Skip to main content

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Ingrepen zijn al bekend gemaakt, weliswaar niet wat de trein betreft, maar nu is al bekend dat vele stads- en streekdiensten (bussen) minder frequent zullen gaan rijden in de nieuwe dienstregeling, minder haltes zullen aandoen, kortere routes zullen gaan rijden omdat ze stadsdelen overslaan, enz. Een kwalijke ontwikkeling, vind ik. Openbaar vervoer heeft in de eerste plaats een maatschappelijk belang, en dat wordt wel eens vergeten. Sinds de privatiseringen en het overhevelen van onze nationale vervoersbedrijven naar de internationale giganten Hermes, Connexxion, Arriva, enz. is maatschappelijk belang ondergeschikt geraakt aan commercieel belang. Denk er eens goed bij na: vrijwel geen enkel busbedrijf in Nederland is meer in Nederlandse handen, allemaal buitenlandse bedrijven. Hetzelfde geldt voor de spoorlijnen die door Arriva of Connexxion worden geëxploiteerd: niks Nederlands meer aan.

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 

Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Ik dacht dat gezichtsbedekking (waar alleen de ogen vrij zijn, zoals, bij een mondkapje) in het OV strafbaar was. Kan me tenminste herinneren dat die wet medio 2019 van kracht werd en dat er verschillende mensen met een burka o.i.d. aan voor beboet zijn.

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

Ik snap wel dat bussen leeg blijven. In 2019 had ik vrienden uit Griekenland op bezoek, die logeerden een week bij me, met hun dochtertje. Voor dat dochtertje de eerste buitenlandse reis, die vond het maar wat spannend. Op een gegeven moment wilden we even naar het centrum, een ritje van 10 minuten met de bus. Bushalte is vrijwel voor mijn deur. Uiteraard hadden mijn vrienden geen OV-kaart, maar daar kocht ik een kaartje in de bus voor. Ik schrok me rot. € 4,40 per persoon! Voor een ritje van 10 minuten. Dus ik moest even € 13,20 aftikken voor die drie kaartjes, en terug nog een keer. Een taxi had me € 16,00 gekost...

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 

Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Dan zijn er blijkbaar ontzettend veel mensen respectloos 🤣 

Een dergelijke constatering is nog geen rechtvaardiging. Vernielende hooligans in een groep zijn nog steeds misdadig. Het zijn hooguit laffe helden, gezien de pakkans.

Een samenleving kan niet functioneren zonder dat de burger zijn verantwoordelijkheid voor de medeburger kent. Vrijheid kan alleen als het samengaat met verantwoordelijkheid. Er is ook een groot verschil tussen vrijheid in verantwoordelijkheid en populistische vrijheid.  Het laatste bestaat uit niemand mag me iets opleggen, ook niet als mijn gedrag ten koste van anderen is.

Het is even nadenken, maar vrijheid is feitelijk een homoniem geworden,

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

Ik snap niet dat u daaruit destilleert dat ik ‘de regels’ niet begrijp. Ik weet wat de regels zijn, ik ben het er niet mee eens. Bovendien is een van uw geliefde regels om afstand te houden, dichtbij iemand gaan zitten terwijl dat niet nodig is is dus tegen de regels. Ik begrijp niet waarom u dat niet snapt.

@PeterJKH

Als er één bedrijf destijds het regionale vervoer heeft verwaarloosd is het wel het Nederlandse bedrijf NS. Dat er op veel lijnen buiten de Randstad überhaupt nog treinen rijden is dankzij de buitenlandse vervoerders.

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

De regels gelden voor alle burgers, ook voor degenen die het daar niet mee eens zijn.

Zo werkt dat nu eenmaal in een rechtsstaat.

Ja in theorie. Maar als er weinig draagvlak is voor onzinnige regels werkt dat het niet nakomen ervan in de hand. Het is ook lachwekkend dat er op grote stations waar de wind doorheen blaast en je vele meters afstand kunt houden het ding moet dragen. Handhaving is sowieso nul.

Ik zie het dragen van het kapje op de stations ook met de dag minder worden. Een groot deel draagt het niet of heeft het onder hun kin hangen. En de stationsomroep maar herhalen dat het nog steeds verplicht is. Niemand die er acht op slaat of zich van deze wetsregel iets aantrekt. Als ze de trein instappen schuift men het ding omhoog.

