beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1564 Bekeken

Waar kan ik vinden dat minimaal één keer moet hebben uitgecheckt? Ik had ingecheckt op beginstation en nergens meer uitgecheckt omdat ik op het eindstation bleef. Op de terugweg werd ik door de conducteur erop gewezen, dat ik minimaal één keer moet hebben uitgecheckt. Ik heb een weekend vrij abonnement. Waar staat dit ergens?

icon

Beste antwoord door iMark 7 August 2023, 13:09

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vergeten in te checken op De Vink (kan gebeuren, geen poortjes) zou niet tot een onherroepelijke boete moeten leiden bij controle tussen Leiden en Delft. Voorbij Delft natuurlijk wel.

Dat is wel een aardige casus omdat het met Traject Vrij niet uitmaakt in welk richting je reist op het traject dat gedekt is. Het zal waarschijnlijk wel tot een correctietarief leiden bij controle maar dat kun je vast wel bespreken met Klantenservice. Zeker als het de eerste keer is dat je niet hebt ingecheckt.

Ik kan je helaas niet vertellen of dat inderdaad een correctietarief (of UvB) tot gevolg heeft want de paar keer dat met ik mijn Traject Vrij De Vink - Delft via Leiden heb gereisd (zonder in Leiden uit en weer in te checken) had ik gewoon ingecheckt of op De Vink of Delft, ben ik niet gecontroleerd en was Traject Vrij bovendien nog geen Flex abonnement. Ik ben in de tijd dat ik dit traject reisde wel 1 keer vergeten in te checken op De Vink (want inderdaad geen poortjes) maar toen geen controle. Had dit nog niet door bij uitchecken (dus inchecken) op Delft wat toen nog paaltjes had, zag het pas bij eind van de middag inchecken op Delft, dat werd een uitcheck, dus toen daarna maar echt ingecheckt. Dat leidde toen wel tot een correctietarief, van €0,01 wat toen nog werd gehanteerd om reizigers te laten wennen aan moeten in en uitchecken. 

Reputatie 7
Badge +3

Vergeten in te checken op De Vink (kan gebeuren, geen poortjes) zou niet tot een onherroepelijke boete moeten leiden bij controle tussen Leiden en Delft. Voorbij Delft natuurlijk wel.

Dat is wel een aardige casus omdat het met Traject Vrij niet uitmaakt in welk richting je reist op het traject dat gedekt is. Het zal waarschijnlijk wel tot een correctietarief leiden bij controle maar dat kun je vast wel bespreken met Klantenservice. Zeker als het de eerste keer is dat je niet hebt ingecheckt.

 

 

Reputatie 7

Ik zal het nog een keer uitleggen.

Met andere worden, in de praktijk maakt het dus niet uit of je wel of niet hebt ingecheckt. 

Dat is wat precies wat ‘Geen boete bij vrij reizen’ betekent. Ik verbaas me er wel een beetje over dat @BrunoEst dit maar niet wil begrijpen. Hoewel ik het met alle plezier nog een of meerdere keren uitleg, denk ik nu toch echt dat alles wel gezegd is.

 

Dit soort hooghartige gedoe zou je toch helemaal niet nodig moeten hebben @iMark 

Constateer dat de term ‘de facto’ niet verkeerd begrepen is.

Heb uit ervaring willen waarschuwen voor de herhaalde en onzinnige bewering dat het in de praktijk niet zou uitmaken of je wel of niet hebt ingecheckt. Je krijgt er geheid last mee/van.

Ga niet mee in de herhaling en laat het hierbij.

Fijn weekend 🍹🍻🥂🕶🌞

Badge +3

Volgens mij was nu juist de uitkomst dat je altijd moet in- en uitchecken met Traject Vrij omdat je anders buiten je vaste traject zou kunnen reizen zonder daarvoor te betalen. Zonder incheck is op het vaste traject niet vast te stellen of je buiten je vaste traject hebt gereisd. Tenzij je daar controle hebt gekregen. Dan ben je een reguliere reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Dat klopt, dus als je Traject Vrij hebt voor De Vink naar Delft en in Leiden zonder incheck instapt in een sprinter riskeer je een boete (bij controle tussen Leiden en De Vink of als een conducteur je in Leiden heeft zien instappen).

