Veilig reizen met NS

  • 18 October 2023
  • 53 reacties
  • 1114 Bekeken

Bij terugkomst van onze vakantie ter plekke op schiphol gevraagd om hulp bij het inladen van 2 koffers, zou geboden worden maar helaas.

De data 12 okt. kwamen wij terug van onze vakantie  en hebben bij info op schiphol onze vrije reisdag laten omzetten naar 1e klas i.p.v. 2e klas. (uiteraard tegen bijbetaling)

Gevraagd of op perron (3) enige hulp mogelijk was bij het inladen van 2 koffers voor 2 personen dit was geen probleem maar toen trein arriveerde was hulp weg.

Gevraagd aan een andere hulp op perron maar deze was daarvoor niet geschikt en moesten het zelf maar uitzoeken. Na heel wat getil om koffers in trein te krijgen  en hulp derden werden wij geconfronteerd met volle coupe , naar 1e klas reizen was niet mogelijk. Tot slot onze treinrit voltooid en keurig door medereizigers geholpen bij uitstappen van NS hulp geen sprake.

Bovenstaande moest ons toch van het hart na zoveel geschreeuw en reclame van NS. waarvan Niets maar dan ook Niets waar is en er geen enkele hulp wordt geboden door NS ondanks reclames.

door 2 bejaarden reizigers van 80 ondervonden op 12 oktober 2023.


This topic has been closed for comments

53 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet helemaal duidelijk waar @GMvandinther gelezen heeft dat NS assistentie verleent met het in- en uitladen van bagage in de trein. Ik heb net op de Facebookpagina van NS gekeken en daar kan ik niets vinden over dergelijke assistentie.

Ik kan me overigens best voorstellen dat @GMvandinther teleurgesteld is over de gang van zaken op Schiphol. We zijn er niet bij geweest en weten dus niet wie wat tegen u gezegd heeft. Maar het lijkt me uitgesloten dat een medewerker van NS tegen u gezegd heeft dat u geholpen zou worden. Dat is van mijn kant geen lulverhaal maar gebaseerd op decennia reiservaringen met NS. Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor het in- en uitladen van je bagage, ongeacht je leeftijd. 

Zoals eerder aangegeven is er wel reisassistentie van NS maar die is uitsluitend bedoeld voor reizigers met lichamelijke beperkingen die niet zelfstandig kunnen in- en uitstappen. Hulp met bagage valt daar niet onder.

Er is nog een andere belangrijke reden waarom je zelf je bagage moet kunnen in- en uitladen. In geval van een calamiteit of een verstoring waarbij je de trein moet verlaten moet je zelf je bagage meenemen. Er is dan ook geen assistentie beschikbaar.

Ik denk nog steeds dat er een misverstand in het spel is over het begrip ‘reisassistentie’ bij NS. Je kunt hulp krijgen bij het in- en uitstappen als je lichamelijke beperkingen hebt. Maar daar valt het tillen van bagage niet onder.

Reputatie 6
Badge +1

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

 

Wel met als kanttekening dat dit echt alleen is voor hulp bij het in- en uitstappen, voor het in- en uitladen van bagage dient de reiziger alsnog zelf te zorgen. 

 

Punt 2 wij zijn toevallig helaas reizigers met lichamelijke beperkingen ook aangegeven bij inchecken (wijziging van 2e klas reizen naar 1e klas).

Als u een lichamelijke beperking hebt en daardoor zelf niet in of uit kunt stappen kunt u reisassistentie aanvragen. Dat is echter geen kruier service.

Overigens moet u dat dan telefonisch of via internet minimaal een uur voor vertrek aanvragen en dus niet pas bij het inchecken. Daarnaast kan dat slechts voor 1 persoon.

 

Punt 3: Dat NS geen personeel heeft voor hulp welke aangeboden wordt is bewezen , er waren voldoende hulpkrachten op perron aanwezig, maaaaaar hulp bieden en beloftes nakomen is iets anders.

