Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 228 reacties
  • 9788 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


228 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben hier niet blij mee, het wordt een stuk ingewikkelder en ipv betalen via de ov-chipkaart bij het poortje (uitermate gebruiksvriendelijk) moet ik nu vooraf betalen. Wat als ik daarna besluit toch niet op reis te gaan? Weer een procedure om het geld terug te krijgen? Ik begrijp dat een groep mensen hier misbruik van maakt, waarom pakken jullie die groep niet aan? Nu worden alle bona fide reizigers met dit gedoe opgezadeld. Als dank dat zij bona fide zijn. Of…. houdt de NS er misschien een geheime agenda op na en hoopt zij dat nu veel reizigers niet meer met de trein gaan, zodat ‘ie minder vol wordt…… ‘t Zou me niets verbazen. Ik heb een abonnement dat in juni afloopt, ik kijk het even aan, maar als het mij niet bevalt, zeg ik dat op en kruip weer lekker achter het stuur. Jammer van het fijnstof - met dank aan de NS.

 

Als je een samenreisticket hebt gekocht en gaat toch niet op reis dan ben je jouw geld kwijt. Volgens e-ticket voorwaarden is na betaling wijzigen en restitutie niet mogelijk.

Badge +3

In de voorwaarden die je krijgt als je de code genereert staat dat je alleen met flex of treinkaartje kunt samenreizen.

Niets over ov-chipkaart op saldo.

Met een chipkaart op saldo is per 22 april geen Samenreiskorting meer mogelijk. Het genoemde ‘treinkaartje’ is dan per definitie een e-ticket.

Tot 22 april kan je terecht bij een kaartautomaat, daar is geen code voor nodig. Voor Samenreiskorting bij NS Flex in de app ook (nog) niet, via de website wél.

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden die je krijgt als je de code genereert staat dat je alleen met flex of treinkaartje kunt samenreizen.

Niets over ov-chipkaart op saldo.

Met een chipkaart op saldo is per 22 april geen Samenreiskorting meer mogelijk. Het genoemde ‘treinkaartje’ is dan per definitie een e-ticket.

Maar het is nog geen 22 april en die voorwaarden die ik krijg in MijnNS als ik de code genereer geven aan dat het alleen met flex of eticket kan.

Reputatie 7
Badge +2

Met een chipkaart op saldo is per 22 april geen Samenreiskorting meer mogelijk. Het genoemde ‘treinkaartje’ is dan per definitie een e-ticket.

Ik las anders ergens in dit topic of op X een NSer die stelde dat je samenreiskorting wel bij een balie op een kaart op saldo zou kunnen laten zetten.

Heel strikt gezien zou je dat kunnen zien als discriminatie van reizigers op saldo die geen balie in de buurt hebben.

Badge +3

Ik las anders ergens in dit topic of op X een NSer die stelde dat je samenreiskorting wel bij een balie op een kaart op saldo zou kunnen laten zetten.

Dat staat in het eerste bericht in dit topic.

Reputatie 5

Ik snap niet echt waarom deze wijziging nodig is. Heeft NS niets te doen? Want dit is echt het verkeerde wat ze moeten veranderen. Waarom niet laten zoals het is? 

Met een e-ticket haal je ook gelijk alle flexibiliteit uit de ov-chipkaart. Ook zo lekker.
Dus als ik met mijn schoonfamilie naar Amsterdam ofzo ga moet ik die tickets op voorhand kopen, en dan kunnen we daarna dus ook niet meer ad-hoc bepalen om via bijvoorbeeld Utrecht terug te gaan zonder nieuwe tickets te kopen.

Heeft nogal wat consequenties deze aanpassing.

Reputatie 5

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Wat is het antwoord van NS ? Ik heb namelijk hetzelfde

Ik ook. Gaat NS antwoorden?

