Skip to main content
beantwoord

Roken op perron en stations


Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om 😉 ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.

231 reacties

Reputatie 7
Badge

Euhm, weet niet waar jij woont, maar hier mag op de terrassen gewoon gerookt worden, hoor.

Roken mag op terrassen alleen onder voorwaarden worden toegestaan. Waar dat niet het geval is, staat dat alleen duidelijk aangegeven en vaak is er dan ook een terras waar wel mag worden gerookt. Zie bijvoorbeeld https://www.khn.nl/veelgestelde-vragen/ondernemen-in-de-horeca/wat-zijn-de-regels-voor-roken-op-een-terras.

......Zie het voorbeeld in bijv. het Verenigd Koninkrijk, daar staat zo ongeveer overal op stations vermeld dat roken absoluut verboden is......

Daar heb je ook geen huisstijl op stations, rood/witte borden gaan er alleen daarom al niet komen op Nederlandse stations.

Wel leuke en opvallende borden daar, zoveel dat je daar wel even de tijd voor moet nemen, een paar:

Roken verboden

Dames wachtkamer

Geen treinspotters hier toegestaan

Fotograferen verboden

Gladde vloeren

Oppassen voor de treinen

Niet over de sporen lopen £1000 boete

Staff only

Reputatie 7
Badge

De huisstijl als reden tegen verbodsborden? Hoe verzin je het. Moet toch niet gekker worden. Doe het stoplicht in mijn wijk dan ook maar blauw in plaats van rood, staat leuk bij het gebouw ernaast.

De huisstijl als reden tegen verbodsborden? Hoe verzin je het.

Dat je dat nog nooit opgevallen was. Verbodsbord mag, mits het in de pictogrammen lijst voor komt.

Grote witte /rode borden met rood /witte teksten  zie ik niet gauw "overal en nergens" op de Nederlandse stations verschijnen.

Reputatie 7
Badge +3

Verbodsbord mag, mits het in de pictogrammen lijst voor komt.

Grote witte /rode borden met rood /witte teksten  zie ik niet gauw "overal en nergens" op de Nederlandse stations verschijnen.

Dat moet NS zelf weten, maar dan ook niet raar opkijken als er gewoon lekker doorgepaft wordt.

Reputatie 7

De huisstijl als reden tegen verbodsborden? Hoe verzin je het.

Dat je dat nog nooit opgevallen was. Verbodsbord mag, mits het in de pictogrammen lijst voor komt.

Vorm vóór functie.....Een lachertje en echt weer typisch Nederlands 🤣🤣

Doe mij die diversiteit aan Engelse stations dan maar hoor.....

 

Reputatie 7
Badge +3

De niet-rokers mogen natuurlijk collectief een stuk mondiger worden. Iedereen heeft recht op een rookvrije reis. De rokers hebben geen enkel recht op het station. Dus collectief aanspreken die rokers.

De tijd is voorbij dat een kleine minderheid de overige reizigers mag hinderen.

Reputatie 7

Verbodsbord mag, mits het in de pictogrammen lijst voor komt.

Grote witte /rode borden met rood /witte teksten  zie ik niet gauw "overal en nergens" op de Nederlandse stations verschijnen.

Dat moet NS zelf weten, maar dan ook niet raar opkijken als er gewoon lekker doorgepaft wordt.

Of mensen scheppen dat laatste beetje fatsoen op en creeren lekker allemaal longziektes voor zichzelf wanneer ze niemand tot last KUNNEN zijn, dat is dus thuis. Of je vraagt iedereen in je omgeving of je een sigaretje mag roken, als iedereen ja zegt dan is het feest hoor!

 

Waarom zijn wij mensen zo achterlijk? Als het niet overal met grote koeienletters staat mag het volgens de mens gewoon 🤷‍♂️. Er staat toch ook niet op elke hoek van elke straat dat je niet mag wildplassen, maar dat is dan weer wel algemeen bekend? Het zijn gewoon een stelletje verslaafden die donders goed weten wat ze doen en dat dat niet mag, van toeristen kan ik het nog begrijpen. Maar de Nederlands zijn gewoon zwakzinnig.

 

Oh ja, laten we vooral doorgaan met die prachtige traditie van smoesjes verzinnen waarom rokers roken waar het niet mag. Want dat helpt zo goed en we boeken er echt gigantische vooruitgang mee!

 

.

