mogen reizigers flessen uit prullenbak pakken ?

  • 16 May 2023
  • 78 reacties
  • 3519 Bekeken

Op 12 april 2023, op het CS kwam een mentaal beperkte autistische vriendin van mij op gesprek met een politieagent en de coördinator van de schoonmakers en een station manager van het CS over haar gedrag op het station om statiegeld-flesjes uit prullenbakken te verzamelen. Zij doet dat al sinds juli vorig jaar en komt daardoor steeds in aanraking met agressieve schoonmakers die haar dagelijks stalken, uitschelden en proberen aan te rijden met hun grote rolcontainers of een schrobmachine of haar ook met een volle vuilniszak slaan. De eindverantwoordelijke coördinator van het schoonmaakbedrijf neemt geen verantwoordelijkheid voor het wangedrag van haar eigen personeel. De stations manager zou voor de rust en orde de coördinator van de schoonmakers erop moeten aanspreken dat ze haar personeel moet corrigeren maar dat doet hij niet. Ook de politie en beveiliging zou om dezelfde reden de coördinator op haar verantwoordelijkheid moeten wijzen haar personeel te corrigeren maar doet dat niet.
 Het vervelende is dat ze niet de betreffende schoonmakers corrigeren maar haar nu bedreigen met bekeuringen.
Ze doen hun werk dus niet goed en willen in plaats van hun verantwoordelijkheid nemen en hun macht doen gelden, háár bekeuren.

Schandalig dat volwassenen zó onverantwoordelijk en kinderachtig met een verstandelijk beperkt autistisch meisje omgaan !


78 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar moet een keer juridisch worden vastgelegd wie eigenaar is van afval met statiegeld in een publiek toegankelijke afvalbak.

Uit het feit dat blikje of flesje in de afvalbak zit kun je afleiden dat de eigenaar er afstand van heeft gedaan. Maar wie is dan de nieuwe eigenaar?

Het probleem begint natuurlijk al bij de mensen die zo onhandig zijn om blikjes en flesje met statiegeld in de afvalbak te gooien. Wanneer begrijpen mensen dat blikjes en flesjes met statiegeld geen gewoon afval zijn maar in aparte recyclestroom terecht moeten komen? Ze horen niet in de afvalbak maar bijvoorbeeld ernaast zodat ze door statiegeldrapers kunnen worden meegenomen.

Grootste misdaad een blikje uit de prullenbak halen. Weet niet eens wie het waren. Kwamen een beetje over als toezichthouders. Zeker geen graaiers. Vanwege waarschijnlijk leuk salaris ook niet nodig. 

Kom alleen als huisregel tegen dat je je afval in de prullenbak hoort te gooien.

Ik snap het wel… en zie je eigen reactie van 1 november.. 

Ik zie het scholieren en gepensioneerden ook gewoon doen, zakcentje verdienen aan andermans afval. Blijkbaar lucratiever dan een krantenwijkje… 🤔

 

En toch is het een overtreding van de wet en eventueel de huisregels (die heb ik even niet zo scherp). 
Je bevindt je op het terrein van NS, hetgeen betekent dat NS eigenaar is van alles wat op dat terrein staat. Waaronder dus de prullenbakken en de inhoud.

Kort gezegd: blikjes uit een prullenbak halen is simpelweg diefstal. Dat mag niet.
Net als dat je ook geen andere dingen bij anderen uit de prullenbakken steelt. 

 

Je bevindt je op het terrein van NS, hetgeen betekent dat NS eigenaar is van alles wat op dat terrein staat. Waaronder dus de prullenbakken en de inhoud.

Dat is vrees ik toch een te grote simplificatie. Voor zover het om onroerende goederen gaat klopt dat waarschijnlijk wel maar bij roerende goederen ligt dat gecompliceerder.

Een auto die ik parkeer op een terrein van NS wordt natuurlijk geen NS eigendom, idem dito voor de spullen in de AH op het station of voor de koffer van Opa Jansen die naast hem op het perron staat. Dat losse blikjes in de afvalbak automatisch eigendom van NS zijn is nog niet zo 1-2-3 evident.

Reageer