Mooi interview met Marjan Rintel – president-directeur @NS_online. “Laten we die Lelylijn nu neerleggen, zodat we sneller naar het Noorden kunnen. De landsdelen ontsluiten.”
AAN DE TOP IN DE CORONACRISIS Marjan Rintel president-directeur NS
Ze is nu amper drie maanden hoogste bestuurder van NS. In die functie mag ze beginnen met halflege treinen en een ontslagronde.
Bladzijde 4 / 5
Het is wel zo dat het momenteel in Noord-Nederland nou niet bepaald lekker loopt met het treinverkeer. Het aantal storingen in Drenthe, Friesland en Groningen loopt echt de spuigaten uit.
Het loopt in heel Nederland de spuigaten uit. Tussen Sittard en Heerlen is er vandaag voor de derde dag op rij een urenlange stremming door een sein/wisselstoring (op dit moment nog steeds niet opgelost). De problemen bij ProRail lopen langzamerhand alle spuigaten uit.
Lachwekkend tussen Meppel en Zwolle was gisteren een kleine spanningsdip bij het elektriciteitsbedrijf waardoor er bij ProRail een schakelaar de stroom uitschakelde. Niemand mocht de schakelaar weer omzetten, daar moest volgens het protocol een gespecialiseerde monteur voor opgeroepen worden en dat duurde uren. De monteur heeft de schakelaar weer omgezet.
Het zou grappig zijn als het niet de realiteit was..
Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.
Het projectteam gaat nu ook onderzoeken of de lijn via de Afsluitdijk kan worden aangelegd. Een onwaarschijnlijke oefening in volkomen nietszeggendheid van Stijn Lechner van het projectteam.
Ik zie niet in hoe je een geschikt trace gaat vinden door Noord-Holland zonder te verzanden in oeverloze nimby-procedures. Lijkt me dus tijdverspilling.
Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.
Alle grote veranderingen in de infrastructuur lijken aanvankelijk luchtfietserij. Maar de Afsluitdijk en de Zuiderzeepolders zijn er toch gekomen, hoe idioot men het ook vond.
Ja, maar dat is wat anders dan iets aanleggen door bewoond gebied.
Ik kan niet goed beoordelen of de plannen van Cornelis Lely en zijn geestverwanten als luchtfietserij gezien werden door hun tijdgenoten. Wel heeft er bijna 50 jaar gezeten tussen de eerste plannen en de opening (of sluiting zo je wilt) van de Afsluitdijk. Hier een een spotprent uit 1913:
Wat natuurlijk een belangrijke factor was: het overstromingsgevaar van de Zuiderzee. Dat onderkennen Nederlanders sinds mensenheugenis. En dat er in verkiezingstijd van alles en nog wat beloofd wordt (of dat plannen juist verzwegen worden) is ook van alle tijden.
Overigens is het idee van een spoorlijn over de Afsluitdijk ook niet nieuw. Daar was indertijd al ruimte voor gereserveerd (later gebruikt voor de aanleg van de A7). Op Wieringen is nog een sleuf te zien die is aangelegd voor de spoorweg. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeespoorweg
@iMark Je kent mijn achtergrond en dit doet mijn geschiedenishart weer goed.
De Lelylaan aanleggen is natuurlijk veel logischer.
Het leukste van dit soort onderzoekjes is dat je er de deur niet meer voor uithoeft.
Overigens denk ik nog steeds dat de Lelylijn als HSL veel te duur is. Ik zie overigens wel iets in een IC-lijn van Lelystad via Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Met een baanvaksnelheid van 200km/u. De bouw en exploitatie zijn dan een stuk goedkoper dan de luchtfietsplannen en Noord-Nederland krijgt toch een snellere verbinding met de Randstad. En het noorden blijft bereikbaar wanneer er een verstoring is tussen Zwolle en Meppel.
Een spoorlijn over de Afsluitdijk heeft heel veel nadelen. Nog afgezien van de beperkte infrastructuur tussen Amsterdam en Alkmaar om allerlei extra treinverkeer af te wikkelen.
