Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Badge +3

OVpay doet het ‘redelijk’ wat dat betreft, want een NS incheck om 7:56 op Centraal gevolgd door een GVB rit om 8:17 vanaf Amstel zal wel betekenen dat die gemiste NS uitcheck op Amstel zal zijn?

Klopt alleen de prijs dus niet helemaal.

Badge +3

Nee, niet goed. Het poortje moet niet opengaan en een foutmelding geven dat je moet uitchecken bij NS.

Dat doen ze toch ook (de GVB poortjes, als er een NS incheck herkend wordt)?

NS poortjes geven er niets om, die gaan gewoon open en rekenen het instaptarief wegens gemiste incheck. Bij reizen op rekening (Flex of Business Card) misschien iets zinnigers, als je vaker een bepaald traject reist.

Poortjes hebben geen tijd om dat allemaal te controleren. Voor Amsterdam Centraal naar Amstel zou het overigens € 2,60 moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet goed. Het poortje moet niet opengaan en een foutmelding geven dat je moet uitchecken bij NS.

Badge +3

Helemaal goed dat de GVB poortjes (op o.a. Amstel) een NS incheck op een ov-chipkaart herkennen!

Andersom (in GVB en uit NS met een ov-chipkaart) zal je waarschijnlijk €20 kosten, of €10 bij een saldo-abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Als dit niet snel wordt opgelost kan dit tot een enorme stroom aan klachten en terugbetalingen leiden. Juist omdat het mogelijk maken van reizen met de betaalpas of creditcard gericht is op incidentele reizigers die geen OV-chipkaart hebben. 

Reputatie 4

Ik kom nog wel iets tegen bij het uitchecken bij de verkeerde vervoerder. Bij wijze van test heb ik per trein gereisd van Amsterdam Centraal naar Amstel (ingecheckt bij NS), en heb ik expres foutief geprobeerd uit te checken bij een poortje van GVB.

Bij de OV-chipkaart krijg je dan netjes een melding in de trant van“uitchecken andere vervoerder: NS”. Maar met OVpay liet hij me er tot mijn verbazing gewoon uit:

 

Ook in mijn transactie overzicht zie ik een gemiste uitcheck:

 

Hij heeft dan weer niet het volledige NS correctietarief gerekend, dus er lijkt ook ergens iets weer wél goed te zijn gegaan, mogelijk omdat ik daarna nog met de metro heb gereisd. Overigens is deze reactie niet bedoeld voor mijzelf om de uitcheck te corrigeren (dat lukt me wel), maar meer voor het systeem in het algemeen.

Zou de controle dat je alleen bij de juiste vervoerder kan uitchecken ook kunnen worden ingebouwd bij OVpay? Of is dat al zo, doordat hij het correctietarief dan niet rekent? Bovenstaande voorbeeld is NS / GVB, maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de regionale vervoerders.

Waarom niet? Het zijn in essentie maar wat vensters die een beetje tegen API endpoints praten. Het is geen game met enorme assets. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zie ik OV Pay en alle andere functie/s niet als ik inlog op mijn NS op mijn Smartphone?

Op de NS Website als ik dan inlog bij mijn NS zie ik alle functie/s zoals OV Pay/Facturen en nog veel meer!

Het is maar een vraagje….

Omdat men niet alles in de app kan proppen.

Reputatie 3

Waarom zie ik OV Pay en alle andere functie/s niet als ik inlog op mijn NS op mijn Smartphone?

Op de NS Website als ik dan inlog bij mijn NS zie ik alle functie/s zoals OV Pay/Facturen en nog veel meer!

Het is maar een vraagje….

@Erryt NS e.a. Wanneer moet je de pincode intoetsen als ik een dagje van Groningen via Haarlem naar Roozendaal reis, af en toe een tussenstop maak op enkele kleinere stations onderweg en op sommige grotere stations een korte pauze van +35 minuten plan en via Venlo weer terug ga naar Groningen? Ook wil ik onderweg nog een boek kopen.... Hoe zit het met je pincode die je moet gebruiken als je over de 100 euro gaat? En wat wordt er uiteindelijk in rekening gebracht? Het boek kost 25 euro.;)

De kosten kun je zelf uitrekenen via de reisplanner.

Is dat zo? Worden alle bedragen bij elkaar opgeteld? Is er een maximum?

Het zijn niet alleen de consumenten die lijden aan keuzestress. Ook voor bedrijven is het een behoorlijke opgave om alle systemen naast elkaar en gelijktijdig te laten werken.

Ik begrijp dat in heel veel situaties, helemaal voor bedrijven (veelal middenstand) die geld en capaciteit niet hebben om software te laten bouwen of aanpassen aan de eigen wensen. Maar in geval van NS/TLS heeft men het gehele proces in eigen handen en is dat geen excuus.

@Erryt NS Pre corona was de pincode verplicht als op een dag je totaal boven de 50 euro was. Nu is dat 100 euro. 

 

edit: https://www.pin.nl/consument/contactloos-betalen-met-betaalpas-of-mobiele-telefoon/

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS e.a. Wanneer moet je de pincode intoetsen als ik een dagje van Groningen via Haarlem naar Roozendaal reis, af en toe een tussenstop maak op enkele kleinere stations onderweg en op sommige grotere stations een korte pauze van +35 minuten plan en via Venlo weer terug ga naar Groningen? Ook wil ik onderweg nog een boek kopen.... Hoe zit het met je pincode die je moet gebruiken als je over de 100 euro gaat? En wat wordt er uiteindelijk in rekening gebracht? Het boek kost 25 euro.;)

De kosten kun je zelf uitrekenen via de reisplanner.

