Lijkt me inderdaad niet veel toe te voegen een extra spoorlijn naar het noorden.
In de jaren negentig van de vorige eeuw klotste het geld voor nieuwe infrastructuur tegen de plinten op. Bovendien was er een generatie bewindslieden en andere bestuurders aan het roer die gek was op prestigeprojecten. Vandaar dat de HSL Zuid er is gekomen. Maar het moest natuurlijk anders dan met beproefde Franse technologie.
Berg je voor prestigeprojecten. Dat geeft jarenlang ellende en kost heel veel geld.
Een gewone IC-lijn met een maximum baanvaksneheid van 200 km/u is misschien wel wat als Lelylijn tussen Lelystad en Groningen. Uitvoering minder duur, minder duur materieel etc. Maar een HSL aanleggen is echt totaal geschift.
In de jaren negentig van de vorige eeuw klotste het geld voor nieuwe infrastructuur tegen de plinten op. Bovendien was er een generatie bewindslieden en andere bestuurders aan het roer die gek was op prestigeprojecten. Vandaar dat de HSL Zuid er is gekomen. Maar het moest natuurlijk anders dan met beproefde Franse technologie.
Berg je voor prestigeprojecten. Dat geeft jarenlang ellende en kost heel veel geld.
Een gewone IC-lijn met een maximum baanvaksneheid van 200 km/u is misschien wel wat als Lelylijn tussen Lelystad en Groningen. Uitvoering minder duur, minder duur materieel etc. Maar een HSL aanleggen is echt totaal geschift.
Er is ook niet gezegd dat op de Lelylijn trace een HSL zal worden aangelegd. Eerder een zelfde spoorlijn zoals Hanzelijn. Weet alleen niet hoeveel grond gereserveerd is. Dat maakte de aanleg van de Hanzelijn relatief goedkoop.
Absoluut niet te vergelijken met de HSL waar 75% op kunstwerken is gebouwd.
Via https://twitter.com/lelylijn
De meeste deelnemers aan de burgerraadpleging over de Lelylijn vinden een forse investering van belastinggeld acceptabel als de spoorlijn veel tijdwinst oplevert, zo blijkt uit rapport van @MinIenW en brief van @vivianneheijnen over de uitkomsten ervan. https://rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/05/15/kamerbrief-voortgang-mirt-onderzoek-lelylijn
Als dat dus geen HSL wordt is die tijdwinst er niet. In andere luchtfietserij plannen werd er gesproken over ‘binnen een uurtje’ forensen vanuit Drachten/Heerenveen/Emmeloord naar de Randstad (nou ja, dat zal dan Amsterdam Zuid worden en dan ben je nog niet op je werk).
De variant met ICNG (200km/u) werd geschat op 85 minuten van Groningen naar Amsterdam Zuid. Ter vergelijking: de huidige reistijd is 119 minuten, vanaf juni wordt dat 118 minuten (versnelling Hoogeveen) en vanaf 2025 zou dat 115 minuten moeten worden (ICNG sneller op de Hanzelijn). De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?
De variant met ICNG (200km/u) werd geschat op 85 minuten van Groningen naar Amsterdam Zuid. Ter vergelijking: de huidige reistijd is 119 minuten, vanaf juni wordt dat 118 minuten (versnelling Hoogeveen) en vanaf 2025 zou dat 115 minuten moeten worden (ICNG sneller op de Hanzelijn). De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?
Die € 10 miljard lijk me te ruim begroot. Zelfs ergens tussen 2030 - 2040. Hangt uiteraard sterk af van welke tracevariant ze willen hebben. En welke eisen ze erbij willen hebben. Bij de aanleg van HSL werd aan alle eisen van omwonenden tegemoet komen. Vooral bij Bleiswijk en Bergschenhoek. Maar parallel aan de A 6 en A 7 is het eenvoudiger in te passen.
€ 10 miljard is niet alleen voor (ruim) 30 minuten tijdswinst. Ze hebben meer doelstellingen.
De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?
Niet alleen de aanlegkosten zijn een probleem, ook is niet duidelijk hoe de lijn ooit ook maar enigszins rendabel geëxploiteerd moet worden. Het is een puur politiek project.
De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?
