beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

dat is uw persoonlijke opvatting. 

Klopt, maar tevens ook de realiteit. 

Het initiatief wel maar de uitvoering niet, het woord is aan de regering daarvoor en niet aan de vervoerders. Al zal er wel overleg zijn uiteraard maar dat is in meer bedrijfstakken het geval, het zogenaamde polderen wat we hier maar al te graag doen in Nederland.

Net zo goed als de vervoerders een advies konden uitbrengen (en stem konden hebben) in de invoering, kunnen ze dat ook hebben in de afschaffing.

Ik denk dat het momentum voor verdere versoepelingen gezien het inmiddels weer razend snel stijgende aantal besmettingen even voorbij is. Het lijkt er eerder op dat men zich ook in politiek Den Haag inmiddels afvraagt of er toch niet te snel versoepeld is. 

Reputatie 7

Momenteel op station Breda. Bijna iedereen op de perrons draagt óf geen kapje, óf heeft het onder de kin of net onder de lippen hangen. Een paar mensen dragen het zoals het moet.

Je kan erop hameren met de nog altijd geldende plicht wat je wil maar de realiteit is anders. Een flink deel van de mensen heeft er maling aan.

Reputatie 7
Badge +3

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Ja, omdat afgelopen week in bomvolle discotheken een aantal grote besmettingshaarden waren, is een mondkapjesverplichting op een leeg perron ineens wel zinvol ofzo?


Zeker weten, want dan 'vergeet' men deze niet op te doen voor het instappen 😉

Punt is dat men de eigen grenzen steeds meer oprekt. Niet nodig vinden op een leeg perron, wordt perron, wordt (bijna lege) coupé, wordt helemaal niet meer. Want waarom zou je het nog doen als dat in de horeca niet hoeft…..

 

Reputatie 7

Fijn die serviceverlening door de moderatie nu ook nog even handhaven. Tja NS.

Reputatie 1

dit wordt ook niet het geval, volgens berichten bij de NOS is het handhaven 'onmogelijk' aan het worden. Verwacht binnen een maand een definitief einde. 

Reputatie 7

Als je zoveel moeite hebt met het mondkapjesbeleid zou je beter geen gebruik meer kunnen maken van het OV lijkt mij, aangezien het nog steeds verplicht is een mondkapje te dragen.

Dat zou kunnen, maar doet dus niemand, wegblijven.  Ook vanavond weer genoeg mensen zonder kapje op het station gezien. En ik denk dat nog geen 0.01% daarvan op deze community kijkt dus die krijgen verder ook niets mee van wat anderen daarvan vinden. En op het station spreekt niemand ze aan, dus ja....

Reputatie 4

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 

Reputatie 7

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 

 

NS en handhaven op de perrons??? NS handhaaft al nauwelijks in de treinen en al helemaal niet op perrons. Op perrons kan je ook nog vinden dat Pro Rail eigenlijk moet handhaven. Overheid geldt hetzelfde voor doet ook nauwelijks aan handhaving.

Reputatie 5

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Reputatie 6

Het zou onbegrijpelijk zijn als in het OV wél mondkapjes verplicht zouden zijn, maar in de kroeg, op het terras, in het restaurant, in de winkels, enz. niet. Daar ligt dan geen enkele logische onderbouwing aan ten grondslag.

Die onderbouwing komt vanuit de anderhalve meter. In het OV is die afstand onmogelijk te houden dus mondkapje, in de andere gevallen die je noemt is die afstand wel te houden dus geen mondkapje. De afstandsmaatregel geldt nog gewoon in de horeca, tenzij een horecagelegendheid werkt met toegangsbewijzen (gevaccineerd/negatief getest/al Corona gehad) en in winkels zal nog steeds een maximaal aantal klanten per vierkante meter zijn zodat iedereen afstand kan houden (of iedereen dat ook doet is iets anders).

Of een mondkapje in het OV met deze lage besmettingscijfers en veel mensen al gevaccinneerd (en wat nog lager c.q. meer zal worden) nog veel nut heeft is een tweede, maar de onderbouwing is ‘geen anderhalve meter dan mondkapje’.

Met deze redenatie zou je ook in het voorbeeld over op kantoor werken waarbij bv de lift een beperkende factor zou zijn omdat je daar geen afstand kan houden, ook een mondkapje in de lift verplicht kunnen stellen. 

