Veilig reizen met NS

  • 18 October 2023
  • 53 reacties
  • 1115 Bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

53 reacties

Reputatie 4

NS heeft geen kruiers in dienst en u bent inderdaad geheel op uw zelf aangewezen als u de trein wil instappen. Gelukkig zijn er vaak wel reizigers die willen helpen om de koffers de trein in te dragen. Het treinpersoneel wat bij Schiphol buitenstaat vind ik helaas meestal zeer bot. Deze schreeuwen alleen vaak maar dat mensen zich moeten verplaatsen. 

 

Dan het probleem 1e klas. NS doet hier helemaal niets aan. Uw constatering dat de reclamecampagnes van NS inmiddels volledig losstaan van de werkelijkheid deel ik dan ook. Er zal vast straks wel een moderator zijn met zalvende woorden. Daar schiet u echter niets mee op.

 

Joh, die hesjes staan daar enkel om deuren vrij te geven en ophoping van groepen tegen te gaan. Meer hoef je er niet van te verwachten, net zoiets als treinassistenten.

 

En tussen Schiphol en Amsterdam controleren is geen doen aan. Al die hutkoffers en toeristen. Althans ik doe even een aanname aangezien juist dat stukje altijd stampensvol zit.

 

Maar vergeet de tunnels niet. Als je trein uit 2 delen bestaat moeten ze achter in zitten. Dus dan kan het zijn dat je ze op een bepaald stuk niet zit als je je in het 1e bevind

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen assistentie vanuit NS om bagage van reizigers in en uit te laden. Men dient zelf voor de eigen bagage zorgen. Wel zijn er steeds meer vliegmaatschappijen die een service hebben om tegen betaling bagage vanaf huis op te halen.

MoDe: Wij zijn keurig geholpen door de vliegmaatschappij CORENDON bij zowel heen- als terugvlucht

met onze bagage en vervoer. Geheel gratis.

Dan begrijp ik uw punt niet als Corendon uw bagage thuis heeft opgehaald en weer thuis heeft afgeleverd.

Ik ben benieuwd naar die reclame waar u het steeds over heeft. Zowel via de NS app als via NS Facebook kan ik deze niet vinden. Of bedoelt u reizigersassistentie? Die is bedoelt voor mensen met beperkingen, die hulp nodig hebben met in-en uitstappen bij treinen. Meestal gaat het om mensen in rolstoel of scootmobiel die hulp nodig hebben. Er is geen bagagehulp vanuit NS. NS medewerkers mogen geen bagage, kinderwagens etc. tillen o.a. vanwege risico op letsel en aansprakelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

 

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Reputatie 7
Badge

P.S. Inderdaad hulp van mede reizigers wordt vaak aangeboden door vrouwelijke personen, mannen bieden geen hulp. Nog bedankt dames.

Vindt u deze generalisatie zelf ook niet wat onnodig seksistisch? Het aantal mannen dat u hier vriendelijk van goed bedoeld advies heeft voorzien, bewijst m.i. bovendien het tegendeel.

Reputatie 5

Met zo’n attitude zou ik je ook niet helpen. Als je zulke onrealistische en zelf verzonnen verwachtingen hebt qua service kan je beter een limousine bestellen. Of dacht je de hele trein voor jezelf te hebben geboekt inclusief personeel.

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

 

Bagagevervoer is NIET door Corendon geregeld vanaf station NS maar vanaf Inchecken op Schiphol en vanaf luchthaven ter plekke tot transferbus. Wij hebben niet beweerd dat de koffers door Corendon thuis zijn opgehaald.

Als U het precies wilt weten: Wij zijn thuis opgehaald door familie en op schiphol afgezet nadat de koffers waren ingechekt. Bij terugkomst geweldig geholpen door CORENDON tot a.d. trein, daar onze kaartjes omgezet met verzoek of er hulp was op perron om bij 2  koffers behulpzaam te zijn wat met JA is beantwoord. Op het perron medewerker aangesproken verder verhaal bekend.

Reputatie 7
Badge

daar onze kaartjes omgezet met verzoek of er hulp was op perron om bij 2  koffers behulpzaam te zijn wat met JA is beantwoord. 

Ik neem aan dat die toezegging door NS is gedaan. Wat er daarna mis ging weten we niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Dat kan hij ongetwijfeld bedoelen, maar hij reageerde op mijn reactie dat een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis op haalt en dat Corendon dat gratis had gedaan.

