beantwoord

vraag over uitchecken


Reputatie 7

Ik checkte in de middagspits in Glanerbrug in met Flex Dal Vrij. Toen ik in Enschede wilde uitchecken, was het Blauwnetpaaltje op het perron daar buiten gebruik. Een rood kruis. Personeel zei dat ik dan maar door een Blauwnetpoortje moest gaan en weer uitchecken. Dit gedaan, bij het perron opgaan klonk 1 piepsignaal en gaf het scherm aan: ingecheckt, gelijk weer naar buiten : inchecken geannuleerd. Bij transacties op de automaat staat nu 2x inchecken en 2x (20,00) en 1x "uitgecheckt" met daarachter het bedrag 0,00

Klopt dit allemaal wel en betaal ik nu uiteindelijk gewoon alleen het ritje Glanerbrug - Enschede?

icon

Beste antwoord door Daniel 22 July 2022, 17:15

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas zeker niet het eerste voorbeeld van personeel dat geen idee (meer) heeft hoe alles werkt. Maar ondertussen van reizigers wel verwachten dat ze de regels van a tot z kennen. Naar mijn idee moet het hele systeem flink op de schop. Reizen met het OV moet duidelijk en logisch zijn. Voor iedereen. En zeker voor het eigen personeel 🙂

Reputatie 7

Dankje voor het antwoord. Maar ik reis niet op saldo, dus dan gaat het verschil toch niet terug op je chipkaart? 

Bijzonder trouwens dat personeel verwees naar het poortje  Meerdere mensen konden niet uitchecken en hebben dit dus zo met de poortjes gedaan.

Wat een gehannes zo als dat enkele paaltje op het station niet werkt!

Badge +3

Wat misschien gewerkt zou hebben is door een NS poortje naar binnen en aan de binnenkant weer uitchecken (incheck NS geannuleerd) en daarna aan de binnenkant van een blauwnet poortje (of bij het ‘overstapmeubel’ op het perron) uitchecken bij Blauwnet (plus weer in bij NS als je daarmee verder wilde).

Voor nu, corrigeer (zodra die erbij staat) via www.uitcheckgemist.nl de rit zonder uitcheck vanaf Glanerbrug, door Glanerbrug-Glanerbrug in te vullen (Enschede invullen lijkt niet te werken, misschien bij op saldo wel?), en dan krijg je dat terug als saldobestelling.

Bij een defect paaltje op 4b had het Blauwnet poortje gewoon open moeten staan, want dan kon je op het perron altijd nog uitchecken (en inchecken bij NS) of gewoon je Blauwnet reis vervolgen.

Badge +3

In ENS is GEEN overstap-combi

In een ander topic beweerde je dat ook al, maar dat was al ontkracht met een foto en ervaringen van anderen. ‘Het’ is er gewoon dus (setje paaltjes van NS en Blauwnet naast elkaar op het perron/binnen de poortjes).

Dat het in de praktijk bijzonder weinig toevoegt ben ik met je eens, want om vanuit Enschede met dezelfde of een andere vervoerder verder te reizen moet je toch door de poortjes.

Maar in dit geval zou het dus wel nuttig zijn.

Badge +3

Als dat nu zo werkt, dan is dat ongetwijfeld later geïmplementeerd. We spreken hier over best een aantal jaar geleden.

Badge +3

Als over de werking van de OV-chipkaart gaat met in- en uitchecken op stations zijn mijn ervaringen helaas ook dramatisch.

Ik wilde een keer met een reizen op rekening product weten in welke klasse ik ingecheckt was en heb toen een V&S-medewerker op het station gevraagd of hij mijn kaart wilde scannen omdat de juiste klasse dan wel zichtbaar werd. Volgens de medewerker, die verder heel vriendelijk was, kon ik dat zien bij de automaat (wat natuurlijk onzin is). 

Verder ben ik een keer zo lang onderweg geweest dat mijn check-out bij een paaltje automatisch een nieuwe check-in werd. Volgens de medewerkster aan het loket kon ik gewoon uitchecken en dan was alles weer in orde (wat natuurlijk ook onzin is).

Bij NS Flex (Reizen op Rekening) kan een poortje/paaltje/automaat helemaal niets zinnigs tonen. Dat moet via Mijn NS of de NS app.

