beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1564 Bekeken

Waar kan ik vinden dat minimaal één keer moet hebben uitgecheckt? Ik had ingecheckt op beginstation en nergens meer uitgecheckt omdat ik op het eindstation bleef. Op de terugweg werd ik door de conducteur erop gewezen, dat ik minimaal één keer moet hebben uitgecheckt. Ik heb een weekend vrij abonnement. Waar staat dit ergens?

icon

Beste antwoord door iMark 7 August 2023, 13:09

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij volledig afgekocht reisrecht (zoals Weekend Vrij) moet je in principe ook in en uitchecken. Maar wanneer je het een keer vergeet zal NS je geen boete geven.

Het is onzin om te beweren dat je zonder in- en uitchecken geen geldig vervoerbewijs hebt bij volledig afgekocht reisrecht. Daar heeft NS in 2015 al het volgende over bekendgemaakt: 

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.256761995.166877029.1691390688-784051966.1647332171

Reputatie 5

Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van Arriva Flow. Was er niet echt over te spreken. Mijn Arriva was heel beperkt en wijzigingen moesten daar via de klantenservice, niet handig. De kwaliteit van de klantenservice van Arriva was trouwens dramatisch.

Product en website zaten barstensvol bugs. Rond de factuurdatum werkte het abonnement (DalVrij) ongeveer 24 uur niet en werden de ritten tegen vol tarief in rekening gebracht. Je kon dit achteraf pas zien op je factuur, want de melding bij inchecken was altijd 'reizen op rekening'. Klassenwissel buiten vrije reisperiode werkte ook niet goed. Website gaf een foutmelding en bleef op 2e klas staan, maar de ritten werden wel tegen 1e klas tarief in rekening gebracht. 

Verder kreeg de NS-conducteur bij controle GVB te zien op zijn of haar scherm, wat meer dan eens problemen heeft opgeleverd.

Oh ja, er zaten ook wat fouten in de prijzen van de abonnementen. Zo was 1e klas WeekendVrij bij Arriva destijds even duur als 2e klas WeekendVrij (geen actie). Geen idee of ze die fouten hersteld hebben en of het nu allemaal wat beter werkt, want ik ben wat reizen op rekening betreft helemaal klaar met Arriva.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je leest niet goed. De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken.

Reputatie 6
Badge +2

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Zie o.a. https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow maar die zijn eigenlijk identiek aan NS Flex abonnementen (Traject Vrij niet verkrijgbaar), waarbij Arriva de facturen regelt. Handig als de Focum kredietcheck in de weg zit voor NS Flex.

Voor wie OV-fiets niet gebruikt kan het ook een voordeel zijn dat dat bij Arriva Flow waarschijnlijk niet inbegrepen is, dat verkleint de risico's bij verlies van de OV-chipkaart.

Zo te zien zijn er geen 65+ versies.

Meer informatie over verschillen zou interessant zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het volgens @BrunoEst onjuiste beeld is dan op 2 april 2015 door NS gecreëerd door eerst een hoofdboodschap met nota bene de kop “Geen boete bij vrij reizen” in het persbericht te gebruiken. Er is maar één hoofdboodschap:
 

Vervolgens vertroebelt NS de hoofdboodschap door met een heel verhaal te komen dat in feite de hoofdboodschap “Geen boete bij vrij reizen” onderuit haalt. Maar de hoofdboodschap is toch echt “Geen boete bij vrij reizen”. En we weten inmiddels wat dat de facto betekent.

Als NS niet meer achter de boodschap “Geen boete bij vrij reizen” staat dan kan NS de boodschap van 2 april 2015 aanpassen. Zolang dat niet gebeurt blijft dat de hoofdboodschap. Of @BrunoEst het daar mee eens is of niet is verder niet van belang.

Het is natuurlijk wel een schoolvoorbeeld van een heel slecht persbericht als het tot zoveel misverstanden leidt. Maar dat is een andere kwestie. 

Badge +3

Let op: die opt-out voor OV-fiets bij NS Flex is een min of meer eenmalige keuze.

Dat kan dus inderdaad via de Klantenservice of een behulpzame moderator hier.

Oké Robert, vanaf nu zal niemand met jouw NS Flex kaart(en) een OV-fiets kunnen huren.