Waarom zijn wij mensen zo achterlijk? Als het niet overal met grote koeienletters staat mag het volgens de mens gewoon 🤷‍♂️. Er staat toch ook niet op elke hoek van elke straat dat je niet mag wildplassen, maar dat is dan weer wel algemeen bekend? 

Het verschil.is dat wildplassen in de openbare ruimte verboden is en roken niet. Het rookverbod geldt slechts op specifieke plaatsen.

Reputatie 7

 

.

Waarom zijn wij mensen zo achterlijk? Als het niet overal met grote koeienletters staat mag het volgens de mens gewoon 🤷‍♂️. Er staat toch ook niet op elke hoek van elke straat dat je niet mag wildplassen, maar dat is dan weer wel algemeen bekend? 

Het verschil.is dat wildplassen in de openbare ruimte verboden is en roken niet. Het rookverbod geldt slechts op specifieke plaatsen.

Roken in een openbare ruimte is wel verboden. En heel toevallig behoort een perron en station tot openbare ruimtes.

 

Anders geef je maar ff een lijstje van openbare ruimtes waar je wel mag roken...

 

Ik weet niet in welke openbare ruimtes jij rond loopt, maar het mag vrijwel in geen een openbare ruimte, je bent in iedergeval wel een mooi voorbeeld voor dit topic 😉.

@Gorott

Ik denk dat je openbare ruimte en openbare gebouwen door elkaar haalt.

In de openbare ruimte is roken toegestaan tenzij anders aangegeven. Het leeuwendeel van de openbare ruimte bestaat overigens uit straten, pleinen, parken, etc 

Verder zijn stations geen openbare ruimte maar privaat terrein. Dat is ook precies de reden waarom NS/ProRail als eigenaren huisregels mogen instellen voor stations.

Sommige gemeenten hebben destijds gekeken of ze de plaatsing van poortjes konden verbieden door van hun station een openbare ruimte te maken. Tot hun juristen er achter kwamen dat de gemeente dan ook zou gaan opdraaien voor de kosten van onderhoud en schoonhouden van het station.

Reputatie 7

@Gorott

Ik denk dat je openbare ruimte en openbare gebouwen door elkaar haalt.

In de openbare ruimte is roken toegestaan tenzij anders aangegeven. Het leeuwendeel van de openbare ruimte bestaat overigens uit straten, pleinen, parken, etc 

Verder zijn stations geen openbare ruimte maar privaat terrein. Dat is ook precies de reden waarom NS/ProRail als eigenaren huisregels mogen instellen voor stations.

Sommige gemeenten hebben destijds gekeken of ze de plaatsing van poortjes konden verbieden door van hun station een openbare ruimte te maken. Tot hun juristen er achter kwamen dat de gemeente dan ook zou gaan opdraaien voor de kosten van onderhoud en schoonhouden van het station.

 

 

In de Tabaks- en Rookwarenwet staat dat er niet gerookt mag worden in publieke ruimtes. Dit zijn ruimtes die voor iedereen toegankelijk zijn. Overheidsgebouwen en ruimtes voor gezondheidszorg, welzijn, sport, cultuur, onderwijs en openbaar vervoer zijn allemaal publieke ruimtes. Je kunt hierbij denken aan ziekenhuizen, scholen, bibliotheken, theaters, congresgebouwen, luchthavens, jeugdhonken,etc. Maar ook een overdekt winkelcentrum.

 

M'n punt blijft staan of een station nou en openbare ruimte is of niet, dit is gewoon excuusjes bedenken voor de verslaafden 👋.

@Gorott

Misschien kan NS/ProRail de overheid vragen of stations wettelijk openbare ruimte kunnen worden. Het zou een enorme financiële boost zijn als alle gemeenten straks de kosten van schoonmaak en onderhoud van de stations in hun gemeente gaan betalen, dan praat je over honderden miljoenen euro's per jaar.

De takakswet gaat overigens over binnenruimtes, niet over buiten zoals perrons.

Van NS/ProRail verwacht je in dit soort situaties een neutraal standpunt dat in overeenstemming is met de wet.

Reputatie 7
Badge

Van NS/ProRail verwacht je in dit soort situaties een neutraal standpunt dat in overeenstemming is met de wet.

Waarom zou NS niet verder mogen gaan dan de wet in het belang van haar klanten?

Reputatie 7
Badge

 

 

M'n punt blijft staan of een station nou en openbare ruimte is of niet, dit is gewoon excuusjes bedenken voor de verslaafden 👋.

