beantwoord

Correctietarief van 50 euro bij niet werkende poortjes?


Op 9 juni stonden de poortjes van Den Haag Centraal in storing. zie bijlagen. Er was geen omroep of uitval van treinen. Ik probeerde in te checken maar dat lukte niet.

Ik ben de trein ingestapt en ben bij het eerste balkon blijven wachten tot de conducteurs instapten.

Daar heb ik gemeld dat de poortjes het niet deden, de foto's laten zien en de conducteur zou me inchecken. Prima service zou je denken.

Ik kom op Utrecht Leidsche Rijn aan en wil uitchecken, hoor ik 1 bliep, van inchecken. Raar. Dus ik check bij een andere paal weer uit.

Dat is ook geregistreerd in mijn ns:

Maar nu komt het, er staat in mijn overzicht een correctietarief van 50 euro. Waar komt dat vandaan?

Hoe laat ik dat corrigeren naar het werkelijke tarief voor Den Haag - Leidsche Rijn?

Ik zie zo geen mogelijkheden om bijlagen aan te leveren bij de klantenservice. En ookal heb ik Checkin/uit-gemist ooit aangezet, dit is nog niet gecorrigeerd.

icon

Beste antwoord door Momo 16 June 2023, 00:04

Bekijk origineel

38 reacties

Toch nog even een update: de klantenservice heeft via Twitter me kunnen helpen en het tarief gecorrigeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik las net onderstaand artikel en moest gelijk aan dit topic denken.

https://www.bd.nl/tilburg/uur-lang-niet-in-en-uitchecken-door-vals-brandalarm-op-station-tilburg-reizigers-klagen-geen-beveiliging-te-zien~a777a14a/

Reizigers die niet konden uitchecken, kunnen volgens haar de NS bellen. En wie niet kon inchecken hoeft niet te vrezen voor een boete: ,,We hebben onze conducteurs geïnformeerd. Dus reizigers die de situatie uitleggen kunnen gewoon doorreizen.”

Dus hopelijk nu geen reizigers die een correctietarief van €50 in de maag gesplitst krijgen. 

En ik neem aan dat de reizigers die nu niet konden inchecken maar wel op hun bestemming moesten uitchecken omdat daar poortjes staan en zo ook een correctietarief krijgen voor gemiste incheck, ook de NS kunnen bellen.

 

Badge +3

Zie de foto's in de openingspost.

Check, thanks! Voorheen stond er dan ‘inchecken niet mogelijk’ (rood) maar dit is al duidelijker.

Je ziet ook aan het ‘gedoofde e-ticket oog’ dat inchecken niet gaat werken, dus dat poortje zal ook niet op een ov-chipkaart reageren. Logisch!

Uitchecken (maar waarom zou e dat met een e-ticktet doen?) zou zo te zien nog wel werken op zich, maar dat wil je bij een evacatie natuurlijk niet, dus de ‘hup wegwezen’ melding.

Ik vermoed (weet bijna zeker) dat dat is voor mensen die niet kunnen lezen, en anders toch met hun e-ticket of ov-chipkaart gaan staan klooien voordat ze naar buiten wensen te gaan (ook logisch) 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Of staat er bij de incheckzijde dat je helemaal niet binnen mag, en aan de uitcheckzijde ‘niet mogelijk’? Dat lijkt me logischer… 

Zie de foto's in de openingspost.

Badge +3

Als bij Smullers op Utrecht C de vlam in de pan slaat gaat de boel ook op ‘evacuatie’ totdat de brandweer het veilig vindt. Dat gebeurde zelfs al bij ‘openbare brandmelders’ (en dus meestal loos alarm).

Er zal daar (in eerste instantie) geen trein minder om rijden, maar de (open) poortjes geven natuurlijk wel aan dat inchecken niet mogelijk is, en aan de andere zijde dat je het station moet verlaten.

Dus ja, als je dan toch naar binnen loopt heb je een gemiste incheck, en naar buiten mis je een uitcheck.

Of staat er bij de incheckzijde dat je helemaal niet binnen mag, en aan de uitcheckzijde ‘niet mogelijk’? Dat lijkt me logischer… 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, als er verder niks omgeroepen wordt of wat-dan-ook …

Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt. Dan is de kans op een storing of een foutje groter dan een daadwerkelijk probleem. Anders zou het personeel wel zorgen dat je weggaat, zeker op een station als Den Haag Centraal.

Het staat toch op het poortje dat je het station moet verlaten?

Zoals al vaker in dit topic gezegd, het kan toch heel goed dat de situatie waarvoor de melding in eerste instantie was, intussen opgelost is of gewoon loos alarm was, maar dat de poortjes nog niet gewoon werken? Als er echt iets zou zou waarvoor iedereen het station zou moeten verlaten is er echt wel meer dan alleen poortjes met deze melding en vertrekken er ook geen treinen, dan is het treinverkeer stilgelegd. Misschien werkt de afdeling die de poortjes weer reset wat langzamer dan de afdeling die zorgt dat de reisinfoschermen weer reisinfo geven of het alarmsignaal uitzetten. Of krijgt die afdeling het pas later door dat de situatie weer normaal is. 

