Watertappunten op stations?

  • 28 August 2018
  • 86 reacties
  • 5042 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12305 reacties
In het kader van terugdringen van zwerfafval zou het een goed idee zijn om de verkoop van eenmalig te gebruiken waterflessen op stations terug te dringen. Ik zag vandaag een link naar een artikel over het plaatsen van watertappunten op stations in Groot-Brittannië: https://www.theguardian.com/environment/2018/feb/12/network-rail-to-install-water-fountains-in-majority-of-its-train-stations-this-year

Het lijkt me een goed idee dat NS ook initiatieven gaat nemen tot het plaatsen van watertappunten. Het drinkwater in Nederland is van uitmuntende kwaliteit. Water in flessen verkopen is in Nederland een volkomen nutteloze bezigheid die ook nog eens allerlei milieubezwaren heeft. Nog afgezien van al het zwerfafval.

Het waterbedrijf dat actief is in een groot deel van Noord-Holland, PWN, heeft al initiatieven genomen met het plaatsen van openbare watertappunten. Bij de volgende stations in Noord-Holland zijn al watertappunten van PWN beschikbaar: Beverwijk (Stationsplein), Haarlem (Stationsplein), Hoorn (Stationsweg 1), Obdam (Stationsweg 1) en Zandvoort (Stationsplein).
https://www.pwn.nl/pwn-watertappunten

Een landelijke uitrol van watertappunten op alle stations zal goed zijn voor het imago van NS. Veel mensen hebben al een herbruikbare waterfles bij zich wanneer ze op reis gaan. Het zou prettig zijn dat je als reiziger weet dat je op ieder station in Nederland je fles kunt vullen.

86 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka , de aanname dat er lange rijen bij de watertappunten zouden komen vind ik ook erg ver gezocht. Er staan nu ook geen lange rijen bij de Kiosk van mensen die flesjes water kopen.
En dat je stelt dat mensen met lege flessen van huis moeten gaan om ze bij de tappunten te vullen is bizar.

Misschien is het je nooit echt opgevallen, maar ook nu zijn er al veel mensen die met een eigen flesje (bv een Dopper) op pad gaan. Die hebben ze dan thuis of op werk gevuld, maar bij lange reizen en zeker bij warm weer, is zo'n flesje snel leeg en dan is het fijn dat je hem weer kunt vullen onderweg wanneer je toch over moet stappen.
Zelf ben ik niet echt een waterdrinker (liever sap of frisdrank), maar ik neem wel iedere dag een flesje met sap mee naar werk (in een koeltasje) wat ik 's middags opdrink. Bij warme dagen zoals afgelopen zomer vul ik dat omgespoelde flesje op werk met water voor de terugreis. De ene keer drink ik dat wel op tijdens de treinreis naar huis, de andere keer weer niet. Maar er waren ook keren dat ik dat flesje wel opnieuw had willen vullen, o.a. die keer dat ik op Mariahoeve in de brandende zon zo'n 3 kwartier moest wachten op een NS bus vanwege een aanrijding verderop. Of op de hete zomerdagen, waarop ik dat flesje na het kwartier fietsen naar het station al ongeveer leegdronk bij aankomst op station Delft, had ik hem ook graag weer willen vullen.
Dus er is op mijn station geen geld om de klok en CTA te verhangen naar het nieuwe perrongedeelte, maar wel om voor tienduizenden euro's een watertappunt aan te leggen, want stel je voor dat de arme studenten (die de treinen in hoofdzaak bevolken) omkomen van de dorst tijdens de 10 minuten durende rit naar Eindhoven?
Reputatie 5
Mbt het hervullen van flesjes worden hier en daar wel enkele kanttekeningen geplaatst, misschien zinvol om daar ook even bij stil te staan

https://www.gezondheidsnet.nl/dorstlessers/hoe-gevaarlijk-is-het-hervullen-van-waterflesjes

https://www.independent.co.uk/life-style/why-not-re-use-plastic-water-danger-dirty-bacteria-bottles-sex-hormones-toilet-a7809696.html

Dat is geheel aan jezelf, als je je flesje goed schoonhoud dan kan je er vrijwel geen problemen mee krijgen.

