beantwoord

Roken op perron en stations


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om ;-) ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.
icon

Beste antwoord door Mark NS 12 March 2021, 11:29

Bekijk origineel

154 reacties

Reputatie 7
Badge

Op het station daarentegen moeten de huisregels krachtens de WP2000 worden nageleefd.

Reis dagelijks en kom op diverse stations, wat opvalt is dat er niet meer handhavend wordt opgetreden tegen roken en vapen. In jullie reactie verwijzen jullie naar de huisregels, maar dat werkt dus niet preventief. Gezien de overlast die de rokers geven zou omroepen en duidelijke verbodsborden plaatsen beter helpen. NS geeft dan tenminste aan dat ze de reizigers serieus neemt. Nu schieten jullie daar in ernstig tekort 

Reputatie 7
Badge +3

Reis dagelijks en kom op diverse stations, wat opvalt is dat er niet meer handhavend wordt opgetreden tegen roken en vapen. In jullie reactie verwijzen jullie naar de huisregels, maar dat werkt dus niet preventief. Gezien de overlast die de rokers geven zou omroepen en duidelijke verbodsborden plaatsen beter helpen. NS geeft dan tenminste aan dat ze de reizigers serieus neemt. Nu schieten jullie daar in ernstig tekort 

Niet meer handhavend? Ik heb nog nooit gezien dat er werd gehandhaafd op rookverbod.

Tegels en/of borden zeker op kleinere stations zouden wat kunnen helpen.

Badge

Vandaag werd er flink op los gerookt op het perron te Amersfoort Centraal (zoals op de meeste perrons op de grotere stations tegenwoordig). Komen er twee V&S'ers op de rokers aflopen, dus ik denk: ah, eindelijk handhaving! Nee hoor, gezellig kletspraatje, er wordt goed gelachen, en de V&S'ers lopen door.

Zo leren die rokers ook dat ze met alles kunnen wegkomen als ze maar vriendelijk lachen naar het personeel...

Reputatie 7

Op buitenlandse stations waar roken verboden is, wordt dat tenminste duidelijk gecommuniceerd via borden met tekst die aan helderheid niks te wensen overlaten. Zie het Verenigd Koninkrijk, met forse rood-witte borden en stickers. Wat belet NS om dit niet gewoon over te nemen? Dit is al vaker aangekaart, maar de reden waarom NS het niet doet blijft onduidelijk. Alleen verwijzen naar huisregels is in de praktijk zinloos, duidelijke opvallende borden of stickers zijn (tenminste voor een flink deel) wel helpend.

NS handhaaft totaal niet meer op het rookverbod, zelfs eigen NS-personeel rookt gewoon weer op de perrons. Huisregels, camera's en rondlopend V&S personeel (op grotere stations) heeft totaal geen nut op die manier als zelfs eigen personeel (conducteurs, machinisten etc) ook gewoon roken op het station/perron. Laatste keren dat ik dit nog zag gebeuren ware Den Haag HollandsSpoor en AmsterdamCentraal. 

Badge +3

Personeel rookt ook en heeft geen zin of tijd om naar buiten (of de rookruimte in personeelsverblijf?) te lopen.

Weet je wat, doen we het hier… Wie maakt ons wat?

Praatje maken (met eventueel wat lastige reizigers), kort werkoverleg… en door!

Reputatie 7

Vandaag was ik in Enschede en zag bij de achter-in/uitgang van het station honderden peuken liggen. Niet ín het station, maar nét buiten spoor 4 richting fietsenstalling. Dit zal dan dus wel mogen om daar te roken, ik zag ook personeel bij het hekje staan roken, maar kom zeg, dit is toch te gek voor woorden? Er staat geen rookpaal of anderszins een asbak (waarom niet, als men toch weet dat daar flink gerookt wordt) en iedereen gooit het maar op de grond en in het gras. Triest.  

 

Ik ben inderdaad bang dat wij daar niet veel aan kunnen doen. Dit valt onder beheer van de gemeente.

Reputatie 7

Vanaf komende maand start er een nieuwe campagne om reizigers erop te wijzen dat roken niet is toegestaan op de perrons. De campagne start online en wordt na de zomervakantie ook op de stations zelf uitgerold. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop dat het plaatsen van veel borden met uitleg over het volledige rookverbod op de stations wordt meegenomen bij de uitrol van de campagne. 