Behalve de hierboven gemelde ervaring in Delft met een tunnelstoring/brandmelding die al opgelost was toen ik op het station kwam heb ik een keer langer durende storing in Delft meegemaakt en behalve dat de poortjes deze melding gaven was er een constante automatisch omroep “er is brand op het perron” en alle treinen vervielen. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, als er verder niks omgeroepen wordt of wat-dan-ook …

Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt. Dan is de kans op een storing of een foutje groter dan een daadwerkelijk probleem. Anders zou het personeel wel zorgen dat je weggaat, zeker op een station als Den Haag Centraal.

Het staat toch op het poortje dat je het station moet verlaten?

Badge +3

Slidestops had dit 1 jaar geleden inderdaad bevestigd. Het kan zijn veranderd, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. 

Ja, en Loes eerder ook al maar kon het niet vinden. Welkom moderator @Rory NS trouwens 🖐

Slidestops had dit 1 jaar geleden inderdaad bevestigd. Het kan zijn veranderd, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. 

Badge +3

Helemaal niets zeggen is weer iets anders, ook bij Flex hoeven HC's niet te zeggen dat ze registeren dat iemand geen geldige check-in heeft.

Ik meen toch echt ooit gelezen te hebben dat in ieder geval bij Flex het handelperspectief was om registratie van een afwijking te melden aan de reiziger (en nee, “het is goed zo” zeggen telt niet).

Reputatie 7
Badge +3

Dat is gewoon een ontwerp fout, bij een storing zouden ze ook aan moeten geven dat het een storing is. Deze melding moet alleen op de schermpjes staan als er daadwerkelijk ontruimt moet worden.

 

Het kan toch gewoon zijn dat er eerder iets was waardoor de melding gegeven werd. Vervolgens is dat verholpen, maar duurt het nog even voor de poortjes weer gewoon werken.

Ik heb het ook eens gehad met tunnelstoring/brandmelding op station Delft. Tegen de tijd dat ik op het station kwam was het gelukkig al weer voorbij en gingen de meeste treinen weer rijden, maar de poortjes deden het nog niet, zelfde als hierboven waardoor ik niet kon inchecken. Dus dan maar niet ingecheckt de trein en bij overstappen op Den Haag HS daar ingecheckt. In mijn opgeslagen reistransacties excel bestand kan ik zien dat dat op 17 februari 2017 was. 

Wat ik begrepen heb is dat conducteurs bij business kaarten niets hoeven te zeggen en dat nu bij flex ook niet doen. Een ander argument zou zijn dat men door niets te zeggen discussie en/of escalatie wilt voorkomen.

Ik denk dat je wel.iets moet zeggen in de trant van  ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij niet ingecheckt bent, het kan zijn dat daar €50 voor in rekening gebracht wordt’ of ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij 1e klas zit, vindt de backoffice geen vervoersbewijs daarvoor, dan kost je dat €20’.

Allemaal leuk en aardig. Maar even terug naar dit topic. De poortjes werken niet, waardoor er niet ingecheckt kan worden. TS maakt daar zelfs foto's van als bewijs en laat deze aan de conducteur zien, die vervolgens als ‘service’ aanbiedt de reiziger alsnog in te checken.

Ik mag toch hópen dat dit onwetendheid is, want het alternatief is nog veel erger.

En ik kan me niet voorstellen dat ik bedreigend over kwam, Ik gedroeg me normaal en was alleen tegenover 2 conducteurs..

Reputatie 7
Badge

Eigenlijk wel grappig dat we hier een discussie hebben over het niet kunnen intrekken terwijl de poortjes feitelijk aangeven dat er GEEN doorgang is en mensen het station moeten verlaten.

Op de tweede foto staat niet dat er geen doorgang is, toch? Het station verlaten kan ook per trein ;-)

Dat is gewoon een ontwerp fout, bij een storing zouden ze ook aan moeten geven dat het een storing is. Deze melding moet alleen op de schermpjes staan als er daadwerkelijk ontruimt moet worden.

 

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en dan gaan de perronborden, reisinfo-borden en omroep ook op ontruim-modus. Hier liep iedereen door en was verder niets aan de hand, behalve dat echt alle poortjes open stonden met de rood/gele schermen aan..

Reputatie 7
Badge +3

Het is een opeenstapeling van ontwerpfouten. Zowel in wat de poortjes tonen als in NS Flex. Het ergste is nog wel dat het allemaal is ingevoerd zonder na te denken over de gevolgen. 

Een jaar of wat geleden was er een storing bij de poortjes in Hilversum waardoor ik niet kon inchecken. Ik heb toen op de blauwe knop knop van de informatiezuil gedrukt en contact gekregen met de meldkamer om te vragen wat ik moest doen. Ik kreeg toen de instructie om gewoon te gaan reizen. Treinpersoneel was op de hoogte (niet gezien) en bij aankomst in Utrecht Overvecht kon ik opnieuw op de blauwe knop drukken en melden dat ik in Hilversum niet had kunnen inchecken. Dat werkte allemaal en ik heb die ochtend zonder kosten gereisd.