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

@PeterJKH

Steeds meer gemeenten verbieden juist bussen in het centrum (mensen moeten maar met de fiets) en dan is de bus sowieso geen alternatief meer voor fiets en auto. En door corona is het aantal bezoekers van het centrum overal stevig gedaald (mensen zijn gewend geraakt aan internet shoppen) en zitten veel gemeenten met onderbezette (en daardoor verliesgevende) parkeergarages. Die. gemeenten zitten dus helemaal niet te wachten op automobilisten die overstappen op de bus. Besef dat corona veel zaken voor het OV heeft veranderd, ten dele tijdelijk maar ten dele ook permanent. Mondkapjes wel/niet heeft daar maar weinig invloed op. 

De meeste gemeenten hebben geen bezwaar tegen bussen in het centrum, mits daar tegenover staat dat er niet ook nog eindeloze stoeten auto's door die straten moeten. Je kan beter 1 keer per kwartier een bus door een straat hebben rijden dan een permanente stroom verkeer.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? Van mondkapjes trek ik me weinig aan; als het nog moet dan zet ik zo’n ding wel even op. Ik kan natuurlijk wel fietsen maar soms is dat te ver of tijdrovend of te lastig met spullen meenemen. Ik woon dicht bij het station maar veel plaatsen in de omgeving zijn niet bereikbaar per trein maar toch wel te ver voor de fiets. Ik realiseer me wel dat ik vaak alleen of maar met een handvol mensen per bus reis. Ik vind 10-15 minuten wachten op een overstap niet zo erg maar vrienden van me vinden zoiets een gruwel, voelen zich beperkt en afhankelijk dan, alles moet zo snel mogelijk gaan, tijd is kostbaar! 

Op een bepaalde lijn hier zit het vrij vol met scholieren en studenten, maar nadat de hogescholen en MBO’s gepasseerd zijn is de bus goeddeels leeg. Als ik tot 23.00 uur moet werken ben ik blij dat er om 23.15 (nu tenminste) nog een bus naar huis gaat. Een station is niet aanwezig in de omgeving daar en 45-60 minuten fietsen zie ik dan niet meer zitten. Ik ben wél bijna altijd de enige reiziger dan, soms nog één of twee anderen maar daarmee houdt het wel op. Lijkt me ook oersaai voor chauffeurs. Ik kan natuurlijk opnieuw opgaan voor een rijbewijs en een auto aanschaffen, maar ik vind het ov (zeker de trein) gewoon prettiger in het algemeen, autorijden geeft me stress in Nederland en ov is véél goedkoper met mijn abonnement in relatie tot de vele kilometers die ik afleg. Mondkapjes neem ik maar op koop toe.

Je denkt er precies hetzelfde over als ik. Ik heb wel een rijbewijs, maar aan OV betaal ik minder dan honderd euro per maand. Een auto kost minstens het drievoudige. Dat het soms langer duurt is een oefening in onthaasting 😉.

Van een bus wordt niet verwacht dat die vol zit. Ik gebruik vaak lijn 107 van Putten naar Ede-Wageningen. Een gemiddelde rit in de daluren telt volgens Syntus zo'n vijftien reizigers per rit, in de spits het dubbele. De meeste reizigers reizen maar korte stukjes met deze lijn. De gemiddelde bezetting ligt rond de vijf reizigers. Dit alles voor corona. Dat houdt in dat de lijn het 'redelijk goed doet, maar er is geen ruimte voor uitbreiding van de uurdienst'. 

De functie van de lijn is dus om passagiers vanuit de dorpen naar de treinstations en busknooppunten te brengen. 

Opheffen leidt ertoe dat:

- De drukke bussen minder druk worden omdat passagiers niet meer goed bij de opstaphalte kunnen komen.

- De gemeente voor vervoer van bijstandsgerechtigden moet zorgen die naar het gemeentehuis moeten voor gesprekken over hun uitkering.

- Alle studenten uit die plaatsen op kamers moeten omdat ze niet meer bij hun studie kunnen komen. 

- Gezinnen trekken weg omdat hun kinderen straks niet naar hun studie kunnen.

- De leefbaarheid onder druk komt en scholen qua leerlingenaantal in de problemen komen.

