter naar Noord-Duitsland via de Lelylijn, en voor reizigers die niet van/naar Amsterdam reizen is het mogelijk zelfs langer. De Lelylijn wordt pas interessant als de capaciteit van de overige grensovergangen niet meer uit te breiden is, maar dat punt zal voorlopig nog niet bereikt worden vermoed ik. Er zal wel geïnvesteerd moeten worden in zowel de grensovergang bij Oldenzaal als die bij Zevenaar, maar aangezien daar veel meer reizigers van profiteren dan van de grensovergang bij Nieuweschans lijkt het me een stuk realistischer.

Je moet niet vergeten dat de Lelylijn er voor vele jaren er ligt. En het is ook belangrijk dat er een bepaald resultaat mee geboekt wordt. En er zijn nog meer redenen. Zie deze opinie: 

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/05/15/inwoners-willen-snelle-en-groene-lelylijn-die-economie-versterkt

 

Als alles kostendekkend moet zijn zal de Lelylijn er nooit komen. En kun je ook net zo goed alle nevenlijnen in Groningen, Friesland en Drenthe afbreken zodat alleen de spoorlijn Zwolle - Meppel - Leeuwarden/Groningen overblijft. 

In Europa zie je genoeg megaprojecten zoals de Queen Elizabeth Line. De aanleg van de Brenner basis spoortunnel met een mogelijke lengte van 65 km is al bezig. Evenals de Fehmarnbelttunnel. Zal dat rendabel zijn? Daar hebben ze waarschijnlijk over gehad. Maar soms moet je gewoon iets bouwen om bepaalde regio's en landen beter met elkaar te verbinden. 

Reputatie 7
Badge +3

En soms weet je van te voren dat het toegevoegde nut weinig zal zijn als je zonder veel onderbouwing maar iets gaat bouwen om het bouwen.

Het vergelijken van de Lelylaan met de Elizabeth Line en de Brenner-basistunnel lijkt me in dit verband niet zo relevant. Voor beide projecten zijn zwaarwegende argumenten geweest voor de aanleg. Daar is bij de Lelylijn geen sprake van. Wel kosten, geen argumenten.

 

Als alles kostendekkend moet zijn zal de Lelylijn er nooit komen. En kun je ook net zo goed alle nevenlijnen in Groningen, Friesland en Drenthe afbreken zodat alleen de spoorlijn Zwolle - Meppel - Leeuwarden/Groningen overblijft. 

Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen bestaande lijnen blijven exploiteren en vele miljarden gaan uitgeven voor de aanleg van een nieuwe lijn die nooit rendabel zal zijn terwijl er al een lijn naar Groningen is.

Reputatie 5

 

Als alles kostendekkend moet zijn zal de Lelylijn er nooit komen. En kun je ook net zo goed alle nevenlijnen in Groningen, Friesland en Drenthe afbreken zodat alleen de spoorlijn Zwolle - Meppel - Leeuwarden/Groningen overblijft. 

Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen bestaande lijnen blijven exploiteren en vele miljarden gaan uitgeven voor de aanleg van een nieuwe lijn die nooit rendabel zal zijn terwijl er al een lijn naar Groningen is.

Hoezo nooit rendabel? Dat kan een aanname zijn. De spoorlijn Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Utrecht zal hoe dan ook gebruikt worden door een behoorlijke hoeveelheid treinreizigers. Met of zonder Lelylijn. Zelfs dan kan de frequentie 4 keer p/u blijven met dezelfde aantal treinreizigers. Want de meeste treinreizigers gaan niet rechtstreeks vanaf Groningen/Leeuwarden naar Lelystad/Randstad via Zwolle. 

Met de Lelylijn is dat héél anders. Het speelveld tussen auto vs trein wordt minstens gelijkwaardig. Qua tijd wint de trein dan. Vergeet niet dat we met de ingebruikname van Lelylijn minstens 10 jaar verder zijn. Randstad nog voller dan nu? Of gaan ze uitbreiden richting Noord Nederland? Heb overigens zelf ook mee gedaan aan de enquête over Lelylijn. 

Badge +3

Lees en lach (of huil) dit hele topic even teurg. 

Gelinkte artikel zonder paywall https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.nrc.nl%2Fnieuws%2F2020%2F12%2F14%2Fde-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

Hopen dan maar…

„Ik hoop op steun van een nieuw ‘mobiliteitskabinet’. We moeten blijven investeren in de infrastructuur. Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten. Investeren in Amsterdam-Arnhem-Berlijn en zorgen dat we mensen van het vliegtuig de trein in krijgen binnen een straal van 700 kilometer.”

Ehh, zelfs met een EV (auto op stroom) en onderweg even laden en lekkere koffie en broodjes of een zells een volledige 3-gangen maaltijd) win ik die 700 km met gemak! Geen trein of vliegtuig voor nodig. We vertrekken (jij te voet, ik met de auto) en zie je morgemiddag wel in Madrid of zo.

Men vergeet voor die treinreis (of vliegen)  dus totaal het voor- en natransport om het sneller te laten lijken. Wow, met de trein binnen 5 uur naar Berlijn? Vanaf waar dan, en hoe kom ik daar?

