Watertappunten op stations?

  • 28 August 2018
  • 86 reacties
  • 5041 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12289 reacties
In het kader van terugdringen van zwerfafval zou het een goed idee zijn om de verkoop van eenmalig te gebruiken waterflessen op stations terug te dringen. Ik zag vandaag een link naar een artikel over het plaatsen van watertappunten op stations in Groot-Brittannië: https://www.theguardian.com/environment/2018/feb/12/network-rail-to-install-water-fountains-in-majority-of-its-train-stations-this-year

Het lijkt me een goed idee dat NS ook initiatieven gaat nemen tot het plaatsen van watertappunten. Het drinkwater in Nederland is van uitmuntende kwaliteit. Water in flessen verkopen is in Nederland een volkomen nutteloze bezigheid die ook nog eens allerlei milieubezwaren heeft. Nog afgezien van al het zwerfafval.

Het waterbedrijf dat actief is in een groot deel van Noord-Holland, PWN, heeft al initiatieven genomen met het plaatsen van openbare watertappunten. Bij de volgende stations in Noord-Holland zijn al watertappunten van PWN beschikbaar: Beverwijk (Stationsplein), Haarlem (Stationsplein), Hoorn (Stationsweg 1), Obdam (Stationsweg 1) en Zandvoort (Stationsplein).
https://www.pwn.nl/pwn-watertappunten

Een landelijke uitrol van watertappunten op alle stations zal goed zijn voor het imago van NS. Veel mensen hebben al een herbruikbare waterfles bij zich wanneer ze op reis gaan. Het zou prettig zijn dat je als reiziger weet dat je op ieder station in Nederland je fles kunt vullen.

86 reacties

Reputatie 5
Mbt het hervullen van flesjes worden hier en daar wel enkele kanttekeningen geplaatst, misschien zinvol om daar ook even bij stil te staan

https://www.gezondheidsnet.nl/dorstlessers/hoe-gevaarlijk-is-het-hervullen-van-waterflesjes

https://www.independent.co.uk/life-style/why-not-re-use-plastic-water-danger-dirty-bacteria-bottles-sex-hormones-toilet-a7809696.html

Dat is geheel aan jezelf, als je je flesje goed schoonhoud dan kan je er vrijwel geen problemen mee krijgen.

Maar inderdaad wat @iMark schrijft zal juist handig moeten zijn. Het is een kwestie van tijd en iedereen heeft een herbruikbare fles, is nog eens veel goedkoper ook.
Badge +3
Dat eerste artikel geeft het al aan, niets aan de hand zolang je het flesje regelmatig hervult/omspoelt of schoonmaakt. Ik denk ook dat als er geen gebotteld water meer verkocht wordt op de stations, de Kiosken e.d. ook nog wel een flinkte duit kunnen verdienen aan de verkoop van 'Dopper' achtige dingen, met vers getapt water!

Een beetje zoals 'verse frites/patat' alsof ze de aardappelen ter plekke uit de grond trekken en voor je gaan snijden en frituren :P

Ik heb zo'n Aquarius flesje (stevig plastic met sportdop) en die gaat al meer dan een jaar mee. Eens per week gaat die mee met de afwas, en soms vul ik hem met bijna kokend water en een paar druppels chloor, en dan de dop ondersteboven er in en een uurtje laten staan.

Werkt prima, en gaat hij stuk of raak ik hem kwijt, of heb ik geen zin meer om hem mee te sjouwen dan heb ik er nog wel een paar 🙂
Reputatie 7
Badge +3
In het eerste artikel gaat het om de dunne wegwerpflessen die vaak nog eens worden bijgevuld. Dat is niet zo'n goed idee. Maar de dikkere herbruikbare flessen kun je gewoon afwassen (met de hand of in de afwasmachine). Wij hebben ook verschillende herbruikbare waterflessen die gewoon meedraaien in de afwasmachine. Geen enkel probleem.