Stap voor stap wordt het concreter. Het is nog afwachten wanneer de eerste schop de grond ingaat. En welke staatssecretaris van Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de ingebruikname van Lelylijn kan meemaken.
Maar er is in ieder geval een toezegging. Gezien de brede politieke steun wordt de aanleg van Lelylijn steeds waarschijnlijker.
En dat is prima. Lelylijn hoeft niet perse kostendekkend te zijn. Maar belangrijker is dat de aanleg van Lelylijn voor meer welvaart gaat zorgen. Waarom alles fixeren op het overvolle Randstad? En waarom niet de infrastructuur, woonhuizen, banen etc meer verplaatsen naar Noordoost Nederland?
We moeten af van het idee dat de kosten van de Lelylijn te duur zal zijn. Er moet ook gekeken worden wat het opbrengt. En de Lelylijn kan afhankelijk hoe het wordt aangelegd best relatief goedkoop aangelegd. Zie Hanzelijn.
Als aan alle NIMBY eisen zoals bij HSL wordt voldaan bij de Lelylijn waar 75% op kunstwerken is gebouwd met een betonnen ondergrond zal de aanlegkosten van Lelylijn hoog worden.
Vanuit vervoertechnisch oogpunt is er eigenlijk maar één goede reden om de Lelylijn aan te leggen: ontlasten van het knooppunt Zwolle. Met als bijkomend voordeel dat niet het ganse noorden van de rest van Nederland is afgesneden als er een stremming is tussen Meppel en Zwolle.
Maar leg die lijn alsjeblieft niet aan als HSL. Dat is veel te duur.
Vanuit vervoertechnisch oogpunt is er eigenlijk maar één goede reden om de Lelylijn aan te leggen: ontlasten van het knooppunt Zwolle. Met als bijkomend voordeel dat niet het ganse noorden van de rest van Nederland is afgesneden als er een stremming is tussen Meppel en Zwolle.
Maar leg die lijn alsjeblieft niet aan als HSL. Dat is veel te duur.
Lelylijn zal in eerste instantie vooral bedoeld zijn als snellere verbinding tussen Randstad - Noord Nederland v.v. Wat het daadwerkelijke effect zal zijn weet je nooit.
Maar met die gedachten werken ze in andere landen ook niet allemaal. Daar worden infrastructuurprojecten aangelegd omdat het noodzakelijk is. Zoals Gotthard basisunnel waar ondanks enorme investeringen véél draagvlak in Zwitserland was. Er werd een referendum gedaan. En de Zwitserse bevolking was grotendeels voor aanleg van Gotthard basisunnel. Héél wat anders dan destijds toen de HSL, Betuweroute en Fyra werd doorgedrukt. In Zwitserland werd draagvlak gecreëerd door de bevolking erbij te betrekken. En goed te communiceren.
Bij de communicatie over Lelylijn zie je dat omwonenden beter betrokken wordt dan destijds bij HSL en Betuweroute. Geleidelijk aan is er ook steeds meer draagvlak bij politieke partijen voor aanleg van Lelylijn. Behalve PVV en VVD.
Op lange termijn kan Lelylijn onderdeel worden van Nederland - Noordwest Duitsland (Hamburg) - Scandinavië.
Ontlasten van knooppunt Zwolle is niet de hoogste prioriteit. Het is natuurlijk wel zo dat Meppel - Hanzeboog een flessenhals is. En jammer genoeg zijn ondanks viersporige traject Zwolle - Herfte regelmatig stremmingen. Via de A 7 en A 6 kun je per auto rechtstreeks tussen Noord Nederland - Randstad v.v. rijden. Maar kan nog steeds niet per trein rechtstreeks gereden worden. Zie je dat de politiek in Den Haag de accent teveel op wegen en kostendekkende spoorlijnen legt. Tenzij het in Randstad infrastructuur wordt aangelegd. Zie HSL, Betuweroute, Noord - Zuidmetrolijn.
