Watertappunten op stations?

  • 28 August 2018
  • 86 reacties
  • 5049 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties




Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.
Met je eens. En dan plaats ik zelf daarnaast nog de nodige vraagtekens bij bepaalde nieuwe stationsgebouwen. Bij ons in Helmond stond een stationsgebouw uit de jaren '70. Niet echt een mooi gebouw, maar het voldeed. Er zat een kiosk in, een restauratie, een behoorlijk toilet, en van de voormalige lokettenruimte had men makkelijk wat anders kunnen maken toen loketten niet meer nodig werden geacht. Wat er nu staat, is weliswaar moderner, maar au fond niks meer dan het gebouw wat er al stond qua functionaliteit. Maar het heeft wel miljoenen gekost. Met veel minder geld had men het bestaande gebouw kunnen aanpassen, lijkt me.
Stations zijn vaak voor een gemeente een status object, daarom betalen gemeentes er ook graag aan mee om een nieuw station door te drukken ipv een restauratie. Het geld komt niet allemaal van prorail

Hoe het stationsgebouw hier ook maar iets aan de status van de stad zou kunnen toevoegen, is me een raadsel. Het ligt aan een plein omringd door 70er-jaren woon- en kantoorflats waarvan een aantal al jarenlang desolaat leeg staat. Buiten het centrum, dus niet echt dat het iets bijdraagt aan het aanzicht van het centrum ook. Eigenlijk vormde het oude stationsgebouw uit de jaren '70 méér een eenheid met de omringende bebouwing dan het nieuwe.
Reputatie 5
@Pejeka vraag het aan de gemeente helmond zou ik zeggen.
@Pejeka vraag het aan de gemeente helmond zou ik zeggen.
Maar ProRail en NS hebben er ook genoeg in geïnvesteerd, dus zij hebben ook een vraag te beantwoorden. Sterker nog, zij hebben een aantal nieuwe voorzieningen in het station waardeloos gemaakt, waaronder de lunchroom die als stationsrestauratie zou gaan fungeren... die had een terras dar doorliep naar het perron, ideaal voor wachtenden... kort nadat die geopend werd, werd die door glazen schermen afgescheiden van het perron en kwam buiten de poortjes te liggen... tja...
Maar alle bijzaken terzijde, waar zijn die watertappunten nou voor nodig? Zitten er regelmatig mensen om te komen van de dorst in de trein, moeten met uitdrogingsverschijnselen het perron af worden geholpen, komen met nierziektes in het ziekenhuis terecht als ze vaak met de trein reizen vanwege een tekort aan drinken? Of wat? Wat maakt het zo urgent daar tienduizenden euro's per station voor te investeren?
Reputatie 7
Badge +3
Deze mensen kopen waarschijnlijk nu water in plastic flesjes, die vervolgens bij het afval belanden, de kleine prullenbakjes in de trein vullen of gewoon zo in de trein worden achtergelaten waar de schoonmakers ze mogen opruimen. Door zelf een herbruikbare fles te vullen bij zo'n watertappunten wordt de afvalberg een beetje kleiner.

Een volgens stap zou kunnen zijn meer koffie in een eigen meegenomen koffiebeker bij de diverse koffie verkopers op het station (kan al bij Kiosk) en de hoeveelheid weggegooide koffiebekers kan worden verminderd.
Deze mensen kopen waarschijnlijk nu water in plastic flesjes, die vervolgens bij het afval belanden, de kleine prullenbakjes in de trein vullen of gewoon zo in de trein worden achtergelaten waar de schoonmakers ze mogen opruimen. Door zelf een herbruikbare fles te vullen bij zo'n watertappunten wordt de afvalberg een beetje kleiner.

Een volgens stap zou kunnen zijn meer koffie in een eigen meegenomen koffiebeker bij de diverse koffie verkopers op het station (kan al bij Kiosk) en de hoeveelheid weggegooide koffiebeker kan worden verminderd.

