Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21389 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Reputatie 3
Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.
@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
@Nokkensleutel: Wat is het verschil tussen een driehoekssleutel en de nokkensleutel? Of is het gewoon een andere vorm?
Reputatie 3
Elke gewone NS-trein rijdt sinds lang (1995 ofzo?) in treinstelmodus, waarbij er niet meer met open deur wordt vertrokken. Alleen de ICB heeft nog een TB0-systeem. Kan een mcn echter nog wel met geopende deur vertrekken, of is dat niet mogelijk door een of ander schakeltje in het DD-circuit?
Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.
@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
Omroepen is op een ander paneel, bij de SLT is het om alle deuren open te houden, bij de Flirt vgm om de deur af te sluiten.

@Nokkensleutel: Wat is het verschil tussen een driehoekssleutel en de nokkensleutel? Of is het gewoon een andere vorm?


Links zit een opening om de vierkanten vergrendeling te openen, onder de driehoek 😉
Reputatie 3
Oké, makkelijk dat het in één ding zit. Zit er qua functie nog een verschil in een vierkant/nokkensleutel en een driehoeksleutel?
@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?
Reputatie 3
Ik blijf me verbazen over je snelle reacties, nogmaals dank. Weer wat geleerd over de nokkensleutel, dacht zelf dat de driehoek ook voor binnen de trein was. Moeten jullie trouwens nog veel sleutelen tegenwoordig? Bij mijn weten alleen Kpn, Bzl en Krg toch? Wat is de reden van het sleutelen trouwens precies, bij vele andere stop-doorschakelingen sluit de overweg vanzelf en komt het sein uit zichzelf uit de stand stop.
Nu was het wat langer :)

Reden van de sleutelkastjes is dat je de overweg pas later dicht kan gooien. Neem als voorbeeld Goes, daar kom je regelmatig heel vroeg aan en sta je dan 2 minuten bijvoorbeeld. Bij stop door gaat de overweg al dicht en blijft dicht. Hoe langer hij dicht is, hoe gevaarlijker het is, ivm zowel storingen als mensen die er doorheen zigzaggen. Volgens mij wordt ook naar het aantal ongevallen gekeken.

Er zijn er nog best veel 🙂

Kpn is niet voor een overweg, maar omdat je op enkel spoor de ander kant op rijdt, dus om je rijweg om te draaien. Verder:

Bgn bzl gs mdb odb zvb boxtel alkmaar in ieder geval.
Zo zie je maar dat ik op sommige plaatsen weinig kom 🙂 bedankt voor de aanvulling!
Reputatie 3
Bedankt voor de antwoorden, dan valt het me toch nog best wel mee hoeveel kastjes er nog zijn. Nu ik weer wat namen lees, bedenk ik dat ik er wel wat was vergeten, had er pas bijvoorbeeld nog één in Hoorn gezien. Kampen blijft inderdaad bijzonder, helaas is de keertijd daar altijd kort om het eens goed te bestuderen. Als ik er ben is het emplacement dan toch wat belangrijker :P

Hebben jullie als HC's nog bepaalde regels omtrent het omroepen? Meestal hoor je een uitgebreide omroep rond de grote knooppunten en één zinnetje bij de rest. Soms is het echter ook gewoon 'Gouda, station Gouda' en blijft de rest achterwege. Verder, en dat had je vooral bij de Victors, doet de machinist weleens de omroep. Ook noemt de één de aansluitingen inclusief vertrektijden en sporen, maar een ander noemt alleen maar de sporen. Vandaar mijn vraag, of jullie je nog ergens aan moeten houden? Moeten jullie bijvoorbeeld in een SLT of SGM ook nog omroepen op de grote stations, of is het afdoende dat Loes wat zegt? Is overigens bekend of de omroep in de ICM gebruikt gaat worden, of blijft het volume tot aan de Westhavens op nul staan?

Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).


Op nachtnet treinen controleren wij in onze regio niet. Er rijden dan ook niet echt nachtnet treinen (3 extra late treinen op vrijdag en zaterdag, waarvan de laatste om 2.19 vertrekt). We staan dan wel op het perron bij die trein om een oogje in het zeil te houden en in te grijpen waar nodig.

Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.
De reizigers constateren dat al wat langer.
En wat is daar de oorzaak nu van ?


Ik denk voor een groot deel de veranderende werkinstructie en een deel mentaliteit.

@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?

