beantwoord

aantoonbaar verkeerd vastgelegd tijdstip incheck

  • 28 July 2022
  • 39 reacties
  • 891 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb een aantoonbaar fout bedrag op mijn flexrekening aangetroffen. 
Mijn reispatroon is altijd, wanneer ik van Eindhoven terugreis naar Winsum, na het oppassen, dat ik een los kaartje koop van Eindhoven naar Vught, om vervolgens daar om 18.27 dalvrij te kunnen inchecken. Het incheckpaaltje staat op het perron. Deze handeling kost 10 sec. 
Dit reispatroon, inclusief de gekochte kaartjes Ehv-Vught is te checken door NS. 

Nu mijn probleem: 

Op 30/6 jl werd te Vught mijn moment van inchecken vastgelegd als 17.22 in plaats can het werkelijke tijdstip: 18.27

Los jaartje die dag gekocht om 17.14

Nu dus tarief betekend à €27,90. 
Mijn bezwaren werden door de helpdesk weggewuifd, want “ik had het kaartje ook in de trein kunnen aanschaffen”.

Onzinnig, want vanaf Ehv zou ik ook €27,90 zijn kwijt geweest. 
Heeft iemand ervaringen? Hoe ligt het juridisch?

icon

Beste antwoord door Kus_Theo 28 July 2022, 20:01

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge

Gezien het berekende tarief vermoed ik dat u per ongeluk in Eindhoven uw chipkaart heeft ingecheckt. Het tarief van € 27,90 klopt namelijk wel voor een check-in in Eindhoven Centraal (2e klas zonder korting), maar niet voor een check-in in Vught.

Volgens de reisplanner kost Vught - Winsum namelijk € 28,03 in de spitsuren zonder korting. Klinkt natuurlijk raar dat een kortere reis duurder is, maar dat zal een bijwerking van de langeafstandskorting in combinatie met uw overstap naar Arriva zijn. De route die de planner geeft is in beide gevallen gelijk namelijk.

Reputatie 7
Badge +3

De tijd van incheckpaaltje geldt, dus altijd goed kijken wat het paaltje weergeeft.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me erg kort door de bocht. Anno 2022 mag ik van de vervoersbedrijven verwachten dat de klok van een incheckpaaltje gelijkloopt. Je kunt van een reiziger niet verwachten dat die voordat die gebruik maakt van een paaltje of poortje gaat kijken of de klok wel goed staat.

Reputatie 2

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Reputatie 7

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Had natuurlijk wel handig geweest als u dat even in de start van het topic had geschreven. 

Dat lijkt me erg kort door de bocht. Anno 2022 mag ik van de vervoersbedrijven verwachten dat de klok van een incheckpaaltje gelijkloopt. Je kunt van een reiziger niet verwachten dat die voordat die gebruik maakt van een paaltje of poortje gaat kijken of de klok wel goed staat.

Het is helaas eerder al fout gegaan, het topic van janjan (correctie, Raymond123) moet nog wel bestaan, maar gegeven dat het NTP protocol om een computertijd te synchroniseren al sinds ~1985 bestaat zou je verwachten dat zelfs de OV bedrijven dat inmiddels wel geïmplementeerd hebben. 
 

Stelselmatig afwijkende tijden op OVCP terminals mag wat mij betreft voorpagina Telegraaf komen. 

Reputatie 7
Badge

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Als u in Vught ingecheckt zou hebben op de verkeerde tijd, dan zou uw reis € 28,03 gekost hebben zoals ik eerder aangaf. Dus nogmaals: het tarief van € 27,90 geeft eigenlijk al aan dat u zich vergist heeft en in Eindhoven hebt ingecheckt met uw chipkaart in plaats van het kaartje naar Vught.

Reputatie 7

Nee, het is een aantoonbare fout, want ik heb op dezelfde chipkaart in Eindhoven een busrit gemaakt van 17.43 tot 17.51 naar….station Eindhoven om daar mijn reis te beginnen met de sprinter van 18.06 naar Vught, alwaar ik om 18.27 dalvrij incheckte voor Groningen. 

Als u in Vught ingecheckt zou hebben op de verkeerde tijd, dan zou uw reis € 28,03 gekost hebben zoals ik eerder aangaf. Dus nogmaals: het tarief van € 27,90 geeft eigenlijk al aan dat u zich vergist heeft en in Eindhoven hebt ingecheckt met uw chipkaart in plaats van het kaartje naar Vught.

Volgens mij is € 27,90 de maximale prijs van een enkele reis in Nederland. 

Reputatie 7
Badge +3

€27,90 is de maximale prijs wanneer je alleen met NS reist. Als je na zo'n lange reis met NS overstapt naar een andere vervoerder kan het net even iets meer worden. Maar het is wel onbegrijpelijk voor reizigers dat Eindhoven - Winsum wel gewoon €27,90 is, net als Best - Winsum of Boxtel - Winsum waar de sprinter vanuit Eindhoven ook stopt. 

