Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21225 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Het is in ieder geval de bedoeling dat je zo ver mogelijk reist met de trein, in dit geval is dat kwa kilometers denk ik Amsterdam CS.
Das een heel kwalijke zaak te noemen. Juist het rijdend personeel kan hier het verschil maken en ook als het om een bemenst station gaat. Is het vaak op hetzelfde station of gebied gebeurd? Dan mag dit zeker intern aangekaart worden, want wat u beschrijft mag onze werkwijze niet zijn MoDe.
Als conducteur weinig. Een keer per kwartaal misschien. Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks). Ben ook wel benieuwd naar @Loes
Reputatie 6
Badge
Vraag: mag je als je vanuit Lombardijen naar Tilburg wilt en je hebt op de NS App als profiel Student Weekend Vrij staan, omreizen via Rotterdam Centraal zonder uit te checken als de reisplanner zegt dat je niet uit hoeft te checken en inderdaad het beste om kan via Rotterdam CS?
Reisplanner is leidend, dan hoeft er idd niet te worden omgecheckt. Dat de HC dat niet direct weet (wij kennen niet alle uitzonderingen) is het zaak dat wij bij twijfel ook de reisplanner raadplegen. Geen OV9292, maar onze eigen NS-planner.
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Reputatie 6
Badge
Inderdaad, ik gebruik gewoon jullie Android App 🙂
Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks).

Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Net naar een documentaire over de Londense metro zitten kijken. En dan vraag ik me af ..... zou de humor ooit nog terug mogen keren bij NS ? Ik reis lang genoeg met de trein om te weten hoe het vroeger was. Tegenwoordig valt er niets meer te lachen. Ik geef toe het is niet het meest belangrijke maar ik mis het toch wel en een grap kan ook heel positief werken. Het lijkt wel uitgebannen denk ik soms.....
Reputatie 7
Badge +4
Het is een maatschappelijk verschijnsel dat zich ook bij NS manifesteert. Overigens ben ik het volstrekt niet met u eens dat er niets meer te lachen valt. Soms moet je jezelf ook kietelen, anders lach je nooit. Het is ook een keuze denk ik, het is hooguit een kwestie van wat rekening te houden met de kortelontjesagressie.

Als we alleen nog kunnen lachen om wat de media voor ons als zijnde als lollig bedenken, zijn we diep gezakt.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops Ben jij het zelf op je foto? Dan ben je nu beroemd 🙂
Reputatie 7
Badge +4
De zuurgraad bij sommige reiziger is wel erg hoog en het zijn van het soort types die als ze een 'klacht' hebben helemaal uit hun dak gaan. Tja, hoe zielig kun je zijn als je verder in het dagelijks leven niet zo veel voorstelt.


Wat laconieke opmerkingen moeten kunnen hoor. Er is wel een grens: In de IC naar Berlijn zaten twee conducteurs Bert en Ernie na te doen tussen Hengelo en Bentheim en dat hield nogal even aan. Helaas weinig kwaliteit. Ze zagen het zelf ook als show en bedankten iedereen. Ga dan bij de lokale omroep wat hobbyen, zou ik zeggen 😉
En dan vraag ik me af ..... zou de humor ooit nog terug mogen keren bij NS ?
Ik weet dat de HC's in Regio Noord nu juist bezig zijn om het omroepen en dergelijke wat losser te gaan doen en wat persoonlijker (warme omroep), dus alle info moet er in zitten, maar een grapje of iets dergelijks is geen probleem. Moet zeggen dat wat omroepen betreft ik ook niet altijd even serieus ben, toch zeker niet in de late dienst. Helaas vind niet iedereen het leuk, ken een machinist die altijd geweldig omriep, origineel en iedereen vond hem leuk. Nouja, bijna iedereen, iemand heeft een klacht ingediend en hij moest op het matje komen en mocht het niet meer doen...


Begrijpt u mij alstublieft niet verkeerd ik val niemand aan met deze vraag of eigenlijk opmerking. Maar samen met de digitale omroepen, de treinen die niet meer vertraagd zijn maar gewoon X minuten later vertrekken is het erg steriel geworden. Misschien is de samenleving wel humorloos geworden. Vroeger lachte we hard om Japan waar de treinen op de seconde nauwkeurig reden en nu gaan we zelf hard die kant op. In de RET bussen wordt bij sommige haltes al een teller getoond die terug tikt naar nul voor vertrek. Misschien perst die efficiëntie de humor ook wel een beetje weg........