Wel ben ik blij dat ik op saldo reis en niet ben overgeleverd aan treinpersoneel dat om welke reden dan ook correctietarieven in rekening brengt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik begrepen heb is dat conducteurs bij business kaarten niets hoeven te zeggen en dat nu bij flex ook niet doen. Een ander argument zou zijn dat men door niets te zeggen discussie en/of escalatie wilt voorkomen.

Ik denk dat je wel.iets moet zeggen in de trant van  ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij niet ingecheckt bent, het kan zijn dat daar €50 voor in rekening gebracht wordt’ of ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij 1e klas zit, vindt de backoffice geen vervoersbewijs daarvoor, dan kost je dat €20’.

Allemaal leuk en aardig. Maar even terug naar dit topic. De poortjes werken niet, waardoor er niet ingecheckt kan worden. TS maakt daar zelfs foto's van als bewijs en laat deze aan de conducteur zien, die vervolgens als ‘service’ aanbiedt de reiziger alsnog in te checken.

Ik mag toch hópen dat dit onwetendheid is, want het alternatief is nog veel erger.

Dat is gewoon een ontwerp fout, bij een storing zouden ze ook aan moeten geven dat het een storing is. Deze melding moet alleen op de schermpjes staan als er daadwerkelijk ontruimt moet worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, als er verder niks omgeroepen wordt of wat-dan-ook …

Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt. Dan is de kans op een storing of een foutje groter dan een daadwerkelijk probleem. Anders zou het personeel wel zorgen dat je weggaat, zeker op een station als Den Haag Centraal.

Eigenlijk wel grappig dat we hier een discussie hebben over het niet kunnen intrekken terwijl de poortjes feitelijk aangeven dat er GEEN doorgang is en mensen het station moeten verlaten.

Zouden er werkelijk Hc's zijn die niet weten dat ze een correctietarief triggeren wanneer ze beweren dat ze iemand ‘ingecheckt’ hebben? 

Schijnbaar. Hoop dat ze dit nog even onder de aandacht brengen onder alle collega's

Schone taak voor je om dat eens aan te kaarten bij je TM en hem te wijzen op deze communitie waar het wel heel vaak voorbij komt.

Reputatie 7

Zouden er werkelijk Hc's zijn die niet weten dat ze een correctietarief triggeren wanneer ze beweren dat ze iemand ‘ingecheckt’ hebben? 

Schijnbaar. Hoop dat ze dit nog even onder de aandacht brengen onder alle collega's

Reputatie 7
Badge +3

Je moet het maar weten, ik snap ook dat iemand kan denken dat het wel zo werkt. 

Het is wel meer dan een kwestie maar het maar moeten weten, NS moet HC's de juiste instructie geven.

HC's weten blijkbaar wel dat het niet verplicht is iets te zeggen, gezien het feit dat heel veel HC's gewoon niets zeggen als iemand niet ingecheckt is of onterecht 1e reist. Dat weten ze dan wel, dat zal ze verteld zijn door NS, maar dat ze iemand niet kunnen inchecken weten velen dan weer niet. Gaat er soms iets mis met de instructie vanuit NS naar de HC's wat betreft het registeren?

 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal niets zeggen is weer iets anders, ook bij Flex hoeven HC's niet te zeggen dat ze registeren dat iemand geen geldige check-in heeft. Ben ik het ook niet mee eens, maar het is nu eenmaal niet veplicht om het te zeggen, dus handelt de HC gewoon volgens de regels van NS. Maar als je als HC wél iets zegt, zeg dan niet iets wat gewoon niet waar is, een HC kan iemand niet inchecken. 

Het is een wirwar aan verschillende systemen, beperkingen, voorwaarden… Businessczrd werkt anders, maar gaat stukje bij beetje juist a la Flex werken. Het wordt er voor de HC ook niet makkelijker op, ik heb ook wel eens pogingen gedaan uit te leggen hoe de techniek werkt, maar als je daar geen achtergrond of gevoel voor hebt, is dat vaak lastig te doorzien. Helemaal als wel lijkt alsof het werkt zoals je verwacht. 
 

Iemand inchecken is niet mogelijk, maar het is niet alsof dat een natuurverschijnsel is. Het zou best mogelijk kunnen zijn, maar het is domweg nooit gebouwd (eigenlijk wel maar niet lang aangeboden). Je moet het maar weten, ik snap ook dat iemand kan denken dat het wel zo werkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik begrepen heb is dat conducteurs bij business kaarten niets hoeven te zeggen en dat nu bij flex ook niet doen. Een ander argument zou zijn dat men door niets te zeggen discussie en/of escalatie wilt voorkomen.

Ik denk dat je wel.iets moet zeggen in de trant van  ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij niet ingecheckt bent, het kan zijn dat daar €50 voor in rekening gebracht wordt’ of ‘ik heb een aantekening gemaakt dat u/jij 1e klas zit, vindt de backoffice geen vervoersbewijs daarvoor, dan kost je dat €20’.

 

Reageer