beantwoord

vraag over uitchecken


Reputatie 7

Ik checkte in de middagspits in Glanerbrug in met Flex Dal Vrij. Toen ik in Enschede wilde uitchecken, was het Blauwnetpaaltje op het perron daar buiten gebruik. Een rood kruis. Personeel zei dat ik dan maar door een Blauwnetpoortje moest gaan en weer uitchecken. Dit gedaan, bij het perron opgaan klonk 1 piepsignaal en gaf het scherm aan: ingecheckt, gelijk weer naar buiten : inchecken geannuleerd. Bij transacties op de automaat staat nu 2x inchecken en 2x (20,00) en 1x "uitgecheckt" met daarachter het bedrag 0,00

Klopt dit allemaal wel en betaal ik nu uiteindelijk gewoon alleen het ritje Glanerbrug - Enschede?

icon

Beste antwoord door Daniel 22 July 2022, 17:15

Bekijk origineel

31 reacties

Badge +3

Lees dit nu (4 dagen later) pas maar dank aan @boze Belg voor het testen.

Het is (als je deze ‘workaround’ weet) dus nog simpeler dan ik dacht, bij een defect paaltje op het ‘Duitse perron’ in Enschede.

Kort gezegd: Een NS incheck zit een latere Blauwnet uitcheck (binnen de poortjes) totaal niet in de weg.

Reputatie 3

Als je van Vlissingen naar Groningen reist, kan een treinreis met vertraging gemakkelijk langer dan 6 uur duren. Dan word je in Groningen dus automatisch ingecheckt en heb je ook een gemiste uitcheck. Beide kosten geld en tijd om het weer in orde te maken!

Reputatie 7
Badge +2

Gemakkelijk? De langste reis die uit de planner komt duurt 4 uur en 50 minuten, dus je moet meer dan een uur vertraging oplopen wil je reis langer dan 6 uur duren. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren als je in een defecte trein zit of de trein een aanrijding heeft, maar dan hebben er wel meer reizigers datzelfde probleem (ookal is hun reis veel korter)

Maar als je meer dan een uur vertraagd bent heb je dat vast wel door en zou ik in Groningen de chipkaart-paaltjes gewoon voorbij lopen. Dan heb je alleen die gemiste check-out te corrigeren en niet ook nog een tweede check-in zonder check-out.

Reputatie 3

Goede tip. Maar dat kun je niet te vaak doen. Na 12x wordt de OV chipkaart geblokkeerd en moet je langs een balie van NS om dat ongedaan te maken. Ook dacht ik dat je een gemiste checkout maar 3x per jaar mag laten corrigeren. Dan nog wel in Groningen door de poortjes zien te komen en geen boete te krijgen wegens treintje rijden, achter iemand meelopen.

Badge +3

Goede tip. Maar dat kun je niet te vaak doen. Na 12x wordt de OV chipkaart geblokkeerd en moet je langs een balie van NS om dat ongedaan te maken. Ook dacht ik dat je een gemiste checkout maar 3x per jaar mag laten corrigeren. Dan nog wel in Groningen door de poortjes zien te komen en geen boete te krijgen wegens treintje rijden, achter iemand meelopen.

Groningen heeft geen poortjes, dus als je daar na een reis van meer dan 6 uur aankomt (en deze regel kent) kan je het beste gewoon naar buiten lopen.

De gemiste uitcheck kan je in sommige gevallen beter laten voor wat het is, tenzij je te maken krijgt met correcties (zoals bij Weekend Vrij).

Reputatie 7

Lees dit nu (4 dagen later) pas maar dank aan @boze Belg voor het testen.

Het is (als je deze ‘workaround’ weet) dus nog simpeler dan ik dacht, bij een defect paaltje op het ‘Duitse perron’ in Enschede.

Kort gezegd: Een NS incheck zit een latere Blauwnet uitcheck (binnen de poortjes) totaal niet in de weg.

Tja, je moet het allemaal maar zelf ontdekken... Veruit de meeste reizigers weten dit natuurlijk niet en staan met vraagtekens. Vervolgens geeft personeel op het station ook nog foutief advies.... dat zegt al genoeg over dit complexe systeem, je moet nét de handigheidjes kennen. 

Reageer