Ik ben trots op NS, en het rijdend personeel staat er naar mijn mening. En als ik wil lachen moet ik naar het theater gaan. Maar in die documentaire zag ik ook iets wat hier toch grotendeels verleden tijd is. Britse humor is natuurlijk een gegeven.
@Slidestops, hoe kunnen we je herkennen?
In ieder geval niet aan mijn slechte Engels 😉 Dat kan ik vloeiend, en Frans ook nagenoeg vloeiend.. haha!
En Rekenen ook? 😉
Reputatie 7
Badge +4
Ik spreek goed Nederlands volgens mij, maar ik kan het Nederlands in de Thalys vaak niet verstaan. Gelukkig versta ik ook Frans, dus dan weet ik wel wat er bij het omroepen wordt bedoeld ;-)

Meestal hoor je daar gelukkig een opname, die zijn werkelijk keurig ingesproken.

In de ICE gaat het met calamiteiten ook mis. Er werden eens twee treinen samengevoegd en de arme conducteur moest in het Duits duidelijk maken dat degenen uit de gestrande trein geen recht op een gereserveerde zitplaats hadden. Improviseren is ook lastiger dan een standaardbericht uitspreken. Gelukkig begrepen de Duitstaligen zijn Nederlands wel 😉
En Rekenen ook? ;-)
Vloeiend rekenen? haha jahoor 😉
Ik spreek goed Nederlands volgens mij, maar ik kan het Nederlands in de Thalys vaak niet verstaan. Gelukkig versta ik ook Frans, dus dan weet ik wel wat er bij het omroepen wordt bedoeld 😉
Meestal hoor je daar gelukkig een opname, die zijn werkelijk keurig ingesproken.

Ja dat heb je soms met de Frans-Belgische collega's in de IC Brussel ook, achja die doen het in meerdere talen, versta ze dan meestal allemaal behalve de Nederlandse 🙂
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur? Wat voor onderdelen zitten er in jullie opleiding?
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur?
Neehoor, buiten het optellen van de bedragen bij een UVB, is er weinig rekenwerk aan ;)
Bij je toelating krijg je wel een cognitieve test, waaronder Cijferreeksen en Figurenreeksen. Rekenen/Wiskunde komt dan toch nog een minuscuul klein beetje terug!
Wat was je motivatie om V&S te gaan doen i.p.v. HC? En is dat dezelfde salaris-schaal?

En ben je altijd met meerdere tegelijk als V&S medewerker?
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur? Wat voor onderdelen zitten er in jullie opleiding?

Wat leer in je in je opleiding? Hoe ziet de opleiding eruit?

Dat rekenen lukt mij wel 🙂
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur? Wat voor onderdelen zitten er in jullie opleiding?

Wat leer in je in je opleiding? Hoe ziet de opleiding eruit?

Dat rekenen lukt mij wel :)

Je krijgt pak m beet 5 communicatie trainingen, 10 dagen BOA, 3 dagen klachtafhandeling/agressie , 2 dagen calamiteiten, 1 dag veiligheid (in het kader v terrorisme en dergelijke), 1 dag AVG, 3 dagen EHBO, 1 halve dag kaartsoorten en eventueel Engels
Examens: BOA theorie rechtskennis, BOA theorie combibon, BOA gesprek en benadering technieken, Topo (Nederland alle stations + grote stations/knooppunten buurlanden), Engels, EHBO, Klachtafhandeling/Agressie, Kaartsoorten (nationaal en internationaal geldend in NL), Railpocket...

Dit doe je samen met meedraaien in de praktijk, in 6 maanden tijd. Waarbij je dan ook nog veel opdrachten moet maken 😉

Best pittig dus 🙂

Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.


Ik zie dit in de praktijk ook wel twee kanten op werken inderdaad.

Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit

Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).
Reputatie 7
Badge
....Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel.....

Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.
De reizigers constateren dat al wat langer.
En wat is daar de oorzaak nu van ?

Reageer