Maar inderdaad wat @iMark schrijft zal juist handig moeten zijn. Het is een kwestie van tijd en iedereen heeft een herbruikbare fles, is nog eens veel goedkoper ook.
Moet je wel de variant nagellakremover met aceton pakken. Anders kan je behoorlijk lang poetsen, kan ik je uit ervaring vertellen 😂
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Op de meeste stations zijn niet eens toiletten.
Je hebt op zich wel een punt. Laat NS eerst eens alle stations uitrusten met een toilet. Dan komen daarna de watertappunten wel.
Vers van de pers:

https://www.ad.nl/binnenland/volgend-jaar-gratis-kraanwater-op-200-treinstations~a16021a3
Reputatie 5
Badge
Dit is goed nieuws om te lezen! Maar, 3 miljoen voor 200 watertappunten, dat moet toch wel heel lekker water zijn...
NS zou nog een veel grotere stap kunnen zetten door de totaal onnodige verkoop van flessenwater op stations te staken op stations waar een tappunt is geplaatst. Maar dat zal wel een stap te ver zijn. Er wordt veel te veel geld verdiend aan het onzinnige flessenwater. Wie gaat er met water slepen wanneer zo ongeveer het beste water gewoon uit de kraan komt? Nog afgezien van al het onnodige afval.
Hiermee zou je mensen dus gaan verplichten om een draagbare herbruikbare fles mee te zeulen als ze daar gebruik van zou willen maken, dit lijkt me ook niet de juiste weg. Beter is om de keuze te laten bij de mensen als het afval maar op een juiste manier gerecycled wordt en niet zomaar ergens weggegooid.
Reputatie 7
Beetje vreemd dat een spoorbedrijf 3 miljoen uitgeeft aan water terwijl er nog genoeg treingerelateerde zaken zijn waar blijkbaar geen geld voor is. Maar goed voor het milieu. Alhoewel je net zo goed thuis of op het werk een flesje kan vullen en meenemen....
Reputatie 7
Badge +3
Hiermee zou je mensen dus gaan verplichten om een draagbare herbruikbare fles mee te zeulen als ze daar gebruik van zou willen maken, dit lijkt me ook niet de juiste weg.
Dat is precies hoe het wel zou moeten werken. Je neemt een herbruikbare fles mee van huis of werk. Of je koopt er eentje op het station die je keer op keer kunt gebruiken.

Het is slechts een kwestie van gewenning. Bijna iedereen gaat tegenwoordig met eigen tassen boodschappen doen en niemand verwacht nog gratis tasjes.

Flessenwater is zo ongeveer het onzinnigste product dat er in Nederland op de markt is. De kwaliteit van Nederlands kraanwater is boven iedere twijfel verheven. Het wordt zelfs op meer facetten getest dan mineraalwater.

Kraanwater hoeft niet gebotteld te worden. Er hoeven geen flessen voor geproduceerd te worden. Er wordt geen energie verspild aan het transport. Er wordt geen energie verspild aan het weer ophalen van gebruikte flessen of het recyclen ervan. Kraanwater heeft alleen maar positieve en milieuvriendelijke aspecten. Flessenwater verkopen in Nederland is een volkomen zinloze activiteit die alleen maar nadelen heeft, met uitzondering van de bedrijven die geld verdienen aan deze onzin.
Mbt het hervullen van flesjes worden hier en daar wel enkele kanttekeningen geplaatst, misschien zinvol om daar ook even bij stil te staan

https://www.gezondheidsnet.nl/dorstlessers/hoe-gevaarlijk-is-het-hervullen-van-waterflesjes