Haha, die medewerkers toch… 😥

Dat een reis automatisch 6 uur na een eerste incheck (plus overstappen) afgesloten wordt moet je inderdaad maar weten. Dat kan je een medewerker niet kwalijk nemen, en heeft verder niets met Flex of reizen op saldo te maken.

Wat misschien gewerkt zou hebben is door een NS poortje naar binnen en aan de binnenkant weer uitchecken (incheck NS geannuleerd) en daarna aan de binnenkant van een blauwnet poortje (of bij het ‘overstapmeubel’ op het perron) uitchecken bij Blauwnet (plus weer in bij NS als je daarmee verder wilde).

@Robert B,

Ik heb dit zaterdag even uitgetest. Als je met NS wil verderreizen, moet je niet uitchecken op het perron. Je kan na uitchecken bij Blauwnet gewoon verder reizen.

De paal van Blauwnet geeft bij uitchecken aan de omcheckpaal de melding "uitgecheckt" .

Mijn ervaring leert me dat je met een incheck bij een andere vervoerder gewoon kunt inchecken bij NS. De paal van een andere vervoerder laat je meestal niet inchecken als je al bij NS ingecheckt bent.

Ik wil dit wel alleen testen op een dag met 100% korting.

@Satneef,

Op een dag met spits- en daluren moet je met Dalvrij of Weekend Vrij wel inchecken. Op een dag met 100 % korting zou niet inchecken geen financiële gevolgen mogen hebben. Op een eventuele claim GTbV na.

Misschien ook interessant voor @Sim70, gelet op de vele problemen in Enschede. 

Reputatie 7

Bij de ‘flex-vrij’ abo’s geldt er ook geen instaptarief.

Nee, inchecken kost je niets maar als je met NS Flex vergeet uit te checken (of ergens uitcheckt zonder incheck) wordt er toch gewoon €20 correctietarief gerekend.

En ja, óók bij 100% vrij reizen abonnementen zoals Dal/Weekend Vrij op een zaterdag of zondag! Altijd Vrij schijnt als enige uitgezonderd te zijn van dat geneuzel?

Een moderator wist te vertellen dat zoiets de regel was voor alle Flex producten, en ook zo in de voorwaarden staat.

Dit klopt idd, ik heb nog niet zo lang Flex Dal Vrij en bij iedere incheck verschijnt (20,00) in de transactiegeschiedenis. Wat bij Dal Vrij op saldo altijd (0,00) was. Rare gang van zaken. Want als je incheckt in de daluren is het te betalen tarief altijd 0 euro, of je nu uitcheckt of niet. Bij een vergeten uitcheck of bij niet kunnen uitchecken moet je dus altijd zelf achter je geld aan met uitgecheckgemist. Niet één van de geroemde voordelen van Flex🤔

Badge +3

zodra je een ander bedrijf op de kaart laadt is het dan onmogelijk de gemiste UITsjek nog te corrigeren

In een ver verleden heb ik weleens ingecheckt bij NS in Utrecht en vervolgens onnadenkend in Groningen mijn kaart voor een kaartlezer van Arriva gehouden. Die gaf aan dat ik incheckte. Vervolgens eerst weer de kaart voor een lezer van Arriva gehouden om daar uit te checken en even later de kaart voor een lezer van NS gehouden om ook daar uit te checken. Dat ging dus goed, bij reizen op saldo.

Bijzonder trouwens dat personeel verwees naar het poortje  Meerdere mensen konden niet uitchecken en hebben dit dus zo met de poortjes gedaan.

Als het over de werking van de OV-chipkaart gaat met in- en uitchecken op stations zijn mijn ervaringen helaas ook dramatisch.

Ik wilde een keer met een reizen op rekening product weten in welke klasse ik ingecheckt was en heb toen een V&S-medewerker op het station gevraagd of hij mijn kaart wilde scannen omdat de juiste klasse dan wel zichtbaar werd. Volgens de medewerker, die verder heel vriendelijk was, kon ik dat zien bij de automaat (wat natuurlijk onzin is). 

Verder ben ik een keer zo lang onderweg geweest dat mijn check-out bij een paaltje automatisch een nieuwe check-in werd. Volgens de medewerkster aan het loket kon ik gewoon uitchecken en dan was alles weer in orde (wat natuurlijk ook onzin is).