Ik heb een Flex daluren voordeelkaart en kan geen samenreizen code maken. Ik reis geregeld in daluren en een enkele keer reist er iemand mee met samenreiskorting. Kan dus niet meer. Heel vreemd. 

We ontvangen inderdaad meldingen dat het nog niet overal vlekkeloos werkt. Als je de melding krijgt dat je niet de kaarthouder bent, staan er misschien gegevens verkeerd gekoppeld. Je kan dit laten controleren bij de klantenservice.

Je kunt dus met je daluren abonnement nog steeds iemand met korting laten meereizen? 

Ja, je mag de Samenreiskorting dan nog steeds weggeven aan een medereiziger.

Reputatie 2

De exacte stappen die een student dient te volgen zijn als volgt:

 

Stap 1:
Open de NS-app en klik op 'meer'.

Stap 2:
Klik op 'Mijn NS'.

Stap 3:
Klik op 'Deel Samenreiskorting'

Stap 4:
Geef toestemming en klik op 'Check Studentenreisproduct'

Stap 5:
Klik op 'Deel samenreiskorting'

Stap 6:
Klik op 'Deel code'.

Stap 7:
Kies via welke dient je de code wilt delen.

Stap 8: 
Deel de code met maximaal drie medereizigers.

Nee, de app kan geen codes genereren voor het studentenreisproduct. Na stap 4 komt de foutmelding dat er zogenaamd geen srp op de kaart staat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is al meer dan ik te zien krijg. In MijnNS op mijn iPhone is nergens terug te vinden dat ik een Dal Voordeelabonnement op saldo heb. Stap 3 krijg ik helemaal niet te zien.

Via MijnNS op de website krijg ik wel de mogelijkheid om samenreiscodes te delen.

De volgende mededeling is intrigerend:
‘Alleen geldig als je samen in  dezelfde treincoupé reist.’  

Wat is de definitie van een treincoupé wanneer er nauwelijks nog coupés zijn?

In Sprinters zitten nog nauwelijks binnendeuren.
https://onzetaal.nl/taalloket/coup-coupe

Reputatie 7
Badge +1

Wat is de definitie van een treincoupé wanneer er nauwelijks nog coupés zijn?

In Sprinters zitten nog nauwelijks binnendeuren.
https://onzetaal.nl/taalloket/coup-coupe

Simpel: dan is het hele treinstel 1 coupé.

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Wat is het antwoord van NS ? Ik heb namelijk hetzelfde

Ik heb ook hetzelfde. Of ik nu inlog via de website of via de app. Antwoord van NS: dat is omdat ik twee accounts zou hebben. Dat is niet het geval. Ik heb maar 1 kaart en 1 account. De medewerker van NS zou het tweede account (wat ik niet heb) verwijderen en dan zou het werken. Niet dus.

De NS had een en ander volgens mij veel simpeler kunnen aanpassen. De medereiziger laadt de samenreiskorting op zijn kaart zoals vanouds, maar met 1 extra handeling: scan de kaart van de abonnementhouder met wie je samen rreist.De kaarten worden voor die reis gekoppeld en klaar ben je.

Reputatie 7
Badge +1

We ontvangen inderdaad meldingen dat het nog niet overal vlekkeloos werkt. Als je de melding krijgt dat je niet de kaarthouder bent, staan er misschien gegevens verkeerd gekoppeld. Je kan dit laten controleren bij de klantenservice.

Werkt er bij jullie wel eens iets vlekkeloos??? Je wordt heel erg cynisch als je hier een tijdje meeleest. Dit is dus het zoveelste project dat niet werkt. Doe eens iets met alle goede aanbevelingen hier. Maar daar zijn jullie helaas te hooghartig voor blijkbaar.

 Ik reis (als ik reis) met Dal voordeel op saldo en daarvoor geld ook de samenreiskorting met code: 

Mijn iPhone is up to date evenals de NS app maar geen knop in de app. Wel in de browser maar daar zegt die dat het niet kan, zie screenshots? Echt prutsers i.d.d. ze bedenken iets wat niet goed werkt. Niet goed getest!!  