Het leukst is de afwisseling, contact met de mensen en vrijheid. Daarbij een heel goed salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Mindere kant zijn de aanhoudingen met veel geweld en calamiteiten zoals aanrijdingen.
Reputatie 3
Oké, nooit geweten dat de meester op elk tussenstation de omroep verzorgt, dacht altijd dat dat alleen in de Victors gebeurde. @ICM: elke ICM heeft toch in de sBk toch een HC-ruimte?
Ja dat is naast de cabine, schiet nog steeds niet echt op als je in het midden zit 🙂
Behalve bij de ICM4, daar hebben we in het midden een extra omroeppunt zitten. Op het balkon grenzend aan de Eerste klas stiltecoupe, niet de zeszitcoupe, andere kant.
Dan heb ik ook een vraag eigenlijk. Gisteren 4-12 vertrok de hc van trein 9868 na sleutelen te Gd ijlings de bediende cabine in, kennelijk om de machinist te helpen bij de uitvoering van zijn / haar taak.

Onder welke omstandigheden is het noodzakelijk dat de hc zich bij de mcn in de bediende cabine bevindt?
Reputatie 3
Ja, wat gebeurt er eigenlijk precies als de dodeman kapot is? Gaat de trein dan meteen remmen i.v.m. geen contact meer, of mag er na toestemming van de trdl d.mv. ROZ of iets dergelijks verder gereden worden? Als machinist is het wel makkelijk, dan kan je ook eens met je benen languit:)
Niet meer, vroeger wel
@Edwin

Weer wat geleerd. Bedankt
Wordt er op maliebaan ook niet gesleuteld?

Ik kijk wel eens filmpjes van een machinist en dan hoor ik best vaak twee keer kort achter elkaar de 'ding' is dat dan het fluiten met de treinfluit? Of is dat een hele snelle afgebroken sluitprocedure?
En welke rol hebben jullie bij een aanrijding? De omstanders helpen en op afstand houden? Gaan kijken of de persoon die aangereden is nog te redden is?
Vraag; Stel jullie geven iemand een Uitstel van betaling/Boete, hoelang blijven die gegevens bewaard binnen NS?
Geen idee, best wel een tijd denk ik.
Reputatie 3
Ja, daar ben ik weer eens in dit topic:) Afgelopen zaterdag weer eens lekker zitten treinen richting o.a. Alphen en Maassluis, maar bij het treinreizen viel mij het volgende toch weer op. Als je goed oplet, zie je namelijk dat de kleding van het personeel nog best wel verschillend is. Iedereen heeft zwarte schoenen en een donkerblauwe broek, maar daar houdt het dan ook wel op. Het verschil tussen HC en meester weglatend, zie je namelijk uiteenlopende kleding, en dat vind ik wel grappig om te zien. De ene draagt een jasje, de anders weer een gilet en een trui heb je dacht ik ook. De een heeft dan weer een stropdas, en de ander knoopt de zakdoek om z'n hals. Ook heb je nog van die blauwe jassen met rode strepen. Kortom, volgens mij zijn er best wel wat kledingstukken. Maar welke hebben jullie nu eigenlijk precies, en krijg je die gratis van NS aangeboden? En krijg je gratis een nieuwe, omdat de ander te klein of versleten is? Is er verder nog een onderscheid tussen HC en Meester wat betreft de kleding? Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik ben erg benieuwd. Als reizigers ga je een HC ook niet letterlijk aan z'n jasje trekken :)

PS. Waarom eigenlijk een blauwe jas met een rode streep, blauw met geel is voor NS toch veel logischer?
Reputatie 3
Bedankt voor je antwoord! Het veranderen van leverancier klopt wel inderdaad, ik zie best wel vaak mcn's met een geel vestje in plaats van een blauwe parka. Moeten jullie je rugzak of tas zelf bestellen, of wordt die ook door NS aangeboden?
Reputatie 3
Oké, dus als ik het goed begrijp, werken alleen maar bepaalde HC's op Internationaal, en het leeuwendeel doet dus alleen binnenland?
Reputatie 7
Badge +4
De Belgische- en Nederlandse conducteurs op de Beneluxlijn zijn donders goed op de hoogte van de kaartsoorten van de wederzijdse landen. Ik zou het goed vinden als de conducteurs op de NS-lijnen wat meer kennis hadden op dit punt. Een jaar geleden kwam ik nog een conducteur tegen die werkelijk niet wist wat een Handyticket in Duitsland inhield. Dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.
Oké, dus als ik het goed begrijp, werken alleen maar bepaalde HC's op Internationaal, en het leeuwendeel doet dus alleen binnenland? Klopt helemaal 😉

Reageer