Dat personeel mag u zoals hierboven al aangegeven niet helpen omdat NS en zijn personeel niet het risico van eventuele financiële schadeclaims willen lopen. Er zijn conducteurs geweest die mensen hielpen met het inladen van fietsen of rolstoelen en vervolgens voor honderden euro's werden aangesproken. 

 

P.S. Inderdaad hulp van mede reizigers wordt vaak aangeboden door vrouwelijke personen, mannen bieden geen hulp. Nog bedankt dames.

Medereizigers die het risico willen nemen door u te helpen moeten dat uiteraard zelf weten.

Reputatie 7

Inderdaad helpt NS niet met het in de trein zetten van bagage. Ik merk soms ook wel dat mensen dat niet kunnen waarderen dat een conducteur bijvoorbeeld buiten staat en wil fluiten voor vertrek, terwijl er nog iemand (vaak een ouder iemand) staat te hannesen met een koffer om in de trein te stappen. Altijd is er dan wel een andere passagier die even de koffers binnentilt. Ik heb dat ook af en toe gedaan, ja, als ik er dan toevallig bij sta dan doe je dat gewoon toch even - je laat zo iemand niet hulpeloos staan klungelen. En dan hoor je dus ”dankuwel meneer, dat dikbetaalde personeel hier is liever lui dan moe” of iets van die strekking. Bijna niemand weet dat dat personeel dat dus gewoon niet mag. Dat is iets dat zeker niet algemeen bekend is maar geeft wel een vervelende beeldvorming. Want zeker de oudere generatie verwacht dat denk ik meestal nog wel.

Maar het is ook weer niet zo dat de NS-tilhulp nooit gegeven wordt. Ook weleens conducteurs gezien die wel even snel helpen met een grote kinderwagen (als de trein te laat is en ze snel verder willen misschien). Maar je kan er dus niet vanuit gaan want het beleid is dat het niet gedaan wordt.

Als ik trouwens eens bij andere (buitenlandse maatschappijen) rondkijk op hun sites zie ik dat bij de vrijwel de meeste het ook gewoon niet mag (iedereen, jong of oud, (medisch) beperkt of niet, dient zelf de bagage in de trein te kunnen zetten of anders zelf iemand anders te regelen hiervoor buiten treinpersoneel om). Maar er zijn ook maatschappijen die dit binnentillen van bagage zien als iets dat alléén hoort bij service aan klanten die reisassistentie nodig hebben om een medische reden (en dit ruim tevoren moeten aanvragen). 

Maar bij NS gebeurt het dus in ieder geval niet. 

 

 

Ik heb je laatste bericht verwijderd omdat dit geen bijdrage levert aan dit topic, GMvandinther. Ik heb tevens dit topic gesloten om verdere escalatie te voorkomen.

Reputatie 6

Hoe kwam u dan met koffers vanaf het vliegtuig/de gate? Bagagekarretje? Dan Roland af en dan zo in de trein in. Koffer met wieltjes neem ik aan? Dan kunt u voor een sprinter kiezen met lage instap. Ik kan ook niet sjouwen en deed het altijd zo. En ik heb nooit een uiting gezien waarin NS stelt u met de bagage te hele-en.

Reputatie 7
Badge +3

Het verhaal is heel kort. NS ‘adverteert’ helemaal niet dat er hulp is met bagage. NS wijst erop dat je assistentie kunt krijgen bij het in- en uitstappen als je lichamelijke beperkingen hebt. NS noemt dat ‘Reisassistentie’. Je koffer zul je toch echt zelf moeten dragen.

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Daar kunnen mensen als @GMvandinther  het niet mee eens zijn, maar het verandert niets aan de situatie dat medewerkers van NS niet helpen bij het in- en uitladen van koffers. Dat wordt nergens toegezegd of beloofd en is ook geen lulverhaal.

Reputatie 7
Badge +1

Alleen als uw een lichamelijke beperking heeft kunt u om reisassistentie vragen. Dat dient minimaal een uur van te voren aangevraagd te worden en kan slechts voor 1 persoon.

