Skip to main content

Vraag het de hoofdconducteur!





Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).



Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!



Dus:

Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??

Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!



De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!

Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!
Wat aardig en leuk dat jullie hier vragen beantwoorden :)



Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.

@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
Omroepen is op een ander paneel, bij de SLT is het om alle deuren open te houden, bij de Flirt vgm om de deur af te sluiten.




Naar links draaien is bij de SLT 'om alle deuren open te houden', begrijp ik niet. U bedoelt dat als ze eenmaal open zijn dat ze niet meer automatisch sluiten?
Naar links draaien is bij de SLT 'om alle deuren open te houden', begrijp ik niet. U bedoelt dat als ze eenmaal open zijn dat ze niet meer automatisch sluiten?

Dat kan je sowieso instellen bij de SLT, dat ze niet automatisch dichtgaan. Als je als HC je sleutel naar links draait, blijft de deur ook open staan, zonder dat je aan de vertrekprocedure begint.



Als je hem naar rechts draait, blijft die deur namelijk ook openstaan, maar in dit geval zullen alle andere deuren sluiten en vergrendelen (onderdeel vertrekprocedure)


... Als je als HC je sleutel naar links draait, blijft de deur ook open staan, zonder dat je aan de vertrekprocedure begint.



Oké, dus u heeft het over alleen de deur waar de hoofdconducteur bij staat die dan niet automatisch zal sluiten als de sleutel naar links wordt gedraaid bij Sprinter Light Train? En als die deur is gesloten en de sleutel wordt naar links gedraaid, gaat die deur dan open?
Okee, ik kwam dit topic tegen door de nieuwe forum-layout. En dan nu eigenlijk een vraag...



In de jaren 80/90 was er overal een conducteur (gevoelsbeleving).



Ik was student en kocht mijn kaartjes altijd in de trein (okee, dan betaalde je een knaak extra maar dat was te overzien, want je bent zojuist ingestapt natuurljik..) Nu is dat een UvB, en dat snap ik.



Maar het bleef een gok, want tussen bijv. Eindhoven en Amsterdam werd je minimaal twee keer 'geknipt' en vaak ook wel drie keer, waarbij de HC dan wist dat die jou al 'gehad' had dus andere mensen ging controleren



Dat principe werkte perfect! Iedereen werd een of meerdere keren gecontroleerd, maar nu eigenlijk nooit meer dus!



Mijn vraag is dus eigenljk:



Zijn er tussen pakweg 1990 en nu zoveel dingen veranderd voor een HC, waardoor controleren op een geldig vervoersbewijs (met name 1e klas) ineens niet meer mogelijk of onbelangrijk is?



Tussen Eindhoven en Amsterdam lukt een VIRM6 controleren prima, toch? En okee, als het druk is dan niet, maar zelfs in bijna lege coupés niets nakkes nada qua controle/handhaving. Focus je als HC bij drukte dan op de 1e klas, altijd en niet soms!



En als ik 1e klas zou gaan zitten, dan word ik verwezen naar 2e. Bij die 5 of 10% controle is mijn keuze om 1e klas te gaan zitten dan niet zo lastig.



Zeker DOEN dus, want je wordt hooguit verwezen naar een andere plaats!
Roep je hier nu op tot het doen van illegale activiteiten Robert B ???



Ondanks dat je pakkans misschien wel veel te laag is en hoger zou moeten zijn begreep ik bij ons op de standplaats dat ze hier steeds meer tegen optreden en dan niet door je naar de andere coupe te sturen maar door dit met een boete af te handelen. Dus je zou zomaar eens de verkeerde HC tegen kunnen komen.
Roep je hier nu op tot het doen van illegale activiteiten Robert B ???

Nee. Maar waar (hier dus egens?) zie je dat ik die oproep doe?




En als ik 1e klas zou gaan zitten, dan word ik verwezen naar 2e. Bij die 5 of 10% controle is mijn keuze om 1e klas te gaan zitten dan niet zo lastig.