Die anderhalve meter heeft nog nooit gewerkt. Ja, de eerste twee maanden in 2020, dat je dan een boete kreeg van 450 euro (jawel, dat was toen zo) als je zomaar te dicht naast elkaar op een bankje in het park zat.

En tjee, er werden allerlei strepen en aanduidingen op de grond geplakt, in winkels en supermarkten en weet ik waar, en daar moest je je dan aan houden. Binnen een maand waren die dingen afgesleten en gedeeltelijk verdwenen en geen mens die er nog op lette. Was onlangs voor het eerst weer eens in het centrum en daar was een wachtrij voor de winkel afgeplakt op de vloer, met van die voetstapjes waar iedereen dan zou moeten staan. Ze hadden er inmiddels twee rekken met uitverkoopkleding op gezet.

Laten we elkaar aub niet voor de gek houden. Ik heb nog nooit meegemaakt (behalve dan die eerste maand/2 maanden) dat mensen afstand houden. Al meer dan een jaar loopt iedereen gewoon weer langs elkaar heen, staat met elkaar te kletsen op de stoep, groept samen in en buiten de supermarkt, enz. Kunnen we wel doen alsof het écht héul belangrijk is, die anderhalve meter, maar in de praktijk houdt geen mens zich eraan, het is een loze maatregel en is én niet handhaafbaar en wórdt ook niet gahandhaafd.

Reputatie 6

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

Reputatie 7

Plus op andere stations en/of op andere, drukkere momenten zal het misschien weer niet mogelijk zijn, bv bij het in of uitstappen. Net als dat er verschil is in treinen, in de ene trein ben je misschien de enige in de coupé en in de andere zijn alle plaatsen bezet. Maar je moet wel in allebei de gevallen een mondkapje op. 

Ja, dat moet van het kabinet. Daar is geen speld tussen te krijgen. De realiteit is echter dat steeds meer mensen die regel aan hun laars lappen en niemand die daar iets aan doet of kan doen. Of het nu moet van het kabinet of niet zal ze worst zijn. Met de week zie je meer mensen zonder kapje of kapje onder de kin. En uit meerdere topics hier weten we dat handhaving nihil is dus zal het niet anders worden.

Reputatie 7

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

 

Een gewaarschuwd mens telt, normaal gesproken, voor twee.

Reputatie 7
Badge +3

Als volledig gevaccineerde draag je verantwoordelijkheid voor het niet verspreiden van het virus naar mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn. Daarom zijn mondkapjes in het OV nog steeds verplicht.

Hoe anders is de situatie in Duitsland. We waren daar een paar dagen en er wordt veel serieuzer omgegaan met het dragen van mondkapjes in winkels, horeca etc. De besmettingscijfers zijn daar dan ook veel lager dan in NL. In Duitsland voel je de urgentie van de pandemie. In Nederland slaapwandelen we naar de volgende golf.

 
 
×
 
 
 

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Reputatie 1

Corona is voorbij. Deze onzin wekt alleen afgunst bij normale gevaccineerde mensen die gewoon hun levens willen leven. Nu zijn de corona angsthazen inmiddels wel een minderheid, straks zijn jullie een miniscuul clubje aan de rand van de samenleving. Pardon maar wij doen inmiddels weer normaal. dus 3 zoenen op de wang, tjuus, ik ga me er niet eens meer mee bemoeien. In de echte wereld speelt dit hele onderwerp al niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Het is irrationeel wensdenken. We doen net of corona er niet meer is en dan is het er niet meer. Hoe naïef en kinderachtig wil je het hebben?

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Niks Nederlands meer aan: Dat klopt, maar moet je je dan maar tevreden stellen met NS. Een bedrijf zoals @Tamzin al schreef:

De grote ziekte bij NS is ieder gebrek aan handhaving van regels. Dat begint al met het niet controleren van kaartjes, het gebruik van de eerste klas, de stiltezone, fietsreserveringen, etc. In het verlengde daarvan komen het rookverbod en de mondkapjes.

Bij alles roept NS eigen verantwoordelijkheid om vooral zelf maar niets te hoeven doen. Dat je op deze manier je klanten wegjaagt schijnt bij NS niet door te dringen.

 

Ik kan niet anders dan het volledig met hem eens zijn.