Volgens de laatste updates zal Lelylijn geen HSL worden. Meer een spoorlijn zoals Hanzelijn. Geschikt voor 200 km p/u. Ben benieuwd of Lelylijn op ballastspoor wordt aangelegd. Of op ballastloos spoor zoals op de HSL. Duurder in aanleg. Maar daar staat tegenover dat er minder onderhoud nodig is.
De kosten blijken tot nu toe wat rooskleurig ingeschat te zijn .
Dat blijkt met vrijwel elk project, inschatten kunnen ze nooit. Geen verassing dus.
Dat blijkt met vrijwel elk project, inschatten kunnen ze nooit. Geen verassing dus.
Van 3 naar 13 miljard in korte tijd lijkt me niet vallen onder verkeerd inschatten maar eerder onder de kluit belazeren door het goedkoper voor te stellen om het project er toch door te drukken.
Doet meer denken aan ERTMS waarvan de voorstanders in eerste instantie beweerden dat je dat voor 1 miljard op het hele Nederlandse spoorwegnet kon installeren.
Dat blijkt met vrijwel elk project, inschatten kunnen ze nooit. Geen verassing dus.
Maar van 3 naar 13 miljard lijkt me niet vallen onder verkeerd inschatten maar eerder onder de kluit belazeren om het project er toch door te drukken.
Doet meer denken aan ERTMS waarvan de voorstanders in eerste instantie beweerden dat je dat voor 1 miljard op het hele Nederlandse spoorwegnet kon installeren.
Toch blijft het geen verassing hoeveel hoger het bedrag ook uitvalt, zelfs de normale mens die hier niks van af weet schat de boel nog beter in…
Ook al vaak genoeg met ProRail gebeurd bij storingen, bijvoorbeeld de verzakkingen van het Zeeuwse Spoor. "Dat lossen we wel in 1 nacht op".
53 kilometer spoor in 1 nacht , grappig.
Dat blijkt met vrijwel elk project, inschatten kunnen ze nooit. Geen verassing dus.
Van 3 naar 13 miljard in korte tijd lijkt me niet vallen onder verkeerd inschatten maar eerder onder de kluit belazeren door het goedkoper voor te stellen om het project er toch door te drukken.
Doet meer denken aan ERTMS waarvan de voorstanders in eerste instantie beweerden dat je dat voor 1 miljard op het hele Nederlandse spoorwegnet kon installeren.
Overig was de aanlegkosten niet geraamd op € 3 miljard. Dat was gereserveerd door kabinet Rutte 4. De ramingen van de aanleg van Lelylijn was 6 - 12 miljard. Afhankelijk van de tracevarianten en de wensen van provincies en gemeentes.
Zie in link van I & M een aantal wensen zoals tunnel onder Ketelmeer. Zie vage onderbouwingen voor de hoge geraamde aanlegkosten. Wat willen ze precies? Willen ze een stevige fundering op ballastloos spoor met heipalen, betonnen platen en spoor in beton gegoten? Dat was de werkwijze op HSL Zuid. Of willen ze gewone klassieke ballast spoor zoals op de Hanzelijn? Welke spanning zetten ze er op? 1500 volt? Of 25 KV?
Hoeveel kunstwerken willen ze op de Lelylijn? Op Hanzelijn waren de aanlegkosten slechts € 1,2 miljard voor 50 km spoor. Met Hanzeboog en Drontermeertunnel als duurste kunstwerken. De wensen en eisen voor Lelylijn lijkt meer op de aanleg van HSL Zuid. Ze kunnen Lelylijn zo duur maken als ze willen.
De communicatie van de media over de aanlegkosten is slecht. Er wordt onnodig paniek veroorzaakt. Maar niettemin zijn de aanlegkosten hoog geraamd. Nogmaals zie graag een onderbouwing.
Toch blijft het geen verassing hoeveel hoger het bedrag ook uitvalt, zelfs de normale mens die hier niks van af weet schat de boel nog beter in…
Ook al vaak genoeg met ProRail gebeurd bij storingen, bijvoorbeeld de verzakkingen van het Zeeuwse Spoor. "Dat lossen we wel in 1 nacht op".
