beantwoord

Wel ingecheckt, maar toch een boete

  • 24 August 2023
  • 46 reacties
  • 1232 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Vandaag ben ik van Castricum naar Hoorn en van Hoorn weer naar Castricum gereisd. Op de terugweg ben ik ingecheckt in Hoorn en liep door de incheckpoortjes naar het juiste perron. In de trein werd ik gecontroleerd en de conducteur zei vervolgens ‘Ik zet je wel in de tweede klas’ en liep vervolgens weg. Omdat ik het gevoel kreeg dat er niets aan de hand was heb ik daarover ook geen vraag gesteld. Later in Castricum probeerde ik uit te checken. Tot mijn verbazing gaf dit paaltje aan dat ik IN checkte. Dit vond ik heel apart aangezien ik zonder inchecken niet op het perron kom als je niet door de poortjes kan.

Die avond kreeg ik een mail met een correctietarief van 50 euro. Dit omdat ik volgens het systeem niet was ingecheckt. Hierover heb ik meteen de NS klantenservice gebeld. De meneer die ik aan de telefoon had vertelde mij dat hij niks voor mij kon betekenen, maar dat hij mij wel geloofde. Toch moet ik het betalen omdat er in het systeem staat dat ik niet was ingecheckt in Hoorn. Volgens deze meneer kan de conducteur niet zien of ik wel goed ben ingecheckt en dat hij daarom niets daarover tegen mij heeft gezegd. Dit lijkt mij apart. Hoe kan deze meneer dan bepalen of ik niet ben ingecheckt en mij vervolgens een boete opleggen?

Echter reis ik ontzettend vaak met de trein en controleer ik altijd of ik goed in en uit gecheckt ben. Ook bij deze reis weet ik 100 procent zeker dat ik ben ingecheckt in Hoorn aangezien ik door de toegangspoortjes moest. 

Door deze toestand voel ik mij onterecht benadeeld. Ik heb gewoon gehandeld naar eer en geweten, dus ik verwacht dat dit gecorrigeerd word. Daarnaast vind ik het een buitengewoon rare gang van zaken dat mij word medegedeeld dat dit bedrag van mijn rekening wordt geschreven, dit kan naar mijn inziens de bedoeling niet zijn. 

In afwachting van uw reactie.

 

Met vriendelijke groet, 

Charlotte   

 

icon

Beste antwoord door Thom 25 August 2023, 00:09

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Een OV-systeem moet zo ontworpen zijn dat ook incidentele reizigers er zonder diep over te hoeven nadenken gebruik van kunnen maken. Op Nederlandse stations die door meerdere vervoerders bediend worden is dat duidelijk niet het geval. Dat is verkeerd ontworpen. Er is gedacht vanuit opbrengstregistratie van de vervoerders en niet vanuit de reizigers.

Het is terug te voeren op het besluit om het inchecken op de stations te laten plaatsvinden en niet in het voertuig zoals bij bus en tram. Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

 

 

Over die opbrengstregistratie: Op Bijlmer Arena stonden ivm een storing 2 dagen de poortjes open en kon er dus niet worden ingecheckt en uitgecheckt. Gevolg is dat mensen bij de uitcheck op Bijlmer Arena of elders dus een claim van 20 euro krijgen. NS doet hier dus verder niets aan om dit te corrigeren. Dat moet de klant dus maar opvallen en dan moet hij het zelf gaan corrigeren.

 

Vindt het toch iets krom: NS heeft een storing en de klant moet dat maar corrigeren?   

Reputatie 7
Badge

Dat dit na jaren nog steeds misgaat toont aan dat het systeem op deze manier verkeerd ontworpen is. Het is een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Of misschien zijn de meldingen hier slechts het topje van de ijsberg…..

Zo is het toch ook niet ontworpen? Ik mee mij te herinneren dat het idee ooit was dat reizigers gewoon op hun vertrek- en aankomststation in- en uit zouden checken en dat de opbrengsten dan o.b.v. een gemiddelde verdeling van de reizigers over de vervoerders op een traject zouden worden verdeeld o.i.d. Volgens mij was een minister toen zelfs vrij chagrijnig dat er verschillende paaltjes en poortjes op 1 station kwamen (omdat niet alle vervoerders met dat voorstel in wilden stemmen?)

Reputatie 7
Badge

 

Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

Waarom een groot deel van de stations nog steeds geen poortjes heeft is inderdaad een raadsel.

Dat is niet 'nog' niet zo maar er zijn voor zo ver ik weet nooit plannen geweest om dat anders te doen. Men wilde met de plaatsing van de poortjes bereiken dat met een minimaal aantal poortjes een maximaal deel van alle reizigers minstens één keer per reis langs een poortje zou komen, zodat helemaal zonder in- en uitchecken reizen voor hen niet kon. Als de boete voor niet in- of uitchecken dan ook nog hoog genoeg is dat dat vrijwel nooit gunstiger is, heb je bereikt dat een heel groot deel van de mensen braaf in- en uitcheckt, of niet reist, of een boete krijgt en meer betaald dan had gehoeven, was volgens mij de redenering.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Het systeem met de OV-chipkaart had vele uitgangspunten waarvan de belangrijkste waren:

  • Voor reizen zonder abonnement het afschaffen van het zonesysteem voor reizen met tram, bus en metro;
  • Afrekenen per werkelijk afgelegde afstand bij reizen met bus, tram en metro;
  • In- en uitchecken in het voertuig voor reizen per bus en tram;
  • In- en uitchecken op het station voor reizen per trein en metro;
  • Exacte opbrengstverdeling per gemaakte rit per vervoerder.

