2022: Dit najaar wordt een nieuwe OV chipkaart ingevoerd, en vanaf de zomer al met je bankpas!

  • 3 January 2022
  • 96 reacties
  • 3574 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Badge +3

Kaarten van een gezamenlijke rekening hebben een eigen pascode. Geen verwarring mogelijk.

Klopt, eventueel een pasvolgnummer.

Wordt nog wat als je je bankpas vervangt wegens verloren/gestolen/defect/verlopen… Hoi TLS/NS, mijn nieuwe pas heeft volgnummer 0005 pas dat eventjes aan zodat ik kan blijven reizen (op een abonnement) :rofl:

Vermoed dat het in eerste instantie niet meer is dan kunnen inchecken op saldo (€20 graag, voor NS en sommige Arriva trajecten) en bij uitchecken je dan het niet gereisde deel terug krijgt in de vorm van ‘retourpinnen’.

Reputatie 7
Badge +3

Kaarten van een gezamenlijke rekening hebben een eigen pascode. Geen verwarring mogelijk.

Reputatie 6

Er zullen bij het reizen op je bankpas nog wel een aantal problemen opduiken. Vooral als je een gezamenlijke rekening hebt. Dan zijn er meerdere kaarten die aan de zelfde bankrekening hangen. Zou je goedkoop uit zijn als je voor de hele familie een heel aantal en/of kaarten te regelen? Lijkt me leuk, ik check in en mijn vrouw zal dat na mij doen en die krijgt dan “u bent al ingecheckt” te zien… Verwarring al om... net als meerder telefoons …..

Zo probeer ik uit te leggen dat NS Flex geen succes is in deze constructie idd :sunglasses:

@Henk_NL 

Een reiziger wil alleen van A naar B en tegen het voordeligste tarief. Niet meer of minder dan dat. Wat er achter de schermen allemaal speelt is dan niet meer interessant. Dat het aan de “achterkant” misschien wel een puinhoop is, is voor nagenoeg jan en alleman totaal niet relevant. Keep IT Stupid Simpel. https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe (Zeker als het om openbaar vervoer gaat) :kiss:

Reputatie 7
Badge +3

Mij maakt het niet zoveel uit. Zolang ik maar duidelijke overzichten kan blijven aanmaken voor het declareren van reiskosten. En als mijn voordeelurenabonnement maar actief blijft gekoppeld aan reizen op saldo.

Het lijkt me wel handig om met mijn telefoon te kunnen in- en uitchecken. Ik gebruik nu ook al mijn telefoon om te betalen i.p.v. dat ik mijn betaalpas bij de kaartlezer hou.

Dat de technische werking veranderd, hoeft inderdaad niet te betekenen dat er net zo goed een losse chipkaart kan bestaan. Die werkt dan alleen veel meer als identifier, in plaats van als volwaardig opslagmedium e.d. Dat lijkt me an sich een prima ontwikkeling. Ergens moet je van de enorme bak legacy af aan de “achterkant”, anders wordt (of is het soms al) dweilen met de kraan open. De vele hacks om Flex/Businesscards werkend te krijgen bewijzen dat reeds.

Reputatie 7

Vele functies concentreren op één online verbonden apparaatje lijkt handig maar je hebt meteen meerdere problemen als er iets stoort of uitvalt of je hem verliest. Daarnaast blijft het een computertje dat ook gehackt kan worden enz. Gelukkig blijft het losse kaartje en de chipkaart (nieuwe versie) de komende jaren voorlopig nog. 

Reputatie 7

En wat gebeurd er als er storing is bij de banken?? Gebeurd helaas toch ook wel met enige regelmaat.

Kan je dan ook niet met de trein reizen?

Ik geloof niet dat de huidige problemen met NS Flex dan opeens opgelost zijn. NS Flex is niet te combineren met andere Flex-producten en met grote moeite met andere abonnementen.

En er komen nieuwe problemen bij. Wat als je smartphone uitvalt of gestolen is? Hoe werkt het als je je bankpas laat blokkeren? Een nieuw ICT-debacle dreigt.

Reputatie 7
Badge +3

 

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. 

Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.

Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan. 