Wat wel kan is dat er in Groningen meer dan 35 minuten zat tussen het uitchecken bij NS en weer inchecken bij Arriva. De reisplanner geeft voor de reis vanaf Vught om 18:28 een aankomsttijd van 21:42 in Groningen en de eerstvolgende Arriva trein naar Winsum gaat om 22:22, daar zit 40 minuten tussen. Wanneer er meer dan 35 minuten zat tussen de NS uitcheck  en de Arriva incheck wordt de reis gesplitst in 2 reizen, waarbij de reis tot Groningen dan €27,90 is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel knap dat jij om 18.27 uur kunt inchecken als de trein van 18.06 uur om 18.28 uur aankomt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als het een aantoonbare fout zou zijn dan is jouw hele reisgeschiedenis van die dag terug te zien in MijnOVchipkaart en als je flex hebt bij mijnNS. Dit in combinatie met het gekochte kaartje zou voldoende moeten zijn als bewijs dat paaltje niet klopt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel knap dat jij om 18.27 uur kunt inchecken als de trein van 18.06 uur om 18.28 uur aankomt.

Misschien liep de klok of horloge waarop TS keek wel een minuut achter. 

 

Reputatie 7

Ik vind het wel knap dat jij om 18.27 uur kunt inchecken als de trein van 18.06 uur om 18.28 uur aankomt.

 

Dit is de tijd uit de reisplanner, vaak komt de trein een paar minuten eerder aan.

Badge +3

Dat je met een sprinter van 18:06 een minuutje eerder dan 18:28 in Vught bent is weinig knaps aan, want dat is de vertrektijd. In dit geval was het 18:28 (vetrek 18:29) maar doet er verder niet toe.

Ik zou anders even kijken bij ov-chipkaart (Mijn OV-chip), of bij een automaat op het station als je in de tussentijd nog niet veel gereisd hebt. Het lijkt me heel sterk dat daar een incheck Vught staat om 17:22, anders is dat paaltje echt van slag.

Die prijs voor Vught - Winsum (€ 28,03) komt omdat Arriva tot 250 TE kosten mag rekenen, terwijl het maximum bij NS al na 200 TE bereikt wordt.

Vught - Groningen is 245 TE (Arriva mag hier nog 5 TE rekenen bovenop de € 27,90 voor NS, met fikse langeafstandkorting natuurlijk dus 2,6 cent per TE)
Boxtel - Groningen is 253 TE (Arriva deel is gratis)

Als er € 27,90 gerekend is dan zou er niet op Vught ingecheckt zijn (?), maar het blijft vreemd omdat je dan op Vught een uitcheck zou krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen soms komt de trein eerder aan, tegenwoordig is het vaker dat de trein later dan op tijd aankomt.

TS geeft aan dat hij zijn reispatroon is om 18.27 uur te kunnen inchecken. Daaruit zou je kunnen opmaken dat hij altijd om 18.27 uur incheckt.

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersensoms komt de trein eerder aan, tegenwoordig is het vaker dat de trein later dan op tijd aankomt.

Trein kwam niet eerder aan, zoals te zien op Treinposities. Iemand kan toch op een klok of horloge kijken die wat achterloopt? En als iemand daarnaast aangeeft eerst een busrit te hebben gemaakt van 17.43 tot 17.51 dan kan er toch nooit om 17:22 in Vught en ook niet in Eindhoven zijn ingecheckt? Misschien kan @Kus_Theo de reishistorie (zonder verdere persoonsgegevens) hier plaatsen zodat er geen misverstand over kan zijn. 

 

Reputatie 2

 

Reputatie 2

Bij deze. Heb voor de tweede keer met NS gebeld. Deze dame was duidelijk proactief. Ze keek direct in mijn reishistorie op OV-chipkaart en concludeerde: dit is een (technische) fout, u krijgt uw bedrag terug. 

Reputatie 2

Ben wel benieuwd naar het technische beheer van de incheckpalen bij NS. Daar moet toch iets bekend zijn over de quality of service??

Badge +3

Bij deze. Heb voor de tweede keer met NS gebeld. Deze dame was duidelijk proactief. Ze keek direct in mijn reishistorie op OV-chipkaart en concludeerde: dit is een (technische) fout, u krijgt uw bedrag terug. 

Top, en de overstap op Groningen (rond 21:15 of 21:45) erbij maakt het natuurlijk helemaal duidelijk, zeker als je diezelfde reis vaker maakt.

Hopelijk zijn er niet meer reizigers gedupeerd door een paaltje op Vught dat de verkeerde tijd aangeeft. 🤔

Oh lord daar gaan we weer… NS, waarom is hier geen actieve monitoring op? Hoe kan zoiets essentieels falen? 

Reputatie 5

Ben wel benieuwd naar het technische beheer van de incheckpalen bij NS. Daar moet toch iets bekend zijn over de quality of service??

Lees even dit topic. https://community.ns.nl/archief-43/tijdweergave-op-poortjes-25152

 

@Henk_NL Een NS moderator kan dit topic toch wel even uit het archief halen?

@NS Of moet je Super User zijn om de NS verder te helpen? 

 

Badge +3

 

@Henk_NL Een NS moderator kan dit topic toch wel even uit het archief halen?

 

Als er relevante informatie in staat (topic van 24 juni 2016) kan dat. Ging hierom:

In de 123 reacties best goede info, met als afsluiting het volgende:

 

Reputatie 7
Badge +3

In dat topic was er sprake van een verschil van enkele seconden tot hooguit 2 of 3 minuten tussen diverse poortjes. In het geval van Vught gaat het nu om meer dan uur. Hoe kan een paaltje in godsnaam meer dan een uur achterlopen? 

In essentie is het probleem hetzelfde, er is blijkbaar geen fatsoenlijke synchronisatie van tijd. Iedere afwijking van, pak ‘m beet, meer dan een seconde is dan een ernstig probleem en laat zien dat de techniek faalt.

Reageer