Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 233 reacties
  • 10205 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


233 reacties

Reputatie 2

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

Reputatie 2

Ontzettend triest dat je als bonafiede gebruiker, zoveel extra rompslomp krijgt. 

Of is het een voorbode om de samenreiskorting af te schaffen? (In het kader van, we maken het de reizigers moeilijk, dan heeft het geen nut meer dat we de samenreiskorting nog handhaven.) 

Voor de enkele keren dat ik de samenreiskorting gebruik, levert het me nu al irritatie op. 

Reputatie 3

Tenzij dit een sluwe poging is om reizigers te ontmoedigen om samenreiskorting te gebruiken (of in ieder geval meer te beperken) en meer te verdienen, kan ik dit moeilijk begrijpen. Dat je met een samenreis e-ticket al niet in de spits kan reizen, ook al is de reis in de daluren begonnen, is al frustrerend genoeg. 

Maar om nog een drempel op te werpen en meer frustratie te creëren met zo een gebruiksonvriendelijke en omslachtige wijze, dit zou juist tot meer agressie kunnen leiden. Als mensen al problemen ervaren met het aanspreken van reizigers tijdens controles, wordt dat nu beter met een code? Wordt er wel écht goed nagedacht over zulke maatregelen? 

En dan zeggen dat je ook bij een servicebalie terecht kan om dit te regelen, zoals bijv. voor ouderen. Volgens de NS-website zijn er maar 11 in heel Nederland 🤣

Reputatie 2

Meereiskorting, gepromoveerd van simpel naar ingewikkeld 🤔

Jammer dat de goeden opnieuw moeten lijden onder de slechten. Eerst één (1) handeling voor de  meereizende passagier in zijn/haar NS App! Nu eerst 4 handelingen voor de abonnementshouder en dan nog 1 voor de meereiziger plus ellenlange teksten om de procedure uit te leggen! Even de samenreiskorting aanzetten wordt nu een ingewikkelde procedure. Het NS App UX team zou slimmer moeten kunnen ontwerpen, met primair oog voor de eindgebruiker! Het typisch Nederlandse wantrouwen prevaleert weer!

Reputatie 2

Ik en mijn partner reizen regelmatig samen, korte treinreis van Haarlem-Amsterdam, vaak zonder planning vooraf. Nu moet hij daar dus steeds een los kaartje voor kopen? Ipv dat hij zijn OV-chipkaart kan gebruiken?

Deze gebruiksonvriendelijke manier van handelen is weer een stap in het afbreken van het nut van een abonnement en voelt als een manier om meer geld binnen te harken. Mensen zullen er boos om zijn, wat de conducteur volgens mij niet gaat helpen...

Reputatie 7
Badge +3

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

 

Reputatie 1

NS, dit is zo gebruikers onvriendelijk?! Het zijn heel veel extra handelingen, mijn Engelstalige echtgenoot lukt dit niet online, en als je op een klein station staat ben je de sigaar want daar is geen loket.
Ook veel ouderen maken gebruik van de samenreis korting, waaronder mijn moeder van 83 met haar tuin club. Dit gaat hun niet lukken. 
kortom… kan dit plan alsjeblieft van de baan?

Reputatie 1

Hoe jaag je reizigers de auto in?

Zo dus.

Wat een totale waanzin is dit, digidwang ten top.

Reputatie 1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Reputatie 1

Beste NS, Omdat alle email adressen van d eNS nu kennelijk ook zijn opgeheven, het volgende maar hier in de chat:

Wat is dit nu weer voor een waardeloze aanpassing.

Het lijkt erop dat de NS het alleen maar lastiger wil maken om gezellig samen te reizen.

Reden om alle automatische abonnementen van de NS voortaan te gaan boycotten en gewoon lekker samen met de (electrische) auto te gaan voortaan.

Door de flex abonnementen eruit te gooien  wordt de overstap naar de auto weer gemakkelijker.

Kromdenken  door de NS 😭

Een zeer ontevreden klant

Reputatie 1

Ik heb geen smartphone, niet omdat ik digibeet of anderszins krakkemikkig ben, maar omdat ik gezonder kan leven zonder zo’n ding! En het scheelt heel veel milieuvervuiling in de wereld. Ook mijn kinderen hebben het ding niet, of zo min mogelijk. En ik ken nog veel andere mensen die dit doen of in elk geval proberen om het zo’n klein mogelijk plekje in hun leven te geven!

