beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

Badge +3

Wat in een winkel elders al dan niet hoeft heeft niets met het reizen met de trein van doen.

Haha, ja inderdaad. Gevalletje ‘zit jij thuis ook met je voeten op de bank?’ Ja, samen met mijn hond, dus dat mag in de trein dan toch ook wel? :joy:

(die fictieve hond mag natuurlijk niet mee een winkel in...)

Reputatie 3

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. 


Twijfelachtige noodzaak? Inmiddels is het in de verpleeghuizen waar ik werk weer noodzaak. Waar er 2 weken geleden in iets meer dan 20 verpleeghuizen minimaal 1 coronabesmetting was, is nu de 100 al gepasseerd. Let wel, bewoners in verpleeghuizen zijn volledig gevaccineerd. Wij lopen nu alweer bijna 2 weken met een mondkapje te werken. En dan zeurt men over de mondkapjesplicht in het OV….

Het perron is vanzelfsprekend heel iets anders dan een verpleeghuis 😉 In de trein kan ik me mondkapjesplicht nog wel voorstellen (hoewel het niet veel zal bijdragen) maar op perrons en stations blijft het onbegrijpelijk: ruimte in overvloed en de overvolle perrons en spitsen van weleer zijn er niet meer.  Maar omdat het nog steeds wettelijke plicht is..... doen we het maar en zetten we het ding op om geen gedoe te krijgen en om je dan maar met tegenzin aan die wet te houden. Want dat is wel hoe veel mensen erin staan. En dan irriteert het inderdaad wel mateloos dat er geen enkele handhaving is en jijzelf met frisse tegenzin keurig uit plicht dat lapje draagt terwijl tientallen mensen die je ziet het nul komma nul interesseert en doen alsof hun neus bloedt en ermee wegkomen.

Ik draag zelf wel een mondkapje op het perron en ook als ik boodschappen doe. En als dan iemand in mijn buurt moet niezen of hoesten hoop ik maar dat het mondkapje mij ook nog enige bescherming biedt naast de bescherming die het dragen van een mondkapje anderen biedt. 

Reputatie 6

Bij winkelen zit of sta je nooit lang (coronamelder-app houdt 15 minuten aan) bij andere mensen op ‘armlengte’ afstand, en op een terras bepaal je zelf de afstand (als de uitbater dat niet al geregeld heeft). Bovendien is dat in de buitenlucht.

Naast of tegenover iemand (moeten) zitten/staan in het ov is dus niet te vergelijken.

Maar waarom je op een perron/station een maskertje op zou moeten (als dat in een winkel niet hoeft) is mij ook een raadsel.

Ik denk dat winkelen dan zelfs nog gevaarlijker is, want dan sta je bloot aan honderden mensen tegelijk die afwisselend zeer dicht bij je zijn. Dus de kans dat 1 van die mensen corona heeft, is vele malen groter dan die paar mensen in de trein die naast je ziitten.

Zie het als met HIV. Als je 2 sexpartners per maand hebt, is de kans dat je HIV oploopt vele malen kleiner dan wanneer je 100 sexpartners per maand hebt….

Reputatie 7

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Reputatie 7

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. 


Twijfelachtige noodzaak? Inmiddels is het in de verpleeghuizen waar ik werk weer noodzaak. Waar er 2 weken geleden in iets meer dan 20 verpleeghuizen minimaal 1 coronabesmetting was, is nu de 100 al gepasseerd. Let wel, bewoners in verpleeghuizen zijn volledig gevaccineerd. Wij lopen nu alweer bijna 2 weken met een mondkapje te werken. En dan zeurt men over de mondkapjesplicht in het OV….

Het perron is vanzelfsprekend heel iets anders dan een verpleeghuis 😉 In de trein kan ik me mondkapjesplicht nog wel voorstellen (hoewel het niet veel zal bijdragen) maar op perrons en stations blijft het onbegrijpelijk: ruimte in overvloed en de overvolle perrons en spitsen van weleer zijn er niet meer.  Maar omdat het nog steeds wettelijke plicht is..... doen we het maar en zetten we het ding op om geen gedoe te krijgen en om je dan maar met tegenzin aan die wet te houden. Want dat is wel hoe veel mensen erin staan. En dan irriteert het inderdaad wel mateloos dat er geen enkele handhaving is en jijzelf met frisse tegenzin keurig uit plicht dat lapje draagt terwijl tientallen mensen die je ziet het nul komma nul interesseert en doen alsof hun neus bloedt en ermee wegkomen.

Reageer