Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10744 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Badge +3

Ik heb zowel een kaart met Flex Basis als een kaart op saldo. Als ik bij de kaart op saldo klik op “Ik heb een Samenreiscode ontvangen” krijg ik onderstaande melding.

 

 

Dat klopt, want dat moet bij een kaartautomaat. Vreemd dat de site toch die knop toont.

Reizigers op saldo (anonieme of persoonlijke kaart zonder abonnement) zijn na 22 april veroordeeld tot e-tickets. Reizigers met een saldo-abonnement hebben geen Samenreiskorting nodig.

 

Voortaan online code nodig voor samenreiskorting NS (nos.nl) en de link in het document naar:

Geweld tegen NS-medewerkers weer toegenomen, 'schokkend en onacceptabel' (nos.nl)

Ik meen me te herinneren dat er vanuit de NS een Noodkreet sociale veiligheid op papier was gezet. .. Of deze manier van werken de oplossing is betwijfel ik. Het blijft toch een wonderlijke manier van communiceren. Misschien de boel maar asfalteren? 😏

 Bijlagen bij eindverslag informateur Plasterk | Brief | Kabinetsformatie (kabinetsformatie2023.nl)

Op één of andere manier heb ik tegenwoordig het gevoel dat het OV een beetje onaantrekkelijk wordt gemaakt. Is het niet nu, dan wel in de toekomt. Ik vraag me toch echt af hoe het personeel op de werkvloer dit soort wijzigingen verwerkt. Nou @Loes .. kan me voorstellen dat je de komende dagen vragen krijgt. Jammer, maar de reiziger zag deze aanpassing niet aankomen. Ligt niet aan jou. 😊

Reputatie 7
Badge +3

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie.

In de voorwaarden die je krijgt als je de code genereert staat dat je alleen met flex of treinkaartje kunt samenreizen.

Niets over ov-chipkaart op saldo.

Daarbij moet je samen in dezelfde coupé zitten. Dus als je samenreist kun je beiden een zitplaats claimen? Want als je staat hebt je blijkbaar geen recht op samenreiskorting?

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben hier niet blij mee, het wordt een stuk ingewikkelder en ipv betalen via de ov-chipkaart bij het poortje (uitermate gebruiksvriendelijk) moet ik nu vooraf betalen. Wat als ik daarna besluit toch niet op reis te gaan? Weer een procedure om het geld terug te krijgen? Ik begrijp dat een groep mensen hier misbruik van maakt, waarom pakken jullie die groep niet aan? Nu worden alle bona fide reizigers met dit gedoe opgezadeld. Als dank dat zij bona fide zijn. Of…. houdt de NS er misschien een geheime agenda op na en hoopt zij dat nu veel reizigers niet meer met de trein gaan, zodat ‘ie minder vol wordt…… ‘t Zou me niets verbazen. Ik heb een abonnement dat in juni afloopt, ik kijk het even aan, maar als het mij niet bevalt, zeg ik dat op en kruip weer lekker achter het stuur. Jammer van het fijnstof - met dank aan de NS.

 

Als je een samenreisticket hebt gekocht en gaat toch niet op reis dan ben je jouw geld kwijt. Volgens e-ticket voorwaarden is na betaling wijzigen en restitutie niet mogelijk.

Badge +3

In de voorwaarden die je krijgt als je de code genereert staat dat je alleen met flex of treinkaartje kunt samenreizen.

Niets over ov-chipkaart op saldo.

Met een chipkaart op saldo is per 22 april geen Samenreiskorting meer mogelijk. Het genoemde ‘treinkaartje’ is dan per definitie een e-ticket.

Tot 22 april kan je terecht bij een kaartautomaat, daar is geen code voor nodig. Voor Samenreiskorting bij NS Flex in de app ook (nog) niet, via de website wél.

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden die je krijgt als je de code genereert staat dat je alleen met flex of treinkaartje kunt samenreizen.

Niets over ov-chipkaart op saldo.

Met een chipkaart op saldo is per 22 april geen Samenreiskorting meer mogelijk. Het genoemde ‘treinkaartje’ is dan per definitie een e-ticket.

Maar het is nog geen 22 april en die voorwaarden die ik krijg in MijnNS als ik de code genereer geven aan dat het alleen met flex of eticket kan.

Badge +3

Ik las anders ergens in dit topic of op X een NSer die stelde dat je samenreiskorting wel bij een balie op een kaart op saldo zou kunnen laten zetten.

Dat staat in het eerste bericht in dit topic.

Reputatie 5

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Wat is het antwoord van NS ? Ik heb namelijk hetzelfde

Ik ook. Gaat NS antwoorden?

Ik heb een Flex daluren voordeelkaart en kan geen samenreizen code maken. Ik reis geregeld in daluren en een enkele keer reist er iemand mee met samenreiskorting. Kan dus niet meer. Heel vreemd. 

We ontvangen inderdaad meldingen dat het nog niet overal vlekkeloos werkt. Als je de melding krijgt dat je niet de kaarthouder bent, staan er misschien gegevens verkeerd gekoppeld. Je kan dit laten controleren bij de klantenservice.

Je kunt dus met je daluren abonnement nog steeds iemand met korting laten meereizen? 

Ja, je mag de Samenreiskorting dan nog steeds weggeven aan een medereiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is al meer dan ik te zien krijg. In MijnNS op mijn iPhone is nergens terug te vinden dat ik een Dal Voordeelabonnement op saldo heb. Stap 3 krijg ik helemaal niet te zien.

Via MijnNS op de website krijg ik wel de mogelijkheid om samenreiscodes te delen.

De volgende mededeling is intrigerend:
‘Alleen geldig als je samen in  dezelfde treincoupé reist.’  

Wat is de definitie van een treincoupé wanneer er nauwelijks nog coupés zijn?

In Sprinters zitten nog nauwelijks binnendeuren.
https://onzetaal.nl/taalloket/coup-coupe

Als de app, net als de dienstregeling, niet goed werkt zal het eerdaags wel een betaal app worden. Dat kun je ook aan Koolmees overlaten.

Reageer