Na alles te lezen kom ik zelf beetje op hetzelfde uit als ik bovenaan zie. 

NS medewerkers mogen officieel geen bagagehulp bieden vanwege schadeclaims die reizigers al te graag op de medewerkers gooien bij (kleine) schade. Dit gebeurd helaas al vrij snel hoor ik van een kennis die bij NS werkt.

De reclames gaan vaak over hulp bij rolstoelen, scootmobielen etc via zo'n loopbrug die altijd opgevouwen staat bij perrons. Mogelijk zijn daarvan die reclames, maar sinds er geen voorbeeld is gegeven over waar het op facebook staat, hebben wij geen idee wat het is. Ik weet zelf dat bij grote stations zoals Amsterdam Centraal en Schiphol vaak maar 1 medewerker rondloopt voor Reis-assistentie. Dus kan ook zijn dat die medewerker(s) net werden opgeroepen voor assistentie op ander perron. Waarom dan eerst “ja” werd gezegd, geen idee. Wel staan er mensen in gele hesjes, maar die staan er alleen om te zorgen dat er doorstroom van reizigers is en geen incidenten. 

Reizigers helpen vaak wel elkaar met bagage als ik mijn ervaring op Schiphol-DenHaag weet. Dat de trein vol was is helaas een bekend probleem met Schiphol en andere grote stations. Wel balen dat jullie daardoor ook niet naar de eersteklas konden zoals jullie voor betaald hadden. 

Reputatie 7
Badge +3

Als 80-jarigen 1e klas nemen in Schipholtrein als je reist met koffers is niet slim. Mijn ervaring is dat op die route dubbeldekkers rijden en je altijd te maken met traptreden bij instap en als je naar een coupé wilt. Met koffer kies ik bij dubbeldekkers voor een balkon met klapstoelen of zitje. Prima te doen, ook in drukkere treinen.

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Dat kan hij ongetwijfeld bedoelen, maar hij reageerde op mijn reactie dat een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis op haalt en dat Corendon dat gratis had gedaan.

Laatste alinea klopt voor geen meter, nooit heb ik gezegd dat er een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis ophaalt en dat Corendon gratis gedaan zou hebben, geen leugens plaatsen s.v.p.

Als 80-jarigen 1e klas nemen in Schipholtrein als je reist met koffers is niet slim. Mijn ervaring is dat op die route dubbeldekkers rijden en je altijd te maken met traptreden bij instap en als je naar een coupé wilt. Met koffer kies ik bij dubbeldekkers voor een balkon met klapstoelen of zitje. Prima te doen, ook in drukkere treinen.

Bedankt voor de tip helaas dachten wij anders.

@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Aan NS en op het perron aan NS personeel wat ook door deze persoon was toegezegd maar bij het arriveren van de trein was deze hulp met de Noorderzon vertrokken, en in geen velden of wegen te zien dus loze beloftes.

Hoe kwam u dan met koffers vanaf het vliegtuig/de gate? Bagagekarretje? Dan Roland af en dan zo in de trein in. Koffer met wieltjes neem ik aan? Dan kunt u voor een sprinter kiezen met lage instap. Ik kan ook niet sjouwen en deed het altijd zo. En ik heb nooit een uiting gezien waarin NS stelt u met de bagage te hele-en.

Vanuit het vliegtuig was er hulp tot aan de bagageband op schiphol via rolstoelhulp welke bij boeking reeds was aangevraagd en keurig is afgehandeld door CORENDON, nadat  de bagage via een wagentje is opgeladen vanaf de bagageband  werden wij keurig afgezet bij NS service balie in aankomsthal vandaar hebben wij geprobeerd e.e.a. zelf te regelen zie vorige brief.

Reputatie 7
Badge

Ik begrijp steeds minder van het verhaal. Waarom was er assistentie nodig bij het inladen van de koffers in de trein als het bagagevervoer door Corendon was geregeld? En hoe is @GMvandinther dan naar Schiphol gereisd? 

Ik neem dat @GMvandinther bedoelt van het moment van inchecken tot het moment dat hij de baggage terugkreeg om door de douane te gaan. Niet van/naar huis 

Dat kan hij ongetwijfeld bedoelen, maar hij reageerde op mijn reactie dat een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis op haalt en dat Corendon dat gratis had gedaan.

Laatste alinea klopt voor geen meter, nooit heb ik gezegd dat er een aantal vliegmaatschappijen tegen betaling bagage van huis ophaalt en dat Corendon gratis gedaan zou hebben, geen leugens plaatsen s.v.p.

