Welke plaatsen mogen een station krijgen?

  • 12 January 2024
  • 36 reacties
  • 609 Bekeken

Reputatie 5

Welke plaatsen mogen een station krijgen vinden jullie? 


36 reacties

Reputatie 5

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

 

De dorpen zijn er nog

Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.

 

Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:

 

Wel een leuk idee om een museumstoomtrein daar te laten rijden. Brengt waarschijnlijk wel bezoekers op.

De grens met Duitsland is ook langer dan die met België. Als je trouwens het aantal grensovergangen in één klap flink toe wil laten nemen moet je een spoorlijn door Baarle leggen😁

Reputatie 7

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.

 

Best wel vreemd eigenlijk dat er zo weinig spoorverbindingen naar België zijn. Dat zo'n nauw verbonden buurland toch qua spoor zo pover verbonden is… niet iedereen gaat naar Antwerpen of Brussel. Ook regionale lijnen naar minder grote steden zijn toch van betekenis, of kunnen dat eventueel worden, ook als schakel in de reis. 

Weert - Hamont weer verbinden ligt zo voor de hand en toch gebeurt het niet om meerdere (op dit forum al vaker genoemde) redenen van allerlei aard. Echt zo zonde. Elke uitbreiding van spoorverbindingen is een stap in de goede richting, namelijk meer ov-gebruik. 

Je kan een bus inzetten, maar waarschijnlijk is het zinloos, want de meeste mensen stappen echt niet snel in een bus. Met de trein willen ze vaak wel. 

Met Duitsland zijn er liefst 6 spoorverbindingen en er komt een 7e bij, namelijk de reactivatie van Coevorden - Bad Bentheim. Eind 2026 is gepland dat die verbinding in gebruik gaat.

Reputatie 7
Badge +4

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. 

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.

 

 
Reputatie 7

 

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

In de tijd dat het spoor werd aangelegd was Eindhoven nog een dorp van 5.000 inwoners en dus totaal niet relevant. 

Kennelijk was het kleine dorpje Eindhoven in 1860 wel relevant genoeg om de lijn vanuit Boxtel (staatslijn E) naar aan te leggen - en verder naar Maastricht. Er is zelfs een lijn Eindhoven- Hasselt aangelegd las ik. 

Boxtel werd in de 19e eeuw spoorwegknooppunt omdat hier staatslijn E zou aansluiten op H (vanuit Utrecht), dit als een soort compromis tussen Den Bosch en Eindhoven. Volgens wiki dan.

Reputatie 7
Badge +4

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

 

De dorpen zijn er nog

Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.

 

Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor de liefhebbers is er een quiz op Sporcle: noem de grootste gemeenten in Nederland zonder treinstation:
https://www.sporcle.com/games/HugoNL2800/grootste-plaatsen-in-nederland-zonder-station

 

 

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. 

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

Reputatie 5

Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht. 

Dit is een spoorlijn die zelfs voor een groot deel heeft bestaan, in ieder geval het stuk tussen Aalsmeer en Breukelen - de Haarlemmermeerspoorlijn (https://www.haarlemmermeerspoor.nl/). Ik ben zelfs oud genoeg om ooit voor een gesloten spoorwegovergang op de A2 bij Mijdrecht te hebben moeten wachten voor een goederentrein (gesloten in 1987). De aansluiting op de Haarlemmermeerspoorlijn is ten slotte rond 2000 ook bij de spoorlijn Utrecht - Amsterdam verwijderd, toen laatstgenoemde baanvak viersporig werd.

 

Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.

Na de oorlog is het stuk van Gennep naar Duitsland nooit meer heropend en besloot men de brug over de Maas om te bouwen voor autoverkeer.

Er reed toen nog een dagelijkse goederentrein van Boxtel tot Mill die een aantal tussenstations bediende. Daarnaast reden er bij behoefte aparte graantreinen naar de Cehave aansluiting in Veghel. 

Begin jaren 70 verdween de dagelijkse goederentrein en bleef alleen het stuk tussen Boxtel en de Cehave nog in gebruik. Het deel tussen de Cehave en Gennep is daarna geleidelijk afgebroken. In de jaren 90 verhuisde de Cehave naar Oss en sindsdien rijden de graantreinen daar via een nieuw aangelegde spoorlijn naar toe.

Badge +3

Omdat de lijn er toch lag reed er ook een keer of vier per dag een lokale trein Boxtel-Gennep om zo wat extra inkomsten te genereren. Eind jaren 40 viel het doek voor het reizigersvervoer maar tot de jaren 90 was er nog wel goederenvervoer tussen Boxtel en Veghel.

Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.

En uit een archief topic 

 

 

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

In de tijd dat het spoor werd aangelegd was Eindhoven nog een dorp van 5.000 inwoners en dus totaal niet relevant. Richting Oss en Den Bosch is destijds vanwege de lagere kosten gekozen voor een stoomtram.

De spoorlijn Boxtel-Uden is aangelegd als onderdeel van de spoorlijn Vlissingen-Wesel met daar verdere aansluiting naar grote Duitse steden als Berlijn en Hamburg. De spoorlijn was bedoeld voor passagiers uit Engeland die met de boot naar Vlissingen reisden en daar overstapten op internationale treinen via Roosendaal en Boxtel naar Duitsland. De lijn was oorspronkelijk zeer succesvol en werd dan ook al snel dubbelsporig uitgebouwd. Door de eerste wereldoorlog stortte het vervoer in en heeft zich daarna niet meer hersteld.