Het aantal stations met poortjes is indertijd gebaseerd op het idee dat iets van 90% van alle reizigers minimaal 1x per reis langs een poortje zou komen en het zwartrijden daardoor enorm zou afnemen. Dit verklaart dat in Zeeland alleen in Goes poortjes zijn en in Limburg alleen in Sittard.

In 2014 waren er 71 stations met poortjes (https://nieuws.ns.nl/ns-poortjes-dicht-op-de-laatste-grote-stations/)
Volgens NS zijn het er op moment 80. Het is nooit het plan geweest om alle stations van poortjes te voorzien.

Je zou verwachten dat er meer gecontroleerd zou worden op een traject als Roosendaal - Vlissingen, met slechts 2 station met poortjes: Roosendaal en Goes. Mijn niet-representatieve steekproef gisteren leverde de conclusie op dat er helemaal niet gecontroleerd wordt.

Reputatie 7
Badge +2

@iMark Tja, dat waren de punten van destijds maar het zonesysteem bestaat vandaag de dag nog altijd in diverse regio's. En je hebt zowel trams waar je in het voertuig incheckt als trams waar je dat op het perron doet (Utrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Sneltrams zijn een beetje vreemde eend in de bijt bij de verschillende vervoerders. Soms worden ze beschouwd als een soort metro en moet je op het perron in- en uitchecken. 

@Daniel Ik had bewust geschreven dat het zonesysteem is afgeschaft voor reizen met bus, tram en metro zonder abonnement. De sterabonnementen op basis van de zones bestaan nog steeds. En in sommige regio’s zijn inmiddels weer eigen zonesystemen in gebruik genomen.

Het openbaar vervoer in Nederland heeft dringend behoefte aan landelijke regie.

Reputatie 7
Badge +2

 

@Daniel Ik had bewust geschreven dat het zonesysteem is afgeschaft voor reizen met bus, tram en metro zonder abonnement. De sterabonnementen op basis van de zones bestaan nog steeds. En in sommige regio’s zijn inmiddels weer eigen zonesystemen in gebruik genomen.

Ook zonder abonnement bestaan er nog zones, hoewel vrijwel alleen nog voor losse kaartjes op de bus.

Het openbaar vervoer in Nederland heeft dringend behoefte aan landelijke regie.

Op tariefgebied zeker. Regionale goedkopere tarieven zijn leuk, maar feitelijk betaalt de reiziger die net een halte de concessiegrens over wil die. Want dan is je abonnement opeens niet geldig en betaal je de hoofdprijs.

(En krijg je rariteiten als in Amersfoort waar persé een stadsbus langs het zwembad moet rijden i.p.v. de wijk ernaast beter te ontsluiten, want de andere bus die op vrijwel dezelfde tijd langs het zwembad komt is van Gelderland en heeft andere tarieven,🤔)

Badge +3

Tja, als je dit tegenkomt is een vergissing natuurlijk snel gemaakt:

Je wilt even op dat beeldscherm kijken dus loopt daarheen, ziet dat er al snel een trein gaat dus hup naar binnen…

Maar ja, vier keer per dag is wel bijzonder (haast of kleurenblind of niet, en er zullen weinig mensen zijn die rood en geel niet kunnen onderscheiden).

Reputatie 7
Badge +3

@Daniel Van het zonesysteem en de strippenkaart werd altijd gezegd dat het geen eerlijk systeem was als je bijvoorbeeld van de laatste zone voor de zonegrens naar de eerste halte na de zonegrens reisde. Zo is er altijd wat.

Het huidige systeem is natuurlijk ook niet ideaal. Je betaalt bij bus/tram/metro voor de werkelijk gereisde afstand, dus inclusief alle omwegen en slingers waar je niet om gevraagd hebt.

@Robert B Ik ben het helemaal met eens dat een foutje bij het inchecken snel gemaakt is. Zeker door een incidentele reiziger die geen idee heeft hoe de treinvervoerder eigenlijk heet. En daar ook bepaald niet in is geïnteresseerd. Er is geen andere conclusie mogelijk dat een dergelijk systeem slecht ontworpen is.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@Daniel Van het zonesysteem en de strippenkaart werd altijd gezegd dat het geen eerlijk systeem was als je bijvoorbeeld van de laatste zone voor de zonegrens naar de eerste halte na de zonegrens reisde. Zo is er altijd wat.

Klopt, ik had altijd pech als ik naar school wilde met de bus (1 halte over de zonegrens).

Maar met die zones had je dan weer geen last van concessiegrenzen en kon je een bus uit de buurconcessie voor dezelfde prijs gebruiken.

