Niet meer, vroeger wel
Vraag het de hoofdconducteur!
Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).
Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!
Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!
De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!
Ja ik heb een conducteur vraag:
(mag ook aan de hoofd van de conducteurs worden voorgelegd)
Is het normaal (arbeidsinstructie) dat een conducteur in de Nederlandse trein zijn naam of dienstnummer niet hoeft te geven? En mag deze conducteur, mocht hij zich niet blij voelen met deze vraag van een klant die een klacht wil schrijven, dan de spoorweg politie bellen zodat hij "af is" van deze klant bij de volgende halte?
Het is misschien een stomme vraag. En ik heb al verschillende antwoorden gekregen. Maar ik vind het eigenlijk niet erg om eens een duidelijk antwoord te krijgen op schrift betreft de arbeidsinstrucities in deze, die er misschien niet eens zijn.
P.s. het meest markante antwoord tot nu toe:
Oh ja we hebben zelfs personeel lopen met naambordjes met fictieve namen erop!
Ik had eigenlijk willen vragen of wij klanten binnenkort ook met fictieve namen op mogen stappen. Maar ik ben niet zo heel erg goed in het stellen van domme vragen. Plus deze NS medewerker staat me dicht aan het hart. Dus sja nee dank u wel!
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?
Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Vreemd ik post iets maar zie het niet verschijnen in de draad.
edit: oh nu ineens zie ik deze reactie wel. Ook vreemd... ik mag mijn eigen woorden/berichten niet eens verwijderen? Altijd jammer als developers niet rekening houden met mensen die uiteindelijk een forum daadwerkelijk bevolken.
Het is zeer ouderwets om forum bezoekers niet het recht te geven eigen berichten te verwijderen. Nog vreemder vind ik het als anderen dat dan wel kunnen (mods/admins) en te pas en te onpas dat dan vervolgens ook doen.
Nog vreemder. Ik belande ineens op pagina 8 van 7. Dat kan natuurlijk niet. En mijn tweede vraag kwam verlaat aan want ik zie hem nu wel.
Sorry voor de dubbel posts. Het werkt nog niet echt soepel hier merk ik. Wat is dit? Wordpress/php systeem? (ik kijk van de week wel even waar dit forum op draait en of het normaal is dat berichten behoorlijk laat pas verschijnen).
Groetjes en slaap lekker,
iCQ
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?
Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.
Dank voor de duidelijke reactie en uuh ik hoop niet dat TS de ex-HC maar nu BOA annex V&S het vervelend vind dat ik hem (of haar? of het? enzo) 'verkaptt' heb genoemd.
Nog drie extra afkortingen hier en ik heb een bingo?
Bij V&S heb je net even wat meer bevoegdheden als een conducteur. Maar je bent allebei BOA. Voor V&S komt daar dan een geweldsbevoegdheid bij, 2 feiten uit de weg en verkeerswet en een aantal vrijstellingen in die wet. Ook mogen we fouilleren.
, 2 feiten uit de weg en verkeerswet
Welke twee feiten zijn dit?
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?
Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).
Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?
Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).
Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...
Valt reuze mee. Je moet dan echt aan stations denken die een overweg hebben om er op/af te komen of tussen de perrons. (Of een station waar de perrons schuin liggen aan beide zijden van de overweg. Overwegcontrole's buiten stations doen we niet (dat doet prorail).
Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...
Dat lijkt mij erg gevaarlijk @masd
Dan zijn de bomen in het donker dicht zonder waarschuwingslichten. Dat moet wel fout gaan !
Gewoon de slagbomen zelf verlichten, zoals bij de meeste bruggen.
Of je dooft het licht zodra de bomen helemaal open zijn. Ik zie zelf de toegevoegde waarde van het door laten knipperen van de lichten na helemaal open zijn van de bomen niet. Wacht dan een paar seconden langer met openen van de bomen, waardoor dit beter op elkaar aansluit.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
Het is, zoals alle veiligheidssystemen rond het spoor, niet voor niets zo bedacht.
Waarom de bomen gaan verlichten als juist de rode knipperende lichten zeer goed opvallen en juridisch gezien aangeven dat er gewacht moet worden.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.

Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis
Je hebt gelijk, ik heb het gevonden. Blijkbaar hoeft het dan inderdaad niet te worden aangegeven. :)
[h4]Artikel 71[/h4]
Bij overweglichten betekent:
- a.
- wit knipperlicht: er nadert geen trein;
- b.
- rood knipperlicht: stop.
@Julian
"Dat bord staat namelijk alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen"
...

Luxe, zeg. Grote kans dat die gewoon op voorraad was of dat het inmiddels maar in één smaak te krijgen is voor de uniformiteit.
Edit: jeetje, en alweer in één minuut drie reacties verder. Uiteraard was deze reactie op die van masd.
Hoi hoi,
Als (hoofd)conducteur moet je wisselende diensten draaien. Hoe bevalt dat? Is dat te combineren met een (jong) gezin en privé leven?
En is elke conducteur een BOA of alleen dehoofdconducteur?
Gr. M.
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.
Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?
Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.
Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?
Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?
Pas op: voorkeursroosters zijn leuk, maar er staat ook heel vaak (en in Utrecht 100% zeker) een wachtlijst voor.
Als je een vacature voor conducteur ziet, is dat altijd voor Hoofdconducteur en het is niet aan te raden om een BOA opleiding van te voren te doen, aangezien je die bij ons dan toch (een deel) overnieuw moet doen. Dat is geld weggooien voor niets 🙂
Het ligt er een beetje aan welk rooster je voorkeur heeft, maar ja het kan een behoorlijke tijd duren voor je aan de beurt bent.
Wat de voorbereiding betreft kan
@Loes je denk ik beter van dienst zijn, ik heb meer kaas gegeten van mijn eigen vak
@Mainwairing , over die roosters moet je je niet te druk maken, elk rooster heeft nml. zijn voor en nadelen als je kinderen hebt. Maar doordat je rouleert door de vroeg, dag, laat, nacht en ook nog eens vrije dagen door de weeks hebt, zie je je kinderen meestal vaker dan als je van 8 tot 5 werkte.
Helaas zul je wel in de weekenden actief zijn en dat kan 2 weekeinden op en 1 af zijn of om en om een weekend maar ook daar wen je vrij snel aan, alleen zoals Edwin al aangaf is het met feestjes wel eens wat lastiger en zul je daar niet altijd van de partij zijn.
Maar ik zou niet meer terug willen naar het werken van maandag tot vrijdag, de afwisseling in vrije dagen en in sommige gevallen kan ik in overleg met de dienstindeler wel iets schuiven op de doordeweekse dagen met mijn vrije dag, ideaal.
Hoe vaak hebben jullie met agressieve en/of intimideren de reizigers te maken?
Als conducteur weinig. Een keer per kwartaal misschien. Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks). Ben ook wel benieuwd naar @Loes
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.