Het is een misverstand dat het van tevoren aanvragen van assistentie verplicht is. Het kan weliswaar handig zijn om dat te doen, indien mogelijk, maar het mag niet verplicht worden gesteld.

In EU-verordening 2021/782 staat immers in artikel 24:

c) indien geen kennisgeving wordt gedaan overeenkomstig punt a), leveren de spoorwegonderneming en de stationsbeheerder alle redelijke inspanningen om op zodanige wijze bijstand te verlenen dat de persoon met een handicap of de persoon met beperkte mobiliteit toch kan reizen;

Op een station waar personeel aanwezig is, kan dat dus gewoon, al kan het zijn dat je even moet wachten tot er iemand beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic gaat een hele verkeerde kant op …

 

Terug naar het verhaal: wie heeft er toegezegd dat er hulp verleend zou worden bij het instappen met de koffers? Was dat iemand van NS? Iemand van Corendon? Iemand van Schiphol?

@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Aan NS en op het perron aan NS personeel wat ook door deze persoon was toegezegd maar bij het arriveren van de trein was deze hulp met de Noorderzon vertrokken, en in geen velden of wegen te zien dus loze beloftes.

U kunt niet van een medewerker verwachten dat die blijft wachten totdat uw trein komt, vooral niet omdat hij geen idee heeft welke trein u van plan bent te nemen.

Als ik trouwens zoek op NS hulp bagage dan is de eerste link via Google de melding dat NS geen hulp geeft. Andere links geven dezelfde informatie.

Een iets fatsoenlijker manier van reageren zou overigens geen kwaad kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Hopende hiermede alle misverstanden en onduidelijkheden te hebben opgelost verblijven wij in afwachting van Uw reacties. extra koffers waren voorzien van wieltjes zgn. rolkoffers.

Het is nu inderdaad een stuk duidelijker. Maar de allereerste reactie van iMark is nog steeds van toepassing:

NS maakt geen reclame voor assistentie met bagage. Daar heeft NS helemaal geen personeel voor. Bij reizen met het OV in Nederland word je geacht om zelf je bagage in- en uit de trein te halen.

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Ik vrees dat er een misverstand in het spel is aangaande assistentie door NS.

Helaas komt het voor dat een coupé voor de eerste klas helemaal vol is. Mogelijk zelfs met reizigers die helemaal geen kaartje voor de eerste klas hebben. Al vele malen geconstateerd dat NS-medewerkers niet of nauwelijks controleren.

 

De manier waarop je daar vervolgens op reageert (“lulverhaal") vind ik niet netjes. En je merkt dat daar dan ook weer op gereageerd wordt.

 

Overigens ga je hier geen officiële reactie krijgen. Dit is geen kanaal van de klanteNService. Voor de klachtafhandeling: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html
Maar dat is je vorig jaar in eerdere topics ook al verteld.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er een soort van spraakverwarring is ontstaan als er op Schiphol gebruik is gemaakt van rolstoelservice en daar hulp was met bagage. Mogelijk dacht de NS servicebalie dat er om reizigerservice/instaphulp werd gevraagd. Deze is uitsluitend bedoeld om reizigers met beperking te helpen bij het in/uitstappen en niet voor het helpen met bagage. Als NS medewerkers denken iemand met rolstoel in de trein te helpen en ze treffen niemand met rolstoel aan, dan gaan ze weer weg.

Raar.Maar eerst mijn verhaal goed lezen alvorens te concluderen jammer van de tijd.

Zie H waar u zelf stelt dat er op perron hulp bij instappen zou zijn. Hulp bij instappen is iets anders dan hulp bij bagage.

Ik was er niet bij en weet niet wat er door de medewerker van de servicebalie is gezegd, maar vermoed toch dat er verwarring is ontstaan over hulp bij instappen en hulp bij bagage. Zoals meerdere mensen hier hebben aangegeven: NS heeft geen service om te helpen met bagage.