 

Als de app, net als de dienstregeling, niet goed werkt zal het eerdaags wel een betaal app worden. Dat kun je ook aan Koolmees overlaten.

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Het dringt niet echt door hè? Er zijn ook nog steeds mensen zonder internet, of voor wie het te moeilijk is…😑

Reputatie 1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Reputatie 1

Wat is de definitie van een treincoupé wanneer er nauwelijks nog coupés zijn?

In Sprinters zitten nog nauwelijks binnendeuren.
https://onzetaal.nl/taalloket/coup-coupe

Simpel: dan is het hele treinstel 1 coupé.

Er is een dingetje: het bestuur en de leiding van de NS gaan nooit met de trein… Die hebben dus geen idee hoe een trein er uitziet van binnen.

Te weinig personeel zit met de problemen en dat gaan we oplossen met IT-ers die een auto van de zaak hebben...

Reputatie 7
Badge +3

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Dan kun je het e-ticket vanaf de PC of laptop printen. Heb je geen printer, dan heb je inderdaad pech. Misschien kan de persoon met wie je samenreist het ticket printen. 

Het makkelijkst met deze nieuwe manier is om NS Flex Basis te hebben en thuis voor vertrek de Samenreiskorting aan te zetten met de ontvangen code. Stap je over van reizen op saldo naar Flex Basis kost dat eenmalig €10. Maar je kan ook Flex Dal Voordeel aanschaffen en na 1 maand wijzigen naar Flex Basis. Dan kost het normaal €5,60 voor die ene maand en tijdelijk tot 10 maart is het maar €2,50 per maand. Bij dat Flex Dal Voordeel kun je ook nog voor die €5,60 of dus tijdelijk €2,50 een nieuwe kaart er gratis bij bestellen. Mocht het zo zijn dat de huidige kaart nog maar kort geldig is, dan scheelt het weer dat je niet zelf een nieuwe kaart moet aanschaffen voor €7,50. 

Verder begrijp ik de frustatie heel goed, zonder smartphone kun je met veel dingen niet meedoen ,niet van bepaalde voordelen gebruik maken of je bent afhankelijk van anderen. Het wordt je steeds moeilijker gemaakt.

Reputatie 1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Het dringt niet echt door hè? Er zijn ook nog steeds mensen zonder internet, of voor wie het te moeilijk is…😑

Ja, hier een meereiziger met een visuele beperking, geen smartphone en internet en al helemaal geen printet

 

Reputatie 7
Badge +3

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Dan kun je het e-ticket vanaf de PC of laptop printen. Heb je geen printer, dan heb je inderdaad pech. Misschien kan de persoon met wie je samenreist het ticket printen. 

Het makkelijkst met deze nieuwe manier is om NS Flex Basis te hebben en thuis voor vertrek de Samenreiskorting aan te zetten met de ontvangen code. Stap je over van reizen op saldo naar Flex Basis kost dat eenmalig €10. Maar je kan ook Flex Dal Voordeel aanschaffen en na 1 maand wijzigen naar Flex Basis. Dan kost het normaal €5,60 voor die ene maand en tijdelijk tot 10 maart is het maar €2,50 per maand. Bij dat Flex Dal Voordeel kun je ook nog voor die €5,60 of dus tijdelijk €2,50 een nieuwe kaart er gratis bij bestellen. Mocht het zo zijn dat de huidige kaart nog maar kort geldig is, dan scheelt het weer dat je niet zelf een nieuwe kaart moet aanschaffen voor €7,50. 

Verder begrijp ik de frustatie heel goed, zonder smartphone kun je met veel dingen niet meedoen ,niet van bepaalde voordelen gebruik maken of je bent afhankelijk van anderen. Het wordt je steeds moeilijker gemaakt.

Dus met flex basis heb je geen smartphone, pc, printer of internet nodig.

 

Reageer