beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1578 Bekeken


Toon eerste bericht

60 reacties

Reputatie 7

@BrunoEst

Het is niet mijn probleem dat je niet begrijpt wat de facto betekent.

 

Dat is irrelevant.

Zie de ervaring van TS.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 

Het is niet mijn probleem dat je niet begrijpt wat de facto betekent.

 

Reputatie 7

Heb onze vertegenwoordigers in de 2e kamer erg hoog zitten maar uiteindelijk is enkel de resulterende wet- en regelgeving maatgevend.

Daarnaast geldt ook nog eens hetgeen contractueel overeen is gekomen.

Verdiep je daar eens in @iMark ipv coute que coute te blijven vasthouden aan een drogreden waarmee je reizigers op het verkeerde been zet. Je dreigt reizigers en NS daarmee onnodige overlast te bezorgen.

Reputatie 7
Badge +3

Het punt is dat je sinds 2 april 2015 de facto  bij NS bent vrijgesteld van het verplicht in- en uitchecken wanneer je volledig afgekocht reisrecht hebt. Dat is in lijn met de uitspraak van de Tweede Kamer.

 

Reputatie 7

Waar het om gaat is dat de Tweede Kamer in 2015 heeft gesproken: volledig afgekocht reisrecht is altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.

Kwestie van onderzoek naar oorzaak en gevolg.

 

Hier valt van alles over te zeggen en aan te onderzoeken, maar dat is mijn punt helemaal niet.

Het gaat er mij enkel om dat je niet kunt beweren dat men met een volledig afgekocht reisrecht vrijgesteld zou zijn van het in-, om- en uitchecken. Dat is namelijk, zoals aangetoond, niet waar.

Reputatie 7
Badge +3

Waar het om gaat is dat de Tweede Kamer in 2015 heeft gesproken: volledig afgekocht reisrecht is altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.
 

Kwestie van onderzoek naar oorzaak en gevolg.

Reputatie 7

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

 

 

Je maakt de klassieke denkfout van omkering van oorzaak en gevolg.

Het is niet omdat een overtreding kan leiden tot een boete dat er bij het uitblijven van een boete geen sprake zou zijn van een overtreding.

Kortom: je dient ook bij een volledig afgekocht reisrecht nog altijd, per vervoerder, netjes in en uit te checken. Van een vrijstelling, zoals beweerd, is geen sprake.

Gezien het gehanteerde systeem is dit bovendien volstrekt begrijpelijk.

Reputatie 2

Voor het volgen van de hoeveelheid reizigers en hun bestemming is het natuurlijk wel handig als er in en uitgecheckt wordt. Op een paar komt dat natuurlijk ook weer niet aan.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

We kunnen daar van alles van vinden, maar het zijn wel de feiten.

De discussie die indertijd in de Tweede Kamer gevoerd is ging over het al dan niet onredelijk was om mensen die hun reis vooraf al volledig hadden betaald (zonder spitsbeperkingen op de reisdag) een boete te geven vanwege het niet uitvoeren van een administratieve handeling. Daarvan heeft de Tweede Kamer toen uitdrukkelijk gezegd dat dat niet wenselijk is. Dit vooral omdat bij controle in de trein meteen is vast te stellen dat de reiziger volledig afgekocht reisrecht heeft. Een afwezige incheck heeft immers geen invloed op de betaling voor de reis.

Reputatie 7

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Het is niet vreemd, want staat in de voorwaarden dat je moet in- en uitchecken om gebruik te kunnen maken van jouw abonnement.

Vreemd is de wijze waarop met de, volgens mij, geldige voorwaarde is en wordt omgesprongen. Dat men is gaan denken dat er van een vrijstelling sprake zou zijn is dan weliswaar onjuist maar niet verwonderlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Het is niet vreemd, want staat in de voorwaarden dat je moet in- en uitchecken om gebruik te kunnen maken van jouw abonnement.

Reputatie 7

Toch blijft het een vreemde situatie dat de reizigers met onderweg in- en uitchecken worden opgezadeld om de boekhouding van de vervoerders te gerieven. 

 

Bij gebrek aan beter is dat niet zo vreemd.

Zo bezien is het ook niet zo vreemd maar wel verwarrend dat men blijft vasthouden aan de voorwaarde die het in/uitchecken verplicht stelt bij volledig afgekochte reisrechten terwijl ontbrekende in/uitchecks niet tot financiële gevolgen hoeven te leiden.

De facto is van een vrijstelling geen sprake.

Reputatie 7
Badge +3

Dat verklaart waarom er in alle talen gezwegen wordt. 🙄

Toch blijft het een vreemde situatie dat de reizigers met onderweg in- en uitchecken worden opgezadeld om de boekhouding van de vervoerders te gerieven. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De pilot Treinreizen met GPS zou inmiddels gestopt zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt inderdaad vreemd maar is ingebakken aan het huidige systeem van de OV-chipkaart. Niet voor niets wordt er al een tijdje gekeken of het mogelijk zou zijn om op basis van GPS- gegevens achteraf reisgegevens toe te rekenen. Hierdoor zou het niet meer nodig zijn om bij een overstap op een andere vervoerder uit- en in te checken.
In 2017 is er een experiment geweest met ‘single check-in/single check-out’ op de Valleilijn. Als je daar meer over leest begin je te begrijpen waarom het allemaal zo moeizaam loopt. 

OVpay zwijgt inmiddels in alle talen over reizen op basis van GPS-gegevens…...

Reputatie 7

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Badge +3

Let op: die opt-out voor OV-fiets bij NS Flex is een min of meer eenmalige keuze.

