Sticky

OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen

  • 2 September 2016
  • 45 reacties
  • 30393 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Goedemiddag Nicolientje en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat jouw OV-chipkaart niet is aangekomen binnen de officiële door de OV-Chipkaart gestelde levertijd van 7 dagen. Helaas is dit iets waar wij als NS geen invloed op hebben, gezien wij de kaart niet produceren of opsturen.

Dat gezegd hebbende kunnen wij er wel voor proberen te zorgen dat je zo min mogelijk tot geen extra kosten maakt als gevolg hiervan. Je abonnement is namelijk al wel geldig, dus heb je in wezen ook recht op de korting die je door dat abonnement hoort te krijgen. De oplossing die is aangegeven, het aanschaffen van een anonieme kaart, is inderdaad een van de opties. Wij kunnen je abonnement dan tijdelijk op die kaart zetten zodat je via die kaart daar gebruik van kan maken totdat je de nieuwe persoonlijke kaart binnen hebt. Afhankelijk van het type stalling kun je je fiets ook stallen met een anonieme kaart. Je bent hier dan wel €7,50 extra aan kwijt inderdaad, maar je hebt daarvoor wel een reserve OV-chipkaart voor de komende 5 jaar.

Een andere optie is om de komende week met losse vervoerbewijzen te reizen, totdat je de nieuwe kaart met abonnement binnen hebt. Die kosten hiervan kun je dan via onze Klantenservice terugkrijgen, wanneer je het abonnement kan gebruiken. In dit geval zul je echter geen gebruik kunnen maken van een fietsenstalling, gezien een OV-chipkaart daar wel noodzakelijk voor is.
Jammer dat je de kaart nog niet hebt. Wellicht is dit vertraagd door de feestdagen. De enige optie is wachten totdat je de kaart hebt. Wat Stijn NS al aangaf, kan je tot die tijd eventueel reizen met losse tickets of een anonieme kaart aanschaffen. Het abonnement later laten ingaan is helaas geen optie meer, omdat deze datum al vast staat in ons systeem.
Ik heb via een papieren aanvraagformulier op 26-4-2019 voor een persoonlijke OV-chipkaart op de post gedaan, hoelang duurt zo'n aanvraag? Ik zit al een week te wachten op bevestiging/levering.
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle

 

Had je de kaart bij TLS toevallig met een papieren formulier aangevraagd? TLS geeft namelijk op "hun" website (https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm) met zo'n formulier €10,50 kost (€7,50 voor de kaart en €3 administratiekosten). Bij online aanvragen (is wel met account) betaal je die administratiekosten niet en betaal je dus €7,50.

Ik weet dat niet precies, Sander2002. Je kunt dit het beste even navragen bij de klantenservice van OV-chipkaart.
Heeft TLS ook een e-mailadres?
Nee, maar ze hebben wel een contactformulier.
Ik heb via een papieren aanvraagformulier op 26-4-2019 voor een persoonlijke OV-chipkaart op de post gedaan, hoelang duurt zo'n aanvraag?
@Sander2002,

Volgens (mogelijks verouderde) info is de verwerkingstermijn van een papieren aanvraag 3 weken.

Ik hoop dat dit ondertussen sneller gaat, maar ik vrees er voor. 😞
Ik heb de kaart binnen.
Goed om te lezen, Sander! Dat is gelukkig sneller dan 3 weken 🙂
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle

Op 03-06-2022 heb ik ook een nieuwe ov-chipkaart aangevraagd bij NS en een pasfoto geüpload, omdat mijn huidige kaart vervalt op 26-07-2022. Ik heb tot op heden nog geen nieuwe kaart ontvangen. De klantenservice van NS zegt dat ik hiervoor bij ov-chipkaart moet zijn. Ik heb de klantenservice van ov-chipkaart gesproken en hun zeggen geen aanvraag te zien in hun systeem en er is geen nieuwe kaart. Volgens hun moet ik hiervoor bij NS zijn.

Vervolgens weer de klantenservice van NS gesproken. Hun zeggen nu dat ik moet afwachten tot de kaart is verlopen en dan weer opnieuw contact op moet nemen als ik dan nog geen kaart heb ontvangen. Ik heb 2 abonnementen op mijn kaart staan. Een trein abonnement en een bus abonnement waarmee ik onbeperkt met de bus kan reizen. Als mijn kaart verloopt kan ik hier geen gebruik van maken en moet ik een volledig buskaartje kopen. Dit wordt dan niet vergoed door de NS. 

Ik heb meerdere malen duidelijk aangegeven dat ze bij ov-chipkaart geen aanvraag in hun systeem zien dus ze gaan geen nieuwe kaart aanmaken. Mijn huidige kaart verloopt over 5 dagen. Wat moet ik nu doen? NS klantenservice wilt mij niet verder helpen. Ik moet wachten tot mijn kaart verloopt waardoor ik extra kosten ga maken die niet vergoed worden. Wat is dit voor service?

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu meteen maar een nieuwe aangevraagd via ov-chipkaart.nl. Op de site kon ik inderdaad ook zien dat er nog geen kaartvernieuwing in gang was gezet. Ik hoop dat hij op tijd binnen is en dat de NS dit netjes voor mij gaat vergoeden en niet weer moeilijk gaat doen.

Badge +3

Verzoek aan de moderators om dit topic ogenblikkelijk uit het archief te halen.

Mee eens, want een paar dagen geleden stond het nog niet in het archief. Sluit het desnoods alleen af voor verdere reacties.

