beantwoord

meerdaags parkeren P+R en korting



Toon eerste bericht

42 reacties

Overigens heb ik opnieuw gevraagd aangezien ik binnenkort op vakantie ga, en nu is het antwoord van QPark:

*****

“Om in aanmerking te komen voor de reizigerskorting dien je op dezelfde dag als je heen en terugreis het parkeerterrein weer te verlaten. Alle voorwaarden omtrent de reizigerskorting kun je raadplegen via deze link: https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/

Informatie over de locatie P+R Hoofdstation Groningen vind je hier: https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/groningen/p-r-hoofdstation/
*****
 
Dus volgens deze medewerker geldt de korting niet (meer) over meerdere dagen. Hierop heb ik nog de volgende reactie gemaild.  Maar men had blijkbaar genoeg van mijn gezanik, want daarop kwam geen reactie meer:
*****
“Is dit dan gewijzigd sinds vorig jaar?  Want ik heb de vorige twee vakanties de OV-korting  *Over meerdere dagen*  gekregen.  Oftewel: ik reed op dag 1 in en maakte een treinreis naar Schiphol.  Op dag 10 maakte ik dezelfde reis terug van Schiphol naar QPark Groningen.  Kosten: 10 x €4,50.

Je geeft aan: "dien je op dezeldfe dag als je heen en terugreis het parkeerterrein weer te verlaten".  Echter, zo staat het niet in de voorwaarden.  Ik citeer uit de voorwaarden:  "Je parkeert op dezelfde dag als dat je de treinreis hebt gemaakt. De reisdag van NS wordt hierbij aangehouden en die loopt van 0.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag (28 uur dus)*. "

"Je parkeert op dezelfde dag als je de treinreis hebt gemaakt"  is open voor interpretatie, of op z'n minst onduidelijk.
Want als ik parkeer op dag 1,  en ik maak de treinreis op dag 1 naar Schiphol, dan voldoe ik aan die voorwaarde.  En als ik terugreis op dag 10 van Schiphol naar Groningen, dan voldoe ik ook (nog steeds) aan die voorwaarde. Immers: ik stond op dag 1 geparkeerd toen ik de treinreis maakte, en op dag 10 ook.

Tevens staat in de tweede link (die van P+R Groningen hoofdstation), ik citeer:  "Wanneer krijg je reizigerskorting?
Je maakt een binnenlandse treinreis, je checkt in bij een ander station dan dat je uitcheckt en je verlaat het P+R terrein op dezelfde dag als DE TERUGREIS met de trein. "


"op dezelfde dag als de terugreis met de trein" is duidelijk wat anders dan "Je parkeert op dezelfde dag als dat je de treinreis hebt gemaakt".  En aan deze voorwaarde voldoe je sowieso, als je op dag 1 weggaat en dag 10 terugkomt.

Hoe dan ook: de verwarring is groot, zeker nu blijkbaar de voorwaarden zijn gewijzigd sinds vorig jaar, en mensen waarschijnlijk aannemen dat dit sinds vorig jaar niet is gewijzigd.  Ik heb dat ook aangenomen, dus nu moet ik voor mijn komende vakantie een andere parkeervoorziening treffen.  “
*****
Badge +3

Vreemd want zoals ik het lees is het vragen om misbruik (bijv. rond Schiphol) als je onbeperkt met korting zou mogen parkeren.

Voor Schiphol krijg ik op de site van Q-Park geen tarieven te zien, dus ook geen dagtarieven voor treinreizigers. ‘Misbruik’ is daar dus niet mogelijk.

Bij Kennedyplein Eindhoven (noordzijde station) ook niet, daarvoor moet je aan de Fuutlaan (centrumzijde) zijn.

Voor Amersfoort kan je terecht op Piet Mondriaanplein of Barchman Wuytierslaan (beide € 6,00 per dag voor treinreizigers).

Reputatie 6
Badge +2

mijn vragen: hoe zit het ècht, en: is de apparatuur bij Q-park er op ingesteld, om dit netjes af te handelen? Maar ook: waarom weet het dienstdoende personeel hier niet van? Ik kreeg ook nog toegevoegd, ‘dat er te vaak misbruik werd gemaakt’ van deze voorziening. 

Ik durf niet te zeggen hoe het apparatuur bij Q-park werkt. Ik raad je aan om dit bij Q-park zelf nog na te vragen. Daarbij kun je dan direct de restitutie aanvragen.

Badge +3

Tja, als de apparatuur niet naar behoren werkt kan een medewerker daar weinig aan doen natuurlijk.

Dat het niet zou gelden voor meerdere dagen is onjuist, gewoon claimen dus, via https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier (niet verkregen korting), en dat is dus gelukt.

Dat daar 5 weken overheen gaat valt nog mee, bij NS kan de afhandeling van een simpele GTbV claim of onterechte reiskosten zomaar 2 maanden of langer duren.

Er zal vast ‘misbruik’ van gemaakt worden (een heel kort treinritje naar de P+R locatie, of in Rotterdam zelfs een RET bus/tram/metro ritje) maar dat doet niets af aan het concept dus is ook geen excuus.

Je treinreis hoeft volgens https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r niet eens met NS te zijn, een rit met Arriva vanaf Groningen Noord (€ 2,46 voltarief, korting van je abonnement gaat daar nog vanaf) telt ook gewoon.

Dat zou gewoon hetzelfde moeten zijn als de NS Dienstregeling, van 04:00 tot 04:00.