Maar nu dit. Wéér iets waar we niet aan mee kunnen doen zonder zo’n ding aan te schaffen. Eerder was het al de jongerendagkaart. Zonde zeg, kan de NS niet iets bedenken dat mensen helpt om minder digitaal te leven?

En die servicebalies… die staan bijna nergens, dus dat is geen oplossing.

Reputatie 1

De samenreiskorting gaat vanaf 22 april anders.. 

Echter stel dat iemand een ouderwetse bellen en smsen telefoon heeft, geen ov chipkaart en geen printer thuis, vroeger kon je bij de automaat dan een papieren kaartje halen. Dit ook omdat ik bv mn vader wel eens ergens naartoe zou willen nemen voor 40% korting.. hierdoor gaan we waarschijnlijk toch uitwijken naar de auto omdat hij niet zo digitaal aangelegd is en we een boete willen voorkomen.. ik zou heel graag op de bonnefooi op zaterdag besluiten om met hem bijvoorbeeld naar een stad te reizen, maar met zoveel rompslomp en eerst naar de bieb om een ticket uit te printen is dan voor ons allebei erg veel werk.. zouden de papieren kaartjes niet gewoon terug kunnen komen? Waar je evt een naam en geboortedatum op kunt zetten zodat ze niet verwisselbaar zijn. Ik draag maar ideeën aan maar ik vind het zelf al millenial al vaag laat staan voor oudere mensen... een papieren kaartje is minder erg lijkt me als een volgedrukt a4 waar we extra voor dienen te betalen bij een bieb denk ik maar en je kan het treinkaartje houden als aandenken van een leuke dag voor in het plakboek :) maar goed, alles moet digitaal en controleerbaar zijn kennelijk dus als het niet verandert pakken we maar de auto 🤷‍♀️

Reputatie 1

Waardeloos. Wij, 2 ouderen met 1 telefoon zonder betaalfunctie en 2 gewone chipkaarten waarvan 1 een abonnement bevat, kunnen hier niks mee. Iets wat fijn en handig geregeld was, wordt om zeep geholpen. Daarnaast: hoezo agressie verminderen….?? Dit levert alleen maar meer problemen op. Bovendien het feit dat het bedrijf alles wil registreren/weten, staat me buitengewoon tegen.

En dan nog maar even het volgende: gewoon een mailadres voor een klacht, blijkt ook niet meer te bestaan. Nog een keer waardeloos dus.

Dit is geen vooruitgang, maar razendsnelle achteruitgang.

Reputatie 1

Erg omslachtig dit. Mijn vrouw reist regelmatig met mij mee met haar eigen anonieme kaart op saldo, die dus nu niet meer bruikbaar is. De procedure is superomslachtig. Waarom niet delen vanuit de app met een QR die meteen naar de webshop leidt?

 

Ik snap dat misbruik hiermee kan worden voorkomen (over hoeveel misbruik hebben we het eigenlijk), maar dit lijkt meer op het opwerpen van hindernissen voor bonafide gebruikers. Zeker ook als je vooraf nog niet precies weer waar je treinreis gaat eindigen en dus mogelijk teveel uitgeeft aan een kaartje of juist te weinig...

Reputatie 7
Badge +3

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Het kan ook gewoon via de website door in te loggen op Mijn NS.

Ik heb het even geprobeerd en het werkt bij mij probleemloos door op 'Deel samenreiscode' te klikken. 

 

Ja, maar hoe doet degene die samerreist  zonder app/internet dat dan? Deze nieuwe methode sluit mensen die voorheen op chipkaart op saldo konden reizen uit. Deze moeten de ander een e-ticket laten kopen waarmee niet in de spits de reis afgemaakt mag worden of flex basis nemen voor €10.

