beantwoord

ov kaart verlopen en geen nieuwe gekregen

  • 3 September 2022
  • 33 reacties
  • 1604 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Dank Momo, ik ben nog steeds beduusd over de gang van zaken en over de klantenservice van de NS en van de OV-chip. En nu ik een aantal reacties lees, stijgt mijn verbijstering alleen nog maar. Ik hoopte dat het uitzonderlijk en bizar was.

Reputatie 7
Badge +3

Welcome to the club, je bent niet de enige.

 

Ik heb een dalurenabonnement en ik heb in juli een nieuwe chipkaart aangevraagd met foto en al. Deze is niet geleverd maar de oude loopt over 3 dagen af. De NS zegt dat ze niks kunnen doen want ik moet bij de OV-chip zijn. De 7,50 die ik eerst zelf moet betalen zal ik terugkrijgen. BTW: de klantenservice vertelde mij dat dit echt mijn probleem was: ik heb weliswaar de chipkaart aangevraagd en de bevestiging ontvangen maar daar kan de NS nu verder niets aan doen.

De OV-chip zegt dat ik eerst een account moet maken en dat het 2 dagen duurt voor ik per post de koppelcode ontvang. Pas dan kan ik een nieuwe kaart aanvragen. BTW: 'zegt de NS nu alweer dat OV-chip niks doet?' Ik kan blijkbaar mij e-mailadres nu niet invoeren.

Ik word hier radeloos van. Het antwoord: had nu opgelet want de nieuwe kaart had 6 weken geleden al moeten komen, sluit ook even niet echt aan bij mijn huidige beleving.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 3 jaar geleden ook zonder dat ik er iets heb hoeven doen een nieuwe kaart ontvangen. Nou ja, misschien niet helemaal niets, ik had een aantal jaar daarvoor wel toestemming gegeven om mijn foto te hergebruiken. Dat was nav deze actie in 2015. Was toen ook nog een saldo abonnement (Traject Vrij). 

Wat wel zo is, is dat je met Flex Basis en Flex Weekend Voordeel geen gratis kaart krijgt van NS. Met Flex kun je makkelijk wijzigen van abonnement en als je net op het moment dat NS het één en ander in gang moet zetten dan Basis of Weekend Voordeel hebt, wordt dat niet gedaan.

 

Wat ik zeker aanraad is naast een MijnNS account ook een account te hebben bij OV-chipkaart.nl en daar de kaart toe te voegen, ook al kun je daar met Flex geen prijzen zien. OV-chipkaart.nl stuurt dan wel 6 weken voor je kaart verloopt een mail, dan weet je in ieder geval dat die verloopt en sta je niet opeens met een verlopen kaart op een station. Of houd zelf de verloopdatum in de gaten, die staat op je kaart.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk en aardig, die workaround. Maar wanneer gaat dit proces nou 's goed ingericht worden?

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

 

Ik heb zonder dat ik er iets voor moest doen een nieuwe kaart ontvangen. Misschien ligt het aan Flex dat het zo vaak mis gaat? Ik heb Dal voordeel op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Leuk en aardig, die workaround. Maar wanneer gaat dit proces nou 's goed ingericht worden?

Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen. Heb je een NS-abonnement? Dan zorgt NS ervoor dat je automatisch een nieuwe kaart ontvangt voordat je huidige verlopen is.

En in het geval dat je reist met een abonnement kun je via de klantenservice van NS beroep doen op tijdelijk reisrecht en een compensatie voor het ticket op vol tarief. 

Reputatie 7
Badge +3

U kunt kaartvernieuwing aanvragen op de site van OV-chipkaart.nl. Als u een Flexabonnement hebt van €5,10 per maand of meer kunt u de kosten voor deze nieuwe kaart terug vragen bij NS.

Reageer