Conclusie: de bus blijft. Dat zegt Syntus ook, ondanks corona.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? Van mondkapjes trek ik me weinig aan; als het nog moet dan zet ik zo’n ding wel even op. Ik kan natuurlijk wel fietsen maar soms is dat te ver of tijdrovend of te lastig met spullen meenemen. Ik woon dicht bij het station maar veel plaatsen in de omgeving zijn niet bereikbaar per trein maar toch wel te ver voor de fiets. Ik realiseer me wel dat ik vaak alleen of maar met een handvol mensen per bus reis. Ik vind 10-15 minuten wachten op een overstap niet zo erg maar vrienden van me in bezit van mooie auto’s vinden zoiets een gruwel, voelen zich beperkt en afhankelijk dan, alles moet zo snel en makkelijk mogelijk gaan, tijd is kostbaar! Zij hebben ook kinderen en dan schijnt een auto zeker een must te zijn.

Op een bepaalde lijn hier zit het vrij vol met scholieren en studenten, maar nadat de hogescholen en MBO’s gepasseerd zijn is de bus goeddeels leeg. Als ik tot 23.00 uur moet werken ben ik blij dat er om 23.15 (nu tenminste) nog een bus naar huis gaat. Een station is niet aanwezig in de omgeving daar en 45-60 minuten fietsen zie ik dan niet meer zitten. Ik ben wél bijna altijd de enige reiziger dan, soms nog één of twee anderen maar daarmee houdt het wel op. Lijkt me ook oersaai voor chauffeurs. Ik kan natuurlijk opnieuw opgaan voor een rijbewijs en een auto aanschaffen, maar ik vind het ov (zeker de trein) gewoon prettiger in het algemeen, autorijden geeft me stress in Nederland en ov is véél goedkoper met mijn abonnement in relatie tot de vele kilometers die ik afleg in het hele land, zelfs in de 1e klas. Mondkapjes neem ik maar op koop toe.

@FFFF

Mogelijk ben je iets te vroeg uit Dallas vertrokken en ben je niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het sentiment is behoorlijk aan het kantelen.

Ik ga zondag weer en je bent echt van harte welkom om zondag met me mee te vliegen vanaf Schiphol. Dan interviewen daar 100 willekeurige personen over het nut van mondkapjes en of ze volgende weer verplicht worden en ik zeg meer dan 60% is het met mij eens.

De winnaar betaalt de reis en het verblijf (in mijn geval ongeveer 3400 dollar). Laat me maar weten. Ik zet vanavond een escrow voor ons op. Je hebt echt geen idee over de 'VS', maar we zullen het gauw gaan merken. 

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

Een gewaarschuwd mens telt, normaal gesproken, voor twee.

Als volledig gevaccineerde draag je verantwoordelijkheid voor het niet verspreiden van het virus naar mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn. Daarom zijn mondkapjes in het OV nog steeds verplicht.

Hoe anders is de situatie in Duitsland. We waren daar een paar dagen en er wordt veel serieuzer omgegaan met het dragen van mondkapjes in winkels, horeca etc. De besmettingscijfers zijn daar dan ook veel lager dan in NL. In Duitsland voel je de urgentie van de pandemie. In Nederland slaapwandelen we naar de volgende golf.

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Niks Nederlands meer aan: Dat klopt, maar moet je je dan maar tevreden stellen met NS. Een bedrijf zoals @Tamzin al schreef:

De grote ziekte bij NS is ieder gebrek aan handhaving van regels. Dat begint al met het niet controleren van kaartjes, het gebruik van de eerste klas, de stiltezone, fietsreserveringen, etc. In het verlengde daarvan komen het rookverbod en de mondkapjes.

Bij alles roept NS eigen verantwoordelijkheid om vooral zelf maar niets te hoeven doen. Dat je op deze manier je klanten wegjaagt schijnt bij NS niet door te dringen.

Ik kan niet anders dan het volledig met hem eens zijn.

