Mega tariefsverhoging in de spits vanaf 2026

  • 1 July 2023
  • 60 reacties
  • 1350 Bekeken

https://www.ed.nl/binnenland/ns-baas-koolmees-wil-treinkaartje-in-de-spits-tientallen-procenten-duurder-maken~afb6153c/

Enkele opvallende zaken:

- Koolmees zwijgt angstvallig over de olifant in de kamer: het enorme aantal studenten in de spits.

- De tarieven in de spits worden per traject verschillend. Op sommige trajecten wordt het veel duurder op andere trajecten goedkoper.

- Het tekort aan machinisten en conducteurs is binnenkort geen probleem meer. Het draait nu om een tekort aan technici en planners.

- Koolmees krabbelt wat terug als het gaat over het weer opschalen van de dienstregeling: "dat gaat lang duren".

- NS wil meer reizigers buiten de spits vervoeren maar hoe dat gezien de zeer beperkte dienstregeling in de avond en het weekend moet blijft onduidelijk.


60 reacties

inderdaad gaat dit om prijs differentatie en als de student geen voordeel mag hebben van de ouderen dan zien de studenten dat graag ook omgekeerd.  geen voordelen meer voor de ouderen, dan reizen ze maar een dag minder als ze het geld niet hebben.

voor een student is het zijn/haar toekomst waar alles vanaf hangt maar ook de toekomst van een land vanaf hangt.  

zonder goed opgeleide mensen gaat het land nog verder achteruit dus waarom de lestijden van studenten inkorten door de lessen pas om 11 uur te laten starten of langer door te laten gaan.

bedrijven kunnen de tijden beter aanpassen door een vroege en late shift in te stellen, dan kunnen ze de huidige spitstijden omzeilen en kunnen ze ook de werkplekken laten delen waardoor ze minder ruimte nodig hebben op de kantoren. win-win situatie want dan kunnen er ook weer wat kantoren omgebouwd worden voor de woningmarkt.

maar het blijft onbehoorlijk van de ns om om de prijzen zo extreem te verhogen op tijdstippen dat mensen met de trein moeten. 

ze moeten gewoon zorgen voor voldoende treinen en personeel en hun gebrek om dit te regelen niet op de reizigers botvieren door prijzen in de spits te verhogen.  buiten de spits hebben ze ook neit genoeg medewerkers dus het gaat alleen helpen doordat mensen het ov de rug toekeren.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen kan reiskosten vergoed krijgen, is het niet door de werkgever dan kan het via de inkomstenbelasting. Maar veel mensen betalen hun reiskosten voor woon-werk (gedeeltelijk) zelf.

Als je dagelijks 1,5 uur moet reizen voor jouw werk dan heb je daar zelf voor gekozen. Je kunt ook een baan zoeken in de omgeving waar je woont of gaan wonen waar je werkt.

Ik woonde vlak bij mijn werk tot het kantoor ging verhuizen. En daarna nog weer ging verhuizen. Als ik steeds mee moet verhuizen dan moeten er wel woningen zijn en op een gegeven houd het ook wel op. Gelukkig hoef ik niet elke dag aanwezig te zijn en waren de locaties met OV te bereiken maar jij denkt iets te simplistisch. 

Deels ben ik het wel met MoDe eens dat als je 1,5 uur moet reizen naar je werk dat je daar voor gekozen hebt. Maar er zijn ook situaties waarin je weinig keuze hebt. Net als jij woonde ik eerst dicht bij werk (zo'n 20 tot 25 minuten fietsen) tot het bedrijf ging verhuizen en ik (geen rijbewijs) geen andere keuze zag dan met de trein te gaan, waarbij de gehele reis deur tot deur bijna een uur duurde. Dat reizen had ik liever ook niet gedaan, maar verhuizen zag ik nog minder zitten. Ook kan niet iedereen een betaalbare woning vinden dicht bij werk of werk dicht bij een woning die hij of zij wel kan betalen. 