Dus het idee is dat mensen dan opeens met lége flessen naar het station komen, daar de fles vullen en dan de reis voortzetten?
Reputatie 5
@Pejeka het idee is dat mensen die nu een leeg waterflesje hebben deze makkelijk bij kunnen vullen zonder kosten om toch water te kunnen drinken wanneer zij dorst hebben. Wat deze mensen nu vaak doen is toch even een flesje water kopen aangezien zij dorst hebben. Hier is niks raars aan anno 2018, en door dit aan te bieden is er weer een mogelijkheid de verkopen van flesjes water terug te dringen wat weer beter ie voor het millieu.

En verder hebben NS en Prorail inderdaad geinvesteerd in station Helmond, maar niet zo veel dat het hele station verbouwd werd, of dacht je nou echt dat de verbouwingen van alle stations in Nederland volledig door NS/ProRail betaald werden?
Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.
Uiteindelijk is het allemaal gemeenschapsgeld, linksom of rechtsom.

En ik geloof er geen sodeju van dat mensen met zijn 30-en in de rij gaan staan in de spits om aan dat ene kraantje, of misschien zijn er zomaar twee, te wachten tot ze hun flesje kunnen vullen. Nou, daar zit je dan met je investering van 15.000 euro op je station...
Reputatie 7
Badge +3
Een volgens stap zou kunnen zijn meer koffie in een eigen meegenomen koffiebeker bij de diverse koffie verkopers op het station (kan al bij Kiosk) en de hoeveelheid weggegooide koffiebekers kan worden verminderd.

https://www.telegraaf.nl/financieel/2667320/eigen-beker-dan-goedkopere-koffie-op-station
Ik probeer het zomaar alsnog voor me te zien... Helmond is een klein station in het grote geheel, dus misschien dat daar dan 1 of 2 tappunten komen, hooguit. In de spits staan er echter minstens 200 studenten die naar Eindhoven willen, en tig forenzen idem dito, en die moeten dan allemaal in de rij gaan staan met hun hervulbare flesje bij dat ene kraantje en dan denk je echt dat mensen dat gaan doen, een half uur in de rij om een flesje te vullen?
Reputatie 5
Ik probeer het zomaar alsnog voor me te zien... Helmond is een klein station in het grote geheel, dus misschien dat daar dan 1 of 2 tappunten komen, hooguit. In de spits staan er echter minstens 200 studenten die naar Eindhoven willen, en tig forenzen idem dito, en die moeten dan allemaal in de rij gaan staan met hun hervulbare flesje bij dat ene kraantje en dan denk je echt dat mensen dat gaan doen, een half uur in de rij om een flesje te vullen?
Nee, net zo goed als dat niet iedereen een flesje water gaat halen. Het is voor de mensen die een leeg flesje hebben en anders uit gemak even snel weer een nieuw flesje kopen.

Ik probeer het zomaar alsnog voor me te zien... Helmond is een klein station in het grote geheel, dus misschien dat daar dan 1 of 2 tappunten komen, hooguit. In de spits staan er echter minstens 200 studenten die naar Eindhoven willen, en tig forenzen idem dito, en die moeten dan allemaal in de rij gaan staan met hun hervulbare flesje bij dat ene kraantje en dan denk je echt dat mensen dat gaan doen, een half uur in de rij om een flesje te vullen?Nee, net zo goed als dat niet iedereen een flesje water gaat halen. Het is voor de mensen die een leeg flesje hebben en anders uit gemak even snel weer een nieuw flesje kopen.

Maar het eindresultaat is dus dat er weinig mensen in de rij gaan staan voor een tappunt, of denk je nou echt dat die studenten die gewend zijn 5 minuten voor aankomst van de trein op het station te komen, opeens een kwartier eerder van huis gaan omdat er zomaar een rij mensen bij het watertappunt kan staan? Ben je gek, die vullen ofwel een flesje thuis/nemen een flesje van thuis mee of kopen het alsnog op het station. Nou, daar zit je dan, miljoenen geïnvesteerd in waterkraantjes en geen mens die er gebruik van maakt. Weggegooid geld.
Reputatie 5
@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.
@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.@Pejeka wie heeft jou wijsgemaakt dat er een rij gaat staan voor dat tappunt en dat alleen studenten er gebruik van gaan maken? Ooit nog gehoord van mensen die op doorreis zijn en graag weer water willen hebben?