U leest niet goed. @MoDe gaf aan dat hijzelf dat gezegd had en u daarop reageerde, waardoor het overkwam alsof u van zo'n service gebruik had gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er een soort van spraakverwarring is ontstaan als er op Schiphol gebruik is gemaakt van rolstoelservice en daar hulp was met bagage. Mogelijk dacht de NS servicebalie dat er om reizigerservice/instaphulp werd gevraagd. Deze is uitsluitend bedoeld om reizigers met beperking te helpen bij het in/uitstappen en niet voor het helpen met bagage. Als NS medewerkers denken iemand met rolstoel in de trein te helpen en ze treffen niemand met rolstoel aan, dan gaan ze weer weg.

Voor degene voor wie het niet duidelijk genoeg is;

  1. Reis geboekt met assistentie, bij Corendon.
  2. met persoonlijk vervoer afgezet op Schiphol hal 3, tot incheckbalie en insurrence begeleid
  3. bij incheckbalie koffers op band geplaatst door degene die ons gebracht hebben, tot hulp met rolstoel kwam bij Insurrence . Daarna zijn wij  opgehaald bij Insurrence en vanaf hier naar Gate gebracht. Vanuit Gate naar vliegtuigstoel welke gereserveerd was.
  4. met vliegtuig naar bestemming
  5. op bestemming aangekomen hulp met koffers tot vervoer.
  6. Terugvlucht: Via hulp reisorganisator naar incheckbalie vandaar terug naar Nederland.
  7. In Ned. op Schiphol aangekomen keurig vanuit vliegtuig met rolstoel naar bagagehal gebracht, koffers op wagentje geladen en keurig afgezet in vertrekhal bij informatie NS.
  8. Bij informatie balie van NS Vrije reisdag omgezet naar 1e klas met verzoek of er hulp geboden kon worden op perron met 2 koffers deze vraag is duidelijk met ja beantwoord er zou personeel van NS op perron (3) aanwezig zijn welke hulp konden bieden bij het instappen. Via lift naar perron 3.
  9. Inderdaad op perron aanwezig NS personeel aangesproken of er hulp geboden kon worden bij 2 koffers bij het instappen, dit werd met een duidelijk ,natuurlijk beantwoord, maar bij het arriveren van de trein was deze hulp in geen velden of wegen meer te bekennen.
  10. Aan een andere aanwezige medewerkster van NS gevraagd of er hulp geboden kon worden maar deze antwoordde dat zij daar niet voor was aangenomen moesten het zelf maar uitzoeken.
  11. tenslotte door medepassagiers geholpen met inladen in coupe van de 2 koffers en op tijd vertrokken naar onze bestemming.
  12. Op plaats van bestemming zijn wij opgehaald door familie welke van te voren waren ingelicht en ons keurig met koffers vanuit de trein hebben geholpen. Tenslotte goed thuis aangekomen.
  13. Hopende hiermede alle misverstanden en onduidelijkheden te hebben opgelost verblijven wij in afwachting van Uw reacties. extra koffers waren voorzien van wieltjes zgn. rolkoffers.

@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Aan NS en op het perron aan NS personeel wat ook door deze persoon was toegezegd maar bij het arriveren van de trein was deze hulp met de Noorderzon vertrokken, en in geen velden of wegen te zien dus loze beloftes.

U kunt niet van een medewerker verwachten dat die blijft wachten totdat uw trein komt, vooral niet omdat hij geen idee heeft welke trein u van plan bent te nemen.

Als ik trouwens zoek op NS hulp bagage dan is de eerste link via Google de melding dat NS geen hulp geeft. Andere links geven dezelfde informatie.

Een iets fatsoenlijker manier van reageren zou overigens geen kwaad kunnen.

Uw reactie kunt U beter achterwege laten. Geen moeite waard.

Ik vermoed dat er een soort van spraakverwarring is ontstaan als er op Schiphol gebruik is gemaakt van rolstoelservice en daar hulp was met bagage. Mogelijk dacht de NS servicebalie dat er om reizigerservice/instaphulp werd gevraagd. Deze is uitsluitend bedoeld om reizigers met beperking te helpen bij het in/uitstappen en niet voor het helpen met bagage. Als NS medewerkers denken iemand met rolstoel in de trein te helpen en ze treffen niemand met rolstoel aan, dan gaan ze weer weg.

