geldermalsen onjuiate info


Reputatie 3

Bij het verlaten van ds NS bus kom je langs een bord waarop staat dat je bij doorreis daar moet uitchecken en op het station weer moet inchecken. Dit is niet mogelijk omdat daar geen poortjes staan. De oplossing is om bij doorreizen met NS het uitchecken over te slaan en dat pas op het eindstation te doen. Ik heb vandaag al heel veel mensen dat fout zien doen!


28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga me steeds meer afvragen waar men bij NS mee bezig is en wat voor amateuristisch zooi het is. In één week de blunder met Samenreiskorting met Koningsdag, bij werkzaamheden Leiden - Den Haag door een technische storing niet rijdende snelbussen in de reisplanner en dan nu ook geen incheck paaltjes. 

Reputatie 7
Badge +1

Er is toch zoiets als “beter voorkomen dan genezen”?  Maar NS wil blijkbaar liever van alles achteraf corrigeren dan voorkomen dat het fout gaat. Zo hou je iedereen lekker aan werk.

Of hoopt NS er op dat ze niet hoeven te corrigeren omdat de reiziger niet gaat piepen of het niet doorheeft? 

 

Ik neem aan het laatste. NS heeft zelf een tijd geleden een protocol gepubliceerd met daarin aangegeven dat als er geplande werkzaamheden zijn, er altijd mobile cico's worden geplaatst. 

 

Waarom dat nu niet is gebeurd is mij volstrekt onduidelijk.

Badge +3

NS medewerkers (hier en op Twitter e.d.) zouden zomaar kunnen zien of er in Utrecht of Houten een mobiele Cico staat/actief is?

Voor Geldermalsen maakt het weinig uit, want daar kan je in de reizigerstunnel terecht en geen poortjes (gelukkig maar 🤣)

Als je een melding maakt over een defect willen ze namelijk de locatie en het nummer weten (bijv. C.4 of 2.1) en dan kunnen ze precies zien of het actief gebruikt wordt (transacities registreert) of inderdaad uitgevallen is. 🤔

Zo niet, escaleer het maar (er zou ergens een CiCo moeten staan maar de vraag (van reizigers) is dus staat die er wel, en waar is dat dan precies?

Of is het zonnepanneel gesloopt of heeft iemand hem pardoes omver gelopen misschien?

Reputatie 7
Badge +3

Er is toch zoiets als “beter voorkomen dan genezen”?  Maar NS wil blijkbaar liever van alles achteraf corrigeren dan voorkomen dat het fout gaat. Zo hou je iedereen lekker aan werk.

Of hoopt NS er op dat ze niet hoeven te corrigeren omdat de reiziger niet gaat piepen of het niet doorheeft? 

 

Reputatie 7
Badge +1

En de bekende standaard reactie van NS op hun broddelwerk. Bedrijf moet gewoon zorgen dat er correct wordt afgerekend. (en dus zorgen voor mobiele cico's). Ik heb tot op heden nog nergens een bericht gezien dat deze nu geplaatst gaan worden. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Der vervelende topics worden weer fijn omzeild door de moderators.😭

Reputatie 7
Badge +3

Zoals het staat op de veelgestelde vragen pagina gaat het goed. Je checkt uit en weer in bij de overstap van trein naar bus of andersom (waarbij je zelf kan besluiten dat niet te doen wanneer je weet dat er bij een station paaltjes staan). Alleen de uitvoering ervan lukt niet door het ontbreken van de mobiele cico's. 

Theorie goed, praktijk slecht.

 

Maar door geen mobiele cico te plaatsen in Geldermalsen zullen we in ieder geval niet weer zo'n geval als eerder krijgen. 

Badge +3

Als je het netjes ‘wilt’ doen voor Geldermalsen - Houten/Utrecht dan check je daar bij aankomst met de trein niet uit, en als je (buis)reis daar begint check je in bij de paaltjes van de reizigerstunnel (die staan niet meer op het perron, dat scheelt weer lopen).

Heb je bij aankomst in Houten/Utrecht inderdaad het probleem dat je tegen poortjes aanloopt en moeite moet gaan doen (infozuil, tweede ov-kaart, tailgaten) om binnen te komen.

Edit: wat @Momo beschrijft dus.