Je bericht is gebasseerd op aannames zonder dat je daar enig bewijs voor kan produceren. Ik had wel wat beters verwacht eerlijk gezegd. Dat jij er geen gebruik van gaat maken wil niet zeggen dat niemand dat gaat doen.

De logische conclusie is dat als er 200 reizigers zijn en zeg dat er "slechts" 50 zijn die van dat watertappunt gebruik willen maken, er nog altijd een rij van 50 personen staat. Laat zeggen dat het vullen van een flesje 2 minuten duurt, dan is de achterste in de rij 100 minuten, ofwel anderhalf uur verder voor hij aan de beurt is. Dus denk je nou echt dat mensen een uur eerder naar het station komen omdat ze dan hun waterflesje daar weer kunnen vullen, of is de gedachte logischer dat ze ofwel een gevuld flesje van huis meenemen ofwel een flesje kopen?
Reputatie 5
@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.
@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.
Logisch verstand misschien? Als je een kraan hebt en je moet een fles van een halve liter vullen, ben je al snel een minuut of twee bezig, compleet met uit je backpack halen van het flesje, vullen, dopje draaien, enz. En mijn aanname was even dat er 50 mensen gebruik van maken, kunnen ook 100 mensen zijn. Maar dan wordt de wachtrij en de wachttijd dus alleen maar langer.

Maar dat allemaal daargelaten, vind ik het verbazingwekkend dat er voor het aanleggen van tappunten blijkbaar miljoenen vrijgemaakt kunnen worden, terwijl voor (in mijn ogen) meer noodzakelijke voorzieningen opeens "geen geld" is.
Badge +3
Voor wat betreft het tappunt (van Brabant Water) bij de bussen in Eindhoven zie ik eigenlijk nooit mensen in de rij staan, hoe warm het ook is. En daar staan ook honderden mensen te wachten vaak.

Flesje er onder, druk op de knop en binnen een paar seconden is je flesje vol. Veel handiger dan naar de Kiosk of AH ToGo lopen, flesje veel te duur water uit het schap pakken, naar de kassa, scannen, pinpas pakken, betaalautomaat bedienen, pasje en portemonnee weer opbergen..

Overigens is € 15.000,- voor een watertappunt best veel maar ja, de vloer moet open, leidingen getrokken, plus dat ding zelf zal af en toe onderhoud/reiniging nodig hebben...

En ook al kost een emmer(tje) drinkwater ongeveer 1 cent (bruto), dat zal ook ergens van betaald moeten worden.
Badge +3
Serieus maar off-topic...

Mijn mondhygiëniste (pure geldklopperij, maar ik ben nogal goed verzekerd dus waarom niet 3 keer per jaar daar langs gaan?) adviseerde:

Na het drinken van sap (jus d'orange e.d.) of frisdrank vooral een uurtje wachten met tanden poetsen!

Anders poets je door door de zuren in je mond je glazuur kapot. Laat je speeksel het werk doen en pak dan pas een tandenborstel. Voor de buitenkant en kauwvlakken, want je tong heeft de binnenkant al lang onder controle.

Ik vind dat een heel plausibel verhaal 😛
@Pejeka , de aanname dat er lange rijen bij de watertappunten zouden komen vind ik ook erg ver gezocht. Er staan nu ook geen lange rijen bij de Kiosk van mensen die flesjes water kopen.
En dat je stelt dat mensen met lege flessen van huis moeten gaan om ze bij de tappunten te vullen is bizar.

