beantwoord

gecheckt buiten poortjes, boete betalen?

  • 29 July 2023
  • 46 reacties
  • 1326 Bekeken

Hoi ik ben afgelopen week door een open poortje heen gelopen om aan het andere kant van het station te komen (ik heb die dag alleen met de bus gereisd), hierbij werd ik na dat ik aankwam bij de andere kant gecheckt op een vervoersbewijs en omdat ik geen geldig (trein) vervoersbewijs bij me had heb ik een boete van 50euro ontvangen. Nu staat er in de brief dat ik ben gecontroleerd op het paron of in de trein, dat klopt niet. Moet ik nu de boete betalen of achteraan gaan? Weet niet of de boete nu terecht is.

icon

Beste antwoord door Vareo 30 July 2023, 11:01

Bekijk origineel

46 reacties

Het is niet anders dan een politieauto die jou door rood ziet rijden, achter je aan gaat, je 100 meter verder laat stoppen en je dan een bon geeft. Het is niet nodig om je bij het stoplicht aan te houden, het constateren van de overtreding volstaat juridisch, de boete mag later volgen.

Dat is de laatste jaren ook al complexer aan het worden, want er zijn tegenwoordig VRI-regelingen waarbij het feit dat jij groen hebt, niet per se meer hoeft te betekenen dat het kruisende verkeer ook al rood heeft. Wanneer de opsporingsambtenaar niet bewust jouw verkeerslicht waarneemt als rood, moet er onderzoek worden gedaan naar de werking en programmering van de VRI en moet dat in het PV zijn opgenomen. Anders is het eenvoudig onderuit te halen.

 

Of controle binnen of buiten de poortjes plaatsvindt maakt niet direct uit, maar ik zou wel zorgen dat er goed zicht is op wat er precies gebeurt bij de reiziger. Domweg iedereen zonder de te verwachten transactie op de kaart beboeten is wat kort door de bocht. Het zou niet de eerste keer zijn dat transacties niet (correct) worden weggeschreven, en ook lang niet de laatste keer.

@Henk_NL 

Daarom wordt ook nadat ze je zonder uitchecken door de poortjes hebben zien gaan ook naar je kaartje gevraagd. Dat voorkomt dat je later bij de rechter kunt claimen dat je wel degelijk een kaartje had en dat ze het verkeerd hebben gezien.

Je kunt dan nog beweren dat je het kaartje net na het poortje bent verloren of het hebt opgegeten maar daar zal de rechter niet in meegaan.

Badge +3

Zoals het in de openingspost staat was de intentie van TS een stationspassage, waarbij er (open poortje) niet ingecheckt hoefde te worden, maar je wel door een poortje naar buiten moest.

Als dat zo gegaan is kost dat je het instaptarief, en is er geen enkele reden om buiten de poortjes een boete uit te schrijven voor reizen zonder geldig reisrecht.

Dat lijkt hier (gezien het bedrag, 50 euro) wel gebeurd te zijn, want tailgaten is volgens mij een stuk duurder.

Dat het bij precies 50 euro gebleven is zal komen omdat het onbekend is waar TS vandaan kwam, maar dat was dus de andere kant van het station. Daar zou in ieder geval naar gevraagd moeten zijn!

Zo’n UvB (als je er een geel briefje van gekregen hebt met L×××××× kenmerk) dient gewoon kwijtgescholden te worden (op voorwaarde dat er een uitcheck is natuurlijk).

Ben je binnen de poortjes staande gehouden en naar buiten geleid voor de afhandeling dan kan het natuurlijk een ander verhaal worden, tenzij je aan kunt tonen dat er een open poortje was aan de andere kant.

Reputatie 7

Ik zou Henks advies volgen en doorpakken. De NS wil geld zien, omdat je met de NS hebt gerezen, maar geen centjes betaald.

Dat heb jij dus niet gedaan. Jij hebt slechts een wandeling door het station gemaakt.

Kan jij - met een uitdraai van je chipkaart - bewijzen, dat jij kort daarvoor met de bus hebt gereisd ? Dan is dat een heel sterk punt, want men kan normaal gezegd niet tegelijk met de bus en de trein reizen.

Dan zou de NS nog kunnen doorvervelen door zich op het veel-te-formele standpunt te stellen, dat jij in Sperrgebiet was zonder hun kaartje ‘in te checken’. Maar dat kan jij afweren door te stellen, dat er een poortje gewoon open stond. Hetgeen jij ook kan bewijzen, anders zou er een ‘incheck’ zijn geweest.