Check je niets wetend in dan zit je met een dubbele incheck en dus in ieder geval één incomplete reis.

Of daarbij de tijd/reis van je eerste incheck blijft gelden of er een nieuwe reis begint (de reis naar Houten/Utrecht wordt incompleet) weet ik niet, maar ik vrees het laatste.

Je zou ook nog meteen weer kunnen uitchecken (een soort passage) maar ik vermoed dat je dan zonder incheck zit, tenzij dan de eerdere incheck nog/weer geldt.

Hoe dan ook, er worden tegenwoordig geen NS poortjes meer opengezet, dus moet er gewoon een mobiele CiCo aanwezig zijn om bovenstaand geneuzel te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar in de richting Geldermalsen - Utrecht heb je ook een probleem als je niet uitcheckt op Geldermalsen maar nog gewoon ingecheckt blijft. Je bent dan nog ingecheckt en moet Utrecht binnen door een gesloten poortje, dus inchecken. Dan krijg je volgens mij een vergeten check-out op die eerste check-in, die vast wel weer te corrigeren valt. Maar hoe dan ook, het gaat het niet goed. NS moet die tijdelijke paaltjes gewoon neerzetten (en goed programmeren 🤣) 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat men het Twitterdakje dat niet zo gelezen of begrepen heeft en gewoon uitgaat van normaal doorreizen in de spits met dal incheck.

Maar bij de omgekeerde route Utrecht-Geldermalsen en verder gaat dat sowieso niet op, want Utrecht is geheel bepoort dus daar moet je verplicht uitchecken. Bij een check-in in Geldermalsen begint dus een nieuwe reis en gaat in veel gevallen de kassa van NS rinkelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat men het Twitterdakje dat niet zo gelezen of begrepen heeft en gewoon uitgaat van normaal doorreizen in de spits met dal incheck.

Reputatie 7
Badge +1

Als er meer dan 35 minuten na uitchecken opnieuw wordt ingecheckt, dan geldt het oude tarief niet meer, dat klopt.

Als ik de tweet zo lees, denk ik dat de gegeven reactie betrekking heeft op de situatie dat je overstapt van trein op treinvervangend vervoer of omgekeerd en dan uitcheckt voor de trein en opnieuw incheckt voor de treinvervangende bus. Daar zal geen 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken zitten en dan blijft het oude tarief gelden.

@Tochjo Nee dat is niet het geval want in mijn begin tweet had ik al aangegeven dat er geen mobiele cico's stonden in Utrecht en Geldermalsen. Daarom had ik ook deze vraag gesteld. NS snapt zijn eigen systeem weer niet denk ik. Afijn ik wacht wel af waar ze nu weer meekomen op twitter.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien maar nog duidelijker in Jip en Janneke taal aangeven dat er na uitcheck in Geldermalsen en de nieuwe incheck door de busreis meer dan 35 minuten zit en dat het standaard riedeltje wat men afdraait dus niet juist is. Misschien begrijpt men dat wel. 

Badge +3

Als er meer dan 35 minuten na uitchecken opnieuw wordt ingecheckt, dan geldt het oude tarief niet meer, dat klopt.

Als ik de tweet zo lees, denk ik dat de gegeven reactie betrekking heeft op de situatie dat je overstapt van trein op treinvervangend vervoer of omgekeerd en dan uitcheckt voor de trein en opnieuw incheckt voor de treinvervangende bus. Daar zal geen 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken zitten en dan blijft het oude tarief gelden.

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter krijg ik nu weer het antwoord dat de eerste incheck gewoon blijft staan als ik met Dalvrij opnieuw incheck. Alleen de busreis duurt zo'n 45 minuten. Dan wordt er toch gewoon een nieuwe reis gestart?

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Geldermalsen heeft paaltjes (op de perrons) dus zullen er misschien geen mobiele paaltjes zijn (god verbiede, het grote Geldermalsen mobiele drama dat onder het tapijt geveegd is) en mag je dus met een incheck gewoon de bus instappen).

Maar als je vanaf Geldermalsen als vertrekstation ergens heen wilt (met een bus dus) zou het wel handig zijn als je niet een paaltje op een perron hoeft op te zoeken (klote eind lopen).