Omdat de lijn er toch lag reed er ook een keer of vier per dag een lokale trein Boxtel-Gennep om zo wat extra inkomsten te genereren. Eind jaren 40 viel het doek voor het reizigersvervoer maar tot de jaren 90 was er nog wel goederenvervoer tussen Boxtel en Veghel.

Badge +3

Ik zie Eindhoven Airport er ooit nog wel van komen, ook al lopen daar prima HOV buslijnen heen vanaf Eindhoven (ook via Veldhoven, met P+R Meerhoven aan de A2).

En dan een tram naar Veldhoven (ASML) - Waalre - Valkenswaard of anders richting Eersel (en Turnhout) ook al is Eersel ook gewoon een verzameling dorpen met 20.000 inwoners (had vroeger wel een tramlijn https://www.tramhalte.nl)

Reputatie 7

Een jaar of vijftien geleden is er nog sprake geweest van het heropenen van de spoorlijn Boxtel-Uden om zodoende Meierijstad en Uden (weer) op het spoor aan te sluiten. Probleem daarbij.was dat de spoorlijn naar Boxtel ging maar de reizigers naar Eindhoven, Den Bosch en Oss willen.

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

Reputatie 7
Badge +4

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Het zal wel blijven bij het liedje er over ;-)

Pake heeft er nog wel in gezeten. Ik heb de Nederlandstalige versie maar genomen.

 

 

 

 

 

 

Haarlem-Schiphol staat denk ik heel hoog op het wensenlijstje van de Noord Hollandse bevolking. Probleem blijft vooral de ruimte die je nodig hebt om zo'n spoorlijn aan te leggen. 

Met de komst van de airport sprinter komen er acht verbindingen per uur van Haarlem naar Schiphol met een overstap in Sloterdijk. Het lijkt me weinig zinvol dan ook nog een rechtstreekse spoorlijn aan te leggen.

Gezien de enorme problemen op dit moment bij zowel NS als ProRail denkt ik overigens dat er voorlopig helemaal niets aan nieuw spoor wordt aangelegd. Eerst maar eens kijken wat er over een paar jaar überhaupt nog over is van het OV.

Reputatie 7
Badge +1

Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht. 

Haarlem-Schiphol staat denk ik heel hoog op het wensenlijstje van de Noord Hollandse bevolking. Probleem blijft vooral de ruimte die je nodig hebt om zo'n spoorlijn aan te leggen. Grondonteigening, procedures doorlopen en je bent zo 20 jaar verder.

Reputatie 5

Of een zijtak naar Dokkum.

Reputatie 5

Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht. 

Meierijstad kan dan de grootste gemeente zonder station zijn maar die gemeente bestaat uit verspreide dorpen waarvan Veghel met blijkbaar 38.000 inwoners de grootste is. Oosterhout, buiten de kerkdorpen om, als "stad" op zich is ruim groter dan Veghel. 

Klopt. Overigens heeft het huidige Meierijstad in het verleden liefst vier stations gehad: Olland, Schijndel, Eerde en Veghel.

Een jaar of vijftien geleden is er nog sprake geweest van het heropenen van de spoorlijn Boxtel-Uden om zodoende Meierijstad en Uden (weer) op het spoor aan te sluiten. Probleem daarbij.was dat de spoorlijn naar Boxtel ging maar de reizigers naar Eindhoven, Den Bosch en Oss willen.

Uiteindelijk heeft de Provincie toen gekozen voor snelbussen van Oss, Uden, Veghel naar St Oedenrode en Eindhoven resp. Schijndel en Den Bosch. Er rijden nu inderdaad snelbussen maar van de beloofde HOV-infrastructuur is nooit iets gerealiseerd.

Reputatie 7
Badge +4

Dat kwam al eerder aan de orde met Terneuzen en Smallingerland, maar je hebt en houdt natuurlijk gelijk. Ik weet wel waar de Meijerij ligt maar moest deze gemeente toch even opzoeken. 

De vraag die eigenlijk nu beantwoord is is dat het inwoneraantal niet alleen bepalend is. Belangrijk punt is ook een metro of sneltramverbinding zoals geldt voor Spijkenisse en  Nieuwegein. Het is dan niet meer voor de hand liggend dat daar ook nog een spoorverbinding komt.

Reputatie 7
Badge

Barneveld Noord heeft al een station maar wat mij betreft mag er ook een perron komen richting Apeldoorn. En verder uiteraard Staphorst. 

Reputatie 7

Meierijstad kan dan de grootste gemeente zonder station zijn maar die gemeente bestaat uit verspreide dorpen waarvan Veghel met blijkbaar 38.000 inwoners de grootste is. Oosterhout, buiten de kerkdorpen om, als "stad" op zich is ruim groter dan Veghel. 

Ik ging uit van de grootste stad of het grootste dorp op zich in een "gemeente". Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.

De qua oppervlakte grootste gemeente mét een station is Sudwest- Fryslan. Er loopt een leuke spoorlijn met 7 stations door de gemeente met in totaal 91.000 inwoners😁

Reputatie 7
Badge +4

Mooi gevonden Tamzin, ik begin dit topic steeds leuker te vinden eigenlijk.

Zo leer je nog wat op je oude dag, ;-)

 

Straks ben ik nog blij dat Gouda een groot station heeft, (78000) ;-)

 

Het blijft natuurlijk zo dat van al deze plaatsen Drachten de meest voor de hand liggende keuze is om aan te sluiten.

Reageer