Stap je in een intercity en krijg je controle vóór de stop in Den Haag (Laan van NOI, HS of Centraal) dan was het voorheen duidelijk dat je niet vanuit De Vink vertrokken was. Maar met het vervallen van het terugsteekverbod is het volkomen normaal als je via Leiden reist.

Vergeten in te checken op De Vink (kan gebeuren, geen poortjes) zou niet tot een onherroepelijke boete moeten leiden bij controle tussen Leiden en Delft. Voorbij Delft natuurlijk wel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij was nu juist de uitkomst dat je altijd moet in- en uitchecken met Traject Vrij omdat je anders buiten je vaste traject zou kunnen reizen zonder daarvoor te betalen. Zonder incheck is op het vaste traject niet vast te stellen of je buiten je vaste traject hebt gereisd. Tenzij je daar controle hebt gekregen. Dan ben je een reguliere reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

In het persbericht van 2 april 2015 wordt dat zelfs expliciet benoemd:
“ Voor NS-businesscard en traject Vrij-abonnementen geldt dat je altijd moet
inchecken, omdat je op rekening reist en we anders niet kunnen weten waar je
bent ingestapt of uitstapt. Ook Keuzedagen zijn vrij en betaald, maar moeten met
een check-in/out altijd gevalideerd worden op datum.” 

 

Badge +3

Uiteraard is in- en uitchecken bij Traject Vrij noodzakelijk en verplicht om te kunnen vaststellen waar iemand de reis is begonnen en waar de reis is beëindigd. 

Daar is in het verleden ook een hoop discussie over geweest, waarbij de uitkomst was dat je bij controle op/binnen je traject ook géén boete zou krijgen (info van een HC meen ik).

Er is namelijk sprake van (hele dag) afgekocht reisrecht, en er wordt niet aantoonbaar buiten het traject gereisd en men kan niet bewiijzen dat je buiten je traject niet ingecheckt hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal het nog een keer uitleggen.

Als je door NS niet beboet wordt als je met volledig afgekocht reisrecht niet hebt ingecheckt betekent dit dat het door NS gedoogd wordt. Met andere worden, in de praktijk maakt het dus niet uit of je wel of niet hebt ingecheckt. Je krijgt misschien wel een reprimande van de Hc om toch in te checken maar NS heeft op 2 april 2015 laten weten dat je nooit een boete zult krijgen. In dit topic ging het overigens over niet uitgecheckt hebben alvorens de terugreis te aanvaarden. Maar ook dat maakt niet voor het nooit beboet zullen worden door NS wanneer je een in- of uitcheck mist.

Ik vind het ook krom, maar het zijn wel de feiten. NS houdt het vaag door helemaal niets te zeggen over het aantal keren dat je niet ingecheckt zou mogen hebben met volledig afgekocht reisrecht. Bij andere regelingen wordt daar expliciet melding van gemaakt, zoals bij de regeling vergeten abonnement.

Dat is wat precies wat ‘Geen boete bij vrij reizen’ betekent. Ik verbaas me er wel een beetje over dat @BrunoEst dit maar niet wil begrijpen. Hoewel ik het met alle plezier nog een of meerdere keren uitleg, denk ik nu toch echt dat alles wel gezegd is.

Reputatie 7

Inderdaad. Je bevestigt je eigen stelling keer op keer. Ik kan het ook niet helpen dat jij niet begrijpt wat de facto betekent. Daar is inderdaad geen kruid tegen gewassen.
 

Eerder heb ik ‘de facto’ gelijkgeschakeld met feitelijk/in de praktijk/in werkelijkheid. Gisteren heb je aangegeven dat ‘de facto’ in de praktijk/in feite zou betekenen

Hoe moet ‘de facto’ in je volgende beweringen nu dan begrepen worden :

“De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken.

“De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken”.

Reputatie 7
Badge +3

Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Waarom zou ik ?

Als het de bedoeling is om onnodige overlast te veroorzaken moet men maar vooral volharden in het onbegrip. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Het zij zo !

Inderdaad. Je bevestigt je eigen stelling keer op keer. Ik kan het ook niet helpen dat jij niet begrijpt wat de facto betekent. Daar is inderdaad geen kruid tegen gewassen.

Als mijn uitleg in deze kwestie niet correct zou zijn zou de markering van mijn antwoord als beste antwoord wel door een moderator aangepast zijn. 

Reputatie 7

Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Waarom zou ik ?