https://www.independent.co.uk/life-style/why-not-re-use-plastic-water-danger-dirty-bacteria-bottles-sex-hormones-toilet-a7809696.html
Het altijd en eeuwig meeslepen van waterflessen is iets dat pakweg 15 jaar geleden is ontstaan. Natuurlijk is voldoende drinken belangrijk, maar je hoeft niet gewapend met een waterfles naar de stad, of aan de wandel, of in de trein. Je lijf verkommert niet als er een kwartier lang geen water gedronken kan worden. Een gezond mens kan heus een uurtje zonder drinken. En wel twee uur ook, als het even niet anders is. Dat eeuwige lurken aan waterflesjes is niets anders dan een modeverschijnsel. Niks mis mee, moet iedereen voor zich weten. Maar als NS 15.000 euro per station uitgeeft om tapwater te leveren (waarom moet dat overigens zo duur zijn, een kraantje? Nondeju, voor 15.000 euro heb ik een compleet nieuwe badkamer!), doet NS niks anders dan inspelen op een hype en is er geen sprake van een noodzakelijke voorziening.
Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.
Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.

Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.

Met je eens. En dan plaats ik zelf daarnaast nog de nodige vraagtekens bij bepaalde nieuwe stationsgebouwen. Bij ons in Helmond stond een stationsgebouw uit de jaren '70. Niet echt een mooi gebouw, maar het voldeed. Er zat een kiosk in, een restauratie, een behoorlijk toilet, en van de voormalige lokettenruimte had men makkelijk wat anders kunnen maken toen loketten niet meer nodig werden geacht. Wat er nu staat, is weliswaar moderner, maar au fond niks meer dan het gebouw wat er al stond qua functionaliteit. Maar het heeft wel miljoenen gekost. Met veel minder geld had men het bestaande gebouw kunnen aanpassen, lijkt me.
Reputatie 7
Vraag me ook af of er veel gebruik zal worden gemaakt van die tappunten. Veel mensen willen toch zogenaamd beter water en betalen graag bijna 2 euro voor een flesje in een stationswinkel. Zie het elke dag. In gewone supermarkten worden de duurdere watertjes ook veel beter verkocht dan de flesjes van 30 cent. Zo werkt dat blijkbaar.
Jammer dat er zoveel geld gaat naar rand- en lifestylezaken die niets met het rijden van treinen te maken hebben. Ik wil graag goed, vlot en betaalbaar van A naar B (met goede aansluitingen) en verder hoef ik eigenlijk niets 😁
Reputatie 5

Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.Uiteindelijk is het allemaal gemeenschapsgeld, linksom of rechtsom.

En ik geloof er geen sodeju van dat mensen met zijn 30-en in de rij gaan staan in de spits om aan dat ene kraantje, of misschien zijn er zomaar twee, te wachten tot ze hun flesje kunnen vullen. Nou, daar zit je dan met je investering van 15.000 euro op je station...

Als het toch allemaal gemeenschapsgeld is dan moet de brandweer maar verkeerscontroles gaan houden. Brandweer en Politie worden beide uit belastingsgeld betaald en zijn beide hulpdiensten, echter bepalen ze zelf waar ze hun geld aan uitgeven en hebben ze zelf hun eigem verantwoordelijkheden. NS en ProRail gaan ook beide over andere zaken en bepalen in grote maten zelf waar het geld naar toe gaat, of het nou gemeenschapsgeld is of niet maar in deze discussie geen klap uit.
maar ook nu zijn er al veel mensen die met een eigen flesje (bv een Dopper) op pad gaan.
Jup, ik hou helemaal niet van het gelurk aan een fles en drink liever koffie, maar heb ook eigenlijk altijd zo'n mooie paarse Dopper in m'n tas zitten voor het geval dat. Al is het maar om onderweg wat pijnstillers weg te kunnen krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Haha, ik heb een paarse op werk liggen, maar dan met opdruk met de naam van mijn werkgever, gekregen ter ere van het "heuglijke" feit van de SAP Go-Live. Misschien eens kijken of ik die opdruk er af kan halen of volgend jaar maar eens ritueel verbranden.....
Ik zou hem vullen met sap en dan allerlei flauwe grapjes gaan maken, maar voor de rest klinkt ritueel verbranden inderdaad terecht. SAP, brr.
Reputatie 7
Badge +3
Als dat SAP het ergste was, viel het nog wel mee.
Badge +3
Voor de opdruk... een tissue/keukenrol/wc-papiertje met wat aceton/nagellakremover doet wonderen!
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, wel vaker gedaan, alleen wil dat nog wel eens kunststof aantasten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou hem vullen met sap en dan allerlei flauwe grapjes gaan maken
Die flauwe grappen heb ik al genoeg gemaakt, "ik werk al zeker 20 jaar met sap, nu jullie ook eindelijk". 🤣
Reputatie 5
Badge
Inmiddels is het eerste watertappunt geplaatst in Alkmaar. Na Alkmaar is station Heerhugowaard aan de beurt. Tijdens de vorstperiode worden ze trouwens weer verwijderd.


