Welke plaatsen mogen een station krijgen?

  • 12 January 2024
  • 36 reacties
  • 633 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 5

Of een zijtak naar Dokkum.

Reputatie 7
Badge +4

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Het zal wel blijven bij het liedje er over ;-)

Pake heeft er nog wel in gezeten. Ik heb de Nederlandstalige versie maar genomen.

 

 

 

 

 
Reputatie 7

Een jaar of vijftien geleden is er nog sprake geweest van het heropenen van de spoorlijn Boxtel-Uden om zodoende Meierijstad en Uden (weer) op het spoor aan te sluiten. Probleem daarbij.was dat de spoorlijn naar Boxtel ging maar de reizigers naar Eindhoven, Den Bosch en Oss willen.

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

Badge +3

Ik zie Eindhoven Airport er ooit nog wel van komen, ook al lopen daar prima HOV buslijnen heen vanaf Eindhoven (ook via Veldhoven, met P+R Meerhoven aan de A2).

En dan een tram naar Veldhoven (ASML) - Waalre - Valkenswaard of anders richting Eersel (en Turnhout) ook al is Eersel ook gewoon een verzameling dorpen met 20.000 inwoners (had vroeger wel een tramlijn https://www.tramhalte.nl)

Badge +3

Omdat de lijn er toch lag reed er ook een keer of vier per dag een lokale trein Boxtel-Gennep om zo wat extra inkomsten te genereren. Eind jaren 40 viel het doek voor het reizigersvervoer maar tot de jaren 90 was er nog wel goederenvervoer tussen Boxtel en Veghel.

Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.

En uit een archief topic 

 

 

Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.

Na de oorlog is het stuk van Gennep naar Duitsland nooit meer heropend en besloot men de brug over de Maas om te bouwen voor autoverkeer.

Er reed toen nog een dagelijkse goederentrein van Boxtel tot Mill die een aantal tussenstations bediende. Daarnaast reden er bij behoefte aparte graantreinen naar de Cehave aansluiting in Veghel. 

Begin jaren 70 verdween de dagelijkse goederentrein en bleef alleen het stuk tussen Boxtel en de Cehave nog in gebruik. Het deel tussen de Cehave en Gennep is daarna geleidelijk afgebroken. In de jaren 90 verhuisde de Cehave naar Oss en sindsdien rijden de graantreinen daar via een nieuw aangelegde spoorlijn naar toe.

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. 

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de liefhebbers is er een quiz op Sporcle: noem de grootste gemeenten in Nederland zonder treinstation:
https://www.sporcle.com/games/HugoNL2800/grootste-plaatsen-in-nederland-zonder-station

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. 

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.

 

 
Reputatie 5

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

 

De dorpen zijn er nog

Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.

 

Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:

 

Wel een leuk idee om een museumstoomtrein daar te laten rijden. Brengt waarschijnlijk wel bezoekers op.

Reageer