Reputatie 1

Deze verandering lijkt niet doordacht en is zeer discriminerend.
1. Moet iedereen hiervoor een moderne smartphone met NFC hebben (en hoe wordt de boeking aan de telefoon gekoppeld om deze contactloos te maken?)?
2. Wat doe je op stations die geen QR-codes kunnen lezen en alleen contactloze lezers hebben?
3. Hoe zit het met de ouderen die misschien niet computervaardig zijn of een handicap hebben, of iemand die misschien geen moderne telefoon heeft (of wat er gebeurt als de batterij van je telefoon leeg is!)
4. Moet u dit voor elke reis en elke dag doen? En vereist elk gebruik een nieuwe code? (Als ik bijvoorbeeld dezelfde dag van A naar B reis met de NS en vervolgens van C terug naar A, heb ik dan 2 verschillende codes nodig?)
5. Zeer onvriendelijk voor degenen die geen Nederlands spreken of van buiten NL komen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Het makkelijkst met deze nieuwe manier is om NS Flex Basis te hebben en thuis voor vertrek de Samenreiskorting aan te zetten met de ontvangen code.

Dus met flex basis heb je geen smartphone, pc, printer of internet nodig.

 

Wel even goed lezen. Ik reageer op iemand die aangeeft of je met je PC of laptop op pad kan. Die persoon heeft dus wel een PC/laptop en internet, anders had die ook niet kunnen reageren hier. Met Flex Basis heb je geen printer nodig, je hoeft immers geen e-ticket aan te schaffen en dus ook niet te printen. En je kunt zoals ik al aangaf thuis voor vertrek (op de PC of laptop) de Samenreiskorting aanzetten met de code die je ontvangen hebt. Dan heb je ook geen smartphone nodig, tenzij je een deel van de reis niet met die persoon reist, want dan kun je de Samenreiskorting niet meer uitzetten onderweg. En even voor de duidelijkheid, ik heb zelf ook geen smartphone, ik verzet me daar nog steeds tegen maar het wordt je wel aan alle kanten moeilijk gemaakt. En deze wijziging vind ik zelf ook k*t met peren, ik probeer alleen een manier te vinden waarop iemand er wel gebruik van kan maken. 

Reputatie 4

We hebben dit (1e klas zitten, korting misbruiken, poortjesfraude/zwartrijden, maar niet alleen NS, in de hele maatschappij) uit onze handen laten glippen door veel te lage pakkans en bij betrappen nooit 100 % te handhaven. Dit pleit kunnen we nooit meer winnen.

Dus deze maatregel is het verschuiven van een probleem. Nog steeds zullen bewuste grijsrijders smoezen bedenken en ermee weg komen (evt. via dreigen/overlast veroorzaken).

Hoe wil NS het doel (reduceren van fraude door grijsrijden) bereiken? Of is dat niet het echte doel? Is het nog meer data mining en een opstapje naar Big Brother à la alziend oog in de supermarkt waar je je boodschappen niet eens meer hoeft te scannen?

Overigens, gezien de klachten - e-ticket anders, Studentenreisproduct anders, button in de app doet het soms niet, button in de app is verdwenen, “Je ben niet de kaarthouder”, betere oplossing die “technisch” onmogelijk - heb ik bijna* medelijden met de mensen die de NS s/w moeten aanpassen, onderhouden en testen (Windows spaghetti is er niks bij als ik dit zo hoor :-( ).

*Bijna, want als ze geen Nederlands kunnen spellen, zal de s/w ook niet foutloos zijn.

Reputatie 1

Wat een rompslomp deze nieuwe wijze van samenreiskorting!!

En is het niet vreemd dat ik als VoordeelDalabonnementhouder wél voor de spits mag inchecken en in de spits mag uitchecken maar mijn samenreisvrienden niet??

‘vroeger’ was treinen heerlijk simpel: kreeg je zin om ergens heen te gaan, dan pakte je je fiets uit het schuurtje, je fietste een paar minuten naar het station, kocht even een kaartje en stapte binnen 10 minuten nadat je thuis zin had gekregen om weg te gaan, je trein in. Tegenwoordig moet je lang van te voren al weten wanneer je ‘zin’ gaat krijgen om eens lekker de trein te pakken, want thuis moet je eerst nog een oerwoud van webpagina's doorlezen, alle opties overwegen, bijbehorende voorwaarden lezen, keuzes maken, en daarna diverse actie(s) ondernemen voordat je überhaupt zover komt dat je je fietsje kunt gaan pakken. Beste NS, veel mensen zijn afhankelijk van het vervoer wat jullie bieden. Jullie maken het voor veel mensen veel te ingewikkeld! Stop met voortdurend nieuwe dingen bedenken en mijn reisplezier vergallen door weer een nieuwigheid van de NS! Ik red mij wel, hoor, nog wel, maar leuk is het beslist niet meer. En ik houd mijn hart vast voor de steeds groter wordende groep mensen, die jullie voortdurende stroom wijzigingen van  reistarieven en -voorwaarden niet meer kunnen bijbenen....