Maar het is dus niet zo dat je OV-fiets weer kunt activeren op je kaartnummer zodra dat je uitkomt (zoals ik bel vandaag even om het weer aan te zetten voor komend weekend of zo).

Met Arriva Flow zou dat op zich wél moeten lukken inderdaad… Joh weet je wat, ik neem een tijdje OV-fiets en verwijder het later weer (of verwijder het maar beste Klantenservice) als ik er geen zin meer in heb 😴

Anekdote (off-topic): een dynamisch energiecontract (mijn persoonlijke tip: meteen doen als je geen heel oud 5-jarig contract hebt met prijzen van 1999 of zo)

De prijzen verschillen onderling nauwelijks maar Zonneplan verkoopt géén gas zonder elektriciteit! Op zich logisch, wij regelen primair stroom dus ga maar naar ANWB (reseller van EnergyZero) of zo als je ook gas wilt.

En Tibber (ietsje goedkoper en met altijd achteraf betalen zonder voorschotten per maand!) verkoopt geen gas!

Dan neem je een maandje (of langer, prima partij dus waarom eigenlijk niet?) elektriciteit+gas bij Zonneplan af en stapt voor stroom naar Tibber.

Gas via Zonneplan blijft dan over (precies wat je wilde maar in eerste instantie niet mogelijk).

Reputatie 7
Badge +3

Vergeten in te checken op De Vink (kan gebeuren, geen poortjes) zou niet tot een onherroepelijke boete moeten leiden bij controle tussen Leiden en Delft. Voorbij Delft natuurlijk wel.

Dat is wel een aardige casus omdat het met Traject Vrij niet uitmaakt in welk richting je reist op het traject dat gedekt is. Het zal waarschijnlijk wel tot een correctietarief leiden bij controle maar dat kun je vast wel bespreken met Klantenservice. Zeker als het de eerste keer is dat je niet hebt ingecheckt.

Ik kan je helaas niet vertellen of dat inderdaad een correctietarief (of UvB) tot gevolg heeft want de paar keer dat met ik mijn Traject Vrij De Vink - Delft via Leiden heb gereisd (zonder in Leiden uit en weer in te checken) had ik gewoon ingecheckt of op De Vink of Delft, ben ik niet gecontroleerd en was Traject Vrij bovendien nog geen Flex abonnement. Ik ben in de tijd dat ik dit traject reisde wel 1 keer vergeten in te checken op De Vink (want inderdaad geen poortjes) maar toen geen controle. Had dit nog niet door bij uitchecken (dus inchecken) op Delft wat toen nog paaltjes had, zag het pas bij eind van de middag inchecken op Delft, dat werd een uitcheck, dus toen daarna maar echt ingecheckt. Dat leidde toen wel tot een correctietarief, van €0,01 wat toen nog werd gehanteerd om reizigers te laten wennen aan moeten in en uitchecken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou even de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen doorlezen. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1689775627212/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf

2.4 Welke eisen gelden voor uw gebruik van het Vervoerbewijs?

U maakt alleen geldig gebruik van uw Vervoerbewijs als aan alle van de volgende vereisten wordt voldaan:

1) U gebruikt uw OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard op de wijze zoals voorgeschreven in artikel 3 van deze Voorwaarden. Dit betekent onder andere dat u voldoet aan de daarin uitgewerkte verplichting om in en uit te checken tenzij anders bepaald voor uw Product of situatie;

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart of Betaalpas/ creditcard terug reist richting het station waar u heeft ingecheckt, moet u eerst uitchecken en weer inchecken voordat u terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis met NS begon. Dat hoeft niet als de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of als u omreist en dat door NS geadviseerd is;

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS verwoordt het nogal krom.

Maar de facto komt het erop neer dat je bij het reizen met volledig afgekocht reisrecht je per definitie betaald hebt voor je reis. Het maakt derhalve niet uit of je wel of niet hebt in- en/of uitgecheckt. Je hebt immers al betaald en je bent geen reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Het is dan ook volkomen terecht dat de Tweede Kamer dit in 2015 heeft aangekaart omdat het natuurlijk volkomen absurd was dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht beboet werden vanwege niet inchecken. In het geval van @w.slebus heeft de conducteur conform de werkinstructie van NS gehandeld door te wijzen op het niet hebben uitgecheckt. Het advies van NS is namelijk om wel in- en uit te checken zodat je in het geval van vertraging van meer dan 30 minuten Geld Terug bij Vertraging kunt claimen. Zonder geregistreerde in- en uitcheck is dat niet mogelijk.