Maar er kunnen best wel meer mensen dicht bij huis werken of dichter bij werk wonen. Zeker na de corona pandemie waarbij werknemers vaker thuis werken zijn er mensen buiten de stad en verder weg van werk gaan wonen omdat ze toch niet meer iedere dag naar kantoor hoeven en die 1 of 2 dagen per week langer reizen vinden ze dan niet zo erg omdat ze de andere dagen geen reistijd hebben, zeker als daar een grotere woning met meer buitenruimte tegenover staat. Maar als de meeste van die mensen op dinsdag en donderdag met de trein naar werk gaan, levert dat dus op die dagen een drukkere spits op dan op de andere dagen. Zorg daar eens voor een betere verdeling of alleen andere werktijden op die dagen. Maar ook voor corona waren er al veel mensen die verder van huis werkten, soms noodgedwongen maar in veel gevallen ook gewoon eigen keuze. Met de personeelstekorten die er in veel sectoren nog steeds zijn, zou het voor een deel van die werkenden mogelijk moeten zijn om een baan dichter bij huis te vinden. 

Reputatie 7
Badge +2

Steeds meer werkgevers weigeren de treinkosten nog volledig te vergoeden. Vaak vergoeden ze nog maar een beperkt percentage of tot een maximale afstand van ongeveer 30 km.

 

Dat heeft anders weinig met het OV te maken. Jaren bij een bedrijf met zo'n maximum gewerkt en dat gold ook gewoon voor wie met de auto kwam. Sterker nog, op een zeker moment werd het maximum juist verhoogd vanwege de hogere OV-kosten.

 

Veel mensen die deels thuiswerken kunnen vaak zelf kiezen op welke uren ze aanwezig willen zijn. Het probleem is meer dat met trajectabonnementen en ander afgekocht reisrecht reizen buiten de spits of in de spits even duur is.

Het probleem is ook grotendeels door NS zelf veroorzaakt. Jaren per trein geforenst en dat deed ik juist vroeg in de spitsperiode om de extreme drukte te vermijden.
Als bedankje van NS kreeg je in ruil daar voor om de haverklap ingekorte treinen (die waren dan zogenaamd te rustig) waardoor je alsnog in overvolle treinen zat en er dus geen enkel voordeel meer was aan niet op de piektijd reizen. Terwijl je er wel extra vroeg voor moest opstaan.

Sommige mensen kunnen wel net voor 16.00 uur vertrekken.

Dat lukt hooguit parttimers. Ik had destijds een 40-urige werkweek en als je dan 's ochtends voor de spits naar het werk zou reizen kwam je alsnog in de spitstijd uit voor de terugreis. Momenteel met een 37,5-urige werkweek zou het net te halen zijn om buiten de spits in te checken, maar dan moet ik me wel haasten en niet een keer 5 minuten langer op het werk blijven. Dat houd je ook niet vol om dagelijks te doen.

Maar na 18.30 uur pas terug kunnen gaan reizen is gewoon niet realistisch als je ook nog een leven naast het werk hebt. Dan kom je niet meer aan andere activiteiten in de avond toe

Het kan al krap worden om nog even boodschappen te doen als je thuiskomt, terwijl winkels amper vroeg genoeg open gaan om in plaats daarvan de boodschappen juist 's ochtends voor je vertrekt te doen.

Badge +3

Het probleem is meer dat met trajectabonnementen en ander afgekocht reisrecht reizen buiten de spits of in de spits even duur is.

Dit inderdaad. Volgens mij kan er al veel gewonnen worden als houders van Traject Vrij of Altijd Vrij een x-bedrag aan korting krijgen als zij in de daluren reizen op werkdagen (met een maximum van 2x per dag, natuurlijk). Ooit deed NS met NS Extra een poging deze reizigers te verleiden tot reizen in de daluren door er kleine voordeeltjes tegenover te zetten - en wie herinnert zich MyOV nog? - maar dat is helemaal verdwenen. Ik ben benieuwd hoeveel winst er zo al te halen valt. Want je hoeft natuurlijk maar een klein deel van de reizigers te verleiden niet in de spits te reizen om staande reizigers te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +2

en wie herinnert zich MyOV nog? - maar dat is helemaal verdwenen. 

