Beste antwoord door Robert B
Bekijk origineelE-ticket printen op een huis tuin en keuken printer
Dan moet die natuurlijk wel eerder gezien zijn. Wanneer je heen en terug bent gereisd zonder controle is die niet gezien. Vergelijk het maar met vroeger de papieren kaartjes wanneer die niet geknipt waren. Ik geef toe, heb daar ooit één keer misbruik van gemaakt met een weekend retour. Ik ging 3 dagen naar North Sea Jazz en op zaterdag was het weekendretourkaartje zowel op de heen als terug reis niet gecontroleerd, en kon ik hem ook op weer zondag gebruiken.
Weekendretour is inderdaad antiek, maar toen was een gewone dagretour goedkoper dan 2 enkeltjes, weekendretour was de prijs van een dagretour. Met de OV-chipkaart maakt het niet meer uit met vol tarief.
Volgens mij waren er toen nog niet (of maar heel weinig) van die dagretour acties zoals nu.
Wat een vervelend probleem! Zou je het ticket eens willen proberen te openen met Foxit Reader? Mocht het probleem zich blijven voordoen wil ik je adviseren even contact op te nemen met onze Klantenservice via Twitter of Facebook of telefonisch via 030-7515155 (lokaal tarief).
Afgelopen vrijdag 13 juli had ik hetzelfde probleem: 'lege' PDF als E-Ticket. De medewerkster van NS-Klantenservice herkende het probleem niet. Zij stuurde mij de link nogmaals. Helaas weer leeg.
Met 'print-screen' heb ik een afdruk van het reisgedeelte van het ticket gemaakt. Dit werd geaccepteerd bij de incheck-palen en door een conducteur. (Eindelijk weer eens gecontroleerd in de trein. Hoera😀 Zou vaker moeten gebeuren)
Het valt me tegen dat de medewerkster van NS-Klantenservice niet op de hoogte is van dit probleem én dat een PDF niet door Adobe gelezen kan worden. Actie-punt voor NS.
Een volgende keer zal ik Foxit reader proberen.
Edit: Sinds november 2018 mag een PDF wél!
Als de de NS Reisplanner app hebt, dan kan je alle NS e-tickets daar ook in laden door de e-mail te openen op je telefoon. Dat is wel geldig. Bij sommige actiekaartjes geldt nog wel de verplichting om te printen. Dit kan ook voor € 1,- bij een servicebalie op een station.
Als een PDF op je telefoon zou mogen dan moet je bij controle je telefoon aan de HC geven en die moet dan dan inzoomen en scrollen om de kenmerken te zien. Dat kost tijd en beginnen ze niet aan.
Ikzelf zou het ook niet prettig vinden om mijn telefoon uit handen te geven. Niet dat ik verwacht dat een HC hem stuk maakt of ermee aan de haal gaat, maar dat ding is van mij :)
Waarom het dan wel in de app mag, want daar staat toch precies hetzelde op? Dat is omdat er in de app rechtsonder een knopje "Omdraaien" zit. De helderheid gaat op maximaal en toont de Aztec code in de app.
Natuurlijk kan een hacker dat ook wel simuleren, maar is al een stuk lastiger.
Als een PDF op je telefoon zou mogen dan moet je bij controle je telefoon aan de HC geven en die moet dan dan inzoomen en scrollen om de kenmerken te zien. Dat kost tijd en beginnen ze niet aan.
Ikzelf zou het ook niet prettig vinden om mijn telefoon uit handen te geven. Niet dat ik verwacht dat een HC hem stuk maakt of er mee aan de haal gaat, maar dat ding is van mij :)
Waarom het dan wel in de app mag, want daar staat toch precies hetzelde op? Dat is omdat er in de app rechtsonder een knopje "Omdraaien" zit. Natuurlijk kan een hacker dat ook wel simuleren, maar is al een stuk veiliger en sneller te controleren.
