beantwoord

Correctietarief van 50 euro bij niet werkende poortjes?

  • 15 June 2023
  • 38 reacties
  • 1085 Bekeken

Op 9 juni stonden de poortjes van Den Haag Centraal in storing. zie bijlagen. Er was geen omroep of uitval van treinen. Ik probeerde in te checken maar dat lukte niet.

Ik ben de trein ingestapt en ben bij het eerste balkon blijven wachten tot de conducteurs instapten.

Daar heb ik gemeld dat de poortjes het niet deden, de foto's laten zien en de conducteur zou me inchecken. Prima service zou je denken.

Ik kom op Utrecht Leidsche Rijn aan en wil uitchecken, hoor ik 1 bliep, van inchecken. Raar. Dus ik check bij een andere paal weer uit.

Dat is ook geregistreerd in mijn ns:

Maar nu komt het, er staat in mijn overzicht een correctietarief van 50 euro. Waar komt dat vandaan?

Hoe laat ik dat corrigeren naar het werkelijke tarief voor Den Haag - Leidsche Rijn?

Ik zie zo geen mogelijkheden om bijlagen aan te leveren bij de klantenservice. En ookal heb ik Checkin/uit-gemist ooit aangezet, dit is nog niet gecorrigeerd.

icon

Beste antwoord door Momo 16 June 2023, 00:04

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daar heb ik gemeld dat de poortjes het niet deden, de foto's laten zien en de conducteur zou me inchecken. Prima service zou je denken.

Zei de conducteur zelf dat hij u zou inchecken? Een conducteur kan helemaal niet een reiziger inchecken, die kan alleen registreren dat iemand geen geldige check-in heeft en dat resulteert in een correctietarief van €50, wat hier dus gebeurd is. Dus als hij dat wel gezegd heeft stond hij te liegen of hij is niet goed op de hoogte. 

U had misschien beter niet kunnen melden dat u niet kon inchecken en dan hopen dat de conducteur niet zou controleren, dan had u dit niet gehad. Of als de trein ergens stopt op een station waar paaltjes op het perron staan even snel uitstappen, inchecken en weer instappen. 

 

Hoe laat ik dat corrigeren naar het werkelijke tarief voor Den Haag - Leidsche Rijn?

Ik zie zo geen mogelijkheden om bijlagen aan te leveren bij de klantenservice. En ookal heb ik Checkin/uit-gemist ooit aangezet, dit is nog niet gecorrigeerd.

Neem contact op met de klantenservice en leg het uit. Via chat of Twitter DM zijn wel bijlagen mee te sturen. 

Daar heb ik gemeld dat de poortjes het niet deden, de foto's laten zien en de conducteur zou me inchecken. Prima service zou je denken.

Zei de conducteur zelf dat hij u zou inchecken? Een conducteur kan helemaal niet een reiziger inchecken, die kan alleen registreren dat iemand geen geldige check-in heeft en dat resulteert in een correctietarief van €50, wat hier dus gebeurd is. Dus als hij dat wel gezegd heeft stond hij te liegen of hij is niet goed op de hoogte. 

U had misschien beter niet kunnen melden dat u niet kon inchecken en dan hopen dat de conducteur niet zou controleren, dan had u dit niet gehad. Of als de trein ergens stopt op een station waar paaltjes op het perron staan even snel uitstappen, inchecken en weer instappen. 

 

Hoe laat ik dat corrigeren naar het werkelijke tarief voor Den Haag - Leidsche Rijn?

Ik zie zo geen mogelijkheden om bijlagen aan te leveren bij de klantenservice. En ookal heb ik Checkin/uit-gemist ooit aangezet, dit is nog niet gecorrigeerd.

Neem contact op met de klantenservice en leg het uit. Via chat of Twitter DM zijn wel bijlagen mee te sturen. 