Niet alleen de aanlegkosten zijn een probleem, ook is niet duidelijk hoe de lijn ooit ook maar enigszins rendabel geëxploiteerd moet worden. Het is een puur politiek project.
Vraag me hoeveel spoortrajecten kostendekkend zijn. Als met die gedachten het spoornet van Nederland was aangelegd waren er véél minder spoortrajecten aangelegd. Alle nevenlijnen in Noord Nederland, de spoorlijn Roosendaal - Vlissingen, de Achterhoek etc kun je dan schrappen.
Het bestuur van Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding tussen Noord Nederland - Randstad v v. Dat is om politieke redenen.
Maar inwoners willen dat ook wel. De vraag is alleen hoeveel. De Lelylijn heeft de hoogste rendement als vanaf Groningen ook rechtstreeks doorgereden kan worden naar Bremen/Hamburg/Kopenhagen. Dat is voorlopig toekomstmuziek.
De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?
Niet alleen de aanlegkosten zijn een probleem, ook is niet duidelijk hoe de lijn ooit ook maar enigszins rendabel geëxploiteerd moet worden. Het is een puur politiek project.
Geen enkele nieuw aan te leggen lijn zal toch ooit rendabel worden. Lelylijn, Nedersaksenlijn, Breda - Utrecht (ook al jaren in de la en weer uit de la enz.). Dus tot in lengte van jaren niets nieuws meer doen dan wat betreft nieuwe spoorlijnen aanleggen?
De NS betaalt de aanleg van nieuwe spoorlijnen niet, dus rendabel voor de NS betekent dat men geen subsidie nodig heeft om de treinen te laten rijden. Dus de nieuwe reizigers moeten meer inkomsten opleveren vanuit kaartverkoop dan het laten rijden van de extra treinen kost.
Geen enkele nieuw aan te leggen lijn zal toch ooit rendabel worden. Lelylijn, Nedersaksenlijn, Breda - Utrecht (ook al jaren in de la en weer uit de la enz.). Dus tot in lengte van jaren niets nieuws meer doen dan wat betreft nieuwe spoorlijnen aanleggen?
Je hoeft de aanlegkosten niet terug te verdienen maar de gewone exploitatie moet (net als voor het HRN) wel rendabel zijn want vanwege de onderhandse gunning is exploitatiesubsidie verboden.
Dus de nieuwe reizigers moeten meer inkomsten opleveren vanuit kaartverkoop dan het laten rijden van de extra treinen kost.
En dat wordt gezien de torenhoge onderhoudskosten van een HSL lijn een probleem. Of gaan die studenten straks allemaal €10 toeslag betalen?
Zijn er wel echt rendabel te exploiteren lijnen in Nederland? Dat zullen er vast niet veel zijn. Ik zie dat iedere rit die ik maak voor 75 - 90% drijft op studentenkaarten en jongerentickets. Levert dus weinig op. De voltariefbetalers zijn massaal vertrokken (iets met te hoog tarief en prijs/kwaliteit verhouding).
'Rendabel' verwijst naar de opbrengst uit kaartverkoop en abbonementen voor de treindienst zelf. Het verwijst niet naar de tientallen tastbare en ontastbare socio-economische baten voor de regio die hierdoor beter bediend gaat worden. Het idee dat een treindienst binnen de opvattingen van neoliberaal economisch beleid "rendabel" moet zijn is vooral kortzichtig. De echte waarde van een spoorverbinding is namelijk onmogelijk in een aantal vage cijfers uit te drukken tenzij deze spoorverbinding een fatsoenlijke 10-15 jaar de tijd heeft gehad om op de omgeving in te werken.
De fundamentele fout is dat we revolutionaire spoorprojecten als deze eerst aan talloze analyses en economische doembeelden onderwerpen voordat deze überhaupt een kans krijgt om aangelegd te worden. Eerst bouwen, dan rekenen. In Nederland is dit sinds een paar decennia vrijwel ondenkbaar geworden, maar precies hierdoor hebben we als land minder toekomst dan ooit. We vallen stil, er gebeurt niks, en ondertussen vliegt de voortgang in Midden- en Zuid-Europa ons de oren om....