Je neemt hier aan dat een pdf op een telefoon ook aan de hand van zichtbare kenmerken in het document gecontroleerd zou moeten worden. Dat levert inderdaad weinig tot geen winst op. Iets als een digitale handtekening is echter al een stuk makkelijker te controleren in de meeste pdf viewers en bovendien een stuk lastiger na te maken dan wat zichtbare kenmerken.
Op de oude treinkaartjes zaten zichtbare kenmerken in het papier op een manier die met een doorsnee printer niet na te maken is. Het hele idee idee van e-tickets die geprint moeten worden is echter juist dat ze wél met een doorsnee printer uit te printen zijn, inclusief de echtheidskenmerken. Impliciet volgt daaruit dat de echtheidskenmerken met een gewone printer te printen zijn, wat maakt dat deze documenten zonder specialistische apparatuur na te maken zijn.
Namaken van tickets blijft uiteraard gewoon strafbaar en wil ik zeker niet aanmoedigen, maar beveiliging zijn kenmerken die een gewone printer op gewoon papier kan drukken toch eigenlijk niet onder te scharen. Hacken zou hier overigens niet eens voor nodig zijn, dat is software met kwade bedoelingen op een andere manier gebruiken dan waar deze voor bedoeld is. Specifieke software is echter niet nodig om gewoon iets op papier te krijgen (en hoef je er dus ook niet voor te hacken, want er zijn vele programma's beschikbaar die gewoon bedoeld zijn om bepaalde afbeeldingen en stukken tekst op bepaalde plekken op een pagina te laten drukken.
Het minste wat je (gewoon nu al) kunt doen is controleren op traject (bij de poortjes) maar ja, zolang de meeste stations helemaal geen poortjes hebben...
Het is mij om 't even wat de implementatie is, zolang er maar validatie is van de informatie in de (string achter) de barcode. Of dat nou live is, updates in batches van een lokale db of whatever, het lost je probleem in ieder geval op. Om (de string achter) barcodes te genereren heb je immers toch de private key nodig. Misschien kunnen we wel iets gaafs op Mobitex bouwen en RAM nog een beetje sponsoren 🤣
Want dan zou het een veel minder groot probleem worden als je een PDF toont via een telefoon, in combinatie met je ID (jawel beste conducteur, dit ben ik!)
Ik begreep dat bij controle er al gelogd wordt, dus dat je niet twee keer op een dag met hetzelfde e-ticket kunt reizen.
In de luchtvaart is het droeviger qua etickets en de inhoud en beveiliging daarvan. Toch staat m'n Passbook vol met etickets en wandel je vrolijk door de poortjes ermee.
En daar is geen enkel contact met een backoffice voor nodig, staat gewoon in de code. Maar dan moet je je er wel toe zetten om volledig op de code te vertrouwen, en bij een missende of verminkte barcode dat dus ook zien als ongeldig vvb.
In de code zit nog wat meer, waaronder prijs, eventueel een via die nu vaak gebruikt wordt voor de string "VRIJE VERVOERDERKEUZE", et cetera. Daarnaast zit er een ordernummer in wat gebruikt kan worden voor lookups in een database.
Is een UIC standaard, UIC918.2 en UIC918.3. Standaard is helaas niet openbaar, aantal implementaties wel.
Daarnaast zijn we nu bezig met het reisrecht te verwerken in het ticket zodat mcl kan zien of dit ticket beperkingen heeft. De poortjes kunnen dat ook al, hier kennen we o.a. tijd- en regiobeperkingen. Nog wel prematuur overigens, want alles moet wel werken voor we dat aanzetten.
Leuk.... 'Jullie hebben een hoop al ontdekt'
Jammer dat ........
En daar is geen enkel contact met een backoffice voor nodig, staat gewoon in de code. Maar dan moet je je er wel toe zetten om volledig op de code te vertrouwen, en bij een missende of verminkte barcode dat dus ook zien als ongeldig vvb.
In de code zit nog wat meer, waaronder prijs, eventueel een via die nu vaak gebruikt wordt voor de string "VRIJE VERVOERDERKEUZE", et cetera. Daarnaast zit er een ordernummer in wat gebruikt kan worden voor lookups in een database.