Ik heb hem letterlijk gevraagd of hij me kon inchecken. Hij gaf aan dat voor me te doen. Ik grapte nog dat hij waarschijnlijk nog wel meer passagiers zou tegenkomen die niet ingecheckt zijn vanwege de verstoorde poortjes. Omdat het zo raar was, had ik foto's gemaakt, dat doe ik normaliter natuurlijk ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

‘Verlaat direct het station’ was toch de melding? Maar toch stap je de trein in. Je hebt in ieder geval genoeg bewijs waarom het correctietarief van niet ingecheckt zijn gecorrigeerd zou moeten worden naar de trajectprijs. Je kunt het beste via Twitter, Facebook of chat contact opnemen. Je kunt de foto's en jouw in/uitcheck van Leidsche Rijn daar meesturen. Wij kunnen op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet bij klantgegevens.

 

‘Verlaat direct het station’ was toch de melding? Maar toch stap je de trein in. Je hebt in ieder geval genoeg bewijs waarom het correctietarief van niet ingecheckt zijn gecorrigeerd zou moeten worden naar de trajectprijs. Je kunt het beste via Twitter, Facebook of chat contact opnemen. Je kunt de foto's en jouw in/uitcheck van Leidsche Rijn daar meesturen. Wij kunnen op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet bij klantgegevens.

 

Ik ga contact leggen via een social media kanaal, vreemd dat ik zonder socials mijn bijlagen niet kan meesturen naar de NS (de chat is niet 24/7 open). Dank!

Reputatie 7
Badge +3

‘Verlaat direct het station’ was toch de melding? Maar toch stap je de trein in. 

Misschien was het iets dergelijks als vandaag. https://www.ad.nl/den-haag/station-den-haag-centraal-ontruimd-maar-blijkt-loos-alarm~a290b3fd/  Fijn loos alarm waarna het nog even kan duren voordat de poortjes weer normaal werken nadat het station weer is vrijgegeven. Als er echt iets was, dan zouden er ook geen treinen vertrekken. 

Reputatie 7
Badge

Ik heb hem letterlijk gevraagd of hij me kon inchecken. Hij gaf aan dat voor me te doen. Ik grapte nog dat hij waarschijnlijk nog wel meer passagiers zou tegenkomen die niet ingecheckt zijn vanwege de verstoorde poortjes. Omdat het zo raar was, had ik foto's gemaakt, dat doe ik normaliter natuurlijk ook niet.

Kan een moderator toch eens nagaan waarom conducreurs reizigers op dit vlak, gezien de vele vragen hier, nog steeds onjuist informeren? NS Flex is inmiddels toch echt niet nieuw meer. M.i. moet dit simpelweg beter.

@Peter_gvc in aanvulling op bovenstaande adviezen zou je ook kunnen overwegen een klacht in te dienen wegens het feit dat je bent voorgelogen door een (beëdigd) opsporingsambtenaar.

En waarschijnlijk gooit NS het op “coulance”, en als je dan echt een keer een vergissing maakt, heb je je “verlaat de gevangenis zonder te betalen”-kaart reeds gebruikt 🙄

 

@Olav93 De procedure BOA-klacht wordt steeds lastiger naarmate treinpersoneel geen BOA meer is. Maar intern klagen kan natuurlijk geen kwaad, al is het maar om te bereiken dat er betere instructie gegeven gaat worden.

Reputatie 7
Badge +3

Zouden er werkelijk Hc's zijn die niet weten dat ze een correctietarief triggeren wanneer ze beweren dat ze iemand ‘ingecheckt’ hebben? 

Reputatie 7
Badge +3

Er komen mij gewoon teveel meldingen hierover om ze allemaal niet te geloven.

Zeker in een geval als dit, gaat de conducteur toch niet bewust een correctietarief uitschrijven?

Hallo Peter_gvc, welkom op de NS Community. 

In dit geval heeft Momo het juiste antwoord gegeven. Je kan het beste contact opnemen met de Klantenservice. Zij kunnen dit voor je in orde maken.

Kan een moderator toch eens nagaan waarom conducreurs reizigers op dit vlak, gezien de vele vragen hier, nog steeds onjuist informeren? NS Flex is inmiddels toch echt niet nieuw meer. M.i. moet dit simpelweg beter.

