Watertappunten op stations?

  • 28 August 2018
  • 86 reacties
  • 5049 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Bij veel stations zijn watertappunten te vinden. Maar niet op de perrons. Vooral op stations met poortjes is dat minder handig. Je wilt dat iedereen gebruik kan maken van de waterrappunten.

Net als internet in de trein is dit een aardigheidje. NS is noch een internetprovider noch een waterbedrijf.

Een meer dan prima idee @iMark
Reputatie 5
Voor het station in Bergen op Zoom staat er ook een, zeer goed als je het mij vraagt. Scheelt een hoop afval
Kosten, kosten en meer kosten. NS heeft niet onbeperkt geld maar als het waterbedrijf het wil betalen prima. Overigens kun je misschien beter net als in Duitsland statiegeld invoeren op plastic flessen en blikjes want er komt geen bier en cola uit die watertaps.

Op het stationsplein in Den Bosch staat er overigens ook al sinds vele jaren een watertap.
Reputatie 7
Badge +3
Welke kosten? De drinkwaterbedrijven hebben al op meer dan 1000 plaatsen in Nederland openbare watertappunten geplaatst. Daar kunnen alle stations in Nederland mooi bij.
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Het lijkt me meer een kwestie van organiseren dan van kosten. Wat waarschijnlijk zwaarder weegt is de daling van de verkoop van het flessenwater bij stationswinkels. Daar worden nu tegen woekerprijzen plastic flessen met water verkocht.

Ik ben overigens ook een groot voorstander van het invoeren van een statiegeldsysteem als in Duitsland. Maar dat valt buiten de discussie.
Zoals gezegd, prima als het waterbedrijf het wil betalen maar we moeten oppassen het reizen langzamerhand niet onbetaalbaar te maken door steeds meer voorzieningen op kosten van NS te eisen. Volgend jaar komt er sowieso al een enorme prijsverhoging bij het OV door de BTW-verhoging.

De verkoop van flesjes zal denk ik niet veel verminderen omdat veel mensen mineraalwater willen drinken in plaats van kraanwater omdat ze denken dat dat gezonder is. Ik heb niet de indruk dat de flesjesverkoop in Den Bosch te lijden heeft van het watertappunt.
Het zou prettig zijn als de tappunten IN de stations zouden kunnen worden aangelegd zodat ze niet
vroegtijdig tijdelijk worden weggehaald voor de wintermaanden of tijdens de wintermaanden worden afgesloten.
Dan krijg je alle geklieder met water in de stationshal.
Reputatie 5
Badge
Dan krijg je alle geklieder met water in de stationshal.

Je kunt overal een probleem van maken...
Ja er zijn oplossingen te bedenken die inderdaad een paar euro meer kosten šŸ˜‰
@bryan
Mensen mogen allerlei hobbies hebben, van pianos tot watertappunten maar ik vind niet dat ze anderen moeten willen verplichten daar via hun treinkaartje aan mee te betalen en dat gebeurt als NS er kosten voor moet gaan maken. Het houdt wel een keer op met vragen om allerlei extra voorzieningen die niets aan het reizen toevoegen behalve kosten. Misschien kan het watertappunt dus op de toiletten worden ondergebracht zodat de gebruikers er ook automatisch zelf voor betalen.
Ach ja, zal dan nog wel even op zich laten wachten .

Voor de tussentijd kan de dorst gelest worden op de volgende tappunten in Nederland:https://drinkwaterkaart.nl/ of via de volgende app wereldwijd https://dopper.com/nl/bethemessenger/gratis-watertappunten-app/
Ik vind het een mooi idee iMark en ga toch eens aankaarten. Wie weet zijn hier mogelijkheden in!
Reputatie 5
Op station Amersfoort stond een paar jaar terug nog een watertappunt (thv de toiletten in de stationshal). Helaas is deze ook alweer een paar jaar verdwenen... Mogelijk had de omzet van de waterflessen van de Kiosk en AH to go er teveel onder te lijden?
Tsja ik vind het nog meevallen. Deel grond openbreken, nieuwe leiding aanleggen, tappunt installeren en vervolgens alles weer netjes maken..
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoorde het nieuws vanochtend op de radio. Misschien heeft dit topic nog een beetje meegeholpen bij de besluitvorming . Maar belangrijker zullen de moties in de Tweede Kamer zijn geweest.

De kosten zijn ook te overzien: zo'n ā‚¬15.000 per station. Net als @Slidestops vind ik dit enorm meevallen. Daar komen natuurlijk ook nog onderhoudskosten bij.