Het punt was huer dat @Tamzin terecht aangaf dat roken niet overal in de openbare ruimte verboden is en jij daar vervolgens tegenin ging. Hij had dus gewoon gelijk en dat leek mij geen excuus voor rokers.

Van NS/ProRail verwacht je in dit soort situaties een neutraal standpunt dat in overeenstemming is met de wet.

Waarom zou NS niet verder mogen gaan dan de wet in het belang van haar klanten?

Omdat dat niet de taak van een vervoersbedrijf is. Dat "belang van haar klanten" is overigens betrekkelijk, het is het "belang van een deel van haar klanten". 

Net zo min als dat het de taak van de Jumbo is om iedereen vegetarische spullen op te dringen. 

Reputatie 7

Van NS/ProRail verwacht je in dit soort situaties een neutraal standpunt dat in overeenstemming is met de wet.

Waarom zou NS niet verder mogen gaan dan de wet in het belang van haar klanten?

Omdat dat niet de taak van een vervoersbedrijf is. Dat "belang van haar klanten" is overigens betrekkelijk, het is het "belang van een deel van haar klanten". 

Net zo min als dat het de taak van de Jumbo is om iedereen vegetarische spullen op te dringen. 

Vegetarische spullen en kankerverwekkend troep zijn toch 2 enorm verschillende dingen, ik hoef in principe geen longkanker omdat 1 of andere stumperd te lui is om 100 meter verder te lopen, niemand zal je pijn doen met vegetarische producten, het kan wel maar dan moet je heel gek doen 😉.

Reputatie 7

Waarom zou NS niet verder mogen gaan dan de wet in het belang van haar klanten?

Omdat dat niet de taak van een vervoersbedrijf is. Dat "belang van haar klanten" is overigens betrekkelijk, het is het "belang van een deel van haar klanten". 

Niet de taak van een vervoerbedrijf... Dat kan je ruim zien. Heeft NS als grote landelijke vervoerder geen maatschappelijke functie dan.... positieve voorbeelden stellen. Als ik kijk voor welke maatschappelijke zaken aandacht is bij ze. Ik denk aan sporten (NS is "Supporter van bewegen" en biedt o.a NS-wandelingen aan en is betrokken bij wandelevenementen). Diversiteit en LHBTI (Roze Express naar Roze Zaterdag), een leestrein "lekker lezen in de trein". NS was 20 jaar sponsor van de Boekenweek. De NS Publieksprijs, Zomerlezen. Allemaal niks met het functioneel mensen van A naar B vervoeren te maken.... zo kan NS als ze willen zich ook inzetten voor " de rookvrije generatie" bijvoorbeeld.

... zo kan NS als ze willen zich ook inzetten voor " de rookvrije generatie" bijvoorbeeld......

En dat gaan NS en ProRail dus ook doen, een campagne met de "rookvrij generatie", eerst op sociale media en na de zomervakantie 2024 ook op de stations.

Reputatie 7
Badge

Van NS/ProRail verwacht je in dit soort situaties een neutraal standpunt dat in overeenstemming is met de wet.

Waarom zou NS niet verder mogen gaan dan de wet in het belang van haar klanten?

Omdat dat niet de taak van een vervoersbedrijf is. Dat "belang van haar klanten" is overigens betrekkelijk, het is het "belang van een deel van haar klanten". 

Net zo min als dat het de taak van de Jumbo is om iedereen vegetarische spullen op te dringen. 

Niet roken is ook in het belang van rokers hoor ;-) Maar daarnaast, inderdaad heeft een andere supermarktklamt er geen last van als jij vlees koopt en wel als jij rookt. Gelukkig gaan rokers dat ook steeds meer begrijlen. Op veel plekken worden rookverboden, ook als ze niet door de overheid zijn opgelegd, inmiddels al lang breed geaccepteerd.

Badge +3

Geen idee hoe het tegenwoordig is in stadions tijdens voetbalwedstrijden, maar bij Guus Meeuwis (PSV Stadion) is er een ‘rookverbod’ op de tribunes en op het veld.

Tja, kom iedereen maar beboeten, of je loopt niet ‘even naar buiten’ maar vanaf de tribunes omhoog de trappen op naar de (overdekte) omloop/trappenhuis/toiletten, en vanaf het veld even naar iets soortgelijks onder de tribunes…

En goh, daar staat iedereen die dat wil (inclusief ‘crew’) gewoon zijn ding te doen, inclusief de ‘pretsigaretten’ met bijbehorende herkenbare geur.