Zeker DOEN dus, want je wordt hooguit verwezen naar een andere plaats!


Hier doelde ik op 😃 Je roept hier toch op om met je 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten ??
Sorry Robert, ik waardeer je bijdrages zeer maar over dit onderwerp is de laatste tijd al zo vaak geschreven op dit forum, dit onderwerp moet je toch wel duidelijk zijn.

Waarom dit mooie leerzame topic hier nu ook mee vullen ?



Geen HC zal hier ooit openlijk gaan schrijven dat hij/zij de gehele dienst niets doet, niet door de trein gaat en in de achterste cabine ligt te internetten. Gelukkig is fat ook niet zo, zo is mijn idee.

Dus waarom toch hier weer over de trefkans HC beginnen ?
Vraagje hoe vaak komt een gemiddelde hoofdconducteur eigenlijk een zwartrijder tegen?

En hoeveel doen er dan moeilijk tot zeer moeilijk of zijn zelfs gewelddadig?
Poeh, lastige vraag. Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. De een controleert natuurlijk ook meer als de ander.



Als ik naar mezelf kijk - had ik er als conducteur gemiddeld 1 á 2 per dienst. In de vroege wat minder als in de late diensten. Nu ik bij V&S zit is dat gemiddelde wel omhoog gegaan.



En wat is dan vervolgens moeilijk doen. Ik denk dat 1 op de 10 wel wat tegenstand bied, 1 op de 50 echt moeilijk doet en misschien 1 op de 1000 echt gewelddadig is.





Of dit een goed gemiddelde is weet ik niet, dit is van mij persoonlijk. Misschien dat @Loes nog kan aanvullen ?:)
Gemiddelde gemiddelde, met een beetje natte vinger werk heb ik ook geen moeite hoor. :)

Maar ik vroeg me gewoon af, hoeveel risico loopt een HC op "fysiek ongewenst contact",....
https://www.ovpro.nl/personeel/2017/05/17/veiligheidsgevoel-conducteurs-fors-lager-na-incident/



4 keer per jaar p.p.

690 meldingen totaal

310 meldingen duwen en trekken.



690÷4 is ongeveer 173..... Ofwel ongeveer 175 conducteurs doen hun werk. 🤔
Een ander vraagje, in de vacatures voor HC staat: "Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn". Waarom is dat? Is er een soort van reservedienst zodat er binnen een uur een nieuw "poppetje" op het station staat of .... ?
Beste Slidestops en Loes nog bedankt voor de antwoorden.



Nou is er hier aardig wat leesvoer te vinden, kan zijn dat ik er over heen kijk. De basics fluitje, deurtje, kaartje en zo is wel bekend, maar is er online ook een officiële functieomschrijving te vinden waarin alle taken van een HC te vinden zijn?



Service klinkt leuk, maar wat valt er eigenlijk (volgens de NS) onder de noemer service? Op het controleren na zou je zo'n beetje alles tot aan het koetje kalfje verhaal, wel service kunnen noemen.

Toch? 😋
ik heb ook wat vraagjes, en heb deze zo snel niet kunnen vinden hierzo,


  1. wanneer er aan de noodrem wordt getrokken (om wat voor reden dan ook) dan moet deze altijd gereset worden, dus de HC moet opzoek naar de bepaalde bediende kraan om deze terug te draaien, is het altijd zoeken of kan de MCN zien op welke locatie de kraan bediend is?
  2. Daarnaast, als je een grappenmaker hebt die in zijn eentje op een balkon staat in een rustige trein en een vierkante sleutel bij zich heeft, de noodrem bediend en daarna zelf reset, is het dan nog te achterhalen wie het gedaan heeft of waar het is gebeurd, er hangen geen zegels (meer) aan de kranen)
  3. Hoe denken jullie over de "eenmans" treinen bij bijvoorbeeld Arriva Limburg, dat er met spiegels en camera's word gekeken of er nog mensen in/uitstappen en de MCN de sluitprocedure zelf uitvoert, wat zijn in jullie ogen de plus en minpunten?
  4. En nog een laatste puntje, vooral een teleurstelling naar mijn mening, de SNG, moet er meer wit aan de bovenzijde boven de ramen en deuren of vinden jullie dit mooi? (bijgevoegd een tekening uit een presentatie van het nieuwe sprinter type) (zoek ook even hoe ze in het echt uit zien ter vergelijking)



1- Bij VIRM en nieuwer materieel kan de machinist dacht ik zien waar de noodrem bedient is op het diagnose scherm. Bij SGM, ICM, DDZ niet.