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Je kunt een los kaartje kopen bij de automaat en daarmee verder reizen. Of je koopt vooraf een e-ticket en print dat uit.

Of NS doet eerst gewoon zijn huiswerk en zorgt ervoor dat het koppelen van een samenreiziger met een hoofdreiziger gewoon bij de kaartautomaat kan, door (naar keuze van de reiziger) beide kaarten te scannen óf een koppelcode in te voeren. 

Beide kaarten scannen maakt frauderen nog steeds erg makkelijk. Volgens de NS zijn er circa 350.000 fraudeurs per jaar. Wat precies het probleem is van mijn optie is mij niet duidelijk. Het gaat om een hele kleine groep mensen zonder smartphone. Zonder smartphone kun je ook geen koppelcode toegestuurd krijgen, dus dan koop je het best gewoon een e-ticket.

Het doel van een kaartautomaat is dat je daar vervoersbewijzen kunt kopen. Er is geen enkele goede reden om kaartjes met Samenreiskorting daar niet beschikbaar te maken.

Beide kaarten scannen is juist minder fraudegevoelig dan een code, omdat je een code digitaal kunt verspreiden, terwijl voor het scannen van beide kaarten de OV-chipkaart van de hoofdreiziger fysiek aanwezig moet zijn op de plaats waar de samenreiziger een kaartje koopt. Het heeft alleen de onwenselijke beperking dat dat niet kan als de samenreiziger halverwege bij de hoofdreiziger in de trein wil stappen.

Reputatie 1

Wat een ingewikkelde maatregel.  En idioot dat dit niet meer bij de automaat kan. Daarnaast  wordt je nu verplicht om je persoonsgegevens in te vullen en een kaart online te kopen. Ik vraag me af wat de ACM hiervan vindt dat je niet meer anoniem kan rieizen.

Op deze manier jaag je mensen uit de trein!!!!

 

Hieruit maak ik op dat anonieme kaarten op saldo dus onbruikbaar geworden zijn als het gaat om samenreiskorting? Mijn vriendin komt rijst met regelmaat met zo'n kaart met mij (flex daluren) mee. Tot nu toe werkte dat altijd prima, maar dat gaat met deze maatregelen dus veranderen?

Reputatie 7

Het was zo eenvoudig met groepje ouderen op reis er waren altijd wel abonnementhouders en iedereen had wel een anonieme OV kaart even naar de automaat en alles voor elkaar. Geen gedonder met E. tickets of smartphones die niet iedereen heeft en makkelijk te regelen aan begin uitje. 

Op deze manier was een uitje voor een groep ouderen makkelijk te organiseren zonder al te grote organisatorische problemen, dit is nu voorbij jammer genoeg. 

Om zeep geholpen door de NS die de anonieme OV kaart en op saldo reizende verder beperkt.

 

En dan ook hier de inzet van een E ticket met de nodige beperkingen en niet in te wisselen bij verhindering.

Reputatie 5

Als ik het goed begrijp is het nu “flex-only” geworden; Zonder flex op je chipkaart kan je er nu geen samenreiskorting meer op zetten.

Zou dit een technische beperking zijn? Voorheen kon het op elke kaart gezet worden bij een automaat, maar nu komt dit product vergezeld van een code van 5 of 6 letters. Ik krijg het gevoel dat hierdoor het flex systeem nodig is om dat te kunnen registreren.

Ter oplossing zou je aan een automaat de code kunnen invoeren, de automaat verifieert deze met de backend en zet dan het traditionele samenreisproduct op de kaart. De code is dan achteraf niet meer uitleesbaar, maar wel geverifieerd.

De huidige oplossing van etickets vind ik erg teleurstellend, iedereen is juist net gewend geraakt aan het betalen via een chipkaart en dan komt de NS weer met papieren versies aanzetten als oplossing voor een technisch probleem… Met als grootste nadeel dat je reis niet mag overlappen met spitsuren.

Reageer