Als het de bedoeling is om onnodige overlast te veroorzaken moet men maar vooral volharden in het onbegrip. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Het zij zo !

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat is allemaal al besproken en staat ook duidelijk in het persbericht van 2 april 2015.
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.183170533.2111515830.1692340609-784051966.1647332171

Uiteraard is in- en uitchecken bij Traject Vrij noodzakelijk en verplicht om te kunnen vaststellen waar iemand de reis is begonnen en waar de reis is beëindigd. 

Reputatie 7
Badge +3

‘Als zij zijn vergeten om in te checken op een volledig afgekochte dag’.

Vergeten in te checken.

Een volledig afgekochte dag betekent dat je dus wel een boete kunt krijgen bij reizen waarbij deel van reisrecht is adgekocht zoals traject vrij (alleen bepaald traject is afgekocht), dal vrij en reizen doordeweeks bij weekend vrij.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er inmiddels wel genoeg over gezegd is. Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Reputatie 7

Flex is bij volledig afgekocht reisrecht niet relevant. Het abonnement met volledig afgekocht reisrecht staat op de kaart. De situatie is niet wezenlijk anders dan in 2015.

En als die wel wezenlijk anders is in de optiek van NS dan zal men de berichtgeving uit 2015 moeten herroepen. Maar dat druist dan weer in tegen de uitspraak van de Tweede Kamer.

En wat dan nog ?  NS heeft een eigen verantwoordelijkheid en als de politiek iets wil veranderen dient men de wet en/of de concessie aan te passen.

 

Het is en blijft niet rechtvaardig om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten voor niet in- of uitchecken.

Waarom ? Het gehanteerde systeem vereist om meerdere redenen dat men in-, om- en uitcheckt dus ook met een volledig afgekocht reisrecht.

Je dient eenvoudigweg te voldoen aan de gebruiksvoorwaarden van abonnement/ov-chipkaart en dat hoeft niets met zwartrijden te maken te hebben maar alles met de goede werking van het systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Het volgens @BrunoEst onjuiste beeld is dan op 2 april 2015 door NS gecreëerd door eerst een hoofdboodschap met nota bene de kop “Geen boete bij vrij reizen” in het persbericht te gebruiken. Er is maar één hoofdboodschap:
 

Vervolgens vertroebelt NS de hoofdboodschap door met een heel verhaal te komen dat in feite de hoofdboodschap “Geen boete bij vrij reizen” onderuit haalt. Maar de hoofdboodschap is toch echt “Geen boete bij vrij reizen”. En we weten inmiddels wat dat de facto betekent.

Als NS niet meer achter de boodschap “Geen boete bij vrij reizen” staat dan kan NS de boodschap van 2 april 2015 aanpassen. Zolang dat niet gebeurt blijft dat de hoofdboodschap. Of @BrunoEst het daar mee eens is of niet is verder niet van belang.

Het is natuurlijk wel een schoolvoorbeeld van een heel slecht persbericht als het tot zoveel misverstanden leidt. Maar dat is een andere kwestie. 

Reputatie 7

Niet selectief geciteerd. Ik heb de hoofdboodschap uit het bericht gehaald.

En je laat de overige hoofdboodschappen weg waardoor een onjuist beeld ontstaat.

Reputatie 7
Badge +3

Niet selectief geciteerd. Ik heb de hoofdboodschap uit het bericht gehaald.

Daar kan @BrunoEst het niet mee eens zijn, maar het is toch echt een feit dat NS het volgende heeft geschreven op 2 april 2015:
“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als NS het niet meer eens is met deze boodschap dan staat het NS vrij om de boodschap aan te passen.

Reputatie 7

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Hier wordt selectief geciteerd, belangrijke zaken worden weggelaten. Zie oorspronkelijke bericht.

 

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Klinkt beter maar nog altijd een incorrecte omkering. Het is niet omdat het een keertje wordt vergeten en, uit coulance, (uiteindelijk) geen boete volgt, dat het zou zijn toegestaan

 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.

Advies is prima, er is onmiskenbaar sprake van een plicht. Ondanks de politieke ophef zijn de wet en vervoersovereenkomst namelijk nooit terzijde geschoven of gewijzigd. Dat is geen mening maar een feit.

Reputatie 7
Badge +3

Flex is bij volledig afgekocht reisrecht niet relevant. Het abonnement met volledig afgekocht reisrecht staat op de kaart. De situatie is niet wezenlijk anders dan in 2015.