In het tweede artikel wordt gesproken over BPA in waterflessen. Dat is op te lossen door een herbruikbare waterfles te kopen waar geen BPA in zit. Bijvoorbeeld Dopper zegt dat ze geen BPA in de flessen verwerken. En anders koop je een stalen of glazen waterfles.
Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.
Aangezien de stations en de voorzieningen aldaar onder ProRail vallen, neem ik aan dat die watertappunten op de stations ook onder ProRail vallen, of mis ik nou iets?
Het altijd en eeuwig meeslepen van waterflessen is iets dat pakweg 15 jaar geleden is ontstaan. Natuurlijk is voldoende drinken belangrijk, maar je hoeft niet gewapend met een waterfles naar de stad, of aan de wandel, of in de trein. Je lijf verkommert niet als er een kwartier lang geen water gedronken kan worden. Een gezond mens kan heus een uurtje zonder drinken. En wel twee uur ook, als het even niet anders is. Dat eeuwige lurken aan waterflesjes is niets anders dan een modeverschijnsel. Niks mis mee, moet iedereen voor zich weten. Maar als NS 15.000 euro per station uitgeeft om tapwater te leveren (waarom moet dat overigens zo duur zijn, een kraantje? Nondeju, voor 15.000 euro heb ik een compleet nieuwe badkamer!), doet NS niks anders dan inspelen op een hype en is er geen sprake van een noodzakelijke voorziening.
Reputatie 7
Badge +3
De watertappunten vallen onder NS. Ze vallen onder de exploitatie en niet het eigendom van de stations.


Bron: https://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/verantwoordelijkheden.html

Edit: ik zie dat @Pejeka de vraag over het eigendom van de watertappunten inmiddels heeft verwijderd. De vraag is vervangen door een tirade over het modeverschijnsel dat mensen flessen met water meeslepen. Ook interessant.

Ik laat mijn antwoord toch maar staan want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zich zullen afvragen wie verantwoordelijk is voor de watertappunten.

Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.
De watertappunten vallen onder NS. Ze vallen onder de exploitatie en niet het eigendom van de stations.


Bron: https://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/verantwoordelijkheden.html
Edit: ik zie dat @Pejeka de vraag over het eigendom van de watertappunten inmiddels heeft verwijderd. De vraag is vervangen door een tirade over het modeverschijnsel dat mensen flessen met water meeslepen. Ook interessant.

Ik laat mijn antwoord toch maar staan want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zich zullen afvragen wie verantwoordelijk is voor de watertappunten.

Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.

Ik heb niks verwijderd en ben dan verdraaid benieuwd wie dat wel heeft gedaan...
Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.
Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Ik zie dat ik geantwoord heb op de verkeerde bijdrage van jouw hand. Mijn antwoord had een vervolg moeten zijn op jouw bericht https://community.ns.nl/op-het-station-17/watertappunten-op-stations-50938?postid=351856

Mijn excuses.

Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.

Met je eens. En dan plaats ik zelf daarnaast nog de nodige vraagtekens bij bepaalde nieuwe stationsgebouwen. Bij ons in Helmond stond een stationsgebouw uit de jaren '70. Niet echt een mooi gebouw, maar het voldeed. Er zat een kiosk in, een restauratie, een behoorlijk toilet, en van de voormalige lokettenruimte had men makkelijk wat anders kunnen maken toen loketten niet meer nodig werden geacht. Wat er nu staat, is weliswaar moderner, maar au fond niks meer dan het gebouw wat er al stond qua functionaliteit. Maar het heeft wel miljoenen gekost. Met veel minder geld had men het bestaande gebouw kunnen aanpassen, lijkt me.
Reputatie 7
Vraag me ook af of er veel gebruik zal worden gemaakt van die tappunten. Veel mensen willen toch zogenaamd beter water en betalen graag bijna 2 euro voor een flesje in een stationswinkel. Zie het elke dag. In gewone supermarkten worden de duurdere watertjes ook veel beter verkocht dan de flesjes van 30 cent. Zo werkt dat blijkbaar.
Jammer dat er zoveel geld gaat naar rand- en lifestylezaken die niets met het rijden van treinen te maken hebben. Ik wil graag goed, vlot en betaalbaar van A naar B (met goede aansluitingen) en verder hoef ik eigenlijk niets 😁
Reputatie 5


Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.
Met je eens. En dan plaats ik zelf daarnaast nog de nodige vraagtekens bij bepaalde nieuwe stationsgebouwen. Bij ons in Helmond stond een stationsgebouw uit de jaren '70. Niet echt een mooi gebouw, maar het voldeed. Er zat een kiosk in, een restauratie, een behoorlijk toilet, en van de voormalige lokettenruimte had men makkelijk wat anders kunnen maken toen loketten niet meer nodig werden geacht. Wat er nu staat, is weliswaar moderner, maar au fond niks meer dan het gebouw wat er al stond qua functionaliteit. Maar het heeft wel miljoenen gekost. Met veel minder geld had men het bestaande gebouw kunnen aanpassen, lijkt me.

Stations zijn vaak voor een gemeente een status object, daarom betalen gemeentes er ook graag aan mee om een nieuw station door te drukken ipv een restauratie. Het geld komt niet allemaal van prorail



Ik begrijp best dat er kritiek is op de 3 miljoen euro die NS heeft gereserveerd voor het plaatsen van de watertappunten op 200 stations. Ik heb begrepen dat de 3 miljoen voldoende is voor de aanleg op 200 stations en het onderhoud gedurende 10 jaar. In dat licht beschouwd is 15.000 euro per station gedurende een periode van 10 jaar een alleszins redelijke uitgave.Het gaat niet eens om die drie miljoen op zich maar om het gesmijt met geld bij het spoor voor allerlei voorzieningen die niets bijdragen aan het treinverkeer an sich. Miljoenen voor wifi, miljoenen voor nieuwe bankjes op het perron, miljoenen voor extra toiletten, miljoenen voor extra personeel, miljoenen voor waterpunten, niets is te dol.

De keerzijde is dat 1 januari wel de tarieven weer 5 tot 6 procent worden verhoogd waardoor de trein in hoog tempo voor steeds meer mensen onbetaalbaar aan het worden is. Kostenbesef bij het spoor ontbreekt volledig, over tien jaar kunnen alleen gratis reizende studenten en werknemers met een dikke reiskostenvergoeding de trein nog betalen.
Met je eens. En dan plaats ik zelf daarnaast nog de nodige vraagtekens bij bepaalde nieuwe stationsgebouwen. Bij ons in Helmond stond een stationsgebouw uit de jaren '70. Niet echt een mooi gebouw, maar het voldeed. Er zat een kiosk in, een restauratie, een behoorlijk toilet, en van de voormalige lokettenruimte had men makkelijk wat anders kunnen maken toen loketten niet meer nodig werden geacht. Wat er nu staat, is weliswaar moderner, maar au fond niks meer dan het gebouw wat er al stond qua functionaliteit. Maar het heeft wel miljoenen gekost. Met veel minder geld had men het bestaande gebouw kunnen aanpassen, lijkt me.
Stations zijn vaak voor een gemeente een status object, daarom betalen gemeentes er ook graag aan mee om een nieuw station door te drukken ipv een restauratie. Het geld komt niet allemaal van prorail