Reputatie 7
Badge

Dank voor hetvdelen @West Ik hoop dat het wat uithaalt. Zie de laatste tijd ook weer een hoop méér (vape)rokers op perrons helaas.

Reputatie 6

Ik hoop dat het plaatsen van veel borden met uitleg over het volledige rookverbod op de stations wordt meegenomen bij de uitrol van de campagne. 

Er komt een online filmpje en wat Kids van de zgn "rookvrije generatie" gaan op bezoek bij NS en wat andere bedrijven. Verder het advies om toch vooral de huisregels eens goed te lezen bij ingang station.

 

Reputatie 7

Verder het advies om toch vooral de huisregels eens goed te lezen bij ingang station.

Het is maar matig gesteld met de leesvaardigheid en begrijpend lezen, blijkt uit onderzoeken. Met name bij de jongere generaties.…

Hoeveel mensen zouden ook weten dat er huisregels bij het station hangen? 

Reputatie 6

Verder het advies om toch vooral de huisregels eens goed te lezen bij ingang station.

Het is maar matig gesteld met de leesvaardigheid en begrijpend lezen, blijkt uit onderzoeken. Met name bij de jongere generaties.…

Hoeveel mensen zouden ook weten dat er huisregels bij het station hangen? 

Mensen met een wel denkende brein? In elk gebouw waar je binnen loopt zijn huisregels...

Reputatie 7
Badge

Mensen weten donders goed dat ze niet mogen roken op stations. Maar wie maakt ze wat.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zouden ze dat moeten weten dan? Het staat nergens aangegeven, behalve ergens halverwege in de huisregels in kleine letters op een klein bordje bij de ingang, die natuurlijk geen mens leest. Laat staan bij stations waar je zo het perron oploopt. Het is in oktober 2020 - je weet wel, die tijd dat er niemand met de trein reisde - omgeroepen en verder is er nada, noppes, niks aan communicatie gedaan. In Nederland is het nog steeds gebruikelijk dat je buiten mag roken, tenzij anders aangegeven. Maar dan moet je het dus wel aangeven. Wat een verschil met andere landen, waar om de zoveel meter een groot bord hangt met een verbod.

En als wat Ret.tep zegt waar is, dan gaat die nieuwe campagne ook helemaal niks veranderen.

Reputatie 6

Hoe zouden ze dat moeten weten dan? Het staat nergens aangegeven, behalve ergens halverwege in de huisregels in kleine letters op een klein bordje bij de ingang, die natuurlijk geen mens leest. Laat staan bij stations waar je zo het perron oploopt. Het is in oktober 2020 - je weet wel, die tijd dat er niemand met de trein reisde - omgeroepen en verder is er nada, noppes, niks aan communicatie gedaan. In Nederland is het nog steeds gebruikelijk dat je buiten mag roken, tenzij anders aangegeven. Maar dan moet je het dus wel aangeven. Wat een verschil met andere landen, waar om de zoveel meter een groot bord hangt met een verbod.

En als wat Ret.tep zegt waar is, dan gaat die nieuwe campagne ook helemaal niks veranderen.

Je mag in geen 1 openbare ruimte roken, dat is een vrij standaard regel, niet op een terras, niet in een winkel en ook niet op stations. Dat een perron in de meestte gevallen in de buitenlucht zit betekend nog niet dat het mag! Je mag toch ook niet roken op het schoolplein?

Reputatie 7

Verder het advies om toch vooral de huisregels eens goed te lezen bij ingang station.

Het is maar matig gesteld met de leesvaardigheid en begrijpend lezen, blijkt uit onderzoeken. Met name bij de jongere generaties.…

Hoeveel mensen zouden ook weten dat er huisregels bij het station hangen? 

Mensen met een wel denkende brein? In elk gebouw waar je binnen loopt zijn huisregels...

Ha, nou tegenwoordig lijkt het alsof de weldenkende breinen in de minderheid zijn. Of ze weten alles wel, maar hebben er geen boodschap aan want er is meestal toch geen consequentie. En word je wel aangesproken, dan laten mensen zich niet aanspreken op gedrag en raken opgefokt of zelfs agressief…. NS-personeel kan erover meepraten.

En wie gaat bij het binnengaan van een gebouw eerst even de huisregels lezen…. niemand…..