Dat laatste lijkt me een prima argument om consequent in- en uit te checken.

@MoDe Je leest niet goed. De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken.

Bij NS. Andere vervoerders schrijven hier veelal wel voor.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken bij NS. Het staat weliswaar niet in de abonnementsvoorwaarden maar toch is dat de werkelijkheid. 

Een complicatie is wel dat dit dan weer niet door NS is afgestemd met de overige vervoerders op het spoor, zoals @Henk_NL terecht aanvult. 

Ik zou zelf altijd in- en uitchecken met volledig afgekocht reisrecht. Maar NS geeft zelf aan nooit te beboeten wanneer niet is in- of uitgecheckt. Als NS dat blijkbaar gedoogt dan is er de facto sprake van een vrijstelling van het verplicht in- en uitchecken met volledig afgekocht. 

Juridisch is het natuurlijk ook niet houdbaar om reizigers die vooraf volledig betaald hebben voor hun reis te behandelen als zwartrijders.

 

Badge +3

Zoek voor de aardigheid eens op wat ‘de facto’ betekent.

Hmm… https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/defacto

in feite, in de praktijk

Reputatie 7
Badge +3

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.
 

Reputatie 7
Badge +3

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.
 

Nee het is niet in de praktijk toegestaan om niet in te checken bij afgekocht reisrecht. Er mag geen boete gegeven worden als je vergeten bent inchecken. Dat betekent niet dat je helemaal.niet hoeft in te checken.

Badge +3

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Tja, in 2015 was er nog geen NS Flex, en was het simpel(er). Bij controle en vrij reizen krijg je géén UvB, hooguit de vraag “waarom reis je zonder incheck?” (tja, poortje stond open of zo, of er waren geen poortjes dus waarom zou ik?)

Tegenwoordig registreert een HC een afwijking en vindt ‘het systeem’ dat een correctie waard. Maar bij Weekend Vrij op een zaterdag of zondag heeft dat geen enkele zin want je hebt 100% afgekocht reisrecht dus claim gerust zo’n correctie onvoorwaardelijk terug (onbeperkt, dus niet 3x per jaar of zo want het is géén coulance).

In een ander (heel oud, ook vóór Flex) topic werd al gesproken over Altijd Vrij (op saldo) en het blokkeren van een kaart na 12 keer ‘vergeten uit te checken’ (bijv. bij regelmatig reizen naar het buitenland).

Dat werd toen een uitzondering (we gaan je kaart niet blokkeren bij Altijd Vrij), maar bij Dal/Weekend Vrij gebeurde dat nog steeds, en volgens mij bij studenten ook.

Die blokkade kon je dan laten verwijderen bij een balie, met een preek om toch alsjeblieft gewoon in/uit te checken (per vervoerder) zoals gewenst.

Let op: dat ging met name over niet uitchecken, maar als jij Weekend Vrij hebt en op een zaterdag niet incheckt mag dat natuurlijk nooit tot een boete leiden, en als je wel incheckt (dagje Maastricht, geen poortjes) en later op de dag terugreist richting vertrekstation ook niet.

Het Flex systeem (i.c.m. controle onderweg, niet zozeer de HC maar hun apparaat) denkt daar heel anders over. Dus voilá, daar is je (volkomen onterechte) correctie.

Als men dat maar enkele keren per jaar wenst te corrigeren (het C-woord, coulance) is het einde zoek.

Je zou achter die verplichting nog iets kunnen zoeken als het ‘volgen van je reisbewegingen’ of het ‘kunnen verdelen van opbrengsten tussen vervoerders’…

Hoe dan ook, men zou ook gewoon een waarschuwing kunnen geven/sturen om dat niet te vaak te doen (zonder gevolgen en moeite voor de reiziger om die correcties terug te claimen).