Dat moet je inderdaad maar weten

Maar als je incheckt, nog een keer incheckt en daarna uitcheckt is natuurlijk nog steeds niet 'alles weer in orde'. Wat de oorzaak ook is

Verder heb ik als ik in Apeldoorn aankwam met een Arriva check-in herhaaldelijk per ongeluk uitgecheckt bij NS. Het poortje stond dit niet toe. Ik kan me de exacte melding niet herinneren, maar het poortje ging niet open en door de melding realiseerde ik me dat ik bij Arriva uit moest checken.

Als je bijvoorbeeld bij GVB hebt ingecheckt dan laten de NS-poortjes op Amsterdam Amstel je wel uitchecken. Mijn vader begreep vaak niet alles van die kaart, dus ik corrigeerde dit soort dingen voor hem. Bij deze combinatie word je dus niet tegenhouden door de poortjes, dus het hangt heel erg af van de combinatie.

Badge +3

Goede tip. Maar dat kun je niet te vaak doen. Na 12x wordt de OV chipkaart geblokkeerd en moet je langs een balie van NS om dat ongedaan te maken. Ook dacht ik dat je een gemiste checkout maar 3x per jaar mag laten corrigeren. Dan nog wel in Groningen door de poortjes zien te komen en geen boete te krijgen wegens treintje rijden, achter iemand meelopen.

Groningen heeft geen poortjes, dus als je daar na een reis van meer dan 6 uur aankomt (en deze regel kent) kan je het beste gewoon naar buiten lopen.

De gemiste uitcheck kan je in sommige gevallen beter laten voor wat het is, tenzij je te maken krijgt met correcties (zoals bij Weekend Vrij).

Reputatie 7

Lees dit nu (4 dagen later) pas maar dank aan @boze Belg voor het testen.

Het is (als je deze ‘workaround’ weet) dus nog simpeler dan ik dacht, bij een defect paaltje op het ‘Duitse perron’ in Enschede.

Kort gezegd: Een NS incheck zit een latere Blauwnet uitcheck (binnen de poortjes) totaal niet in de weg.

Tja, je moet het allemaal maar zelf ontdekken... Veruit de meeste reizigers weten dit natuurlijk niet en staan met vraagtekens. Vervolgens geeft personeel op het station ook nog foutief advies.... dat zegt al genoeg over dit complexe systeem, je moet nét de handigheidjes kennen. 

Reputatie 5

Hmmm…

 

Ik checkte in de middagspits in Glanerbrug in met Flex Dal Vrij. Toen ik in Enschede wilde uitchecken, was het Blauwnetpaaltje op het perron daar buiten gebruik

 

Met Dal vrij (net als met weekendvrij en altijdvrij) ben je niet verplicht uit te checken (het is beter van wel,overigens) en mag NS je geen boete geven.

 

 

Badge +3

Met Dal vrij (net als met weekendvrij en altijdvrij) ben je niet verplicht uit te checken (het is beter van wel,overigens) en mag NS je geen boete geven.

Klopt, maar in tegenstelling tot Reizen op Saldo (geen instaptarief) gebeurt dat bij NS Flex helaas wél (correctie van 20 euro). Voor reizen met een andere vervoerder dan NS is dat niet zo’n probleem want kan je via Uitcheckgemist corrigeren, maar bij NS is het vaak lastiger.

En in dit geval (Enschede) zit je dus met het ‘probleem’ dat als je niet kunt uitchecken maar wél verder wilt reizen, je alsnog moet inchecken (poortjes), óf trucs uithalen om binnen de poortjes te komen, óf je melden bij de infozuil.

Onhandig, want als het Blauwnet poortje open zou staan (maar wel in bedrijf dus de mogelijkheid om in/uit te checken) was er niets aan de hand geweest.

Reputatie 5

Bij de ‘flex-vrij’ abo’s geldt er ook geen instaptarief.

Reputatie 7

(Edit)

Badge +3

Bij de ‘flex-vrij’ abo’s geldt er ook geen instaptarief.

Nee, inchecken kost je niets maar als je met NS Flex vergeet uit te checken (of ergens uitcheckt zonder incheck) wordt er toch gewoon €20 correctietarief gerekend.