Wat je nodig hebt op stations zijn grote wit-rode borden midden in d egangen met daarop in dikke tekst en met een pictogram dat roken verboden is. Zie het voorbeeld in bijv. het Verenigd Koninkrijk, daar staat zo ongeveer overal op stations vermeld dat roken absoluut verboden is. Ondanks dat iedere reiziger dat daar ook wel weet, tóch die borden en stickers.

Reputatie 7
Badge +3

Je mag in geen 1 openbare ruimte roken, dat is een vrij standaard regel, niet op een terras, niet in een winkel en ook niet op stations. Dat een perron in de meestte gevallen in de buitenlucht zit betekend nog niet dat het mag! Je mag toch ook niet roken op het schoolplein?

Euhm, weet niet waar jij woont, maar hier mag op de terrassen gewoon gerookt worden, hoor. Tot een paar jaar geleden mocht het ook op de perrons. En toen ik op school zat, mocht dat ook gewoon op het schoolplein. En kijk maar 's bij de schoolpleinen waar het niet meer mag, daar hangen bordjes. Dus nee, zo'n standaard-regel is dat (nog) niet.

Reputatie 5

Je mag in geen 1 openbare ruimte roken, dat is een vrij standaard regel, niet op een terras, niet in een winkel en ook niet op stations. Je mag toch ook niet roken op het schoolplein?

Er is geen wet die voorschrijft dat roken op een terras verboden is. Schoolpleinen zijn naar mijn weten alleen onder lokale verordeningen rookvrij. Het gros van de rokers zal dan ook niet accepteren dat een niet beschutte buitenruimte een gebied is waar niet gerookt mag worden.

Daarnaast helpt het ook niet dat onze buurlanden ook uitzonderingen kennen op het rookverbod in binnenruimtes en in de horeca. 

Reputatie 5

Overigens zag ik op Amsterdam Centraal vorige week - voor het eerst - een conducteur iemand aanspreken op het rookverbod. Een toerist, die gehoorzaam zijn sigaret doofde en daarna wel onmiddelijk buiten de kap van het station een nieuwe opstak. De bereidheid om rokers aan te spreken die in de open buitenlucht staan, zal sowiezo erg laag zijn.

Reputatie 7

 

Daarnaast helpt het ook niet dat onze buurlanden ook uitzonderingen kennen op het rookverbod in binnenruimtes en in de horeca. 

Ik was kort geleden op het vliegveld van Zürich - daar zag ik binnen aan de zijkant van een drukke gang een grote aparte rookruimte met stoelen, zitbanken en vele grote asbakken. De ruimte stond helemaal vol met vele tientallen rokende mensen. Blauw van de walmen. De deur ging continu open en dicht, sommigen lieten de deur openstaan, waardoor de rook de gang in trok. Een groot verschil met Schiphol, waar roken alleen buiten voor de ingang van Plaza nog mag.

Ook in Zwitserland wordt door door reizigers geklaagd over rokers op het perron. Ze mogen alleen roken in een rookzone op het station(=huisregel), maar velen doen dat dus niet. Ik las dat de SBB geen boetes kan uitdelen omdat een wettelijke basis ontbreekt. De wet daar beschermt mensen alleen tegen meeroken in totaal afgesloten ruimtes, wat roken op een perron dus niet is. 

 

Reputatie 7
Badge

Je mag in geen 1 openbare ruimte roken, dat is een vrij standaard regel, niet op een terras, niet in een winkel en ook niet op stations. Dat een perron in de meestte gevallen in de buitenlucht zit betekend nog niet dat het mag! Je mag toch ook niet roken op het schoolplein?

Je eeste voorbeelden zijn binnenruimtes. Op een willekeurige straathoek mag gerookt worden, dus dit geldt niet algemeen in de openbare of publieke (buiten)ruimte.

Edit: Excuus, ik was abuis m.b.t. schoolpleinen. Hoewel je daar net als op een terras in principe mag roken als het niet anders is aangegeven, móeten scholen roken daar tegenwoordig verbieden, dus mag het effectief niet.

Reputatie 7
Badge

Mensen weten donders goed dat ze niet mogen roken op stations. Maar wie maakt ze wat.

Ik sprak laatst een roker aan die een toerist bleek te zijn en die leek me oprecht geen idee te hebben en doofde netjes meteen zijn sigaret. Ik vind het ook helemaal niet raar dat je als toerist niet de voorwaarden leest voor je vertrekt of op een klein blauw bordje vol tekst. En dan heb je op een Nederlands station dus geen idee dat je er niet mag roken.

Reageer