53 kilometer spoor in 1 nacht , grappig.
€ 3 miljard was gereserveerd. Bij kabinet Rutte 4 werd gecommuniceerd dat het 6 - 12 miljard zou zijn.
Maar die ramingen kloppen vaak niet. Alleen bij de Hanzelijn klopte het. Als ik zo bescheiden mag zijn.
Maar het is weer typerend dat de regio's in Noord Nederland graag de Lelylijn wilt hebben. Maar dat het kabinet die vooral naar de kosten kijkt de aanleg van Lelylijn al talloze jaren traineert.
Staatssecretaris Jansen was vanmorgen in Goedemorgen Nederland. Als inwoner van Flevoland zegt hij voorstander van Lelylijn te zijn. En benoemde hij ook bepaalde opbrengsten zoals aanleg van Lelylijn combineren met bouw van huizen. Maar erg geloofwaardig kwam het niet over.
Zie in link van I & M een aantal wensen zoals tunnel onder Ketelmeer. Zie vage onderbouwingen voor de hoge geraamde aanlegkosten. Wat willen ze precies? Willen ze een stevige fundering op ballastloos spoor met heipalen, betonnen platen en spoor in beton gegoten? Dat was de werkwijze op HSL Zuid. Of willen ze gewone klassieke ballast spoor zoals op de Hanzelijn? Welke spanning zetten ze er op? 1500 volt? Of 25 KV?
Hoeveel kunstwerken willen ze op de Lelylijn? Op Hanzelijn waren de aanlegkosten slechts € 1,2 miljard voor 50 km spoor. Met Hanzeboog en Drontermeertunnel als duurste kunstwerken. De wensen en eisen voor Lelylijn lijkt meer op de aanleg van HSL Zuid. Ze kunnen Lelylijn zo duur maken als ze willen.
De Hanzelijn is een klassieke spoorlijn aangelegd door niemandsland maar de Lelylijn moet een HSL worden omdat anders de kortere rijtijden niet te realiseren zijn en met die eis exploderen de kosten. De torenhoge ambities zijn in dit verband killing.
Verder loopt de lijn deels door natuurgebieden en deels door bebouwd gebied. Gemeenten, omwonenden en milieuorganisaties zullen daarom massaal tunnels gaan eisen (zie HSL-Zuid en Betuweroute). Ik denk dat uiteindelijk 25-30 miljard realistischer zal zijn.
Er wordt onnodig paniek veroorzaakt.
Gezien de koststinging is er ook alle redenen voor paniek. Mede omdat de lijn door hoge onderhoudskosten ook nog eens jaarlijks enkele honderden miljoenen verliesgevend wordt.
PVV en BBB vonden 3 miljard al te veel maar uiteindelijk is de lijn op wens van NSC toch in het regeerprogramma terecht gekomen. Ik vrees dat er voor 13 miljard echter weinig voorstanders meer overblijven in politiek Den Haag. En in Friesland was er sowieso al een meerderheid tegen.
Voordeel bij Hanzelijn was dat bepaalde grond al gereserveerd was voor de Hanzelijn. Vooral in Dronten hebben ze dat goed aangepakt.
Weet niet hoe dat bij de aanleg van Lelylijn is. Staatssecretaris Janssen zei dat de prognose was dat de aanleg van Lelylijn pas in 2035 gaat beginnen. Waarschijnlijk zijn al NIMBY protesten ingecalculeerd. Met daarbij rechtszaken. En met véél extra wensen zoals geluidsschermen, ondertunneling etc. wordt het nog duurder.
Toch zijn de geraamde kosten van Lelylijn in verhouding tot Hanzelijn véél hoger. Natuurlijk zijn we ruim 11 jaar verder na de ingebruikname van Hanzelijn. De index wordt dan hoger. Er zijn meer wensen.