Net zoiets is de minimumprijs bij NS waardoor je voor een kort stukje trein duur uit bent, terwijl dat nu vaker voorkomt met bussen die steeds vaker op stations gaan aantakken op treinen.

Ik heb vandaag hetzelfde meegemaakt als CharlotteL.

ik heb keurig ingecheckt op station Ede-Wageningen op spoor 1 rond 18 uur vanavond

( 20 januari 2024). Ik ben notabene gecontroleerd. Ik kom thuis. 
Ik zie dat ik een mail heb gehad van NS, dat ik onterecht een treinreis gemaakt zou hebben.

Bij het inloggen staat aangegeven dat ik niet ingecheckt zou hebben.

Maar wel dat ik uitgecheckt hebt. Rara hoe kan dat? 
Als ik uitgecheckt hebt, dan heb ik toch ook ingecheckt?

Precies hetzelfde als bij CharlotteL staat mij ook een correctietarief te wachten van €50 wat erbij komt bij de volgende factuur!

Ik weet 100 procent zeker dat ik heb ingecheckt. De paal maakte wel erg veel herrie bij het inchecken. Ten tweede was ik met twee andere dames die ook incheckte !

Ik vind het nogal raar dat de conducteur niets gezegd heeft! Behalve dan alstublieft.

En ze kunnen heus wel zien of het allemaal correct is ja/ nee.

Wij kunnen geen registratie voor gemiste checkin maken als er een geldige checkin is, als er sprake is van een checkin kunnen we registreren voor:

Reist terug naar incheckstation

Reist 1e klas

Geen ICD toeslag

 

Het zou correct geweest zijn als mijn collega u het verteld had dat ie ging registreren.

Reputatie 7
Badge +3

@MiJoMa je zegt dat de paal een raar geluid maakte, heb je toen gekeken naar de melding op het paaltje? Het lijkt er op dat incheck mislukt was.

Wat betreft uitcheck: verliet je het station via een poortje? Bij poortjes geeft de kant waar je het station verlaat een uitcheck aan. Kan ook dat door de registratie komen dat je wel een uitcheck hebt.

 

Reputatie 7
Badge

Ede Wageningen heeft toch geen poortjes? En spoor 1 is van de Valleilaan dacht ik. Daar staan geen NS paaltjes als het goed is. Goed mogelijk dat er bij het verkeerde paaltje is ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +2

Spoor 1 is inderdaad van de RRReis stoptrein maar Amersfoort, maar perongeluk daar inchecken gaat bijna niet. Dan moet je wel een heel eind heen en weer lopen vanaf de ingang.

Als daar al ingecheckt is, dan zou daarna op NS overstapt moeten zijn zonder omchecken om een correctietarief te krijgen.

Maar erg veel herrie van het paaltje lijkt idd mee op een mislukte check in, dan krijg je een drietonig geluid i.p.v. 1 toon. Dat maakt stukken meer geluid dus.

Reputatie 7
Badge

Wat ik altijd doe is goed op het schermpje kijken of ik echt in/uitgecheckt ben. Ik zie vaak mensen die heel snel hun pas er tegenaan zetten zonder te kijken.

Reputatie 2

Even je OV-kaart registreren  via https://www.ov-chipkaart.nl/, dan kun je je reishistorie inzien en dus ook of je wel en niet hebt ingecheckt en zoja bij welke vervoerder. Als de NS fout zit, zou je het hiermee kunnen aantonen en als je zelf fout zit, kan je het hier ook vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ede Wageningen heeft toch geen poortjes? En spoor 1 is van de Valleilaan dacht ik. Daar staan geen NS paaltjes als het goed is. Goed mogelijk dat er bij het verkeerde paaltje is ingecheckt.

Heb ik het over poortjes op Ede Wageningen? Daar is in de trein gestapt, met bij controle geen geldige incheck. Ik heb het over uitcheck, daar wordt geen station bij genoemd, dus kan een station met poortjes zijn geweest.

Reputatie 7
Badge

 

ik heb keurig ingecheckt op station Ede-Wageningen op spoor 1 rond 18 uur vanavond

 

Reputatie 7
Badge +3

 

ik heb keurig ingecheckt op station Ede-Wageningen op spoor 1 rond 18 uur vanavond

 

Bij controle bleek er geen incheck te zijn. Achteraf was er wel een uitcheck naast €50 correctietarief. Wat het eindstation was, wordt niet vermeld.

Badge +3

Wij kunnen geen registratie voor gemiste checkin maken als er een geldige checkin is, als er sprake is van een checkin kunnen we registreren voor:

Reist terug naar incheckstation

Reist 1e klas

Geen ICD toeslag

Het zou correct geweest zijn als mijn collega u het verteld had dat ie ging registreren.

Dit is een typisch geval van een incheck bij verkeerde vervoerder en een HC die wel of niet zegt “het is goed zo” (want NS Flex dus het systeem zoekt het wel uit).

Als dat een 50 euro correctie oplevert… NS Klantenservice bellen (of chat).

Reageer