Hartelijk bedankt voor het meedenken.
Blijf het vreemd vinden dat de NS voor internationale reizen geen oplossing heeft in deze situatie.

Dan maar de optie van een e-ticket kopen ;)

Reputatie 7
Badge +3

Hartelijk bedankt voor het meedenken.
Blijf het vreemd vinden dat de NS voor internationale reizen geen oplossing heeft in deze situatie.

Dan maar de optie van een e-ticket kopen ;)


Ik denk dat NS geen oplossing heeft voor parkeerders die internationaal reizen, omdat deze reizigers vaak langer parkeren en daarmee plekken bezet houden van betalende parkeerders.

Wanneer je op zeker wilt gaan dan kun je het beste een OV chipkaart gebruiken.

Badge +3

Bij mijn weten is de enige voorwaarde voor reizigerskorting dat er op de dag van het uitrijden een binnenlandse treinreis naar het betreffende station gemaakt moet zijn (in Rotterdam mag het ook een RET rit zijn).

Dat kan zijn met een ov-chipkaart of e-ticket, maar (nog) niet met je bankpas (OVpay), en internationale tickets gelden dus ook niet. In dat laatste geval kan je altijd nog een e-ticket vanaf het dichstbijzijnde station kopen en die scannen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom wordt het gebruik maken van mogelijkheden misbruik genoemd? Het systeem van QPark is duidelijk ontworpen om meerdere dagen tegen gereduceerd tarief te parkeren. Dan moet er niet gezeurd worden over misbruik. Wees eerder transparant zoals de gemeentes Amsterdam en Rotterdam.

Badge +3

Dat zou gewoon hetzelfde moeten zijn als de NS Dienstregeling, van 04:00 tot 04:00.

Dat zou je verwachten, maar waar staat dat?

Het zou me niets verbazen als een uitcheck om 23:55 en uitrijden om 00:05 door Q-Park niet herkend wordt als 'zelfde dag’. Maar goed, er is het restitutieformulier https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier

Edit: in de voorwaarden van Q-Park staat inderdaad van 0:00 tot 04:00 de volgende dag.

Badge +3

Voor korting bij een Q-Park heb je die dag een in/uitcheck bij NS nodig, of een RET rit op die dag. Op een ov-chipkaart natuurlijk, en dat mag een anonieme zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt meerdere dagen gebruik maken van de korting als je elke dag dat je daar parkeert een uitcheck van een treinreis hebt. Dat is hoe ik dat lees.

Edit: alleen de laatste dag is een uitcheck van treinreis nodig voor korting.

Ik reis maandelijks met de eurostar naar London en vertrek vanuit Rotterdam. Aangezien deze rechtstreekse trein om 07.28 uur gaat vertrekken miv december ben ik genoodzaakt om de auto te pakken vanuit mijn woonplaats Houten. Kan ik dan korting krijgen via het P+R systeem?

Is het mogelijk om mijn auto op een P en R terrein te parkeren voor 1 week zonder korting? Ik word nl opgehaald en teruggebracht met een busje.

Reputatie 7
Badge +3

@Roger1609

Dat hangt er vanaf waar je parkeert in Rotterdam en hoe lang je wegblijft.

Als tip het volgende. Bij bijvoorbeeld P+R Rotterdam Alexander  kun je tot 72 uur gratis parkeren als je met de trein naar Rotterdam Centraal reist en je je OV-chipkaart gebruikt. En natuurlijk weer terug met de trein.

We hebben dit vorig jaar gedaan toen we een weekend naar Londen zijn geweest.

 

Hallo, ik vertrek op vrijdag om 21.00 van Laan van Noi en wil daar parkeren op de P+R, en de trein nemen met mijn IV chipkaart. Ik kom maandagavond met de trein weer terug. Krijg ik dan gereduceerd dagtarief voor parkeren van euro 7 voor 4 dagen (vr, zat, zon, ma) of voor 3 x 24 uur, of moet ik zaterdag en zondag vol tarief betalen?

Badge +3

Hallo, ik vertrek op vrijdag om 21.00 van Laan van Noi en wil daar parkeren op de P+R, en de trein nemen met mijn IV chipkaart. Ik kom maandagavond met de trein weer terug. Krijg ik dan gereduceerd dagtarief voor parkeren van euro 7 voor 4 dagen (vr, zat, zon, ma) of voor 3 x 24 uur, of moet ik zaterdag en zondag vol tarief betalen?

Welkom bij de NS Community @Eelcoqwerty 

Je krijgt de korting over alle dagen, alleen krijg je die niet bij een internationale terugreis (e-ticket).
Je zult dan dus (een stukje) met een ov-chipkaart moeten reizen of voor de datum van uitrijden een binnenlands e-ticket kopen (fictieve reis).

https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/den-haag/p-r-laan-van-noi/ en specifiek https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/ voor hoe je die korting krijgt.

Wat je kunt doen (als je uit het buitenland komt en nergens in NL met je ov-chipkaart incheckt) is een los e-ticket kopen voor Centraal naar Laan https://www.ns.nl/kaartje-kopen/gvc/laa/20230605 dat kost dan € 2,60 en daarmee krijg je gewoon de korting op de P+R.

Parkeren bij de P+R station Ypenburg, Mariahoeve of bij De Uithof is overigens gratis https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/waar-parkeren-en-kosten/slim-parkeren-park-ride-pr.htm

Reageer