 

En dan nog als afsluiter: hoe ver precies ben jij van een poortje in je kraag gevat. Als jij van de bus bent afgestapt (met bewijs) en vervolgens ergens op het stationsplein in je taas bent gepakt, is het nogal lomp om te beweren, dat jij door het station heen bent geweest.

 

De kern van het verhaal is: jij krijgt een boete, omdat jij met de trein hebt gerezen zonder te betalen. Maar je hebt helemaal niet met de trein gereisd !

Het heeft niets met reizen te maken.

 

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

 

De vervoerder (NS) heeft poortjes en dat maakt kenbaar dat je een vervoersbewijs moet hebben. Staat ook in de huisregels aangebracht bij ingang van het station. 

Het poortje hoeft niet gesloten te zijn - de huisregels geven aan dat het vanaf het paaltje of poortje geldt.

Badge +3

Ik vermoed dat één telefoontje of chat met de Klantenservice en wat uitleg (eventueel verwijzen naar dit topic) het oplost.

Edit: ​​​​​​@Slidestops was me voor.

Bij staande houden binnen de poortjes lijkt me een boete van 50 euro ook apart, want niet aantoonbaar gereisd tenzij het onderaan een (rol)trap naar een perron was.

Maar dan nog, je kunt iemand uitgezwaaid hebben. Foei, dan had je moeten inchecken of passagerecht regelen.

Binnen de poortjes heb je een kaartje nodig, of ze nu open of dicht staan. Je betaald altijd ritprijs + wettelijke verhoging. In dit geval niet (controleer- of aantoonbaar) gereisd, 0 + 50 = 50 euro

Tailgaten, kost 100 plus 9 administratiekosten

Reputatie 7

Binnen de poortjes heb je een kaartje nodig, of ze nu open of dicht staan. 

 

Het openzetten en/of open laten staan van poortjes kan echter ook gezien worden als een vorm van uitlokking met alle gevolgen van dien.

Het heeft niets met reizen te maken.

 

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

 

De vervoerder (NS) heeft poortjes en dat maakt kenbaar dat je een vervoersbewijs moet hebben. Staat ook in de huisregels aangebracht bij ingang van het station. 

Het poortje hoeft niet gesloten te zijn - de huisregels geven aan dat het vanaf het paaltje of poortje geldt.

@Slidestops We zorgen voor een schoon, heel en veilig station waar u prettig kunt verblijven. ….

De intentie lijkt mij goed, maar wees reëel. Streven naar lijkt mij realistischer.

Wat betreft de huisregels. Best grappig.... Enig idee waar ik o.a. ‘tips' kan geven op www.stations.nl? Kan de link niet vinden. 🔍

 

Badge +3

Haha… www.stations.nl 

Bent u reiziger? Nee ik wil gewoon van kant A naar B op een station zonder al te veel gedoe.

De gemeeenteraad van Eindhoven is het heel lang gelukt om de (heb ze niet geteld maar 40 zullen het er wel zijn) poortjes open te houden wegens passanten.

(plus ongewenst gespuis zoals daklozen en drugdealers, dat dan weer wel), maar daarvoor is V&S “wat doe jij hier?” en klaar.

Kat-en-muis.. de NS heeft gewonnen!

De dealers staan nu net buiten de poortjes of in een tunneltje verderop. Uw/oNS station (omgeving) is daardoor veel veiliger geworden (echt niet!)

Maar goed, dit is off-topic 

Bij staande houden binnen de poortjes lijkt me een boete van 50 euro ook apart, want niet aantoonbaar gereisd tenzij het onderaan een (rol)trap naar een perron was.

Maar dan nog, je kunt iemand uitgezwaaid hebben. Foei, dan had je moeten inchecken of passagerecht regelen.

Niet aantoonbaar gereisd??? Dat is geen argument, binnen de poortjes dien je ingecheckt te zijn 

Verder heb je je natuurlijk gewoon aan de regels te houden. Je hoeft het uiteraard niet met de regels eens te zijn maar een anarchistische levenshouding betekent niet dat ze dan voor jou niet gelden. 

Reputatie 7
Badge

Ze staan verdekt opgesteld net na de poortjes, zien je zonder uitchecken door de poortjes gaan en vragen dan naar je vervoersbewijs. Ze hebben je dus een overtreding zien begaan bij het passeren van de poortjes. Bij de Vierdaagse werden bij aankomst in Nijmegen veel zwartrijders ook op die manier bij de poortjes er uitgepikt.

Het is niet anders dan een politieauto die jou door rood ziet rijden, je 100 meter verder laat stoppen en je dan een bon geeft. Het is niet nodig om je bij het stoplicht aan te houden, het constateren van de overtreding volstaat juridisch, de boete mag later volgen.

Dat lijkt me juridisch volledig in orde.

