Elektronisch slot OV-fiets

  • 11 January 2021
  • 47 reacties
  • 2874 Bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij zetten mensen hun fiets wel op slot, maar ik heb meermaals in stallingen gezien dat ze hun OV-chipkaart ook bij het slot houden bij het op slot zetten. Dan openen ze dus vervolgens het slot zelf weer en blijft de fiets met geopend slot en doorlopende huur achter.

Er was laatst zelfs een topic hier van iemand die precies beschreef dat gedaan te hebben.

Een rood knipperend lampje bij een niet verhuurbare fiets heb ik een tijdje terug in Hoofddorp al eens gehad. Daarna een andere geprobeerd en toen kreeg ik wel letterlijk groen licht.

Badge +3

Vermoed dat het ook wel eens mis gaat in de stalling zelf tijdens het afsluiten, (paars lampje?) waardoor het slot weer open springt terwijl jij nietsvermoedend al weggelopen bent? Zoiets kan ook nog aan de communicatie met de stalling liggen.

Dan heeft iemand die een open fiets meeneemt (net zoals de fietsen met oude sloten waar de sleutels gewoon in zaten) natuurlijk een probleem onderweg, en jijzelf natuurlijk ook (wegens een niet afgesloten rit tot misschien wel een vermiste fiets).

Maar volgens mij (ken de sloten niet) wordt correct afsluiten in de stalling toch ook bevestigd met een blauw lampje of zo? Let daar dus goed op, of voor NS maak dat nóg duidelijker.

Niet goed afsluiten onderweg (slot springt spontaan weer open) is natuurlijk ook een probleem.

Een ov-chipkaart betrekken bij het afsluiten zou ook nog kunnen maar lijkt me lastig/onhandig, en is natuurlijk een extra handeling t.o.v. oude sloten en een fiets inleveren bij een bemenste stalling, waar je ov-chipkaart ook niet nodig was (de fiets/sleutel werden gescand en daarmee was de verhuur afgesloten).

Goede vragen Daniel! Ik kan je hier geen antwoord op geven, maar ik heb de vragen doorgespeeld naar team OV-fiets. Ik zal je elke week van een update voorzien totdat ik een antwoord heb.

Badge +3

Goed topic @Daniel want er zijn al meer vragen over hoe dat slot precies werkt!

Is het op basis van Wi-Fi (in de stalling) of GPS (geen bereik in de stalling) dat je een fiets pakt en terug/thuisbrengt?

Bij gesloten stalling stalde je voorheen de fiets ergens buiten en gooide je de sleutel in een dropbox, maar dat is dus zonder ‘fob/druppel/RFID tag’ (de sleutel dus) niet meer van toepassing.

Voorbeeldje https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1348676471867518985 maar als het goed is kan je via de NS lab app (en hopelijk de reguliere app en Mijn NS website) precies ‘je OV-fiets’ volgen.

Dat als reactie op https://twitter.com/psanwikarja/status/1348670561988325383 en NS zegt “maak vooral een foto!” (uh huh, ik zeg even niets..Let maar beter op het nummer van je fiets..Serieus NS?) :sleeping:

Reputatie 7
Badge +1

Dat zijn er eh, best veel…

 

'Slim' slot op OV-fiets laat duizend reizigers per maand gestrand achter

Het nieuwe 'slimme' slot op OV-fietsen worstelt ruim twee jaar na de introductie nog steeds met kinderziektes. In de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn blokkeerden meer dan duizend fietsen halverwege de reis, tot frustratie van gestrande reizigers.

De introductie ervan verloopt echter stroef. Veel reizigers die de fiets vergrendelen wanneer ze hun bestemming hebben bereikt, krijgen het slot daarna niet meer open voor de terugreis. Op het online forum van de NS zijn tientallen klachten te vinden van gedupeerden.

Bron

Ondertussen vind NS blijkbaar nog steeds dat het prima gaat op deze manier. Het spreekwoord beter ten halve gekeerd dan ten hele gewaald is niet bekend bij NS. 

Reputatie 7
Badge

Ik heb een poosje geleden begrepen van een NS-medewerker dat de sloten binnen de fietsenstalling via een draadloze verbinding werken. Binnen dat netwerk wordt enkel dus het slot aan je chipkaart gekoppeld. Bij terugkomst wordt die dus weer ontkoppeld en wordt het bedrag afgeschreven. Tijdens de reis is er zeker geen sprake van een GPS en signaal van een mobiel netwerk.

Badge +3

De ziekte van deze tijd is het op de proppen komen met oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Het doet mij sterk denken aan de waanzin met ‘fobs’ in plaats van autosleutel die het altijd doet. En ook niet op afstand kan worden uitgelezen.