Een trein (station-station) reis kan weliswaar sneller zijn dan vliegen (inchecken en ruim van tevoren graag, ga maar even shoppen of zo, maar ik rijd gewoon deur tot deur, dus win het altijd voor die afstanden,

Want vanuit Schubbekutteveen ergens (goedkoop) parkeren, trein zoeken, overstap ergens misschien… bagage of God verbiede het een paar fietsen mee.. 🤣 En waar nabij Madrid Airport of Central Station moest je zijn? Nou ja, waar de auto me brengt dus.😅

Oh wacht, daar ging dit topic niet over… Kuch, Lelylijn en zo 😥😴😫

Reputatie 7

Een trein (station-station) reis kan weliswaar sneller zijn dan vliegen (inchecken en ruim van tevoren graag, ga maar even shoppen of zo, maar ik rijd gewoon deur tot deur, dus win het altijd voor die afstanden

Niet iedereen met een rijbewijs vindt dat autorijden fijn natuurlijk en in het buitenland in drukke steden al helemaal niet. Zoeken naar parkeerruimte etc. Het hoeft allemaal ook niet snel-snel, je kan in de trein nog eens naar buiten kijken (mits de ramen schoon zijn), genieten van de reis en ontspannen (mits je niet op de grond moet zitten of opeengepakt zit door uitpuilende treinen) dan is treinreizen prettiger dan zelf rijden op eindeloze drukke snelwegen.

De ov-verbindingen qua voor- en natransport en de  tarieven moeten wel zo simpel mogelijk zijn, beschikbaar en absoluut betrouwbaar. Dat de reis per persoon (heel veel) duurder is dan dat het per auto zou zijn is natuurlijk totaal niet de bedoeling.

Ben bang dat de trein altijd het onderspit zal delven tegenover overig vervoer. De Lelylijn maken wij ook niet meer mee.

Reputatie 5

Een trein (station-station) reis kan weliswaar sneller zijn dan vliegen (inchecken en ruim van tevoren graag, ga maar even shoppen of zo, maar ik rijd gewoon deur tot deur, dus win het altijd voor die afstanden

Niet iedereen met een rijbewijs vindt dat autorijden fijn natuurlijk en in het buitenland in drukke steden al helemaal niet. Zoeken naar parkeerruimte etc. Het hoeft allemaal ook niet snel-snel, je kan in de trein nog eens naar buiten kijken (mits de ramen schoon zijn), genieten van de reis en ontspannen (mits je niet op de grond moet zitten of opeengepakt zit door uitpuilende treinen) dan is treinreizen prettiger dan zelf rijden op eindeloze drukke snelwegen.

De ov-verbindingen qua voor- en natransport en de  tarieven moeten wel zo simpel mogelijk zijn, beschikbaar en absoluut betrouwbaar. Dat de reis per persoon (heel veel) duurder is dan dat het per auto zou zijn is natuurlijk totaal niet de bedoeling.

Ben bang dat de trein altijd het onderspit zal delven tegenover overig vervoer. De Lelylijn maken wij ook niet meer mee.

Niet iedereen kan of wil autorijden. Want de vergrijzing neemt toe.  De files worden alleen maar langer. Want in de coronatijd zijn velen tot de conclusie gekomen dat ze liever in de files gaan staan terwijl de treinen op volle snelheid hun voorbij rijdt. Sterkte ermee. 

Onze heilige koe wordt op alle manieren belast. Hoge energieprijzen. De Lelylijn zal ergens tussen 2032 - 2040 in gebruik zijn. Dan zijn er nog meer inwoners. En die wonen niet alleen in de Randstad. Verkeersstromen kan niet alleen via auto's, vliegtuigen en fietsen. Zelfs in Amerika zien ze dat het autoverkeer in de grootste steden hopeloos dicht slibt. Ondanks metronet. 

Trein zal altijd noodzakelijk blijven. Zeker in ons dichtbevolkte land. 

Reputatie 7

Trein zal altijd noodzakelijk blijven. Zeker in ons dichtbevolkte land. 

Mee eens. Maar altijd is er de angst dat het niet rendabel is. 

Reputatie 5

Trein zal altijd noodzakelijk blijven. Zeker in ons dichtbevolkte land. 

Mee eens. Maar altijd is er de angst dat het niet rendabel is. 

Die angst was er ook met de HSL. Dat is toch doorgezet omdat Nederland destijds aangesloten wilde worden op het Belgische, Franse en Europese HSL net. Nu is HSL meer een veredelde Intercity spoorlijn die straks met ICNG optimaal benut zal worden. 

Op een gegeven moment moet er ook gekozen worden om een infrastructuur project uit te voeren zodat bepaalde doelstellingen gehaald kan worden. Moet alles in de Randstad gebouwd worden? Ze spreken soms sarcastisch van een Randstad feestje als de meeste en duurste infrastructurele projecten in Randstad gebouwd worden. Zie Noord - Zuidlijn. Aanlegkosten behoorlijk opgelopen. Maar nu essentieel als metrolijn zodat bovengronds niet dichtslibt. 

Laat nou eens in Noord Nederland gebouwd worden. Van de aardgaswinning werd geprofiteerd. Maar daar stond weinig tegenover. 

Reputatie 7
Badge +1

De HSL met de Lelylijn vergelijken is wel erg appels met peren vergelijken vind ik. De HSL zorgt voor connectie met België en Frankrijk en zorgt er ook voor dat je op in Frankrijk vrij gemakkelijk kan overstappen op het TGV netwerk. De Lelylijn heeft deze voordelen niet. Het zorgt alleen voor een snellere verbinding naar Groningen. Zelfs richting Duitsland gaat niet sneller. We kunnen hier nog pagina's over vol schrijven maar ik zie het de komende jaren echt niet gebeuren. 

Reageer