beantwoord

gecheckt buiten poortjes, boete betalen?

  • 29 July 2023
  • 46 reacties
  • 1326 Bekeken

Hoi ik ben afgelopen week door een open poortje heen gelopen om aan het andere kant van het station te komen (ik heb die dag alleen met de bus gereisd), hierbij werd ik na dat ik aankwam bij de andere kant gecheckt op een vervoersbewijs en omdat ik geen geldig (trein) vervoersbewijs bij me had heb ik een boete van 50euro ontvangen. Nu staat er in de brief dat ik ben gecontroleerd op het paron of in de trein, dat klopt niet. Moet ik nu de boete betalen of achteraan gaan? Weet niet of de boete nu terecht is.

icon

Beste antwoord door Vareo 30 July 2023, 11:01

Bekijk origineel

46 reacties

De boete is volkomen terecht, dit is natuurlijk niet toegestaan.

U dient binnen de poortjes een vervoersbewijs of een passagekaart te hebben.

Die poortjes staan er niet voor niets. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar dan moet wel het document kloppen dat je krijgt.

Maar dan moet wel het document kloppen dat je krijgt.

Ha ha. jij bent echt een kampioen in het verzinnen van smoesjes om de regels te ontduiken.

Reputatie 7
Badge +1

Maar dan moet wel het document kloppen dat je krijgt.

Ha ha. jij bent echt een kampioen in het verzinnen van smoesjes om de regels te ontduiken.

De boete mag terecht zijn geweest maar waarom komt daar dan geen correct document bij? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Verder weet je niet van tevoren dat dat document niet klopt dus dat lijkt me eerder een (eventueel) gelukkig toeval dan iets wat je met voorbedachten rade doet.

Reputatie 7
Badge +3

Je bedoelt gecontroleerd binnen de poortjes en je had niet ingecheckt? Dan is de boete terecht. Binnen de poortjes/paaltjes moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Reputatie 7
Badge

@Veqsaa op welk station was dat? 

Reputatie 7
Badge

Had iemand gezien dat u niet uit checkte en werd daarom naar uw ov-chipkaart gevraagd? Of werden random mensen die het station uit kwamen gecontroleerd? In het eerste geval denk ik dat je in zekere zin zou kunnen zeggen dat je al bij het passeren van de poortjes bent gecontroleerd (visueel) maar in het tweede geval vraag ik me af of NS wel zo zou mogen controleren en of ze dat niet alleen daadwerkelijk binnen de poortjes mogen. Los daarvan is die brief echter natuurlijk onjuist en zou je dat in een bezwaar als argument kunnen gebruiken, hoewel gewoon betalen m.i. moreel ook het overwegen waard is aangezien u zoals anderen al zeiden wel iets verkeerd heeft gedaan. U mag zich zonder geldig vervoersbewijs namelijk niet binnen de poortjes bevinden.

Reputatie 7

 

Die poortjes staan er niet voor niets. 

 

Denk niet dat de functie van openstaande poortjes voor iedereen even duidelijk is. Dit geldt met name bij stations die tevens als verbindingsroute gebruikt kunnen worden.

Reputatie 5

Het ligt eraan hoe ik dit lees. In eerste instantie begreep ik dat je zonder inchecken door de poortjes bent gekomen, daarop betrapt bent door NS personeel, en het enige wat zij kunnen doen is je een standaard boete geven voor het niet hebben van reisrecht. Volkomen terecht. Je hebt je te houden aan de regels van de NS.

Maar anders… Je zegt dat het poortje open stond? En je wilde alleen maar even naar de andere kant van het station, als doorgang die je sowieso geen geld had gekost. En toen je alweer buiten was, buiten de poortjes, werd je gevraagd om je reisrecht te tonen? Wat niemand heeft buiten de poortjes, want iedereen is dan uitgecheckt. ? .  En vervolgens krijg je een boete voor een voorval wat helemaal niet plaats heeft gevonden. Ja, hoe terecht is die boete nu eigenlijk?

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat een NS-medewerker of iemand V en S @Veqsaa al binnen het poortjes-gebied zag komen en vervolgens staande hield voor controle. 

Reputatie 7
Badge

Denk niet dat de functie van openstaande poortjes voor iedereen even duidelijk is. Dit geldt met name bij stations die tevens als verbindingsroute gebruikt kunnen worden.