Die dingen zijn wel handig en redelijk betrouwbaar, maar je hebt gelijk want de lokale schoenen/sleutelmaker kan die dingen gewoon kopiëren. Weliswaar met de nodige papierwinkel (kentekenkaart, verzekeringsbewijs e.d.) en mogelijk registratie/aanvraag via RDW, maar een kwaadwillende met soortgelijke apparatuur kan dat natuurlijk ook.

Op afstand uitlezen is vrijwel onmogelijk, het is wat ingewikkelder dan een kopietje maken van een TAN lijst die banken voorheen gebruikten, dus de code die zo’n sleutel uitzendt is maar heel beperkt geldig.

Voor een fiets(sleutel) vind ik het maar een suf idee, enige handige zou zijn dat je op een knopje zou kunnen drukken ‘bliep bliep, waar is mijn fiets?’ of zo… 

Ik zal mijn ervaring delen: ik heb een fiets gehuurd in den Bosch en ben naar een feestje gegaan. Na afloop wilde ik met de fiets terug naar het station maar het slot ging niet meer open,  wat ik ook probeerde. Na het raadplegen van deze vragen in de NS app ben ik gaan bellen met de klantenservice. Omdat het al laat was en ik mijn trein dreigde te missen heb ik een taxi gebeld. Eenmaal in de taxi kreeg ik eindelijk de klantenservice aan de lijn. Die vertelde om te beginnen dat ik de taxi niet kon declareren omdat ik die zonder overleg had ingeschakeld.

Volgens de klantenservice ging het slot niet meer open omdat degene die de fiets voor mij huurt had, vergeten had hem goed af te sluiten. Die persoon is nu € 350 kwijt omdat hij zijn fiets nooit meer gaat terug vinden. Ik zit inmiddels in de trein en heb dus niet voor de fiets hoeven betalen. Wel voor de taxi 😒

Let dus goed op dat je je fiets goed afsluit!!

Badge +3

Let dus goed op dat je je fiets goed afsluit!!

En dus in de stalling nooit een fiets pakt waarvan het slot open is, of een fiets met elektronisch slot uit een kluisje meeneemt (bijv. Vught), is ook een topic over.

Volgens dat topic zou jij dan degene zijn die €50 moet betalen voor het ophalen van de fiets. Onzin natuurlijk, want jij hebt niets fout gedaan.

Reputatie 2

Vandaag voor de 2de keer (in ong. 5 keer huren) een OV fiets met nieuw slot gehuurd, welke het onderweg begaf - oftewel fietsslot deed het onderweg niet meer. Beide keren kon de fiets daardoor niet onderweg op slot worden gezet.

 

Vandaag probeerde ik onderweg de fiets op slot te zetten - leek goed te gaan todat kennelijk de interne batterij het begaf. Zal wel leeg zijn geweest. Maar hoe had ik dit bij aanvang van de huur kunnen weten?? Nu stond ik dus met een fiets waarvan het slot niks meer deed. Terug bij OV fietsstalling kun je zo’n fiets dus ook NIET op slot zetten en daarmee uitchecken.

 

Geprobeerd dit te melden via de NS info paal binnen in de fietsenstalling: niet mogelijk. Er is momenteel dus GEEN systeem om kapotte OV fietsen met het nieuwe slot te melden, anders dan bellen naar NS Klantenservice en hopen dat je niet te lang in de wacht staat. Onhandig, want die fiets die ik heb teruggebracht moet niet opnieuw verhuurd worden totdat het slot is gefixt.

 

Badge +3

De vraag is of de kluizen nog wel in gebruik zijn? Er zouden daar 20 fietsen zijn, dus waarschijnlijk is dat zo’n nieuw fietsverhuurpunt (glazen hok, te openen met een ov-chipkaart) waar de fietsen in staan?

Of zoiets https://www.treinenweb.nl/nieuws/9966/ns-past-onbeheerde-verhuurlocaties-ov-fietsen-aan.html

Vanuit onze collega's van OV-fiets hebben we de volgende reactie ontvangen :smile:

Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook? 
Het nieuwe elektronische OV-fietsslot werkt op de verhuurlocatie met een draadloze verbinding om je verhuring (OV-fietsrit) te starten. Onderweg werkt het slot zelfstandig met jouw OV-chipkaart, dus hoef je je geen zorgen te maken over slechte dekking e.d. Je kunt het OV-fietsslot altijd weer openen met je OV-chipkaart. Ben je weer terug op de verhuurlocatie, dan sluit je het OV-fietsslot en beëindig je de verhuring.

Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is! 
In de NS Lab-app kun je een OV-fiets defect melden. Op termijn zal dit ook mogelijk zijn in de NS-app. Reizigers die de app niet kunnen of willen gebruiken, kunnen een defect aan de OV-fiets bij het personeel van de huurlocatie melden. Op locaties zonder personeel kunnen reizigers het defect melden via de app. Ook komen onze collega’s van onderhoud regelmatig langs bij deze huurlocaties om alle OV-fietsen te controleren en te repareren als dat nodig is. 

Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk. 
Bij defect gemelde OV-fietsen knippert het LED licht van het OV-fietsslot rood. Als je toch je OV-chipkaart aanbiedt bij het defecte OV-fietsslot zal het slot een foutmelding en een rood LED licht laten zien. Je kunt deze OV-fiets niet huren. Omdat defecte OV-fietsen niet beschikbaar zijn voor de verhuur worden deze fietsen niet meegeteld in het aantal beschikbare OV-fietsen van die locatie. Bij de meeste huurlocaties is geen ruimte om OV-fietsen apart te zetten. Defect gemelde OV-fietsen worden opgehaald op deze locatie en vervangen door andere OV-fietsen.  

 

Reputatie 7
Badge +1

Ben je weer terug op de verhuurlocatie, dan sluit je het OV-fietsslot en beëindig je de verhuring.

Is het met de elektrische sloten noodzakelijk om het fietsslot te sluiten om de huur te beëindigen? En dan doel ik vooral op de zelfservice locaties. Nu is dat namelijk niet nodig. 

Ha loklok8! Goede vraag! Ook voor ons is het allemaal nieuw dus ik check het voor de zekerheid even. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten!

Reputatie 7
Badge +3


In de NS Lab-app kun je een OV-fiets defect melden. Op termijn zal dit ook mogelijk zijn in de NS-app. Reizigers die de app niet kunnen of willen gebruiken, kunnen een defect aan de OV-fiets bij het personeel van de huurlocatie melden. Op locaties zonder personeel kunnen reizigers het defect melden via de app. Ook komen onze collega’s van onderhoud regelmatig langs bij deze huurlocaties om alle OV-fietsen te controleren en te repareren als dat nodig is. 

Reizigers zonder app kunnen dus op locaties zonder personeel geen fiets defect melden.

Badge +3

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Neem aan dat je de fiets wel ziet staan in de app, en dat het er eentje met een ‘nieuw slot’ was?

Wat zijn eigenlijk de spects van dit slot?
Ik zie een kaart reader, vermoed iets van GPS en baterij.

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag zelf weer eens zo'n fiets met elektronisch slot gehad die ik gelukkig onderweg niet op slot heb hoeven zetten. Maar ik zie nu niks in de app waarmee ik defecten aan de fiets die ik had zou kunnen melden. Of die mogelijkheid moet weer verdwijnen enige tijd na het inleveren?

Neem aan dat je de fiets wel ziet staan in de app, en dat het er eentje met een ‘nieuw slot’ was?

Ja, maar geen optie om defecten te melden…

 

Reputatie 2

Ja, het lijkt alsof men ‘vergeten’ is een mogelijkheid te geven defecten te melden.

  • Voor onderweg zijn de opties: scan de QR code of ga naar www……./slot. Via allebei de manieren valt er geen defect te melden
  • In een onbemande fietsenstalling is er geen mogelijkheid om iets te melden. De NS infoknop bij de uitgang verbind wel naar iemand door, maar die neemt geen meldingen van defecte fietsen aan
  • De app geeft die mogelijkheid ook niet

Dus voor zover de stalling niet bemand is, is het mij een raadsel hoe je na afloop van een rit een defect door zou kunnen geven. En tijdens een rit: helaas, pindakaas.

 

Voor de goede orde: ik heb vandaag mijn zware kettingslot meegenomen - ik ging 3 musea bezoeken op max 15km van de stad en besloot geen risico te nemen met een OV fiets met ‘nieuw slot’ welke het mogelijk weer eens niet zou doen → of niet dicht, of niet meer open. Dan maar mijn eigen kettingslot tbv elk museumbezoek….. beetje belachelijk, maar daarmee liep ik in ieder geval weinig financieel risico aangezien de gevolg-kosten van een niet werkend elektronisch slot op de reiziger worden afgewenteld.

Ik zie het volgende staan, hopelijk helpt dit!

“Slot sluiten: Onderweg sluit je het slot door het hangslot icoon kort in te drukken en de hendel naar beneden te doen. Je doet het slot dicht zonder je OV-chipkaart. Doe je 'm op slot in de stalling is je rit meteen beëindigd. Doe je de OV-fiets op slot op een andere locatie, dan open je deze weer met je OV-chipkaart. Wanneer een netwerk uitgevallen is kan de klant alsnog de fiets op slot zetten en weggaan​.”

Reputatie 7
Badge +2

M'n reactie van 27 mei in dit topic schreef ik in de trein naar huis na inleveren van de OV-fiets met elektronisch slot, toen zag ik de knop ook al niet. En aangezien Almelo - Amersfoort precies een uur duurt werkt er dus blijkbaar iets niet helemaal naar behoren😉

Reageer