'Rendabel' verwijst naar de opbrengst uit kaartverkoop en abbonementen voor de treindienst zelf. Het verwijst niet naar de tientallen tastbare en ontastbare socio-economische baten voor de regio die hierdoor beter bediend gaat worden. Het idee dat een treindienst binnen de opvattingen van neoliberaal economisch beleid "rendabel" moet zijn is vooral kortzichtig. De echte waarde van een spoorverbinding is namelijk onmogelijk in een aantal vage cijfers uit te drukken tenzij deze spoorverbinding een fatsoenlijke 10-15 jaar de tijd heeft gehad om op de omgeving in te werken.
De fundamentele fout is dat we revolutionaire spoorprojecten als deze eerst aan talloze analyses en economische doembeelden onderwerpen voordat deze überhaupt een kans krijgt om aangelegd te worden. Eerst bouwen, dan rekenen. In Nederland is dit sinds een paar decennia vrijwel ondenkbaar geworden, maar precies hierdoor hebben we als land minder toekomst dan ooit. We vallen stil, er gebeurt niks, en ondertussen vliegt de voortgang in Midden- en Zuid-Europa ons de oren om....
Na de uit de hand gelopen kosten van HSL & Betuweroute, Noord & Zuidlijn durft de politiek het niet meer aan om te investeren om grote infrastructuurprojecten uit te voeren. Doortrekking van Noord - Zuidlijn naar Schiphol wordt waarschijnlijk dankzij de hulp van bedrijfsleven met grote machtige bedrijven.
Kabinet Rutte wil zo min risico's nemen. OV wordt al jaren afgebroken. De nieuwste ontwikkelingen op Nederlands spoor zal de uitrol van ETCS zijn. Maar ze willen nog niet fors investeren in verstevigen van ondergrond zodat hogere frequenties mogelijk zijn. Daar wordt zo lang over doorgepraat dat het uiteindelijk niet doorgaat. Of vele jaren pas wordt uitgevoerd n
Ze blijven er in geloven, met die steun vanuit Brussel
https://www.totstrakslelylijn.nl
https://www.lelylijn.nl
In het nieuwe Provinciale College in Friesland komen nu partijen die zeer kritisch staan tegenover de Lelylijn, met daarbij de FNP die ronduit tegen is.
Het grote bezwaar is dat ze bang zijn dat de Lelylijn zal leiden tot grote bouwplannen in Friesland als overloop voor de Randstad. Anderzijds zal de lijn zonder die extra bouwplannen niet rendabel te maken zijn.
In het nieuwe Provinciale College in Friesland komen nu partijen die zeer kritisch staan tegenover de Lelylijn, met daarbij de FNP die ronduit tegen is.
Het grote bezwaar is dat ze bang zijn dat de Lelylijn zal leiden tot grote bouwplannen in Friesland als overloop voor de Randstad. Anderzijds zal de lijn zonder die extra bouwplannen niet rendabel te maken zijn.
De Lelylijn zal zeker nog wel een tiental jaren duren. Momenteel staat alles door de val van het kabinet sowieso stil en alvorens er een nieuw kabinet is zou zomaar nog eens een maand of 10 kunnen duren. Het is wel zo dat het momenteel in Noord-Nederland nou niet bepaald lekker loopt met het treinverkeer. Het aantal storingen in Drenthe, Friesland en Groningen loopt echt de spuigaten uit. Vandaag waren het weer sein- en wisselstoringen en ook weer eens een probleem met een spoorbrug bij Heerenveen.
Denk dat die 10 miljard beter besteed zouden kunnen worden aan versteviging van de bodem. Dit zorgt nu al voor veel overlast en dit gaat denk ik de komende jaren alleen maar erger worden.
In het nieuwe Provinciale College in Friesland komen nu partijen die zeer kritisch staan tegenover de Lelylijn, met daarbij de FNP die ronduit tegen is.
Het grote bezwaar is dat ze bang zijn dat de Lelylijn zal leiden tot grote bouwplannen in Friesland als overloop voor de Randstad. Anderzijds zal de lijn zonder die extra bouwplannen niet rendabel te maken zijn.
Dat was toch de hele inzet?!
Emmeloord, Heerenveen en Drachten als groeikern (het nieuwe Almere/Lelystad)… en in een uurtje (of anderhalf) naar hartje Amsterdam, als je daar toevallig werkt
Maar voor je het weet komen er ook enorme distibutiecentra, en moeten er goederentreinen langs denderen.