Er zal dus vast en zeker wel ergens bij de bussen een mobiele CiCo staan… 

Ik neig steeds meer (bij eerst met een bus) naar ‘stap maar gewoon in de bus (toch geen controle) en check maar in op Houten of Utrecht, of vanaf waar je in een trein wilt stappen.

Op ‘doorreis’ vanuit het zuiden dan wel even uitchecken op het perron in Geldermalsen, met het risico dat Eindhoven - Geldermalsen en vervolgens bijv. Houten/Utrecht - Amsterdam je meer kost dan de hele reis ingecheckt te maken.

Geldermalsen is verbouwd paaltjes staan nu aan het eind van de passagierstunnel.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij Rover, ben ik ook lid van. Een klacht indienen bij NS is helaas nutteloos. (want wordt niks mee gedaan)

Dat weet je niet. Als er genoeg klachten zijn, is er wel een kans dat er iets mee gedaan wordt. Als je daarentegen niet klaagt, weet je zeker dat er niets mee gebeurt.

Als Rover bij NS ergens mee komt, dan is het commentaar soms dat er geen of maar heel weinig klachten over zijn. Iemand bij NS kijkt er dan dus toch naar...

Reputatie 7
Badge +3

Heb je toevallig een 2e (Flex) kaart? Dan zou je, als je in Utrecht bij de bus niet kan uitchecken en dus nog steeds ingecheckt Utrecht Centraal in wil, met de 2e kaart kunnen inchecken en gelijk aan de andere kant van het poortje weer uitchecken.  Of de infozuil gebruiken. Als iedereen dan die infozuil gebruikt en zegt dat ze niet konden uitchecken bij de bus, gaat NS misschien eens nadenken. Of misschien ook niet….

In theorie is allemaal leuk geregeld, alleen de praktijk is wel eens anders. 

Reputatie 7
Badge +1

Mensen met dalvrij die dus in de spits moeten overstappen in Geldermalsen of Utrecht hebben dus zomaar veel extra kosten. 

 

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij Rover, ben ik ook lid van. Een klacht indienen bij NS is helaas nutteloos. (want wordt niks mee gedaan)

Reputatie 7
Badge +3

Dat gratis kan gratis zijn afhankelijk van je reis. Zomaar een voorbeeldje: Den Bosch - Schiphol is vol tarief €18,10, maar Den Bosch - Geldermalsen €5,20 + Utrecht - Schiphol €9,70 = totaal €14,90.  Maar ga je van daltarief (misschien Dal Vrij) naar spitstarief dan heb je er zeker nadeelvan.

Dat topic wat jij bedoelt heb ik onder mijn favorieten staan en staat niet eens in het archief.

Het gedeelte wat jij bedoelt is dit:

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Hier gaat het over een ongeplande verstoring, want dan staan er geen mobiele cico's. Bij werkzaamheden zou een dergelijke situatie niet voor moeten komen omdat er dan wel mobiele cico's staan, althans dat is de theorie.

Bij werkzaamheden zou je dus de handelswijze van de veelgestelde vragen bij werkzaamheden kunnen volgen, uitchecken op station waar je overstapt op bus, bij bus inchecken, oh dat kan niet want geen paaltje, jammer dan maar niet ingecheckt de bus in, bij uitstappen bus niet uitchecken want was niet ingecheckt (als daar al een paaltje staat) en dan weer gewoon inchecken bij poortje of paaltje bij vervolgen van reis met trein. Betaal je dan minder door niet voor de bus in te checken, prima houden zo, betaal je dan meer trek aan de bel bij NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is dan een zeer slechte zaak. Hoe kun je doen wat NS aangeeft als de benodigde apparatuur ontbreekt? En dat advies van in/uitcheck bij de chauffeur in de vervangende bus?  Dat kan niet, die NS bussen hebben geen incheckapparaatjes. Zou de webcare toch moeten weten. 

Dan zou ik maar gewoon gratis met de bus reizen. Niet de schuld van de reiziger als NS verzuimt mobiele cico's te plaatsen. 

 

Ja maar dat gratis is in dit geval dus niet gratis, want de reistijd Geldermalsen-Utrecht is langer dan 35 minuten waardoor je bijvoorbeeld je lange-afstandskorting verspeelt. Ook kan het zomaar voorkomen dat je in Utrecht dan weer in de spits moet inchecken. Er is hier lang geleden een topic over geweest, waarbij vanuit NS een duidelijke instructie stond, die ze nu dus weer op de schroothoop hebben gegooid.