Het ironische is natuurlijk ook dat die poortjes in ieder geval vroeger wel eens open stonden omdat er (nog) geen goede andere doorgang was en men een verbinding door het station zonder vervoersbewijs belangrijk vond. Als je dan gaat eisen dat mensen binnen de poortjes een geldig vervoerbewijs hebben, kun je ze natuurlijk net zo goed alsnog dicht doen.

Dit gaat een brief zijn van NS bureau nabetalingen, aan de 50 euro te zien, correct? Je kunt best proberen te reclameren over die omschrijving, maar veel ga je er waarschijnlijk niet mee winnen. Men stuurt je in het beste geval een nieuwe, gecorrigeerde brief. Korting als blijk van waardering ga je niet krijgen helaas.

 

De enige ruimte om hier discussie over te voeren, gaat zijn als je het UVB laat doorzetten naar de CVOM in een strafbeschikking. Dan kan je in verzet gaan en naar de rechtbank gaan. An sich is men daar nog wel ontvankelijk voor onzorgvuldigheden door de opsporingsambtenaar, maar dan ga je wel meer serieuze punten uit het proces-verbaal moeten halen dan enkel de omschrijving op deze brief van NS.

Reputatie 7
Badge +3

En voor de volgende keer: gewoon inchecken en aan de andere kant van het station weer uitchecken. Als dat binnen 60 minuten gebeurt, kost het je niks.

Je bedoelt gecontroleerd binnen de poortjes en je had niet ingecheckt? Dan is de boete terecht. Binnen de poortjes/paaltjes moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Nee ik was net buiten de poortjes gecheckt

Had iemand gezien dat u niet uit checkte en werd daarom naar uw ov-chipkaart gevraagd? Of werden random mensen die het station uit kwamen gecontroleerd? In het eerste geval denk ik dat je in zekere zin zou kunnen zeggen dat je al bij het passeren van de poortjes bent gecontroleerd (visueel) maar in het tweede geval vraag ik me af of NS wel zo zou mogen controleren en of ze dat niet alleen daadwerkelijk binnen de poortjes mogen. Los daarvan is die brief echter natuurlijk onjuist en zou je dat in een bezwaar als argument kunnen gebruiken, hoewel gewoon betalen m.i. moreel ook het overwegen waard is aangezien u zoals anderen al zeiden wel iets verkeerd heeft gedaan. U mag zich zonder geldig vervoersbewijs namelijk niet binnen de poortjes bevinden.

Ze deden bij iedereen (ook mensen die uitcheckte) een controle

Het ligt eraan hoe ik dit lees. In eerste instantie begreep ik dat je zonder inchecken door de poortjes bent gekomen, daarop betrapt bent door NS personeel, en het enige wat zij kunnen doen is je een standaard boete geven voor het niet hebben van reisrecht. Volkomen terecht. Je hebt je te houden aan de regels van de NS.

Maar anders… Je zegt dat het poortje open stond? En je wilde alleen maar even naar de andere kant van het station, als doorgang die je sowieso geen geld had gekost. En toen je alweer buiten was, buiten de poortjes, werd je gevraagd om je reisrecht te tonen? Wat niemand heeft buiten de poortjes, want iedereen is dan uitgecheckt. ? .  En vervolgens krijg je een boete voor een voorval wat helemaal niet plaats heeft gevonden. Ja, hoe terecht is die boete nu eigenlijk?

Ja precies dat, jammer dat dat 50euro kost terwijl ze zeker wisten dat ik niet met de trein ging

 

Ja precies dat, jammer dat dat 50euro kost terwijl ze zeker wisten dat ik niet met de trein ging

Dat weten ze helemaal niet zeker. Je kunt ook zijn ingestapt op een station zonder poortjes, zwart gereisd hebben en dan het eindstation illegaal via de poortjes willen verlaten.

Daar zit nou het het zwakke punt in je verhaal: je kunt helemaal niet bewijzen dat je niet gereisd hebt. Je stelt daarnaast zelf dat je die dag met de bus hebt gereisd dus waarom heb je dan op het station niet in/uitgecheckt met je kaart als je die kennelijk toch hebt, klinkt onlogisch.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou nog even contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter/X, om te kijken of ze uit coulance nog iets voor je kunnen betekenen. 50 euro is wel een poging waard 🙂

Badge +3

Als het je nog niet vaker overkomen is wordt de 50 euro verhoging bij een UvB meestal wel kwijtgescholden. Wacht de brief af die je binnenkort wel zult krijgen en hou het ‘boetekenmerk’ bij de hand (een L met 6 cijfers).