Zoals jij het stelt, zie ik ook geen probleem. Echter vroeg ik dat eerder en gaf TS aan dat dat hier niet het geval was maar iedereen buiten de poortjes werd gecontroleerd.

@Olav93 

Ik heb eerlijk gezegd grote vraagtekens bij dat verhaal van TS. Het random checken van vervoersbewijzen buiten het poortjesgebied heb ik nog nooit meegemaakt en is ook een zinloze activiteit aangezien je daar geen vervoersbewijs hoeft te hebben.

Reputatie 7

@Tamzin 

Ook laster is strafbaar

@Tamzin

Ook laster is strafbaar

Zeggen dat je aan de juistheid van iemands verhaal twijfelt als dat onwaarschijnlijk klinkt is geen laster.

Een persoon die publiekelijke beschuldigen uit over een ander (bijvoorbeeld van een strafbaar feit), terwijl deze persoon weet dat die publiekelijke beschuldigen niet waar zijn. (wetboek van strafrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Het station is voor iedereen toegankelijk maar is geen openbare ruimte. Dit is een eindeloos terugkerend misverstand. 

Voor interwijkverbindingen kunnen aanvullende afspraken worden gemaakt door passagerecht aan te bieden. De noodzaak voor passagerecht laden op een OV-chipkaart is natuurlijk enorm verminderd sinds de invoering van OVpay. Iedereen met een bankpas of credicard kan in bijvoorbeeld Eindhoven aan de ene kant van de tunnel inchecken en aan de andere kant van de tunnel zonder kosten weer uitchecken.

Vergelijkbaar met de terugkerende vragen over het mogen wegbrengen van iemand naar de trein.

Overigens kan ik me voorstellen dat iemand buiten het poortjesgebied naar een geldig vervoerbewijs wordt gevraagd. Bijvoorbeeld wanneer iemand van V&S heeft geconstateerd dat iemand zonder uit te checken een ander is gevolgd door een poortje. 

Reputatie 7

@Tamzin

Ook laster is strafbaar

Zeggen dat je aan de juistheid van iemands verhaal twijfelt als dat onwaarschijnlijk klinkt is geen laster.

 

De postings ademen, bij elkaar genomen, helaas weinig tot geen twijfel uit. Bovendien valt uit eenvoudige observaties af te leiden dat er geen sprake is van een onwaarschijnlijk klinkend verhaal.

Reputatie 4

Alles leuk en aardig, maar als jij door een open poortje loopt zonder in te checken hoe ga je dan weer door die poortjes zonder uit of in jouw geval wel in te checken?

 

Je verhaal rammelt

Badge +3

Als je jezelf zonder geldige incheck/passagerecht (of een e-ticket) binnen een poortjesgebied bevindt kost dat dus 50 euro (info @Slidestops) als men echt streng is.

Maar de poortjes aan de andere kant van het station stonden open, toch?

Tja, dan ben je alsnog binnen de poortjes zonder incheck (en regels zijn regels!).

En omdat je helemaal niet wilde reizen weer (netjes) uitgecheckt zelfs? 🤔

So far so good… (eigen schuld of onwetendheid). Dat kost je sowieso geld (het instaptarief wegens uitcheck zonder incheck).

Als ze daar bij controle buiten de poortjes nog even 50 euro voor rekenen (UvB uitscrhijven, precies die 50 euro) heeft dat ongetwijfeld een reden/oorzaak.

Oók als iedereen die door poortjes naar buiten ging op dat moment opgevangen werd voor een of andere V&S controle (waarom dan, en waar was dat?)

Het verhaal rammelt inderdaad nogal. Toon je in/uitchecks (er mist er eentje dus op dat station) en het komt wel goed @Veqsaa 

@Henk_NL

Daarom wordt ook nadat ze je zonder uitchecken door de poortjes hebben zien gaan ook naar je kaartje gevraagd. Dat voorkomt dat je later bij de rechter kunt claimen dat je wel degelijk een kaartje had en dat ze het verkeerd hebben gezien.

Er zijn nog best wat legitieme redenen, maar helaas is die discussie niet meer te voeren hier tegenwoordig, want dan word je er direct van beticht misbruik aan te moedigen.

Reputatie 7

Alles leuk en aardig, maar als jij door een open poortje loopt zonder in te checken hoe ga je dan weer door die poortjes zonder uit of in jouw geval wel in te checken?

 

Je verhaal rammelt

 

Dit soort topics leiden steevast tot een eindeloze reeks aan speculaties en insinuaties waarbij niets kan worden aangetoond.

Ook dit topic vormt daarop geen uitzondering: een rammelend geheel dat als weinig verheffend bestempeld kan worden.

Reageer