@Momo @Robert B weet één van jullie misschien waar dat staat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie op twitter overigens dat ook op Bilthoven deze ontbreekt.

 

 

Wel een bijzonder bus ingezet:

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan een zeer slechte zaak. Hoe kun je doen wat NS aangeeft als de benodigde apparatuur ontbreekt? En dat advies van in/uitcheck bij de chauffeur in de vervangende bus?  Dat kan niet, die NS bussen hebben geen incheckapparaatjes. Zou de webcare toch moeten weten. 

Dan zou ik maar gewoon gratis met de bus reizen. Niet de schuld van de reiziger als NS verzuimt mobiele cico's te plaatsen. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat je tijdens werkzaamheden bij busvervoer ingecheckt moet zijn is al volgens mij altijd al geweest. In het verleden waren nog niet alle poortjes gesloten of werden er enkele poortjes opengezet op stations waar al ze wel gesloten waren. 

Het staat ook bij de veelgestelde vragen over werk aan het spoor, al is het wel even zoeken op de NS site om die pagina te vinden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

 

Als je het stuk Geldermalsen - Utrecht met de bus reist zou je dus als je met een trein aankomt in Geldermalsen daar bij een gewoon paaltje moeten uitchecken, daarna inchecken bij een mobiele cico bij de bus, bij aankomst in Utrecht uitchecken bij een mobiele cico en dan weer inchecken bij een poortje om Utrecht Centraal binnen te komen, dus bij iedere overstap van trein/bus uit en weer inchecken. Maar dan moeten er wel zoals ik ook eerder aangaf mobiele cico's staan bij de NS bushaltes. Als die er zoals jij aangeeft niet staan dan klopt dat hele verhaal van NS niet meer want je kunt dan niet doen wat NS aangeeft. 

 

Ik heb zelf eens een keer gehad dat ik dacht dat er geen mobiel cico stond op Delft toen ik daar 's morgen uit de NS bus stapte, maar die bleek achter de lange rij wachtende reizigers te staan. Dat zag ik pas toen ik die middag weer terug reisde met de bus naar Den Haag en zelf één van die wachtende reizigers was. 

 

Op Geldermalsen stond geen mobiele cico heb er bewust naar gekeken. Ik zie op twitter overigens dat ook op Bilthoven deze ontbreekt.

 

Vooral dat achteraf corrigeren is natuurlijk wel weer een dingetje. Veel mensen doen dat niet en hierdoor rinkelt de kassa weer bij NS onrechtmatig. Indien er wordt voorgesteld om NS van het hoofdrailnet te weren ben ik na de diverse fiasco's dit jaar geen tegenstander meer.

Reputatie 7
Badge +3

Dat je tijdens werkzaamheden bij busvervoer ingecheckt moet zijn is al volgens mij altijd al geweest. In het verleden waren nog niet alle poortjes gesloten of werden er enkele poortjes opengezet op stations waar al ze wel gesloten waren. 

Het staat ook bij de veelgestelde vragen over werk aan het spoor, al is het wel even zoeken op de NS site om die pagina te vinden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

 

Als je het stuk Geldermalsen - Utrecht met de bus reist zou je dus als je met een trein aankomt in Geldermalsen daar bij een gewoon paaltje moeten uitchecken, daarna inchecken bij een mobiele cico bij de bus, bij aankomst in Utrecht uitchecken bij een mobiele cico en dan weer inchecken bij een poortje om Utrecht Centraal binnen te komen, dus bij iedere overstap van trein/bus uit en weer inchecken. Maar dan moeten er wel zoals ik ook eerder aangaf mobiele cico's staan bij de NS bushaltes. Als die er zoals jij aangeeft niet staan dan klopt dat hele verhaal van NS niet meer want je kunt dan niet doen wat NS aangeeft. 

 

Ik heb zelf eens een keer gehad dat ik dacht dat er geen mobiel cico stond op Delft toen ik daar 's morgen uit de NS bus stapte, maar die bleek achter de lange rij wachtende reizigers te staan. Dat zag ik pas toen ik die middag weer terug reisde met de bus naar Den Haag en zelf één van die wachtende reizigers was. 

Reageer