Het staat u vrij om een klacht in te dienen bij NS klantenservice over het ontbreken van hulp met bagage in trein zetten door NS medewerkers op station Schiphol.

Reputatie 7
Badge

Uw reactie kunt U beter achterwege laten. Geen moeite waard.

Misschien is het verstandig een volgende keer nog even in de spiegel te kijken voor u een dergelijke reactie plaatst...

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat door je manier van reageren ook steeds minder mensen geneigd zijn je te helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.

Waar wordt er een belofte gedaan om een bijdrage te geven?

Deze community is bedoeld om mensen met vragen te helpen. Niet om om negatief te reageren op mensen die willen helpen.

@Tumtumtumheeft hier wel een punt. Als zelfstandig reizen met koffers in de trein steeds meer moeite kost, dan wordt het misschien tijd om naar een andere oplossing te kijken.

 

Reputatie 7
Badge +3

@GMvandinther deed mijn eerste feitelijke en correcte bijdrage af als ‘lulkoek’. Dan wordt het lastig om toch geduld te betrachten. 

Soms moet je om de boosheid heenlezen en je concentreren op de inhoud. Ik hoop de vragen van @GMvandinther nu beantwoord zijn.

Excuses voor het buitengewoon onbeleefde ‘lulkoek’ hoef ik inmiddels niet meer.

Bedankt voor het delen van je ervaring. Deze is zeer waardevol voor ons. Tevens zal ik je wens doorzetten om mogelijk te maken om te helpen met bagage indien dat wenselijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Conclusie: Er is geen NS personeel welke je koffers en bagage de trein in tilt. Als ze zo adverteren op Facebook zou het ook geen probleem moeten zijn om hier een link van te posten.

 

Neem de volgende keer een taxi of regel iemand met een auto, een Uber of wat dan ook. Daar sjouwen ze wel je koffers voor je als het zo'n heikel punt is.

Wat ik de volgende keer neem is mijn zaak en niet de jouwe en jij hoeft het toch niet te betalen wel,

bijdrage zie ik graag tegemoet maar zal wel weer loze belofte zijn NIETS Grote mond maar als het op betalen aankomt of helpen ben je niet thuis. Groetjes.

Waar wordt er een belofte gedaan om een bijdrage te geven?

Deze community is bedoeld om mensen met vragen te helpen. Niet om om negatief te reageren op mensen die willen helpen.

@Tumtumtumheeft hier wel een punt. Als zelfstandig reizen met koffers in de trein steeds meer moeite kost, dan wordt het misschien tijd om naar een andere oplossing te kijken.

 

Sta open voor oplossingen !!!!!

Die hebben @Tumtumtum en ik al gegeven, maar voor de oplossingen van @Tumtumtum wilde u een bijdrage . Reserveer een extra bedrag in vakantiepotje voor een oplossing.

Dit is mijn laatste reactie. Succes met uw volgende reis met koffers.

Reputatie 7
Badge +3

NS maakt geen reclame voor assistentie met bagage. Daar heeft NS helemaal geen personeel voor. Bij reizen met het OV in Nederland word je geacht om zelf je bagage in- en uit de trein te halen.

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Ik vrees dat er een misverstand in het spel is aangaande assistentie door NS.

Helaas komt het voor dat een coupé voor de eerste klas helemaal vol is. Mogelijk zelfs met reizigers die helemaal geen kaartje voor de eerste klas hebben. Al vele malen geconstateerd dat NS-medewerkers niet of nauwelijks controleren.

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft geen kruiers in dienst en u bent inderdaad geheel op uw zelf aangewezen als u de trein wil instappen. Gelukkig zijn er vaak wel reizigers die willen helpen om de koffers de trein in te dragen. Het treinpersoneel wat bij Schiphol buitenstaat vind ik helaas meestal zeer bot. Deze schreeuwen alleen vaak maar dat mensen zich moeten verplaatsen. 