En als die wel wezenlijk anders is in de optiek van NS dan zal men de berichtgeving uit 2015 moeten herroepen. Maar dat druist dan weer in tegen de uitspraak van de Tweede Kamer. Het is en blijft niet rechtvaardig om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten voor niet in- of uitchecken.

 

Badge +3

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Tja, in 2015 was er nog geen NS Flex, en was het simpel(er). Bij controle en vrij reizen krijg je géén UvB, hooguit de vraag “waarom reis je zonder incheck?” (tja, poortje stond open of zo, of er waren geen poortjes dus waarom zou ik?)

Tegenwoordig registreert een HC een afwijking en vindt ‘het systeem’ dat een correctie waard. Maar bij Weekend Vrij op een zaterdag of zondag heeft dat geen enkele zin want je hebt 100% afgekocht reisrecht dus claim gerust zo’n correctie onvoorwaardelijk terug (onbeperkt, dus niet 3x per jaar of zo want het is géén coulance).

In een ander (heel oud, ook vóór Flex) topic werd al gesproken over Altijd Vrij (op saldo) en het blokkeren van een kaart na 12 keer ‘vergeten uit te checken’ (bijv. bij regelmatig reizen naar het buitenland).

Dat werd toen een uitzondering (we gaan je kaart niet blokkeren bij Altijd Vrij), maar bij Dal/Weekend Vrij gebeurde dat nog steeds, en volgens mij bij studenten ook.

Die blokkade kon je dan laten verwijderen bij een balie, met een preek om toch alsjeblieft gewoon in/uit te checken (per vervoerder) zoals gewenst.

Let op: dat ging met name over niet uitchecken, maar als jij Weekend Vrij hebt en op een zaterdag niet incheckt mag dat natuurlijk nooit tot een boete leiden, en als je wel incheckt (dagje Maastricht, geen poortjes) en later op de dag terugreist richting vertrekstation ook niet.

Het Flex systeem (i.c.m. controle onderweg, niet zozeer de HC maar hun apparaat) denkt daar heel anders over. Dus voilá, daar is je (volkomen onterechte) correctie.

Als men dat maar enkele keren per jaar wenst te corrigeren (het C-woord, coulance) is het einde zoek.

Je zou achter die verplichting nog iets kunnen zoeken als het ‘volgen van je reisbewegingen’ of het ‘kunnen verdelen van opbrengsten tussen vervoerders’…

Hoe dan ook, men zou ook gewoon een waarschuwing kunnen geven/sturen om dat niet te vaak te doen (zonder gevolgen en moeite voor de reiziger om die correcties terug te claimen).

Wat wel speelt is dat het reizen zonder in/uitcheck je niet ontslaat van de ‘plicht’ om netjes in- en uit te checken (voor zover je daar een mogelijkheid toe hebt, een keertje overslaan maakt niet uit).

Reputatie 7
Badge +3

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.
 

Nee het is niet in de praktijk toegestaan om niet in te checken bij afgekocht reisrecht. Er mag geen boete gegeven worden als je vergeten bent inchecken. Dat betekent niet dat je helemaal.niet hoeft in te checken.

Reputatie 7
Badge +3

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.
 

Badge +3

Zoek voor de aardigheid eens op wat ‘de facto’ betekent.

Hmm… https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/defacto

in feite, in de praktijk

Reputatie 7
Badge +3

Zoek voor de aardigheid eens op wat ‘de facto’ betekent.

Reputatie 7

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

We kunnen daar van alles van vinden, maar het zijn wel de feiten.

 

 

Dat blijken de feiten ook niet te zijn.

In 2015 heeft NS aangegeven dat een incidenteel vergeten incheck, uit coulance, geen boete tot gevolg zou hebben. Nadrukkelijk is daarbij vermeld dat inchecken altijd verplicht is. Verder is daarbij aangegeven dat de vervoerders dienaangaande elk een eigen beleid voeren.

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.256761995.166877029.1691390688-784051966.1647332171

Het blijft dan ook onjuist om te beweren dat er thans, op basis hiervan, feitelijk/in de praktijk/in werkelijkheid/de facto van een vrijstelling sprake zou zijn en dat men zowel het in- als het uitchecken achterwege zou kunnen laten.

De ervaring van TS laat ook zien dat het in de praktijk/de facto zo niet werkt.

Reageer