Snap die Friezen wel, laat maar zitten… en als de brug bij Akkrum weer eens kapot is varen we wel een eindje om
Het ligt natuurlijk wat genuanceerder. Mensen uit het Noorden zouden kunnen gaan werken in de regio Amsterdam en die komen dan ook in deze woonwijken. Voor de inwoners van Amsterdam is Heerenveen ongeveer Siberië. Denkbaar is wel dat Noorderlingen terug zouden kunnen gaan
De FNP-aanhang heeft een grotere waardering voor de gebruikelijke omgangsvormen in Friesland. Die zijn in de Randstad anders. Ajax heeft een andere sfeer dan de FC Heerenveen. Maar de economische motieven zullen de doorslag geven. Voordeel is wel dat het een nieuwe lijn is en die is als HSL aan te leggen
Het neokoloniale beleid met de verdeling van de gasgelden heeft ook in Friesland impact. Wat mij betreft komt die Lelylijn er wel, al vrees ik dat ik het niet ga meemaken.
Het zit ook tussen de oren.
Het is wel zo dat het momenteel in Noord-Nederland nou niet bepaald lekker loopt met het treinverkeer. Het aantal storingen in Drenthe, Friesland en Groningen loopt echt de spuigaten uit.
Het loopt in heel Nederland de spuigaten uit. Tussen Sittard en Heerlen is er vandaag voor de derde dag op rij een urenlange stremming door een sein/wisselstoring (op dit moment nog steeds niet opgelost). De problemen bij ProRail lopen langzamerhand alle spuigaten uit.
Lachwekkend tussen Meppel en Zwolle was gisteren een kleine spanningsdip bij het elektriciteitsbedrijf waardoor er bij ProRail een schakelaar de stroom uitschakelde. Niemand mocht de schakelaar weer omzetten, daar moest volgens het protocol een gespecialiseerde monteur voor opgeroepen worden en dat duurde uren. De monteur heeft de schakelaar weer omgezet.
Mensen uit het Noorden zouden kunnen gaan werken in de regio Amsterdam en die komen dan ook in deze woonwijken. Voor de inwoners van Amsterdam is Heerenveen ongeveer Siberië.
Een abonnement van Heerenveen naar Amsterdam gaat (gezien de afstand) met de spitsheffing van Koolmees straks €1000 per maand kosten. Dat kan/gaat geen enkele werkgever/werknemer betalen.
Forensenvervoer bij NS wordt door de spitsheffing zo meteen min of meer beëindigd. In de spits mogen dan alleen nog studenten reizen. Als er dan in die HSL alleen studenten met een SOV zitten zal die natuurlijk nooit rendabel worden.
Je moet je sowieso afvragen of het nog wel nodig is de capaciteit van het spoorwegnet uit te breiden nu NS het spitsvervoer wil afbouwen. Immers extra capaciteit is alleen nodig voor de spits
Het zou me niet verbazen als die hele spitsheffing binnen de kortste keren wordt afgeblazen.
Het zou me niet verbazen als die hele spitsheffing binnen de kortste keren wordt afgeblazen.
Geen glazen bol voor nodig, heer Bommel
Het zou me niet verbazen als die hele spitsheffing binnen de kortste keren wordt afgeblazen.
Zo simpel is het niet. De kosten bij NS moeten omlaag om niet failliet te gaan en de spitsheffing is vooral bedacht als een manier om zonder inkomstenverlies het materieelpark te kunnen inkrimpen en de hoeveelheid rijdend personeel te kunnen verminderen. Vervoerseconomen ondersteunen de spitsheffing daarom ook.
Veel andere oplossingen voor de financiële problemen bij NS zijn er niet, subsidie (als daar politiek al draagvlak voor is) is bijv. verboden is zolang het vervoer niet wordt aanbesteed. Enige wel reëele alternatief is een forse inkrimping van het HRN in 2025 door verliesgevende diensten er uit te halen en aan te besteden maar dat wil NS niet.
Een nieuwe peperdure HSL-lijn naar het noorden gericht op forensenvervoer over zeer lange afstanden past overigens totaal niet in het bovenstaande idee van spitsbeperking.