De reden hiervan is mij helaas niet bekend. Het klinkt alsof dit niet helemaal de bedoeling is. Ik zal dit intern aankaarten.

Zouden er werkelijk Hc's zijn die niet weten dat ze een correctietarief triggeren wanneer ze beweren dat ze iemand ‘ingecheckt’ hebben? 

Ik heb er toch aardig wat gehoord die maar half doorhadden wat de precieze werking van Flex is bij allerlei van dit soort situaties. En zoveel HC spreek ik niet meer de laatste jaren. 

Reputatie 7
Badge +3

Hier komen ook regelmatig berichten dat in situaties waarin de reiziger zelf al aangaf niet ingecheckt te hebben (zelf vergeten of zoals hier door niet werkende poortjes) HC's dingen zeggen als dat zij dan wel inchecken of zeggen dat het zo OK is. Dan is er hier op de community nog wel eens iemand die niet gelooft dat HC's echt zeggen dat ze de kaart inchecken, dat zouden reizigers er dan wel zelf van maken, verkeerd begrijpen, vandaar dat ik hier vroeg of de HC dit echt gezegd heeft. 

Flex bestaat nu al bijna 5 jaar, dus je zou zeggen dat NS al lang genoeg de tijd gehad heeft om HC's te instrueren wat betreft Flex en hoe het in dit soort situaties werkt. Mankeert er dan iets aan de kennis van HC's of aan de instructie vanuit NS?

Reputatie 7
Badge +3

Mijn vraag was er een uit opperste verbazing. Wat gaat er mis met NS Flex als er aan de lopende band berichten binnenkomen over Hc's die correctietarieven hebben veroorzaakt zonder de reizigers daarvan op de hoogte gesteld te hebben? 

De vragen van @Momo zijn precies de vragen die ik ook heb. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik begrepen heb is dat conducteurs bij business kaarten niets hoeven te zeggen en dat nu bij flex ook niet doen. Een ander argument zou zijn dat men door niets te zeggen discussie en/of escalatie wilt voorkomen.

Ik denk dat je wel.iets moet zeggen in de trant van  ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij niet ingecheckt bent, het kan zijn dat daar €50 voor in rekening gebracht wordt’ of ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij 1e klas zit, vindt de backoffice geen vervoersbewijs daarvoor, dan kost je dat €20’.

 

Het is een wirwar aan verschillende systemen, beperkingen, voorwaarden… Businessczrd werkt anders, maar gaat stukje bij beetje juist a la Flex werken. Het wordt er voor de HC ook niet makkelijker op, ik heb ook wel eens pogingen gedaan uit te leggen hoe de techniek werkt, maar als je daar geen achtergrond of gevoel voor hebt, is dat vaak lastig te doorzien. Helemaal als wel lijkt alsof het werkt zoals je verwacht. 
 

Iemand inchecken is niet mogelijk, maar het is niet alsof dat een natuurverschijnsel is. Het zou best mogelijk kunnen zijn, maar het is domweg nooit gebouwd (eigenlijk wel maar niet lang aangeboden). Je moet het maar weten, ik snap ook dat iemand kan denken dat het wel zo werkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal niets zeggen is weer iets anders, ook bij Flex hoeven HC's niet te zeggen dat ze registeren dat iemand geen geldige check-in heeft. Ben ik het ook niet mee eens, maar het is nu eenmaal niet veplicht om het te zeggen, dus handelt de HC gewoon volgens de regels van NS. Maar als je als HC wél iets zegt, zeg dan niet iets wat gewoon niet waar is, een HC kan iemand niet inchecken. 

Reputatie 7
Badge +3

Je moet het maar weten, ik snap ook dat iemand kan denken dat het wel zo werkt. 

Het is wel meer dan een kwestie maar het maar moeten weten, NS moet HC's de juiste instructie geven.