Dat is misschien niet meer helemaal van deze tijd (en de ‘rookvrije generatie’ jeugd zou dat niet eens durven⁉)… Maar waar dan wel? Ikzelf kan goed zonder maar snap rokers wel.

Van een avondje ‘meeroken’ in een café gaan je kleren hooguit stinken, dus de longkanker kaart voor de ouders nét buiten het rookvrije schoolplein dan maar hetzelfde (alle andere mensen roken mee!~)… 🤔

Oh, en bij deze temperaturen natuurlijk wel de (diesel/benzine) motor aan voor de airco in je auto, tijdens het wachten op je kind… 🙄

 

 

Niet de taak van een vervoerbedrijf... Dat kan je ruim zien. Heeft NS als grote landelijke vervoerder geen maatschappelijke functie dan.... positieve voorbeelden stellen. Als ik kijk voor welke maatschappelijke zaken aandacht is bij ze. Ik denk aan sporten (NS is "Supporter van bewegen" en biedt o.a NS-wandelingen aan en is betrokken bij wandelevenementen). Diversiteit en LHBTI (Roze Express naar Roze Zaterdag), een leestrein "lekker lezen in de trein". .

Veel mensen ergeren zich aan wat ze zien als woke gedram van NS. Je moet bedenken dat al die maatschappelijke thema's die je hierboven noemt niet onomstreden zijn zoals de laatste Tweede Kamer verkiezingen hebben aangetoond. En dat geldt dus bijv. ook voor een rookverbod in de buitenlucht.

 

 

 

Niet roken is ook in het belang van rokers hoor ;-) 

Doet me denken aan de FNV, die beweren ook altijd dat ze staken in het belang van de reiziger.

Reputatie 7
Badge

Veel mensen ergeren zich aan wat ze zien als woke gedram van NS. Je moet bedenken dat al die maatschappelijke thema's die je hierboven noemt niet onomstreden zijn zoals de laatste Tweede Kamer verkiezingen hebben aangetoond. En dat geldt dus bijv. ook voor een rookverbod in de buitenlucht.

Ben ik met je eens. Ik vind het ook volkomen onnodig dat NS zich bemoeien met boeken etc. Anderzijds erger ik me er dan weer aan dat ik weer steeds vaker in de rook moet staan als ik gewoon op een trein wacht dus ben ik wel blij dat NS daar in ieder geval eindelijk iets tegen gaan proberen te doen. Daarbij is overigens óók actie van de politiek nodig gezien bijvoorbeeld geneuzel over huisstijl als argument tegen effectievere maatregelen, maar vooral gezien deze overlast het grootst is precies voor de deur van het station waar NS er niet meer over gaan. Dat is dan trouwens weer vooral als ik Amsterdam Sloterdijk aan de westkant in of uit wil (dagelijks) doordat de twee draaideuren daar inmiddels al jaren stuk zijn en NS daar niks aan doen waardoor iedereen door één klein schuifdeurtje naar binnen en naar buiten moet waar dus ook de rokers naast staan.

Reputatie 7
Badge +1

Veel mensen ergeren zich aan wat ze zien als woke gedram van NS. Je moet bedenken dat al die maatschappelijke thema's die je hierboven noemt niet onomstreden zijn zoals de laatste Tweede Kamer verkiezingen hebben aangetoond. En dat geldt dus bijv. ook voor een rookverbod in de buitenlucht.

Ben ik met je eens. Ik vind het ook volkomen onnodig dat NS zich bemoeien met boeken etc. Anderzijds erger ik me er dan weer aan dat ik weer steeds vaker in de rook moet staan als ik gewoon op een trein wacht dus ben ik wel blij dat NS daar in ieder geval eindelijk iets tegen gaan proberen te doen. Daarbij is overigens óók actie van de politiek nodig gezien bijvoorbeeld geneuzel over huisstijl als argument tegen effectievere maatregelen, maar vooral gezien deze overlast het grootst is precies voor de deur van het station waar NS er niet meer over gaan. Dat is dan trouwens weer vooral als ik Amsterdam Sloterdijk aan de westkant in of uit wil (dagelijks) doordat de twee draaideuren daar inmiddels al jaren stuk zijn en NS daar niks aan doen waardoor iedereen door één klein schuifdeurtje naar binnen en naar buiten moet waar dus ook de rokers naast staan.

Die draaideuren is toch de taak van Prorail?? 

Reageer