Reputatie 7

Ik kan allleen maar de feitelijke situatie bevestigen (één watertappunt in Eindhoven, bij het busstation dus).

Marathon geweest, het is 27° en soms pakt iemand even een flesje en vult die. De rest neemt koffie en een cookie bij Kiosk inderdaad..



Bron: https://twitter.com/pvroonland/status/1051452435447914498

Gaat dus nergens over. Hoezo zou je naar de WC moeten of muntjes in een automaat moeten gooien voor een halve liter drinkwater bij een tappunt?

Op luchthavens (overal ter wereld) en overal in de USA zijn drinkfonteintjes al gemeengoed. Bij elk restaurant/tankstation/supermarkt even naar de WC? No problem!

Doe dat ook in NL, ook al kost het een beetje..
Voor mijn part leggen ze 20 fonteintjes aan op elk station. Maar zolang er voor andere noodzakelijke dingen blijkbaar geen geld is, vraag ik me af wat er zo dringend is aan fonteintjes dat daar dan blijkbaar wel een aantal miljoenen voor kan worden uitgetrokken. De afstanden in Nederland zijn doorgaans niet zo groot dat je de reis niet kan doorstaan zonder onderweg een fles water te drinken. Tuurlijk, je kan het "lekker" vinden, of verslaafd zijn aan elke 5 minuten een slok omdat je anders zomaar denkt dat je uitdroogt, maar heus een mens dat normaal eet en drinkt, kan zomaar een uur of 2-3 zonder drinken zonder dat men van dorst omkomt of uitdrogingsverschijnselen krijgt. Bijv. in de jaren '80 ging ik vaak met mijn moeder naar de stad, liepen we 2 of 3 uur te winkelen, dan weer met de bus terug en thuis een kop thee. Nooit iets aan overgehouden en nooit lopen versmachten van de dorst. Blijft over dat er wordt toegegeven aan een modegril om constant aan het water te zitten, en om daar dan miljoenen voor uit te trekken van gemeenschapsgeld, vind ik eerlijk gezegd nogal belachelijk.


Natuurlijk zitten de treinen niet vol met uitgedroogde reizigers. Het is al een paar keer uitgelegd: de watertappunten dienen vooral om het gebruik van plastics te verminderen. Dat een goede zaak. Het kan zelfs een gunstig gezondheidseffect te weeg brengen: doordat water gratis getapt kan worden, vermindert dat de behoefte om de Kiosk te bezoeken en daar verleid kunnen worden om frisdrank te kopen: de frisdrank waar je in een ander topic zo heftig tegen ageert.

Als we het dan toch breder moeten trekken en even een zijsprong maken (of off-topic gaan): het grote leed dat reizigers moeten doorstaan die van station Helmond gebruik maken is verschrikkelijk, maar het één (de aanleg van de watertappunten) heeft geen enkel verband met het ander (het verplaatsen van een klok, cta en bankjes op het perron van station Helmond). Je mag twijfelen aan het nut van de investering en het onzinnig vinden daaraan mee te moeten betalen: NS treft ook voorzieningen voor een relatief kleine groep reizigers waar álle reizigers aan moeten meebetalen en als dank daarvoor worden veel reizigers beloond met overlast en onbegrip.

Reageer