Wat wel speelt is dat het reizen zonder in/uitcheck je niet ontslaat van de ‘plicht’ om netjes in- en uit te checken (voor zover je daar een mogelijkheid toe hebt, een keertje overslaan maakt niet uit).

Reputatie 7
Badge +3

Waar het om gaat is dat de Tweede Kamer in 2015 heeft gesproken: volledig afgekocht reisrecht is altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.
 

Kwestie van onderzoek naar oorzaak en gevolg.

Reputatie 7
Badge +3

Flex is bij volledig afgekocht reisrecht niet relevant. Het abonnement met volledig afgekocht reisrecht staat op de kaart. De situatie is niet wezenlijk anders dan in 2015.

En als die wel wezenlijk anders is in de optiek van NS dan zal men de berichtgeving uit 2015 moeten herroepen. Maar dat druist dan weer in tegen de uitspraak van de Tweede Kamer. Het is en blijft niet rechtvaardig om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten voor niet in- of uitchecken.

 

Reputatie 7

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Hier wordt selectief geciteerd, belangrijke zaken worden weggelaten. Zie oorspronkelijke bericht.

 

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Klinkt beter maar nog altijd een incorrecte omkering. Het is niet omdat het een keertje wordt vergeten en, uit coulance, (uiteindelijk) geen boete volgt, dat het zou zijn toegestaan

 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.

Advies is prima, er is onmiskenbaar sprake van een plicht. Ondanks de politieke ophef zijn de wet en vervoersovereenkomst namelijk nooit terzijde geschoven of gewijzigd. Dat is geen mening maar een feit.

Reputatie 7
Badge +3

Niet selectief geciteerd. Ik heb de hoofdboodschap uit het bericht gehaald.

Daar kan @BrunoEst het niet mee eens zijn, maar het is toch echt een feit dat NS het volgende heeft geschreven op 2 april 2015:
“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als NS het niet meer eens is met deze boodschap dan staat het NS vrij om de boodschap aan te passen.

Reputatie 7

Niet selectief geciteerd. Ik heb de hoofdboodschap uit het bericht gehaald.

En je laat de overige hoofdboodschappen weg waardoor een onjuist beeld ontstaat.

Reputatie 7

Flex is bij volledig afgekocht reisrecht niet relevant. Het abonnement met volledig afgekocht reisrecht staat op de kaart. De situatie is niet wezenlijk anders dan in 2015.

En als die wel wezenlijk anders is in de optiek van NS dan zal men de berichtgeving uit 2015 moeten herroepen. Maar dat druist dan weer in tegen de uitspraak van de Tweede Kamer.

En wat dan nog ?  NS heeft een eigen verantwoordelijkheid en als de politiek iets wil veranderen dient men de wet en/of de concessie aan te passen.

 

Het is en blijft niet rechtvaardig om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten voor niet in- of uitchecken.

Waarom ? Het gehanteerde systeem vereist om meerdere redenen dat men in-, om- en uitcheckt dus ook met een volledig afgekocht reisrecht.

Je dient eenvoudigweg te voldoen aan de gebruiksvoorwaarden van abonnement/ov-chipkaart en dat hoeft niets met zwartrijden te maken te hebben maar alles met de goede werking van het systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er inmiddels wel genoeg over gezegd is. Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

‘Als zij zijn vergeten om in te checken op een volledig afgekochte dag’.

Vergeten in te checken.

Een volledig afgekochte dag betekent dat je dus wel een boete kunt krijgen bij reizen waarbij deel van reisrecht is adgekocht zoals traject vrij (alleen bepaald traject is afgekocht), dal vrij en reizen doordeweeks bij weekend vrij.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat is allemaal al besproken en staat ook duidelijk in het persbericht van 2 april 2015.
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.183170533.2111515830.1692340609-784051966.1647332171

Uiteraard is in- en uitchecken bij Traject Vrij noodzakelijk en verplicht om te kunnen vaststellen waar iemand de reis is begonnen en waar de reis is beëindigd. 

Reputatie 7

Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Waarom zou ik ?

Als het de bedoeling is om onnodige overlast te veroorzaken moet men maar vooral volharden in het onbegrip. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Het zij zo !

Reageer