I

Ik vind het allemaal heel zonde. Maar ik zal wel te idealistisch zijn. De trein gaat nog maar het lokale en regionale busvervoer is zo ten dode opgeschreven en wordt een reliek uit vervlogen tijden. Dat is een verloren strijd op deze manier en het wordt door de kapjesplicht en besmettingsangst nog eens verergerd. Op den duur blijven er buiten de Randstad alleen nog bussen naar onderwijsinstellingen en dergelijke over. De mensen zonder rijbewijs of auto worden op den duur gedwongen om dat maar aan te schaffen. Kan dat niet dan moet je je maar behelpen op andere manier of verhuizen. Wat je tegenwoordig leest over allerlei kunst- en vliegwerk oplossingen dmv allerlei concepten als haltetaxi's, diverse soorten belbusjes, Hoppers en integratie met doelgroepvervoer belooft weinig goeds. En ieder jaar is het weer anders. Zulke dingen gaan ook niet werken. Niemand zit daar op te wachten. Daarom is het standaard dat je zodra het kan zo snel als mogelijk voor je rijbewijs opgaat en dan is het tabé OV. Vrijheid blijheid, wat het ook moge kosten. Als je dat niet doet ben je een apart geval blijkbaar. Ik ken geen enkele jongere van 18+ zonder rijbewijs, uitgezonderd eentje dan maar die is visueel beperkt. Sommige hebben zelfs al een eigen auto en gaan daarmee naar school, die hebben niet eens een ov- studentenkaart.

Deze analyse is wel heel somber maar de onderliggende boodschap is wel correct. Het OV kalft steeds verder af en kan de concurrentie met auto, elektrische scooter maar ook de fiets (vergeet die vooral niet) niet aan. Bussen zijn te infrequent en daarnaast ook nog eens erg duur. Ik denk dat buiten de Randstad een groot deel van het busvervoer over een jaar of tien alleen nog maar op ma-vr van 7-19 uur rijdt. Allerlei nieuwe vraagafhankelijke concepten floppen omdat ze te ingewikkeld zijn en daarnaast vaak nog meer subsidie vreten dan een reguliere bus. De huidige coronamaatregelen versnellen het proces weliswaar maar de neergang als zodanig is al jaren gaande. Met nog maar een handjevol reizigers kun je nu eenmaal geen uitgebreid OV in stand houden en ik zie ook niet hoe je de bussen weer vol zou kunnen krijgen. . 

Florida vormt geen uitzondering.

Het is dat ik over dit soort zaken geen weddenschappen afsluit waardoor ik nu mogelijk een onvergetelijke dag bij de NS ben misgelopen. Eerst een boeiende rondleiding over de NS-burelen waarbij rechtstreeks en zonder enig voorbehoud al mijn onbeantwoorde vragen zouden worden beantwoord, vervolgens een voortreffelijke lunch in het restauratierijtuig van de Orient Express in het Spoorwegmuseum en tenslotte als absoluut hoogtepunt van de dag, een kijkje in de cabine met uitleg door Jeroen himself. Toch jammer.

https://thepointsguy.com/news/disney-world-face-masks-again/

@BrunoEst  Heb je enig idee hoe het leven hier in Florida alweer terug gekeerd is naar normaal?  Mensen staan hier gewoon in de drukte te luisteren en swingen bij bandjes die bij de uitgaanscentra buiten staan te spelen.  Er worden concerten gegeven waar het hele stadion gewoon gevuld is en nagenoeg niemand een mondkapje opheeft.

Tja dat dat hogere cijfers geeft doordat velen niet gevaccineerd zijn … het is niet voor niets zo dat op veel plekken wordt aangegeven dat een mondkapje wordt aangeraden voor de mensen die niet gevaccineerd zijn.

Dat Disney nu weer mondkapjes heeft ingevoerd op de overdekte plekken is niet vreemd aangezien deze erg afgaan op de CDC aanbevelingen, simpelweg omdat ze al hun cruiseschepen ook weer in de running willen hebben en daarbij heel erg afhankelijk zijn van de CDC.

@Rene74

Wat betreft ouderen: de categorie ouderen die nooit een auto had gehad is de laatste 20 jaar geleidelijk letterlijk uitgestorven. Ouderen van nu zijn hun hele leven een auto gewend, zijn gemiddeld de rijkste groep in de samenleving en kunnen daarom veelal makkelijk één of zelfs twee auto's betalen. En de ouderen met een laag inkomen mogen vrijwel gratis met de WMO-taxi.

In veel gemeenten is daarnaast in het verleden gekozen voor een fijnmazig netwerk met als consequentie lage frequenties, het ideale recept om reizigers de bus uit te jagen.

Daarnaast zijn de tarieven inderdaad flink gestegen, enerzijds doordat subsidies zijn verminderd en anderzijds omdat de personeelskosten in het OV uit de hand zijn gelopen door dure CAO's (de CAO na de staking van het streekvervoer in 2018 betekende bijv. een kostenstijging van 11%). Tot slot is ook de vergoeding voor de Studenten OV verlaagd. 