2- Daar geef ik geen antwoord op

3- Ook NS kent dit op Gouda Alphen en vroeger de Zoetermeerlijn. Nadelen: geen conducteur voor service, veilgheid en kaartcontrolle. Voordelen: lagere loonkosten.

4-De SNG vind ik persoonlijk een fantastische trein. Iets meer wit had gemogen maar daar lig ik niet wakker van.
Vraag 2: Tegenwoordig hebben heel veel treinen camerabeelden van binnenuit. Als jij dus gesnapt wordt met het bedienen van de noodrem (€230,-) + je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.



Vraag 4: ik vind de lijn nu juist mooi doorlopen vanaf de neus van de trein (om het zij-raam van de machinist heen)



Zo was de planning





En zo is ie geworden:



Ik denk trouwens dat die aanpassing voor slechtzienden is gedaan - omdat geel-wit niet zo'n groot contrast geeft bij de deur en blauw-wit wel
Het plaatje van de planning laat ook boven de ramen geen witte streep voor de 1e klas zien.



Hopelijk blijft het wit onderaan wel wit, bij veel SLT's is het vaak een vies bruinig oranje.
je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.



De vierkant is vrij universeel, 5 euro bij de bouwmarkt.



En nee, ik ben geen voorstander van security through obscurity 😊
@Slidestops en @Loes ,



Wat zijn jullie instructies als een reiziger door de vertraging van de NS de laatste lijnbus van Nederland naar België mist?



Mag ik dan op het station overnachten? Word ik dan door een NS taxi aan het laatste huis voor de grens afgezet? Of ...?



Meestal voorzie ik voldoende speling om een vertraging van een uur toch op te vangen. Maar je weet maar nooit. 😐😖😟
dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet

Volgens Google Maps 10 of 20 km voorbij de grens. Die 20 km is wel de kortste route van het station naar mijn fiets.
Bedankt Loes en Slidestops,



Persoonlijk zou ik dan verkiezen dat de taxi me dan aan mijn fiets afzet. Dat bespaart me een wandeling de volgende dag. 😋
Dat is ook geen enkel probleem, daar kun je ook voor kiezen.
Niet meer, vroeger wel


Vraag het de hoofdconducteur!





Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).



Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!



Dus:

Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??

Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!



De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!

Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!




Ja ik heb een conducteur vraag:



(mag ook aan de hoofd van de conducteurs worden voorgelegd)



Is het normaal (arbeidsinstructie) dat een conducteur in de Nederlandse trein zijn naam of dienstnummer niet hoeft te geven? En mag deze conducteur, mocht hij zich niet blij voelen met deze vraag van een klant die een klacht wil schrijven, dan de spoorweg politie bellen zodat hij "af is" van deze klant bij de volgende halte?



Het is misschien een stomme vraag. En ik heb al verschillende antwoorden gekregen. Maar ik vind het eigenlijk niet erg om eens een duidelijk antwoord te krijgen op schrift betreft de arbeidsinstrucities in deze, die er misschien niet eens zijn.



P.s. het meest markante antwoord tot nu toe:



Oh ja we hebben zelfs personeel lopen met naambordjes met fictieve namen erop!




Ik had eigenlijk willen vragen of wij klanten binnenkort ook met fictieve namen op mogen stappen. Maar ik ben niet zo heel erg goed in het stellen van domme vragen. Plus deze NS medewerker staat me dicht aan het hart. Dus sja nee dank u wel!

Reageer