Raar.Maar eerst mijn verhaal goed lezen alvorens te concluderen jammer van de tijd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook dat er een misverstand is over het begrip ‘reisassistentie’ bij het reizen met de trein in Nederland. De verwachtingen van @GMvandinther waren beslist anders dan wat NS kan regelen. Daar zit het probleem. Als je vraagt of je geholpen kunt worden bij het instappen dan krijg je daar een bevestigend antwoord op als je in een rolstoel zit. Maar de bagage gaat echt niet getild worden door medewerkers. Hetzelfde geldt voor het aankomststation. Daar zal iemand staan met de loopbrug voor de rolstoel maar ook die medewerker zal geen koffers tillen. 

Heel vervelend natuurlijk. Maar om feitelijkheden af te doen als ‘lulverhaal’ is beledigend en onfatsoenlijk. We proberen alleen maar uit te leggen waarom het anders werkt dan @GMvandinther denkt dat het zou moeten werken.

We zijn er natuurlijk niet bij geweest en we lezen alleen de versie van de gebeurtenissen van @GMvandinther. Maar zoals iedereen in dit topic al heeft aangegeven bestaat er simpelweg geen bagageassistentie van NS. En die gaat er niet meer komen ook. De laatste Nederlandse kruiers waren actief op Amsterdam Centraal in de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Het enige advies voor een volgende reis is om het vervoer vanaf Schiphol op eenzelfde manier te regelen als de heenreis. Dit om teleurstellingen te voorkomen.

 

 

 

Reputatie 4

Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.

Het verhaal is heel kort. NS ‘adverteert’ helemaal niet dat er hulp is met bagage. NS wijst erop dat je assistentie kunt krijgen bij het in- en uitstappen als je lichamelijke beperkingen hebt. NS noemt dat ‘Reisassistentie’. Je koffer zul je toch echt zelf moeten dragen.

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Daar kunnen mensen als @GMvandinther  het niet mee eens zijn, maar het verandert niets aan de situatie dat medewerkers van NS niet helpen bij het in- en uitladen van koffers. Dat wordt nergens toegezegd of beloofd en is ook geen lulverhaal.

Bedankt voor je advies

Inderdaad helpt NS niet met het in de trein zetten van bagage. Ik merk soms ook wel dat mensen dat niet kunnen waarderen dat een conducteur bijvoorbeeld buiten staat en wil fluiten voor vertrek, terwijl er nog iemand (vaak een ouder iemand) staat te hannesen met een koffer om in de trein te stappen. Altijd is er dan wel een andere passagier die even de koffers binnentilt. Ik heb dat ook af en toe gedaan, ja, als ik er dan toevallig bij sta dan doe je dat gewoon toch even - je laat zo iemand niet hulpeloos staan klungelen. En dan hoor je dus ”dankuwel meneer, dat dikbetaalde personeel hier is liever lui dan moe” of iets van die strekking. Bijna niemand weet dat dat personeel dat dus gewoon niet mag. Dat is iets dat zeker niet algemeen bekend is maar geeft wel een vervelende beeldvorming. Want zeker de oudere generatie verwacht dat denk ik meestal nog wel.

Maar het is ook weer niet zo dat de NS-tilhulp nooit gegeven wordt. Ook weleens conducteurs gezien die wel even snel helpen met een grote kinderwagen (als de trein te laat is en ze snel verder willen misschien). Maar je kan er dus niet vanuit gaan want het beleid is dat het niet gedaan wordt.

Als ik trouwens eens bij andere (buitenlandse maatschappijen) rondkijk op hun sites zie ik dat bij de vrijwel de meeste het ook gewoon niet mag (iedereen, jong of oud, (medisch) beperkt of niet, dient zelf de bagage in de trein te kunnen zetten of anders zelf iemand anders te regelen hiervoor buiten treinpersoneel om). Maar er zijn ook maatschappijen die dit binnentillen van bagage zien als iets dat alléén hoort bij service aan klanten die reisassistentie nodig hebben om een medische reden (en dit ruim tevoren moeten aanvragen). 

Maar bij NS gebeurt het dus in ieder geval niet. 

 

 

Rene74 Bedankt voor je uitleg en berichtgeving .

Denk dat door je manier van reageren ook steeds minder mensen geneigd zijn je te helpen.

aar zeker niet uw soort, beter is niet te reageren zoals U neem een voorbeeld aan Rene74. !!!!