Voor de rest zal je ook een bedrag betaald hebben voor het uitchecken zonder incheck. Zie je Mijn NS account of als je die niet hebt, www.uitcheckgemist.nl

Ook vreemd dat V&S niet op de hoogte was van open poortje(s) aan de andere kant van het station, of was je achter iemand aan gelopen?

Reputatie 7
Badge +3

Als er een algemene ingangs/uitgangscontrole was, is het niet gek dat je een boete krijgt als je geen in/uitcheck kunt tonen.

Reputatie 7
Badge

Je bedoelt gecontroleerd binnen de poortjes en je had niet ingecheckt? Dan is de boete terecht. Binnen de poortjes/paaltjes moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Nee ik was net buiten de poortjes gecheckt

Ik vind het dan ook nog wel een i teressante vraag of dit überhaupt zo mag. Mag NS buiten de poortjes controleren om te beoordelen of mensen binnen de poortjes een geldig vervoersbewijs had? En hoe sterk staan ze dan? Wordt denk ik een lastig verhaal als iemand al dan niet naar waarheid aandraagt voor het inchecken te hebben ontdekt zijn ov chipkaart te zijn verheten en te zijn omgedraaid om daarna met de stroom mensen mee richting uitgang te zijn gelopen.

Badge +3

Ik vind het dan ook nog wel een i teressante vraag of dit überhaupt zo mag. Mag NS buiten de poortjes controleren om te beoordelen of mensen binnen de poortjes een geldig vervoersbewijs had? En hoe sterk staan ze dan? Wordt denk ik een lastig verhaal als iemand al dan niet naar waarheid aandraagt voor het inchecken te hebben ontdekt zijn ov chipkaart te zijn verheten en te zijn omgedraaid om daarna met de stroom mensen mee richting uitgang te zijn gelopen.

Juistem… maar ik kan me op zich voorstellen dat de afhandeling van een 100% controle (met een heel team V&S) het liefst buiten de poortjes plaatsvindt.

Zie Eindhoven, waar in de stationshal een boel meer ruimte is dan in de tunnel, ook al zijn er 15 poortjes of zo.

Zodra je het station verlaten hebt is het natuurlijk einde verhaal of je -al dan niet na een uitcheck- wel een geldig vervoerbewijs had.

Alhoewel er een (archief) topic is waar iemand met een fiets ‘bijna van de trap geduwd’ werd, en vervolgens nog 15 km achtervolgd werd? Spanning en sensatie, ter leeringh ende vermaeck! 🤣

https://www.dropbox.com/t/yRjSz3SfsY0v4Sxe

 

Reputatie 7
Badge

Ja, dat verhaal ken ik ook nog. Behoorlijk heftig inderdaad!

 

 

Ik vind het dan ook nog wel een i teressante vraag of dit überhaupt zo mag. Mag NS buiten de poortjes controleren om te beoordelen of mensen binnen de poortjes een geldig vervoersbewijs had? 

Ze staan verdekt opgesteld net na de poortjes, zien je zonder uitchecken door de poortjes gaan en vragen dan naar je vervoersbewijs. Ze hebben je dus een overtreding zien begaan bij het passeren van de poortjes. Bij de Vierdaagse werden bij aankomst in Nijmegen veel zwartrijders ook op die manier bij de poortjes er uitgepikt.

Het is niet anders dan een politieauto die jou door rood ziet rijden, je 100 meter verder laat stoppen en je dan een bon geeft. Het is niet nodig om je bij het stoplicht aan te houden, het constateren van de overtreding volstaat juridisch, de boete mag later volgen.

Dat lijkt me juridisch volledig in orde.

Als het je nog niet vaker overkomen is wordt de 50 euro verhoging bij een UvB meestal wel kwijtgescholden. 

Bij opzettelijke overtredingen (zoals zonder kaartje door de poortjes gaan, op andermans abonnement reizen, in de spits met een dalkaartje reizen, een eticket kopen als je de conducteur ziet aankomen, etc) wordt er in het algemeen niet kwijtgescholden.

Reageer