Misschien is het je nooit echt opgevallen, maar ook nu zijn er al veel mensen die met een eigen flesje (bv een Dopper) op pad gaan. Die hebben ze dan thuis of op werk gevuld, maar bij lange reizen en zeker bij warm weer, is zo'n flesje snel leeg en dan is het fijn dat je hem weer kunt vullen onderweg wanneer je toch over moet stappen.
Zelf ben ik niet echt een waterdrinker (liever sap of frisdrank), maar ik neem wel iedere dag een flesje met sap mee naar werk (in een koeltasje) wat ik 's middags opdrink. Bij warme dagen zoals afgelopen zomer vul ik dat omgespoelde flesje op werk met water voor de terugreis. De ene keer drink ik dat wel op tijdens de treinreis naar huis, de andere keer weer niet. Maar er waren ook keren dat ik dat flesje wel opnieuw had willen vullen, o.a. die keer dat ik op Mariahoeve in de brandende zon zo'n 3 kwartier moest wachten op een NS bus vanwege een aanrijding verderop. Of op de hete zomerdagen, waarop ik dat flesje na het kwartier fietsen naar het station al ongeveer leegdronk bij aankomst op station Delft, had ik hem ook graag weer willen vullen.

Dan betaal je 50 cent voor het toilet en vult je flesje daar aan de kraan van de wastafel. Probleem opgelost. Maar ik zou niet weten waarom ik mee moet betalen aan het feit dat mensen geen uur meer kunnen doorbrengen zonder "dorst" te hebben. Je droogt niet uit als je een keer zomaar 2 uur niks te drinken hebt. En is de bus een keer kapot of de trein een keer te laat en je hebt toch dorst, dan koop je iets. Simpel toch?
Voor wat betreft het tappunt (van Brabant Water) bij de bussen in Eindhoven zie ik eigenlijk nooit mensen in de rij staan, hoe warm het ook is. En daar staan ook honderden mensen te wachten vaak.

Flesje er onder, druk op de knop en binnen een paar seconden is je flesje vol. Veel handiger dan naar de Kiosk of AH ToGo lopen, flesje veel te duur water uit het schap pakken, naar de kassa, scannen, pinpas pakken, betaalautomaat bedienen, pasje en portemonnee weer opbergen..

Overigens is € 15.000,- voor een watertappunt best veel maar ja, de vloer moet open, leidingen getrokken, plus dat ding zelf zal af en toe onderhoud/reiniging nodig hebben...

En ook al kost een emmer(tje) drinkwater ongeveer 1 cent (bruto), dat zal ook ergens van betaald moeten worden.

Dan is het toch simpel? Je bouwt (als je toch bezig bent) een mechanisme in dat als volgt werkt: klant plaatst zijn flesje op het tappunt, doet een muntje van 20 cent in de automaat en vervolgens komt er een portie water ter grootte van een doorsnee flesje uit de tap.
Reputatie 5

@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.Logisch verstand misschien? Als je een kraan hebt en je moet een fles van een halve liter vullen, ben je al snel een minuut of twee bezig, compleet met uit je backpack halen van het flesje, vullen, dopje draaien, enz. En mijn aanname was even dat er 50 mensen gebruik van maken, kunnen ook 100 mensen zijn. Maar dan wordt de wachtrij en de wachttijd dus alleen maar langer.

Maar dat allemaal daargelaten, vind ik het verbazingwekkend dat er voor het aanleggen van tappunten blijkbaar miljoenen vrijgemaakt kunnen worden, terwijl voor (in mijn ogen) meer noodzakelijke voorzieningen opeens "geen geld" is.

Pejeka ben je wel wakker? Ten eerste als er al een rij zou staan voor die kraan dan is men wel zo slim om zijm of haar flesje al vantevoren klaar te hebben zodat deze gevuld kan worden. Daarnaast lukt het mij als ik de kraan thuis éénderde open zet om mijn flesje van 0.75 liter in minder dan 10 seconden vol te krijgen. Dus nogmaals, waar haal je het vandaan dan er op een groep van 200 mensen er 50 in een rij gaan staan en zij er allemaal 2 minuten over doen om dat flesje te vullen?

En als je trouwens weer duidt op die CTA op station Helmond: dat moet prorail betalen, de watertappunten komt vanuit NS. Beide zijn aparte bedrijven met hun eigen budget.