I

Badge +3

Ik vond dat wel een heel bijzonder bericht en ik heb het originele bericht gevonden in het Eindhovens Dagblad. Het is nog wat bijzonderder: de terrassen mogen er wel degelijk zijn, maar ze moeten om 22h00 worden binnengehaald (in het weekeinde om 23h00). Dat is dus inclusief de terrassen die in de grond zijn vastgeschroefd of die uit betonblokken bestaan.

Ja, jongens, dat gaat ‘em worden.

Ik had het even wat versimpeld getikt maar je laatste zin zegt het al…

Op de ruim opgezette Markt of Wilhelminaplein in Eindhoven (met wat ouder publiek) natuurlijk weinig aan de hand maar in de ‘kroegenstraat’ (lees: Stratumseind) is/was het natuurlijk anarchie met de terrassen erbij. Veel jeugd die het helemaal geweldig vindt, want we mogen weer en wie maakt ons wat?!

Verstandig om die op tijd (avondklok-achtig) de terrassen binnen te halen, maar dan willen degenen die buiten zaten ook ergens naar binnen natuurlijk.

Bij een supermarkt (of een NS trein met een fiets) is dat dan “iedereen een winkelwagentje, en als ze allemaal in gebruik zijn dan wacht je maar!”

Eerste probleem, mensen die op een terrasje zaten wachten niet. Je gaat naar de wc en bent binnen (of krijg je dan een armbandje of stempeltje?)!

En voor wie niet naar de wc hoeft, wie doet het deurbeleid? (vergelijk: fietsen in de trein). Hey, we hebben keurig gereserveerd voor de groep dus de helft buiten laten staan is geen optie.

Reputatie 7

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

Reputatie 7

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 

Reputatie 7
Badge +3

De 1e klas vrijgeven voor mondkapjesdragers!

 
 
×
 
 
 

Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op.

Het probleem is dat er anderzijds ook juist weer een grote groep reizigers afhaakt als de mondkapjes worden afgeschaft. Daar zit het dilemma, een bepaald deel haakt af wat je ook doet.

 

De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen.

Die maatschappelijke functie wordt mijns inziens nogal overdreven. Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

Net als dat je inderdaad niet eindeloos rekening kunt blijven houden met een kleine groep vaccinweigeraars kun je dat ook niet doen met de enkeling op het platteland die nog met het OV gaat. Het moet immers niet alleen maatschappelijk maar ook financieel verantwoord blijven.

Reputatie 7

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 

🤣🤣🤣

 

Reputatie 7

Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

De vraag is dan waarom ouderen er niet meer zijn te vinden en werkenden ook wegblijven. Teveel gedoe, onveiligheidsgevoel, niet tussen al die jeugd willen zitten, welvarender ouderen? Of is het toch de te hoge tarieven, slechte aansluitingen of gebrek aan vervoer in avond en weekend? Als op de latere avond de bus niet meer rijdt, maak je de heenreis vaak ook niet per bus. Voor mijn werk moest ik weleens op zondagochtend 09.30 uur beginnen. Dan reed ik met een ander mee omdat op zondagochtend er dan nog niet eens busvervoer is. En dan heb ik het over Breda, toch een behoorlijke stad ! Dit was ook de reden dat collega's allemaal een auto hadden....en dan dus automatisch al letterlijk nooit meer met ov gingen. Ook niet per trein want die heb je dan ook niet nodig. Dit betekent ook dat wil het ov succesvol zijn, er een goed en betaalbaar aanbod dient te zijn en bedrijven samen dienen te werken en goed af te stemmen. Slechte aansluitingen, lange overstaptijden bus/trein zijn sowieso al funest.

Toen ik 15 jaar geleden in Arnhem woonde zaten veel stadsbussen goed vol. Ook in de avonden en in het weekend was het behoorlijk gevuld. Ideaal om mee te reizen. Toen had je nog het papieren eurokaartje. Voor 1 euro enkele reis de stad in of naar het station. Heel laagdrempelig! Groot succes, zelfs in de gelede trolleybussen moest vaak gestaan worden. Veel bussen reden frequent, overdag vaak om de 10 minuten. Die kaartjes zijn er niet meer. Zonder kortingsabonnement reizen is nu vrij prijzig. De files in Arnhem zijn sindsdien alleen maar gegroeid (tot aan corona).

Reageer