MyOV was dan ook een leuke poging van NS, maar werkte voor geen meter. Destijds ook aan meegedaan en nog een keer op HGB IV geweest voor een evaluatiegesprek wat ik er van vond.

Herinner me nog een geval waarin m'n trein door NS ingekort werd en daardoor steeds stampvol zat, maar nog wel het maximale aantal punten opleverde omdat ‘ie volgens NS tevens rustig was.

Reputatie 7

Prijsdifferentiatie, tenminste in zo'n extreme versie met "tientallen procenten" hogere tarieven in bepaalde drukke treinen, jaagt mensen weg. Een bepaalde groep zal het reisgedrag aanpassen, een groot deel denk ik niet.

De treinen zullen over de hele linie gemiddeld genomen nog slechter bezet raken dan die 30%, want men zal andere vervoersopties gaan opzoeken denk ik. De trein prijst zich totaal uit de markt. Tenzij met de auto in de spits rijden óók tientallen procenten duurder wordt.

Prijsdifferentiatie, tenminste in zo'n extreme versie met "tientallen procenten" hogere tarieven in bepaalde drukke treinen, jaagt mensen weg. Een bepaalde groep zal het reisgedrag aanpassen, een groot deel denk ik niet.

De treinen zullen over de hele linie gemiddeld genomen nog slechter bezet raken dan die 30%, want men zal andere vervoersopties gaan opzoeken denk ik. De trein prijst zich totaal uit de markt. Tenzij met de auto in de spits rijden óók tientallen procenten duurder wordt.

In theorie kun je hiermee een deel van de spitsreizigers de auto in jagen maar wel tegelijk met lagere tarieven in de daluren andere nieuwe reizigers aantrekken.

Het probleem is echter dat die dalurenkortingen bij NS voor de meeste mensen niet aantrekkelijk zijn omdat je daarvoor altijd eerst een abonnement moet afsluiten. NS beseft niet dat die abonnementsplicht voor veel mensen een grote belemmering vormt.

Uiteindelijk loop je als NS dus inderdaad het risico dat de treinen straks in de spits alleen nog maar vol zitten met studenten (die bijna niks betalen) en dat de treinen in de daluren even leeg blijven als nu.

Reputatie 4

Ook die koolmees is de weg kwijt...

Badge +3

In theorie kun je hiermee een deel van de spitsreizigers de auto in jagen maar wel tegelijk met lagere tarieven in de daluren andere nieuwe reizigers aantrekken.

Nee, want de spitsreizigers zijn de inkomsten. Lagere daltarieven (eventueel diepe dal korting tussen 10:00-15:00) bereik je niets mee, behalve minder ‘luchtvervoer’ in de trein.

Wie reist er ooit met zo’n ticket? 

 

Reputatie 7
Badge +3

In theorie kun je hiermee een deel van de spitsreizigers de auto in jagen maar wel tegelijk met lagere tarieven in de daluren andere nieuwe reizigers aantrekken.

Nee, want de spitsreizigers zijn de inkomsten. Lagere daltarieven (eventueel diepe dal korting tussen 10:00-15:00) bereik je niets mee, behalve minder ‘luchtvervoer’ in de trein.

Wie reist er ooit met zo’n ticket? 

 

Ik ken wel mensen die zo'n ticket kopen, zowel mensen met Dal voordeel als zonder abonnement. Soms liggen de prijzen onder die van Dal voordeel.

Reputatie 3

Het grappiger is, dat door al die dalabonnementen de spits al duurder is.

Het zou beter zijn als NS die karrenvracht aan abonnementen afschaft en gewoon twee kilometertarieven voor iedereen invoert: een hoog tarief in de spits en een laag tarief in de daluren zodat je ook op je bankpasje zonder abonnement buiten de spits goedkoper kan reizen. 

Het afschaffen van de huidige abonnementen is sowieso nodig indien men de tarieven wil differentiëren naar traject en tijdstip van de reis. Een Altijd Vrij abonnement geeft altijd 100 % korting op alle trajecten en op alle tijdstippen. Je kunt de prijs van dit abonnement wel verdubbelen, maar dan kun je nog steeds op elk gewenst tijdstip op elk traject met de trein reizen tegen 100% korting. 
 