Hoe het stationsgebouw hier ook maar iets aan de status van de stad zou kunnen toevoegen, is me een raadsel. Het ligt aan een plein omringd door 70er-jaren woon- en kantoorflats waarvan een aantal al jarenlang desolaat leeg staat. Buiten het centrum, dus niet echt dat het iets bijdraagt aan het aanzicht van het centrum ook. Eigenlijk vormde het oude stationsgebouw uit de jaren '70 méér een eenheid met de omringende bebouwing dan het nieuwe.
Reputatie 5
@Pejeka vraag het aan de gemeente helmond zou ik zeggen.
@Pejeka vraag het aan de gemeente helmond zou ik zeggen.
Maar ProRail en NS hebben er ook genoeg in geïnvesteerd, dus zij hebben ook een vraag te beantwoorden. Sterker nog, zij hebben een aantal nieuwe voorzieningen in het station waardeloos gemaakt, waaronder de lunchroom die als stationsrestauratie zou gaan fungeren... die had een terras dar doorliep naar het perron, ideaal voor wachtenden... kort nadat die geopend werd, werd die door glazen schermen afgescheiden van het perron en kwam buiten de poortjes te liggen... tja...
Maar alle bijzaken terzijde, waar zijn die watertappunten nou voor nodig? Zitten er regelmatig mensen om te komen van de dorst in de trein, moeten met uitdrogingsverschijnselen het perron af worden geholpen, komen met nierziektes in het ziekenhuis terecht als ze vaak met de trein reizen vanwege een tekort aan drinken? Of wat? Wat maakt het zo urgent daar tienduizenden euro's per station voor te investeren?
Reputatie 7
Badge +3
Deze mensen kopen waarschijnlijk nu water in plastic flesjes, die vervolgens bij het afval belanden, de kleine prullenbakjes in de trein vullen of gewoon zo in de trein worden achtergelaten waar de schoonmakers ze mogen opruimen. Door zelf een herbruikbare fles te vullen bij zo'n watertappunten wordt de afvalberg een beetje kleiner.

Een volgens stap zou kunnen zijn meer koffie in een eigen meegenomen koffiebeker bij de diverse koffie verkopers op het station (kan al bij Kiosk) en de hoeveelheid weggegooide koffiebekers kan worden verminderd.
Deze mensen kopen waarschijnlijk nu water in plastic flesjes, die vervolgens bij het afval belanden, de kleine prullenbakjes in de trein vullen of gewoon zo in de trein worden achtergelaten waar de schoonmakers ze mogen opruimen. Door zelf een herbruikbare fles te vullen bij zo'n watertappunten wordt de afvalberg een beetje kleiner.

Een volgens stap zou kunnen zijn meer koffie in een eigen meegenomen koffiebeker bij de diverse koffie verkopers op het station (kan al bij Kiosk) en de hoeveelheid weggegooide koffiebeker kan worden verminderd.

Dus het idee is dat mensen dan opeens met lége flessen naar het station komen, daar de fles vullen en dan de reis voortzetten?
Reputatie 5
@Pejeka het idee is dat mensen die nu een leeg waterflesje hebben deze makkelijk bij kunnen vullen zonder kosten om toch water te kunnen drinken wanneer zij dorst hebben. Wat deze mensen nu vaak doen is toch even een flesje water kopen aangezien zij dorst hebben. Hier is niks raars aan anno 2018, en door dit aan te bieden is er weer een mogelijkheid de verkopen van flesjes water terug te dringen wat weer beter ie voor het millieu.

En verder hebben NS en Prorail inderdaad geinvesteerd in station Helmond, maar niet zo veel dat het hele station verbouwd werd, of dacht je nou echt dat de verbouwingen van alle stations in Nederland volledig door NS/ProRail betaald werden?
Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.
Uiteindelijk is het allemaal gemeenschapsgeld, linksom of rechtsom.

En ik geloof er geen sodeju van dat mensen met zijn 30-en in de rij gaan staan in de spits om aan dat ene kraantje, of misschien zijn er zomaar twee, te wachten tot ze hun flesje kunnen vullen. Nou, daar zit je dan met je investering van 15.000 euro op je station...
Reputatie 5

Zoals al meerdere malen eerder gezegd is het verplaatsen van klokken en CTA's iets wat door ProRail gedaan en dus bekostigd moet worden. Dat heeft dus niets te maken met geld wat NS wil uitgeven om watertappunten aan te leggen. Daarnaast zal het op den duur zo zijn dat NS zal besparen op schoonmaakkosten en kosten voor afvalverwerking/recycling wanneer er op de stations en in de treinen minder plastic flesjes worden weggegooid.Uiteindelijk is het allemaal gemeenschapsgeld, linksom of rechtsom.