Is een UIC standaard, UIC918.2 en UIC918.3. Standaard is helaas niet openbaar, aantal implementaties wel.
Daarnaast zijn we nu bezig met het reisrecht te verwerken in het ticket zodat mcl kan zien of dit ticket beperkingen heeft. De poortjes kunnen dat ook al, hier kennen we o.a. tijd- en regiobeperkingen. Nog wel prematuur overigens, want alles moet wel werken voor we dat aanzetten.
Jammer dat ........
Waarom jammer? Ik vind het leuk om te zien dat hier veel technische kennis zit met een hoop uitzoekvermogen 🙂
Had het ticket ook wel in de app natuurlijk, maar toch ook maar uitgeprint voor de zekerheid, want stel je zomaar voor dat de accu van mijn telefoon leeg zou raken en er geen stopcontacten zijn in de 1e klas onderweg 😃
Je moet me even wat meer context geven, want ik kan hem niet helemaal plaatsen. Heb een beetje last van de warmte 😉
Voor zover die coupons (broodje bij Bakker Bart, koffie en croissantje bij Kiosk) een standaard (eendimensionale) EAN code hebben zijn die eigenlijk altijd prima te scannen vanaf een telefoon. En meestal is tonen op je scherm al voldoende want die codes zijn toch meestal identiek voor een standaard korting (dus voucher/coupon tonen bij de kassa op je phone is voldoende, scannen niet eens nodig).
Ik heb overigens al wel codes gezien die lijken op die van een embellage/statiegeldbon, die dus uniek zijn en maar eenmaal gescand kunnen worden.
A small step for mankind, but a giant leap for NS... Er is naar ons geluisterd 😂 en alle mobiele tickets (die heten tegenwoordig ook gewoon e-tickets, het onderscheid qua naamgeving is vervallen!)
Hoeven tegenwoordig niet meer geprint of in de app, maar mogen ook gewoon op een telefoon, tablet of laptop getoond worden!
Erg fijn voor mensen zonder printer, of met een Windows phone, of laptop zonder app!
- Als u ervoor kiest het E-ticket te printen, dan is een goede afdrukkwaliteit noodzakelijk. E-tickets die slecht werden afgedrukt, die beschadigd, onleesbaar of slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn, worden geweigerd en als ongeldig beschouwd.
- Als u ervoor kiest om het E-ticket niet te printen, dan is het E-ticket alleen geldig als vervoerbewijs als het duidelijk leesbaar weergegeven kan worden op een mobiele telefoon, tablet of laptop. Daarvoor is voldoende schermgrootte en - kwaliteit noodzakelijk. U dient zelf zorg te dragen voor een voldoende opgeladen en goed werkend apparaat. E-tickets die slecht worden weergegeven, onleesbaar of bewerkt zijn, worden geweigerd en als ongeldig beschouwd.
- Het E-ticket moet vóór de aanvang van de reis zijn aangeschaft. E-tickets die na aanvang van de reis zijn aangeschaft worden als ongeldig beschouwd.
Bron: [s]https://www.ns.nl/binaries/_ht_1543835126111/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-e-ticket-mobieleticket.pdf (November 2018).[/s]
Edit link werkt niet meer.
Wil ik mn kaartje laten scannen op mn mobiel, pakt de conducteur mn telefoon af. Hij zegt. Volgens mij is dit een foto en niet de ns-app. Uiteraard had hij geen gelijk. Geen excuus niets. Toen ik wat zei moest ik rustig aan doen.
Nou ja, ter info en voor het archief dan maar dus https://twitter.com/bufjani/status/1125040132745191425 Webcare is het ermee eens (even verwezen naar dit topic)...
Conclusie: Al wás het een foto of screenshot, zolang de code maar scanbaar is (eigen verantwoordelijkheid). HC had maar één taak... de code matchen met een ID en klaar! 😎
Melding over tijdstip en trein is door ^webcare doorgezet. Wie hier ooit nog tegenaan loopt mag verwijzen naar dit topic.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.