 

Dan het probleem 1e klas. NS doet hier helemaal niets aan. Uw constatering dat de reclamecampagnes van NS inmiddels volledig losstaan van de werkelijkheid deel ik dan ook. Er zal vast straks wel een moderator zijn met zalvende woorden. Daar schiet u echter niets mee op.

Gevraagd of op perron (3) enige hulp mogelijk was bij het inladen van 2 koffers voor 2 personen dit was geen probleem maar toen trein arriveerde was hulp weg.

Tot slot onze treinrit voltooid en keurig door medereizigers geholpen bij uitstappen van NS hulp geen sprake.

Bovenstaande moest ons toch van het hart na zoveel geschreeuw en reclame van NS. waarvan Niets maar dan ook Niets waar is en er geen enkele hulp wordt geboden door NS ondanks reclames.

Het beleid is dat personeel geen hulp mag verlenen omdat NS en zijn personeel niet aansprakelijk gesteld willen kunnen worden als er bijv. iets beschadigd raakt. In het verleden waren er conducteurs die hielpen en uiteindelijk als dank daarvoor een proces met een zware schadeclaim aan hun broek kregen 

Alleen als uw een lichamelijke beperking heeft kunt u om reisassistentie vragen. Dat dient minimaal een uur van te voren aangevraagd te worden en kan slechts voor 1 persoon.

Reputatie 7
Badge

@GMvandinther Aan wie heeft u gevraagd om te helpen met bagage? Aan NS personeel of reizigers? Zoals gezegd heeft NS geen personeel in dienst dat helpt met bagage.

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen assistentie vanuit NS om bagage van reizigers in en uit te laden. Men dient zelf voor de eigen bagage te zorgen. Wel zijn er steeds meer vliegmaatschappijen die een service hebben om tegen betaling bagage vanaf huis op te halen.

NS maakt geen reclame voor assistentie met bagage. Daar heeft NS helemaal geen personeel voor. Bij reizen met het OV in Nederland word je geacht om zelf je bagage in- en uit de trein te halen.

Wel geeft NS aan dat er reisassistentie is voor reizigers met een lichamelijke beperking die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/ns-reisassistentie.html

Ik vrees dat er een misverstand in het spel is aangaande assistentie door NS.

 iMark : voor U antwoord geeft a.u.b. hang geen lulverhaal op. Punt 1: Wel degelijk wordt er reclame gemaakt goed kijken en Facebook lezen onder app NS. zelf geconstateerd en gelezen hoe komen wij er anders bij zo te reageren.

Punt 2 wij zijn toevallig helaas reizigers met lichamelijke beperkingen ook aangegeven bij inchecken (wijziging van 2e klas reizen naar 1e klas).

Dat U acht dat met OV pas bagage in- en uit de trein te zetten door je zelf dient te geschieden is Uw mening welke onjuist is zie reclames NS enige hulp o.a. bij het inladen zou mogelijkheid zijn door NS aangeboden in haar reclames etc.etc.

Punt 3: Dat NS geen personeel heeft voor hulp welke aangeboden wordt is bewezen , er waren voldoende hulpkrachten op perron aanwezig, maaaaaar hulp bieden en beloftes nakomen is iets anders.

Wij hopen dat zulke adviezen en antwoorden ons gespaard blijven en verzoeken U alvorens te antwoorden zich te verdiepen in de vraagstelling ook bedoeld voor de waardeloze opmerking van Henkpeetersen. Ik vrees dat er een misverstand is tussen NS adviezen en beloftes en werkelijkheid.

P.S. Inderdaad hulp van mede reizigers wordt vaak aangeboden door vrouwelijke personen, mannen bieden geen hulp. Nog bedankt dames.

Er is geen assistentie vanuit NS om bagage van reizigers in en uit te laden. Men dient zelf voor de eigen bagage zorgen. Wel zijn er steeds meer vliegmaatschappijen die een service hebben om tegen betaling bagage vanaf huis op te halen.

MoDe: Wij zijn keurig geholpen door de vliegmaatschappij CORENDON bij zowel heen- als terugvlucht

met onze bagage en vervoer. Geheel gratis.