En ja, óók bij 100% vrij reizen abonnementen zoals Dal/Weekend Vrij op een zaterdag of zondag! Altijd Vrij schijnt als enige uitgezonderd te zijn van dat geneuzel?

Een moderator wist te vertellen dat zoiets de regel was voor alle Flex producten, en ook zo in de voorwaarden staat.

Schiet mij maar lek (kan het topic/reactie niet zo snel vinden) maar natuurlijk kan je dat gewoon laten corrigeren (volgens de ‘regels’ enkele keren per jaar).

Badge +3

Lees dit nu (4 dagen later) pas maar dank aan @boze Belg voor het testen.

Het is (als je deze ‘workaround’ weet) dus nog simpeler dan ik dacht, bij een defect paaltje op het ‘Duitse perron’ in Enschede.

Kort gezegd: Een NS incheck zit een latere Blauwnet uitcheck (binnen de poortjes) totaal niet in de weg.

Reputatie 3

Als je van Vlissingen naar Groningen reist, kan een treinreis met vertraging gemakkelijk langer dan 6 uur duren. Dan word je in Groningen dus automatisch ingecheckt en heb je ook een gemiste uitcheck. Beide kosten geld en tijd om het weer in orde te maken!

Reputatie 7
Badge +2

Nee dit werkt zo niet. Bij poortjes kan je aan de buitenkant alleen inchecken en aan de binnenkant alleen uitchecken. Je had dus net zo goed niet het poortje door kunnen gaan want het resultaat is hetzelfde: een gemiste check-out bij de reis vanaf Glanerbrug.

Het beste kan je over een paar dagen naar uitcheckgemist.nl gaan. Daar geef je dan aan dat je naar Enschede reisde en na afronding van het formulier kan je bij een automaat het verschil tussen de 20 euro instaptarief en de ritprijs weer op je chipkaart terug laten zetten.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

In ENS is GEEN overstap-combi, want dat is daar niet nodig en het zijn 2 perrons die niet geheel maar vrijwel afgescheiden zijn van elkaar voor de 2 operators.

Opzetje van Rob zal dan ook niet opgaan, want zodra je een ander bedrijf op de kaart laadt is het dan onmogelijk de gemiste UITsjek nog te corrigeren middels aanstoten

Reputatie 7
Badge +2

Gemakkelijk? De langste reis die uit de planner komt duurt 4 uur en 50 minuten, dus je moet meer dan een uur vertraging oplopen wil je reis langer dan 6 uur duren. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren als je in een defecte trein zit of de trein een aanrijding heeft, maar dan hebben er wel meer reizigers datzelfde probleem (ookal is hun reis veel korter)

Maar als je meer dan een uur vertraagd bent heb je dat vast wel door en zou ik in Groningen de chipkaart-paaltjes gewoon voorbij lopen. Dan heb je alleen die gemiste check-out te corrigeren en niet ook nog een tweede check-in zonder check-out.

Badge +3

In een ver verleden heb ik weleens ingecheckt bij NS in Utrecht en vervolgens onnadenkend in Groningen mijn kaart voor een kaartlezer van Arriva gehouden. Die gaf aan dat ik incheckte. Vervolgens eerst weer de kaart voor een lezer van Arriva gehouden om daar uit te checken en even later de kaart voor een lezer van NS gehouden om ook daar uit te checken. Dat ging dus goed, bij reizen op saldo.

Dat is wel apart, want paaltjes van Arriva zouden een NS incheck moeten signaleren en zeggen ‘U bent al ingecheckt bij NS’ (dus eerst even uitchecken bij het NS paaltje ernaast).

Maar dat het zonder die melding (als je het opmerkt) goed gaat is ook prima:
IN Arriva - UIT Arriva (incheck geannuleerd) en daarna UIT NS dus.

Badge +3

Da’s wel een goeie (heel vroeger) inderdaad. Omgekeerd geven NS paaltjes niets om een Arriva incheck en checken je gewoon in.

Overigens geeft Arriva die melding alleen op stations waar meerdere vervoerders rijden, als je dus met een NS incheck wil ‘uitchecken’ op een station waar alleen Arriva rijdt word je gewoon ingecheckt (of uitgecheckt bij poortjes) en zit je -als het Arriva station je bestemming was- met een gemiste NS én een gemiste Arriva in/uitcheck.

Reageer