De enige manier om prijsdifferentiatie te krijgen per traject te krijgen is om alle huidige abonnementen af te schaffen en bij elke geplande reis een andere prijs te tonen (bijvoorbeeld €14,96 bij een rood poppetje, €7,04  bij een geel poppetje en €5,28 bij een groen poppetje voor 2e klas reis van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal) waarvoor de reiziger dan kaartje kan kopen met treinbinding of ook met NS Flex met in- en uitchecken met OVPAY. Eventueel kan er voor abonnementhouders/frequente reizigers 20, 40 of 100% korting worden gegeven op respectievelijk het hoogste, middelste en laagste tarief.

Reputatie 3

Ben benieuwd of deze krankzinnige plannen A) verder gaan komen dan de hersenpan van meneer Koolmees en de weinig kritische nederlandse pers, B) praktisch uitvoerbaar zijn, en C) zullen leiden tot een enorme stijging in het aantal reizigers die simpelweg niet meer voor een vervoersbewijs zullen betalen. En dan? Het aantal incidenten tussen reizigers en personeel neemt alweer flink toe? Vrijwel gegarandeerd. 

 

Een totaal waanzinnig, krankzinnig, wereldvreemd, asociaal, bizar en mensonterend plannetje om de economische mobiliteit van miljoenen forenzen om zeep te helpen. Ik vraag me af hoe er in Frankrijk zou zijn gereageerd op deze waanzin.

Reputatie 7

Het probleem is echter dat die dalurenkortingen bij NS voor de meeste mensen niet aantrekkelijk zijn omdat je daarvoor altijd eerst een abonnement moet afsluiten. NS beseft niet dat die abonnementsplicht voor veel mensen een grote belemmering vormt.

Uiteindelijk loop je als NS dus inderdaad het risico dat de treinen straks in de spits alleen nog maar vol zitten met studenten (die bijna niks betalen) en dat de treinen in de daluren even leeg blijven als nu.

Ja, mensen leggen zich blijkbaar niet graag vast maar willen wel korting. Dat gaat niet goed samen. Ik begrijp niet zo goed waarom veel mensen het afsluiten van bijv. Dal Voordeel zo vervelend vinden. Mensen hebben allerlei abonnementen overal, die blijkbaar geen belemmering vormen. Je kan later toch opzeggen als het niet bevalt. 

Prijsdifferentiatie maakt reizen weer ingewikkelder, meer uitzoekwerk en nog meer jezelf aanpassen aan wat NS biedt als je goedkoper wil reizen. Niet alleen wat betreft spits en dal, maar ook nog eens per dag en specifiek tijdstip. Niet aantrekkelijk.

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

In theorie kun je hiermee een deel van de spitsreizigers de auto in jagen maar wel tegelijk met lagere tarieven in de daluren andere nieuwe reizigers aantrekken.

Nee, want de spitsreizigers zijn de inkomsten. Lagere daltarieven (eventueel diepe dal korting tussen 10:00-15:00) bereik je niets mee, behalve minder ‘luchtvervoer’ in de trein.

Wie reist er ooit met zo’n ticket? 

 

Nee, je moet gewoon de tarieven voor de daluren verlagen, domweg voor iedereen. Niks ingewikkelde reductie kaartjes, gewoon IEDEREEN bij het inchecken met chipkaart of bankpas dus bijv. 40% korting.

Ben benieuwd of deze krankzinnige plannen A) verder gaan komen dan de hersenpan van meneer Koolmees en de weinig kritische nederlandse pers, B) praktisch uitvoerbaar zijn, en C) zullen leiden tot een enorme stijging in het aantal reizigers die simpelweg niet meer voor een vervoersbewijs zullen betalen. En dan? Het aantal incidenten tussen reizigers en personeel neemt alweer flink toe? Vrijwel gegarandeerd. 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Ik vrees alleen ook dat NS weer iets heel ingewikkelds in gedachten heeft wat niemand snapt en niet gaat werken. 