Kaartvernieuwingen die mis gaan is een bekend probleem en staan los van de ‘standaard’ vertraging bij levering van nieuwe kaarten in het 3e kwartaal (bijv. een NS Flex abonnement op een nieuwe kaart, levering binnen 7 dagen).

Overigens zou je ca. 6 weken voor de einddatum van je kaart ook een mail of brief van OV-chipkaart ontvangen moeten hebben. In dat geval is er vanuit de NS niets in gang gezet dat op een kaartvernieuwing lijkt (na aanleveren pasfoto en bevestiging daarvan).

2 maanden geleden bevestiging gehad dat mijn foto in orde was en mijn kaart voordat mijn oude verliep zou worden opgestuurd. Ik dacht dat het wel in orde zou zijn.

Nu zie ik dat mijn kaart overmorgen verloopt. Contact opgenomen met translink. Die sturen me door naar de NS. De nieuwe kaart is in hun systeem nooit besteld. Contact opgenomen met de NS klantenservices (wow! Wat een doolhof! Als je even niet uitkijkt sturen ze je weer door naar translink. Het is me uiteindelijk gelukt iemand van de NS helpdesk aan de lijn te krijgen, hoeveel punten krijg ik daarvoor?). Meneer vond het allemaal heel vervelend en heel ingewikkeld. Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik heb inmiddels een nieuwe kaart besteld via translink, en zou mijn geld terugkrijgen via NS.

Mijn vragen nu:

  • Hoe krijg ik de kosten voor de nieuwe kaart terug van de NS? (Graag even concreet een linkje/email adres waar ik het heen moet sturen, en welke bewijzen ik mee moet sturen. Meneer van de klantenservice kwam niet verder dan ‘geld terugvragen’, en ik had niet het idee dat ik met nog vaker vragen concretere antwoorden kreeg)
  • Tot mijn kaart is geleverd: Waar kan ik geld terugkrijgen voor mijn reizen? Ik moet nu dus losse kaartjes kopen (klantenservice puntje: aanraden een anonieme ov kaart erbij te hebben voor het geval jullie je afspraken niet nakomen is niet echt netjes). Losse kaartjes zijn duurder, en misschien is mijn kaart met daluren abonement er niet voor mijn volgende treinreis. 

Ik heb wel vaker vertraging, maar 2 maanden is een nieuwe…

Waarom ben ik zelfs als ik een ochtend niet met de trein hoef toch de halve ochtend bezig met de NS?

Goedemiddat Lisa_1 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat het automatische proces bij jou niet goed is gegaan. 

Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik snap deze gedachtegang, maar wanneer het automatische vernieuwingsproces heeft gefaald, moet er handmatig een vernieuwende kaart aangevraagd worden via de OV-Chipkaart, Translink. Wij hebben niet de mogelijkheid om dat automatische proces opnieuw te starten. Omdat er bij de handmatige aanvraag bepaalde persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden, mogen wij dit ook niet voor jou doen. Vandaar dat je werd geadviseerd om zelf een vernieuwende kaart aan te vragen.

Wat betreft de twee specifieke vragen kun je hiervoor (nogmaals) contact op nemen met onze Klantenservice. Een specifieke link of e-mail adres kan ik je niet geven, maar mocht je liever niet opnieuw willen bellen, dan kun je ook contact op nemen via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's daar kunnen je dan verder helpen.

"Beste heer V.d. H…., 
 
Dank voor uw pasfoto
Dank u wel voor uw pasfoto. Wij hebben deze in goede orde ontvangen. U ontvangt uw nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor afloop van uw huidige OV-chipkaart per post thuis." 
Uit mail van 16 februari jongstleden. 
Helaas nooit iets ontvangen
en nu met verlopen OV-chipkaart tevergeefs een reis naar Arnhem proberen te regelen.
Resultaat kaartje tegen treintarief (geen aantoonbaar daluren abonnement) plus €50 boete (een OV boete voor de eerste keer in mijn leven). Omdat ik mij niet besefte dat ik ook via de automaat een vervoersbewijs kon aanschaffen.
Erg vervelend is ook dat ik nu mijn keuzedagen niet kan opnemen.

Wat nu te doen en kan ik de NS aansprakelijk stellen? Met een geldige OV-chipkaart was me deze ellende tenslotte bespaart gebleven.

Greetings

I would like to ask about my OV card

I've ordered it from 04th of September and I didn't receive it yet. I wanna check is there any problem with my data or anything else?

Thanks in advance

Mijn ov kaart (met NS abonnement) verloopt op 24-07-21

Na oproep door Klantenservice OV chipkaart heb ik een midden juni een aanvraag gedaan voor verlenging via de NS.  Actuele pasfoto verstuurd, maar tot op heden nog niets ontvangen.

Vandaag weer geprobeerd om via de NS de OV-kaart te verlengen, maar nu krijg ik steeds een technische fout en kan ik mijn foto niet uploaden.  Ik had die kaart allang moeten hebben.

Jos Van Kan

Badge +3

Hi @sneller zie dit (lange) topic Je referentiecode voor de pasfoto werkt niet meer dus.

Voor een kaart die op 24-07 verloopt, zelf dus even doen via hier en dan heb je de nieuwe kaart dinsdag in de bus (briefpost) . Hopelijk met al je abonnementen er op, maar dat merk je vanzelf.

De € 7,50 die je moet betalen voor de kaart krijg je later wel terug via de NS Klantenservice, want anders hadden ze niet om een pasfoto gevraagd.

Reageer