@Pejeka op welk feit baseer je dat 50 mensen er gebruik van gaan maken op een groep van 200? En op welk feit baseer jij dat je flesje vullen met water 2 minuten duurt? Ik heb het antwoord voor je, dat baseer je nergens op en ook dit zijn weer aannames zonder onderbouwing.Logisch verstand misschien? Als je een kraan hebt en je moet een fles van een halve liter vullen, ben je al snel een minuut of twee bezig, compleet met uit je backpack halen van het flesje, vullen, dopje draaien, enz. En mijn aanname was even dat er 50 mensen gebruik van maken, kunnen ook 100 mensen zijn. Maar dan wordt de wachtrij en de wachttijd dus alleen maar langer.

Maar dat allemaal daargelaten, vind ik het verbazingwekkend dat er voor het aanleggen van tappunten blijkbaar miljoenen vrijgemaakt kunnen worden, terwijl voor (in mijn ogen) meer noodzakelijke voorzieningen opeens "geen geld" is.
Pejeka ben je wel wakker? Ten eerste als er al een rij zou staan voor die kraan dan is men wel zo slim om zijm of haar flesje al vantevoren klaar te hebben zodat deze gevuld kan worden. Daarnaast lukt het mij als ik de kraan thuis éénderde open zet om mijn flesje van 0.75 liter in minder dan 10 seconden vol te krijgen. Dus nogmaals, waar haal je het vandaan dan er op een groep van 200 mensen er 50 in een rij gaan staan en zij er allemaal 2 minuten over doen om dat flesje te vullen?

En als je trouwens weer duidt op die CTA op station Helmond: dat moet prorail betalen, de watertappunten komt vanuit NS. Beide zijn aparte bedrijven met hun eigen budget.

Heel simpel: komt bij tappunt, moet flesje opdiepen uit rugzak, staat te hannesen, met dopje, staat te hannesen met kraan, dan moet dopje weer terug in rugzak en rugzak weer dicht, en al met al ben je weer een tijdje verder. Dat gaat de praktijk worden. Het is net als bij de kassa zeg maar: als iedereen zijn portemonnee in de hand zou hebben om te gaan betalen, zou het zo gebeurd zijn, maar genoeg mensen die op het moment dat het totaalbedrag op de kassa staat, nog de tas open moeten doen, de portemonnee opdiepen, de portemonnee open doen, grabbelen naar geld of pasje, enz. Dus ja, áls iedereen actie-klaar zou staan... maar dat gebeurt bij de kassa niet en dat gebeurt bij het kraantje van NS niet...

En die 50 was een voorbeeld, maar het zou toch triest zijn als de NS miljoenen uitgeeft aan kraantjes en er staan maar 10 mensen op te wachten, of niet?
Reputatie 5
@Pejeka voordat jij met feiten komt die hout snijden ga ik niet meer op deze discussie in. Wederom gooi je met aannames die je niet kan onderbouwen.

En over dat geld gesproken, het is aan de hoge kant dat klopt, maarja investeringen zijn nooit gratis.
@Pejeka voordat jij met feiten komt die hout snijden ga ik niet meer op deze discussie in. Wederom gooi je met aannames die je niet kan onderbouwen.

En over dat geld gesproken, het is aan de hoge kant dat klopt, maarja investeringen zijn nooit gratis.

Investeringen zijn bedoeld om rendement op te leveren. Ik zie graag de berekeningen die het rendement van deze investering aantonen, gebaseerd op harde gegevens.
Badge +3
Ik kan allleen maar de feitelijke situatie bevestigen (één watertappunt in Eindhoven, bij het busstation dus).

Marathon geweest, het is 27° en soms pakt iemand even een flesje en vult die. De rest neemt koffie en een cookie bij Kiosk inderdaad..



Bron: https://twitter.com/pvroonland/status/1051452435447914498

Gaat dus nergens over. Hoezo zou je naar de WC moeten of muntjes in een automaat moeten gooien voor een halve liter drinkwater bij een tappunt?

Op luchthavens (overal ter wereld) en overal in de USA zijn drinkfonteintjes al gemeengoed. Bij elk restaurant/tankstation/supermarkt even naar de WC? No problem!

Doe dat ook in NL, ook al kost het een beetje..

Reageer