Lelylijn

  • 14 december 2020
  • 9 reacties
  • 500 Bekeken

Badge +3

Volgens iemand op Twitter… (oke het is @Lelylijn:smile:

Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/14/de-treinreiziger-moet-terugkomen-dat-is-het-belangrijkste-a4023848

AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS

Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.


9 reacties

Los van de huidige hysterie is het in feite NS zoals we dat kennen in dit artikel. Mooi dat geschreven wordt dat het uitblijven van de vaste (zakelijke) reiziger voor een financieel gat zorgt. Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Misschien dat NS dan eindelijk eens gaat realiseren dat spitsreizigers de grote betalers zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een opvallende passage uit het interview met Rintel: “Investeren in Amsterdam-Arnhem-Berlijn (...)” Dat lijkt me nieuws!

NS wil blijkbaar opeens dat de HSL Oost toch gaat worden aangelegd. Dat wordt dan een snellere verbinding naar Berlijn via Duisburg. Zouden ze dat bij DB al weten?  Of wordt er weer eens iets gekakeld zonder ook maar een idee te hebben hoe het spoorwegnet in elkaar zit?

Die journalist was ook niet erg wakker. Bij het noemen van Arnhem had er natuurlijk een waslijst aan vragen gesteld moeten worden. Want wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de treindienst via Hengelo?

Reputatie 7
Badge +3

NS wil blijkbaar opeens dat de HSL Oost toch gaat worden aangelegd. Dat wordt dan een snellere verbinding naar Berlijn via Duisburg. Zouden ze dat bij DB al weten? 

Je krijgt de indruk dat NS überhaupt nooit met DB communiceert. De Berlijntrein via Duisburg laten lopen is iets waar DB sowieso niet opzit te wachten aangezien de lijnen door het Ruhrgebied al overbelast zijn. Daarnaast zou DB dan vanaf Rheine en Osnabruck een vervangende trein naar Hannover en Berlijn moeten laten rijden (anders wordt de hele regio afgesneden van Fernverkehr) en ik hoor nooit dat NS aanbiedt de kosten daarvan te gaan betalen. Ik heb soms het idee dat men bij DB dan ook zijn schouders ophaalt en NS niet zo serieus neemt. 

Reputatie 7
Badge +3

Luchtfietserij gekoppeld aan onbenul, onwetendheid en ondeskundigheid. Dat lijkt me een garantie op succes.

Er gaat helemaal geen snelle verbinding Amsterdam - Arnhem - Berlijn komen. Wel heeft DB nieuwe treinen gekocht voor de verbinding Berlijn - Amsterdam via de huidige route. Dat is de werkelijkheid. Het gekakel van NS hoeven we niet serieus te nemen.

Badge +3

Mag wat kosten.. maar goed er ligt nog ergens 20 miljard op de plank bij Cora van Nieuwenhuizen? https://www.ovpro.nl/trein/2020/12/17/ook-ns-toont-zich-voorstander-van-lelylijn/?gdpr=accept

NS verwacht zeker 12.000 extra treinreizigers {per dag, per week/maand?} als de nieuwe verbinding er komt. “De Lelylijn heeft zo zijn voordelen”, aldus de spoorvervoerder. De belangrijkste is dus de tijdswinst van 40 minuten. Ook ziet NS veel potentie in stations in Drachten en Emmeloord {???} Daarnaast zorgen twee verbindingen met het noorden voor minder reizigershinder bij werkzaamheden of verstoringen.

Dat allerlaatste dan weer wel… Berlijn via Arnhem was al besproken :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Het punt dat er minder hinder voor reizigers bij werkzaamheden is wanneer er een tweede spoorlijn naar het noorden wordt aangelegd is wel een valide punt. Het is buitengewoon lastig dat er helemaal geen alternatief is voor het traject Zwolle - Meppel. 

Een goedkopere oplossing is om het traject Zwolle - Meppel viersporig en ongelijkvloers te maken, dus dubbel uit te voeren. Dan zijn er (bijna) altijd sporen beschikbaar.

Badge +3

Los van de huidige hysterie is het in feite NS zoals we dat kennen in dit artikel. Mooi dat geschreven wordt dat het uitblijven van de vaste (zakelijke) reiziger voor een financieel gat zorgt. Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Lees dit nu pas, amen en prosit op afstand voor de kerstborrel.

Het punt dat er minder hinder voor reizigers bij werkzaamheden is wanneer er een tweede spoorlijn naar het noorden wordt aangelegd is wel een valide punt. Het is buitengewoon lastig dat er helemaal geen alternatief is voor het traject Zwolle - Meppel. 

Een goedkopere oplossing is om het traject Zwolle - Meppel viersporig en ongelijkvloers te maken, dus dubbel uit te voeren. Dan zijn er (bijna) altijd sporen beschikbaar.

Er zomaar even 2 spoortjes naast leggen lijkt mij ook nog wel een dingetje. Zullen gerust wel wat dingen in de weg staan. Voorlopig lijkt mij dat er weinig geld voor dit soort plannen beschikbaar zal zijn de komende 10 jaar. Misschien in 2030 eens in dit topic kijken hoever het er inmiddels mee staat. :grinning:

 

Misschien een idee om eens te kijken naar de eerste topics op dit forum en eens kijken wat er wel of niet gerealiseerd is./

Reageer