Ik heb geen kennis van wanneer je een pin code moet intoetsen. Voor het in- of uitchecken kan je geen pincode intoetsen dus dat is voor het reizen niet van toepassing. Na de daadwerkelijke transactie zal het vast zo zijn dat je pinpas na dat moment weer een pincode vereist om er draadloos gebruik van te kunnen maken in een winkel. Voor het reizen zal dat niet zo zijn. Tevens wordt het geld pas een dag later afgeschreven en niet gelijk na het uitchecken. Als je onlangs nog een pincode hebt ingetoetst zal dat voor de dag van reizen niet hoeven, ook niet tijdens het kopen van het boek.

@Erryt NS e.a. Wanneer moet je de pincode intoetsen als ik een dagje van Groningen via Haarlem naar Roozendaal reis, af en toe een tussenstop maak op enkele kleinere stations onderweg en op sommige grotere stations een korte pauze van +35 minuten plan en via Venlo weer terug ga naar Groningen? Ook wil ik onderweg nog een boek kopen.... Hoe zit het met je pincode die je moet gebruiken als je over de 100 euro gaat? En wat wordt er uiteindelijk in rekening gebracht? Het boek kost 25 euro.;)

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn niet alleen de consumenten die lijden aan keuzestress. Ook voor bedrijven is het een behoorlijke opgave om alle systemen naast elkaar en gelijktijdig te laten werken.

Was het probleem al gemeld dat als je ook je telefoon als bankpas gebruikt en dan een QR code wil scannen van een E-ticket dat hij je bankpas dan gewoon pakt op je telefoon.

Dan is het toch niet zo'n handige combinatie.

Dat is de grootste flop van heel dit systeem. Dus nu gaan we mensen “opvoeden” hoe met het systeem om te gaan, in plaats van andersom. 

Reputatie 7
Badge +2

Het definitieve productenpalet is nog niet bekend, maar met OVpay zou dat idd technisch moeten kunnen. Juist omdat toch alles in de backoffice verwerkt wordt en niet direct van de kaart afgeschreven wordt. Interessante gedachte sowieso.

ik vind het wel een handige dienst, maar eigenlijk zou het standaard de goedkoopste kaartje moeten facturen volgens een leastcost route, dat kan ook want je ID is bekend, die zit namelijk gekoppeld aan je bankrekening en bedrijven kunnen dat via IDIN verifiëren. 

 

je start bv met een dagkaart, reis je die hele week, kijkt het systeem naar de goedkoopste week tarieven enz.  

 

we hebben in Nederland een veel te ingewikkeld tarieven systeem, 2 reizigers kunnen soms wel 60% meer of minder betalen voor hetzelfde ritje, dat is ronduit absurd. dat moet je dus automatiseren en niet aan je klant overlaten.  

Badge +3

Een ‘on the fly’ gegenereerd virtueel pasnummer gaat dus niet werken?

Was er al bang voor… 😴

Binnenkort testen met Revolut (fysieke kaart besteld voor een paar euro, en die voldoet dus aan alle Maestro/Mastercard voorwaarden ) 😅

Wel een nieuwe phone nodig, mijne de heeft helemaal geen NFC dus! (Ja, dat was dus toen een high-end apparaat, en NFC nergens voor nodig) 🙄

Reputatie 7
Badge +1

Hoe zou dit met ING moeten werken op smartphone? Ik heb een digitale betaalpas op mijn Android telefoon. Via de ING-app zelf, want die bank werkt niet via Google Pay. Ik open de digitale pas zoals ook gebruikelijk is bij mobiele betalingen: ik start de digitale pas in de app en identificeer met mijn vingerafdruk. De app toont dan dat de digitale pas gereed is. Maar het NS-poortje herkent het niet.

Moet het op een andere manier?

In mijn ING app staat onder instellingen welke passen werken met OV Pay. Daar staat ook mijn mobiele pas bij.

Je zou eens kunnen checken of daar iets mis gaat en of de mobiele kaart daar wel ingesteld staat. Al zou dat in principe automatisch moeten gaan.

Was het probleem al gemeld dat als je ook je telefoon als bankpas gebruikt en dan een QR code wil scannen van een E-ticket dat hij je bankpas dan gewoon pakt op je telefoon.

Dan is het toch niet zo'n handige combinatie.

Reputatie 1

Ja, de telefoon heeft een NFC chip. Ik betaal er altijd mobiel mee zonder problemen.

Dat is vreemd. Ook via de ING app zou dit moeten werken, gezien dat ook gebruik wordt om contactloos te betalen. Kun je dat wel met jouw smartphone?

Reputatie 1

Hoe zou dit met ING moeten werken op smartphone? Ik heb een digitale betaalpas op mijn Android telefoon. Via de ING-app zelf, want die bank werkt niet via Google Pay. Ik open de digitale pas zoals ook gebruikelijk is bij mobiele betalingen: ik start de digitale pas in de app en identificeer met mijn vingerafdruk. De app toont dan dat de digitale pas gereed is. Maar het NS-poortje herkent het niet.

Moet het op een andere manier?

Reageer