En ik geloof er geen sodeju van dat mensen met zijn 30-en in de rij gaan staan in de spits om aan dat ene kraantje, of misschien zijn er zomaar twee, te wachten tot ze hun flesje kunnen vullen. Nou, daar zit je dan met je investering van 15.000 euro op je station...

Als het toch allemaal gemeenschapsgeld is dan moet de brandweer maar verkeerscontroles gaan houden. Brandweer en Politie worden beide uit belastingsgeld betaald en zijn beide hulpdiensten, echter bepalen ze zelf waar ze hun geld aan uitgeven en hebben ze zelf hun eigem verantwoordelijkheden. NS en ProRail gaan ook beide over andere zaken en bepalen in grote maten zelf waar het geld naar toe gaat, of het nou gemeenschapsgeld is of niet maar in deze discussie geen klap uit.
Reputatie 7
Badge +3
Een volgens stap zou kunnen zijn meer koffie in een eigen meegenomen koffiebeker bij de diverse koffie verkopers op het station (kan al bij Kiosk) en de hoeveelheid weggegooide koffiebekers kan worden verminderd.

https://www.telegraaf.nl/financieel/2667320/eigen-beker-dan-goedkopere-koffie-op-station
Ik probeer het zomaar alsnog voor me te zien... Helmond is een klein station in het grote geheel, dus misschien dat daar dan 1 of 2 tappunten komen, hooguit. In de spits staan er echter minstens 200 studenten die naar Eindhoven willen, en tig forenzen idem dito, en die moeten dan allemaal in de rij gaan staan met hun hervulbare flesje bij dat ene kraantje en dan denk je echt dat mensen dat gaan doen, een half uur in de rij om een flesje te vullen?
Reputatie 5
Ik probeer het zomaar alsnog voor me te zien... Helmond is een klein station in het grote geheel, dus misschien dat daar dan 1 of 2 tappunten komen, hooguit. In de spits staan er echter minstens 200 studenten die naar Eindhoven willen, en tig forenzen idem dito, en die moeten dan allemaal in de rij gaan staan met hun hervulbare flesje bij dat ene kraantje en dan denk je echt dat mensen dat gaan doen, een half uur in de rij om een flesje te vullen?
Nee, net zo goed als dat niet iedereen een flesje water gaat halen. Het is voor de mensen die een leeg flesje hebben en anders uit gemak even snel weer een nieuw flesje kopen.

Ik probeer het zomaar alsnog voor me te zien... Helmond is een klein station in het grote geheel, dus misschien dat daar dan 1 of 2 tappunten komen, hooguit. In de spits staan er echter minstens 200 studenten die naar Eindhoven willen, en tig forenzen idem dito, en die moeten dan allemaal in de rij gaan staan met hun hervulbare flesje bij dat ene kraantje en dan denk je echt dat mensen dat gaan doen, een half uur in de rij om een flesje te vullen?Nee, net zo goed als dat niet iedereen een flesje water gaat halen. Het is voor de mensen die een leeg flesje hebben en anders uit gemak even snel weer een nieuw flesje kopen.

Maar het eindresultaat is dus dat er weinig mensen in de rij gaan staan voor een tappunt, of denk je nou echt dat die studenten die gewend zijn 5 minuten voor aankomst van de trein op het station te komen, opeens een kwartier eerder van huis gaan omdat er zomaar een rij mensen bij het watertappunt kan staan? Ben je gek, die vullen ofwel een flesje thuis/nemen een flesje van thuis mee of kopen het alsnog op het station. Nou, daar zit je dan, miljoenen geïnvesteerd in waterkraantjes en geen mens die er gebruik van maakt. Weggegooid geld.

Reageer