Dat kan dus inderdaad via de Klantenservice of een behulpzame moderator hier.

Oké Robert, vanaf nu zal niemand met jouw NS Flex kaart(en) een OV-fiets kunnen huren.

Maar het is dus niet zo dat je OV-fiets weer kunt activeren op je kaartnummer zodra dat je uitkomt (zoals ik bel vandaag even om het weer aan te zetten voor komend weekend of zo).

Met Arriva Flow zou dat op zich wél moeten lukken inderdaad… Joh weet je wat, ik neem een tijdje OV-fiets en verwijder het later weer (of verwijder het maar beste Klantenservice) als ik er geen zin meer in heb 😴

Anekdote (off-topic): een dynamisch energiecontract (mijn persoonlijke tip: meteen doen als je geen heel oud 5-jarig contract hebt met prijzen van 1999 of zo)

De prijzen verschillen onderling nauwelijks maar Zonneplan verkoopt géén gas zonder elektriciteit! Op zich logisch, wij regelen primair stroom dus ga maar naar ANWB (reseller van EnergyZero) of zo als je ook gas wilt.

En Tibber (ietsje goedkoper en met altijd achteraf betalen zonder voorschotten per maand!) verkoopt geen gas!

Dan neem je een maandje (of langer, prima partij dus waarom eigenlijk niet?) elektriciteit+gas bij Zonneplan af en stapt voor stroom naar Tibber.

Gas via Zonneplan blijft dan over (precies wat je wilde maar in eerste instantie niet mogelijk).

Reputatie 6
Badge +2

 

 

Voor wie OV-fiets niet gebruikt kan het ook een voordeel zijn dat dat bij Arriva Flow waarschijnlijk niet inbegrepen is, dat verkleint de risico's bij verlies van de OV-chipkaart.

Ik zie nu dat je weliswaar het OV-fietsabonnement verplicht bij NS Flex erbij moet nemen, maar dat je wel de optie voor het daarmee huren van de OV-fiets via de klantenservice kan laten uitzetten.

 

Reputatie 5

Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van Arriva Flow. Was er niet echt over te spreken. Mijn Arriva was heel beperkt en wijzigingen moesten daar via de klantenservice, niet handig. De kwaliteit van de klantenservice van Arriva was trouwens dramatisch.

Product en website zaten barstensvol bugs. Rond de factuurdatum werkte het abonnement (DalVrij) ongeveer 24 uur niet en werden de ritten tegen vol tarief in rekening gebracht. Je kon dit achteraf pas zien op je factuur, want de melding bij inchecken was altijd 'reizen op rekening'. Klassenwissel buiten vrije reisperiode werkte ook niet goed. Website gaf een foutmelding en bleef op 2e klas staan, maar de ritten werden wel tegen 1e klas tarief in rekening gebracht. 

Verder kreeg de NS-conducteur bij controle GVB te zien op zijn of haar scherm, wat meer dan eens problemen heeft opgeleverd.

Oh ja, er zaten ook wat fouten in de prijzen van de abonnementen. Zo was 1e klas WeekendVrij bij Arriva destijds even duur als 2e klas WeekendVrij (geen actie). Geen idee of ze die fouten hersteld hebben en of het nu allemaal wat beter werkt, want ik ben wat reizen op rekening betreft helemaal klaar met Arriva.

Reputatie 6
Badge +2

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Zie o.a. https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow maar die zijn eigenlijk identiek aan NS Flex abonnementen (Traject Vrij niet verkrijgbaar), waarbij Arriva de facturen regelt. Handig als de Focum kredietcheck in de weg zit voor NS Flex.

Voor wie OV-fiets niet gebruikt kan het ook een voordeel zijn dat dat bij Arriva Flow waarschijnlijk niet inbegrepen is, dat verkleint de risico's bij verlies van de OV-chipkaart.

Zo te zien zijn er geen 65+ versies.

Meer informatie over verschillen zou interessant zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had inderdaad niet aan Arriva Flow gedacht. Dat is ook te bestellen in de varianten Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij waarbij je dagen met volledig afgekocht reisrecht hebt.

Toen het persbericht van NS in april 2015 werd gepubliceerd bestond Arriva Flow nog niet. Evenmin als NS Flex. 

Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Zie o.a. https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow maar die zijn eigenlijk identiek aan NS Flex abonnementen (Traject Vrij niet verkrijgbaar), waarbij Arriva de facturen regelt. Handig als de Focum kredietcheck in de weg zit voor NS Flex.

Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS.

Arriva Flow-abonnementen zijn ook geldig bij NS en andere treinvervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Ik weet overigens niet of controleurs van andere vervoerders wel kunnen zien of iemand afgekocht reisrecht heeft zonder incheck bij een eigen paaltje of poortje. Dat zou nog een bijkomend technisch probleem kunnen zijn.

Om alle problemen en discussies voor te zijn raad iedereen aan om met volledig afgekocht reisrecht in en uit te checken, zeker bij overstappen tussen NS en een andere vervoerder.

Een complicatie is wel dat dit dan weer niet door NS is afgestemd met de overige vervoerders op het spoor, zoals @Henk_NL terecht aanvult. 

Probleem met de andere vervoerders is dat men een deel van de abonnementsinkomsten wil, en onder andere de in- en uitcheckgegevens worden gebruikt om de verdeelsleutel te bepalen. Men heeft daardoor een ander belang dan NS.

 

Ik weet niet hoe een NS’er omgaat met een afgekocht abonnement van een andere vervoerder.

Reageer