Ze kunnen ook investeren om de Hanzelijn geschikt te maken voor 200 km p/u. En OV SAAL aanpassen voor hogere snelheden met ERTMS.
Weet dat PVV en BBB geen voorstander van de Lelylijn zijn. Maar ze bepalen het niet alleen. Zien wat de oppositie in de Tweede Kamer aangevuld met NSC in het kabinet ervan vinden.
Ze kunnen ook investeren om de Hanzelijn geschikt te maken voor 200 km p/u. En OV SAAL aanpassen voor hogere snelheden met ERTMS.
Ook dat is duur omdat vanwege de slappe ondergrond de baan dan onderheid moet worden. Het probleem blijft in Nederland dat hogere snelheden qua infrastructuur kapitalen kosten. Daarnaast is met 200 kmh op de Hanzelijn de tijdwinst heel beperkt, hooguit een paar minuten. Dan kun je waarschijnlijk net zo goed een klassieke Lelylijn voor 140-160 kmh bouwen, dat is sowieso de helft goedkoper dan een HSL.
De politieke meerderheid die er tot nu toe was was gebaseerd op die 3 miljard, ik vrees dat ook bij de achterban van VVD, CDA en NSC de animo bij 13 miljard flink bekoelt. CDA en VVD geven al het geld inmiddels sowieso liever uit aan defensie en de Oekraïne.
De linkse partijen zullen zeker voor blijven, zelfs al kost het 100 miljard want die verhogen gewoon klakkeloos de belastingen.
Ze kunnen ook investeren om de Hanzelijn geschikt te maken voor 200 km p/u. En OV SAAL aanpassen voor hogere snelheden met ERTMS.
Ook dat is duur omdat vanwege de slappe ondergrond de baan dan onderheid moet worden. Het probleem blijft in Nederland dat hogere snelheden qua infrastructuur kapitalen kosten. Daarnaast is met 200 kmh op de Hanzelijn de tijdwinst heel beperkt, hooguit een paar minuten. Dan kun je waarschijnlijk net zo goed een klassieke Lelylijn voor 140-160 kmh bouwen, dat is sowieso de helft goedkoper dan een HSL.
De bodem hoeft niet structureel onderheid te worden bij snelheid van 200 km p/u. Zie testrit met ICE op Hanzelijn:
. Wel zal er meer onderhoud nodig zijn. En wil de politiek bijdragen aan meer energievoorziening? Of vinden ze dat voor maximaal 3 minuten tijdswinst verspilling?
OV SAAL wordt tussen Almere Oostvaarders - Weesp al druk bereden. Snelheidsverhoging naar 160 km p/u zal ondergrond meer belasten. Ze zullen de ondergrond waar nodig meer moeten funderen zodat er geen verzakkingen zijn.
HSL is spoorlijn voor 250 km p/u of meer. Ze hebben bij aanleg van Lelylijn over snelheid van 200 km p/u.
Waarom nou toch weer een HSL? Met in de toekomst weer dezelfde eindeloze problemen als nu tussen Schiphol, Rotterdam en Breda? Nederland is niet geschikt voor een HSL. Mensen hebben liever betrouwbaarheid dan hoge snelheid.
Een klassieke lijn is goed genoeg. Een groot spoorloos gebied wordt ermee ontsloten, meer reismogelijkheden, aantrekkelijker om te wonen, Drachten en Emmeloord worden uit hun relatieve isolement gehaald, de flessenhals Zwolle- Meppel krijgt een alternatief.
Ook de Nedersaksenlijn wordt aangelegd, althans volgens het regeerakkoord. Stukken goedkoper dan een Lelylijn maar ook zeer gewenst voor noord-oost Nederland.
Net even wat berichten van de diverse nieuwskanalen bekeken. Lijkt mij niet dat er in deze kabinetsperiode iets gaat gebeuren met de Lelylijn. Op nu.nl staat ook aangegeven dat er wordt gekeken naar eventuele Europese subsidie. Maar die subsisidie kan dus pas voor de begroting van 2028 worden aangevraagd.,
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.