NS zou nog een veel grotere stap kunnen zetten door de totaal onnodige verkoop van flessenwater op stations te staken op stations waar een tappunt is geplaatst. Maar dat zal wel een stap te ver zijn. Er wordt veel te veel geld verdiend aan het onzinnige flessenwater. Wie gaat er met water slepen wanneer zo ongeveer het beste water gewoon uit de kraan komt? Nog afgezien van al het onnodige afval.
NS heeft kennelijk weer geld te veel.
Lijkt erop dat het overweldigende succes van Flex reeds wordt gevierd !šŸ˜‰
Reputatie 7
Badge +3
Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.
Badge +3
Dat eerste artikel geeft het al aan, niets aan de hand zolang je het flesje regelmatig hervult/omspoelt of schoonmaakt. Ik denk ook dat als er geen gebotteld water meer verkocht wordt op de stations, de Kiosken e.d. ook nog wel een flinkte duit kunnen verdienen aan de verkoop van 'Dopper' achtige dingen, met vers getapt water!

Een beetje zoals 'verse frites/patat' alsof ze de aardappelen ter plekke uit de grond trekken en voor je gaan snijden en frituren :P

Ik heb zo'n Aquarius flesje (stevig plastic met sportdop) en die gaat al meer dan een jaar mee. Eens per week gaat die mee met de afwas, en soms vul ik hem met bijna kokend water en een paar druppels chloor, en dan de dop ondersteboven er in en een uurtje laten staan.

Werkt prima, en gaat hij stuk of raak ik hem kwijt, of heb ik geen zin meer om hem mee te sjouwen dan heb ik er nog wel een paar 🙂
Reputatie 7
Badge +3
In het eerste artikel gaat het om de dunne wegwerpflessen die vaak nog eens worden bijgevuld. Dat is niet zo'n goed idee. Maar de dikkere herbruikbare flessen kun je gewoon afwassen (met de hand of in de afwasmachine). Wij hebben ook verschillende herbruikbare waterflessen die gewoon meedraaien in de afwasmachine. Geen enkel probleem.

In het tweede artikel wordt gesproken over BPA in waterflessen. Dat is op te lossen door een herbruikbare waterfles te kopen waar geen BPA in zit. Bijvoorbeeld Dopper zegt dat ze geen BPA in de flessen verwerken. En anders koop je een stalen of glazen waterfles.
Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.
Aangezien de stations en de voorzieningen aldaar onder ProRail vallen, neem ik aan dat die watertappunten op de stations ook onder ProRail vallen, of mis ik nou iets?
Reputatie 7
Badge +3
De watertappunten vallen onder NS. Ze vallen onder de exploitatie en niet het eigendom van de stations.


Bron: https://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/verantwoordelijkheden.html

Edit: ik zie dat @Pejeka de vraag over het eigendom van de watertappunten inmiddels heeft verwijderd. De vraag is vervangen door een tirade over het modeverschijnsel dat mensen flessen met water meeslepen. Ook interessant.

Ik laat mijn antwoord toch maar staan want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zich zullen afvragen wie verantwoordelijk is voor de watertappunten.

Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.
De watertappunten vallen onder NS. Ze vallen onder de exploitatie en niet het eigendom van de stations.


Bron: https://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/verantwoordelijkheden.html
Edit: ik zie dat @Pejeka de vraag over het eigendom van de watertappunten inmiddels heeft verwijderd. De vraag is vervangen door een tirade over het modeverschijnsel dat mensen flessen met water meeslepen. Ook interessant.

Ik laat mijn antwoord toch maar staan want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zich zullen afvragen wie verantwoordelijk is voor de watertappunten.

Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.

Ik heb niks verwijderd en ben dan verdraaid benieuwd wie dat wel heeft gedaan...
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Ik zie dat ik geantwoord heb op de verkeerde bijdrage van jouw hand. Mijn antwoord had een vervolg moeten zijn op jouw bericht https://community.ns.nl/op-het-station-17/watertappunten-op-stations-50938?postid=351856

Mijn excuses.
Reputatie 5


Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.
Met je eens. En dan plaats ik zelf daarnaast nog de nodige vraagtekens bij bepaalde nieuwe stationsgebouwen. Bij ons in Helmond stond een stationsgebouw uit de jaren '70. Niet echt een mooi gebouw, maar het voldeed. Er zat een kiosk in, een restauratie, een behoorlijk toilet, en van de voormalige lokettenruimte had men makkelijk wat anders kunnen maken toen loketten niet meer nodig werden geacht. Wat er nu staat, is weliswaar moderner, maar au fond niks meer dan het gebouw wat er al stond qua functionaliteit. Maar het heeft wel miljoenen gekost. Met veel minder geld had men het bestaande gebouw kunnen aanpassen, lijkt me.

Stations zijn vaak voor een gemeente een status object, daarom betalen gemeentes er ook graag aan mee om een nieuw station door te drukken ipv een restauratie. Het geld komt niet allemaal van prorail

Reageer