Waar het om gaat, is mensen mét een auto terug te krijgen in het OV, bijvoorbeeld omdat de stad verstopt raakt door auto's, zeker de oude binnensteden met smalle straten en weinig parkeerruimte. Dus zorg ervoor bijv. dat er adequaat vervoer is op koopavonden en koopzaterdagen en -zondagen naar het centrum, zodat ook mensen die wél een auto hebben, het OV als redelijk alternatief gaan zien omdat ze dan niet eerst een half uur moeten rondrijden om een parkeerplaats te vinden en daar dan ook nog eens de hoofdprijs voor te moeten betalen. Maar dan moet dat vervoer er natuurlijk wél zijn, op koopavonden en in het weekend, én moet het een betaalbaar alternatief zijn, én moet er een fijnmazige dekking over de wijken zijn. Als je op een paar minuten lopen in de bus kunt stappen en die brengt je voor een redelijke prijs naar het centrum, zijn veel mensen best bereid de auto te laten staan, want daarmee besparen ze eindeloos rondrijden voor het zoeken naar een parkeerplaats waar ze dan ook nog eens 10 euro per uur voor moeten betalen. Bijkomend voordeel: je kunt na het winkelen ook nog een paar biertjes op een terras drinken, want je hoeft toch niet meer te rijden...

@PeterJKH

Je hebt er wel vaker een handje van om van alles te willen zonder te vertellen waar het allemaal van betaald moet worden. 

Een fijnmazig, frequent OV is in Nederland door de weinig compacte laagbouw sowieso volslagen onbetaalbaar.Verder hebben de meeste mensen helemaal geen behoefte aan OV, die gaan wel met de auto of de fiets, zeker nu na corona. 

@Rene74

Wat betreft ouderen: de categorie ouderen die nooit een auto had gehad is de laatste 20 jaar geleidelijk letterlijk uitgestorven. Ouderen van nu zijn hun hele leven een auto gewend, zijn gemiddeld de rijkste groep in de samenleving en kunnen daarom veelal makkelijk één of zelfs twee auto's betalen. En de ouderen met een laag inkomen mogen vrijwel gratis met de WMO-taxi.

In veel gemeenten is daarnaast in het verleden gekozen voor een fijnmazig netwerk met als consequentie lage frequenties, het ideale recept om reizigers de bus uit te jagen.

Daarnaast zijn de tarieven inderdaad flink gestegen, enerzijds doordat subsidies zijn verminderd en anderzijds omdat de personeelskosten in het OV uit de hand zijn gelopen door dure CAO's (de CAO na de staking van het streekvervoer in 2018 betekende bijv. een jaarlijkse kostenstijging van 11%). Tot slot is ook de vergoeding voor de Studenten OV in 2017 verlaagd. 

Ik vind het allemaal heel zonde. Maar ik zal wel te idealistisch zijn. De trein gaat nog maar het lokale en regionale busvervoer is zo ten dode opgeschreven en wordt een reliek uit vervlogen tijden. Dat is een verloren strijd op deze manier en het wordt door de kapjesplicht en besmettingsangst nog eens verergerd. Op den duur blijven er buiten de Randstad alleen nog bussen naar onderwijsinstellingen en dergelijke over. De mensen zonder rijbewijs of auto worden op den duur gedwongen om dat maar aan te schaffen. Kan dat niet dan moet je je maar behelpen op andere manier of verhuizen. Wat je tegenwoordig leest over allerlei kunst- en vliegwerk oplossingen dmv allerlei concepten als haltetaxi's, diverse soorten belbusjes, Hoppers en integratie met doelgroepvervoer belooft weinig goeds. En ieder jaar is het weer anders. Zulke dingen gaan ook niet werken. Niemand zit daar op te wachten. Daarom is het standaard dat je zodra het kan zo snel als mogelijk voor je rijbewijs opgaat en dan is het tabé OV. Vrijheid blijheid, wat het ook moge kosten. Als je dat niet doet ben je een apart geval blijkbaar. Ik ken geen enkele jongere van 18+ zonder rijbewijs, uitgezonderd eentje dan maar die is visueel beperkt. Sommige hebben zelfs al een eigen auto en gaan daarmee naar school, die hebben niet eens een ov- studentenkaart.

Ik word oud.

Reageer