HC's weten blijkbaar wel dat het niet verplicht is iets te zeggen, gezien het feit dat heel veel HC's gewoon niets zeggen als iemand niet ingecheckt is of onterecht 1e reist. Dat weten ze dan wel, dat zal ze verteld zijn door NS, maar dat ze iemand niet kunnen inchecken weten velen dan weer niet. Gaat er soms iets mis met de instructie vanuit NS naar de HC's wat betreft het registeren?

 

Reputatie 6

Zouden er werkelijk Hc's zijn die niet weten dat ze een correctietarief triggeren wanneer ze beweren dat ze iemand ‘ingecheckt’ hebben? 

Schijnbaar. Hoop dat ze dit nog even onder de aandacht brengen onder alle collega's

Zouden er werkelijk Hc's zijn die niet weten dat ze een correctietarief triggeren wanneer ze beweren dat ze iemand ‘ingecheckt’ hebben? 

Schijnbaar. Hoop dat ze dit nog even onder de aandacht brengen onder alle collega's

Schone taak voor je om dat eens aan te kaarten bij je TM en hem te wijzen op deze communitie waar het wel heel vaak voorbij komt.

Eigenlijk wel grappig dat we hier een discussie hebben over het niet kunnen intrekken terwijl de poortjes feitelijk aangeven dat er GEEN doorgang is en mensen het station moeten verlaten.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, als er verder niks omgeroepen wordt of wat-dan-ook …

Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt. Dan is de kans op een storing of een foutje groter dan een daadwerkelijk probleem. Anders zou het personeel wel zorgen dat je weggaat, zeker op een station als Den Haag Centraal.

Dat is gewoon een ontwerp fout, bij een storing zouden ze ook aan moeten geven dat het een storing is. Deze melding moet alleen op de schermpjes staan als er daadwerkelijk ontruimt moet worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik begrepen heb is dat conducteurs bij business kaarten niets hoeven te zeggen en dat nu bij flex ook niet doen. Een ander argument zou zijn dat men door niets te zeggen discussie en/of escalatie wilt voorkomen.

Ik denk dat je wel.iets moet zeggen in de trant van  ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij niet ingecheckt bent, het kan zijn dat daar €50 voor in rekening gebracht wordt’ of ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij 1e klas zit, vindt de backoffice geen vervoersbewijs daarvoor, dan kost je dat €20’.

Allemaal leuk en aardig. Maar even terug naar dit topic. De poortjes werken niet, waardoor er niet ingecheckt kan worden. TS maakt daar zelfs foto's van als bewijs en laat deze aan de conducteur zien, die vervolgens als ‘service’ aanbiedt de reiziger alsnog in te checken.

Ik mag toch hópen dat dit onwetendheid is, want het alternatief is nog veel erger.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een opeenstapeling van ontwerpfouten. Zowel in wat de poortjes tonen als in NS Flex. Het ergste is nog wel dat het allemaal is ingevoerd zonder na te denken over de gevolgen. 

Een jaar of wat geleden was er een storing bij de poortjes in Hilversum waardoor ik niet kon inchecken. Ik heb toen op de blauwe knop knop van de informatiezuil gedrukt en contact gekregen met de meldkamer om te vragen wat ik moest doen. Ik kreeg toen de instructie om gewoon te gaan reizen. Treinpersoneel was op de hoogte (niet gezien) en bij aankomst in Utrecht Overvecht kon ik opnieuw op de blauwe knop drukken en melden dat ik in Hilversum niet had kunnen inchecken. Dat werkte allemaal en ik heb die ochtend zonder kosten gereisd.

Wel ben ik blij dat ik op saldo reis en niet ben overgeleverd aan treinpersoneel dat om welke reden dan ook correctietarieven in rekening brengt.

 

Dat is gewoon een ontwerp fout, bij een storing zouden ze ook aan moeten geven dat het een storing is. Deze melding moet alleen op de schermpjes staan als er daadwerkelijk ontruimt moet worden.

 

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en dan gaan de perronborden, reisinfo-borden en omroep ook op ontruim-modus. Hier liep iedereen door en was verder niets aan de hand, behalve dat echt alle poortjes open stonden met de rood/gele schermen aan..

Reageer