Net als in de supermarkt… niet iedereen pint boodschappen in de supermarkt. En niet iedereen heeft een bankapp op de telefoon om gelijk op de rekenig te zien wat betaald is. En er zijn ook mensen zonder smartphone en mensen die niet alles willen pinnen.

Reputatie 7

 

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. 

Dat is wat je ook wil. Tenminste het overgrote deel van de mensen denk ik. Gelijk afrekenen, gelijk op je rekening zien wat je op dat moment kwijt bent, niet achteraf laten incasseren.

Achteraf factureren betekent reizen op krediet en als je het zelf niet duidelijk bijhoudt is het een verrassing wat er betaald moet worden. En dat zou weleens tegen kunnen vallen en problemen geven. Zeker als er ook nog fouten in staan. 

@Aar  Dus iedereen moet aan de flex als deze goedkoper wil reizen?

Als ingecheckt moet worden met smartphones dan mag NS wel eerst zorgen voor oplaadpunten bij elke stoel. Er wordt nu al regelmatig geklaagd over ontbreken oplaadmogelijkheid in de trein.

Het moet niet, het mag. 

Reputatie 7
Badge +3

@Aar  Dus iedereen moet aan de flex als deze goedkoper wil reizen?

Als ingecheckt moet worden met smartphones dan mag NS wel eerst zorgen voor oplaadpunten bij elke stoel. Er wordt nu al regelmatig geklaagd over ontbreken oplaadmogelijkheid in de trein.

@Tamzin

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

Op die manier schiet de reiziger er niets mee op. Die blijft dan nog steeds zitten met de hopeloos onbegrijpelijke NS-Flex administratie. Het is op die manier alleen een mooie besparing voor Translink.

Echt reizen met een bankpas betekent daarmee in- en uitchecken en dan gelijk het geld afgeschreven krijgen van je bankrekening. Net als bij de supermarkt. Het zijn vooral de incidentele reizigers, nu zonder chipkaart die dat willen en die gaan niet aan Flex beginnen.

Reputatie 7

Met smartphone of bankpas inchecken en betalen en dat soort ongein zie ik niet zitten. Ik hou het tot het laatste moment gescheiden via een ov-pasje. Dat gaat prima ook al schijnt het chipsysteem "verouderd" te zijn, nou en, het werkt toch nog uitstekend. Is het weer een manier om geld te besparen maar de verandering aan te prijzen als gemak voor de klant 😉

Reputatie 7
Badge

@Tamzin 

Gelukkig hebben we tegenwoordig NS Flex. Je producten staan dus niet meer op de chipkaart, en worden via de achterliggende systemen verwerkt en gefactureerd.

De bankpas zal straks met zoals de chipkaart als identificatie dienen. 

Ik zie niet echt veel complexiteit op deze manier. Zelfs in Londen met verschillende tarieven werkt het prima.

Eerst zien dan geloven. Het tariefsysteem met al zijn ondoorgrondelijke reisproducten is vrees ik veel te ingewikkeld voor betalen met een bankpas of telefoon.

Reputatie 7
Badge +3

Tja dan wordt het lastig reizen zonder chipkaart, zonder smartphone en zonder bankpas.

Badge +3

Helder, en natuurlijk dan geen twee halfbakken apps moeten installeren plus een ‘speciale’ e-simkaart moeten hebben en zo. Om alleen maar te kunnen in/uitchecken, zonder rekening te houden met een abonnement (of je reisroute!).

Het zal wel als ov-pay in de markt gezet worden, en persoonlijk verwacht ik er weinig van vooralsnog. Dus prima, het raakt mij niet verder!

Zodra men daar ‘gremlins’ zoals deze mee kan oplossen (privacy weg, we willen altijd weten waar je bent)

Of deze (uitgeplozen lange) topic

Dan ga ik een applausje geven… want moet NS (flex) ook meewerken aan alles dat een ‘transactie’ is (en je waarschijnlijk nog van alles moet doen zoals overstappen en op de juiste tijd van klasse wisselen)… 

“Zou verouderd zijn” — understatement. Maar fijn om die antieke troep eindelijk zo genoemd te zien worden publiekelijk. Al is het nu in eigen belang natuurlijk. 

Reageer