 

 

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

Je kunt studenten bijv. in de spits 75% korting geven en 25% laten betalen. Moet je eens kijken hoe snel de aanvangstijden van het onderwijs worden aangepast 

Reputatie 3

 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Pure fantasie. Wat een rare suïcidale wending voor een vertrouwd spoorbedrijf. Zoveel minachting voor de eigen klant is nog relatief zeldzaam voor het bedrijfsleven in dit deel van de wereld.…

 

Voor wie zijn dit soort gekke plannetjes? En waarom? Waarvoor? NS kan prima de hand ophouden bij het ministerie, het is een nutsbedrijf met een belangrijke openbare functie. In plaats daarvan proberen ze met zulk soort bizarre anti-reiziger maatregelen zichzelf in de voet te schieten. De trein kan geen cent duurder meer worden en voor niemand. Het is al veel te ver gegaan, de geleverde dienst tegenover de prijs die men ervoor betaald is al abominabel.

 

 

NS kan prima de hand ophouden bij het ministerie, het is een nutsbedrijf met een belangrijke openbare functie.

De tijd dat NS een nutsbedrijf was ligt inmiddels ruim 25 jaar achter ons. Met een marktaandeel van nog maar enkele procenten is OV op de vervoersmarkt een niche geworden.

NS mag overigens wettelijk helemaal niet gesubsidieerd worden omdat subsidie voor OV alleen is toegestaan als dat vervoer openbaar is aanbesteed wat met een onderhandse concessie niet het geval is.

En aanbesteden wil NS niet want dan zijn ze kansloos ten opzichte van de concurrentie omdat het kostenniveau bij NS te hoog is.

 

De trein kan geen cent duurder meer worden en voor niemand. 

Zolang NS de kosten niet onder controle krijgt vrees ik dat dat toch gaat gebeuren. Je kunt hooguit discussiëren hoe de verhogingen worden verdeeld.

 

 

 

 

Overigens vinden ook het KiM (de denktank van het ministerie van I&M) en verkeersdeskundigen van de TU Delft en Eindhoven dat de treintarieven in de spits omhoog moeten. Het idee is dat NS de schaarse capaciteit in de spits aan de hoogste bieder moet verkopen zoals bijv. Thalys/Eurostar dat ook doen.

De politieke steun voor de plannen van Koolmees zou wel eens groter kunnen zijn dan menigeen hier denkt 

 

 

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

Je kunt studenten bijv. in de spits 75% korting geven en 25% laten betalen. Moet je eens kijken hoe snel de aanvangstijden van het onderwijs worden aangepast 

sorry maar wat is het toch dat ouderen altijd ageren tegen de SRP?

deze groep staat voor de toekomst van ons land, daar mag best wat in geïnvesteerd worden en als je ziet hoeveel studenten hun studie afsluiten met een torenhoge schuld lijkt me dit nu niet echt een goed plan.

we zeggen toch ook niet dat we de ouderen die ook thuis kunnen blijven 50% toeslag gaan berekenen, die hoeven immers niet te reizen maar gaan voor hun plezier reizen.  En dan doen we meteen wat aan het milieu door minder treinkilometers te maken en dan kunnen er straks kortere treinen rijden.

krijg de indruk dat er 2 mensen zijn die enorme problemen hebben met de SRP op dit forum, is dat omdat die er niet was in jullie tijd en jullie het een ander dan ook niet gunnen?

Reputatie 7
Badge +3

@Equinox die torenhoge schuld bouwen studenten zelf op. Van ouders wordt verwacht dat zij hun studerende kinderen een bijdrage geven. De hoogte werd berekend aan de hand van het inkomen van de ouders. Of is dat onlangs veranderd? Maximaal lenen was een tijdje een trend vanwege de lage (een periode,geen!) rente. Verre vakantiereizen, binnenlandse stedentrips (SRP brengt je overal), terrasjes, meerdere festivals per jaar, luxe boodschappen. Dat beeld dat studenten het maar goed hebben en overal naar toe kunnen maakt dat als het OV duurder moet worden, er ook naar studenten gekeken moet worden. Zij kunnen voor een relatief laag bedrag het hele land doorreizen. Dat is zeker fijn voor hun die geen kamer hebben kunnen vinden of voor studie en stage op verschillende plekken moeten zijn. Maar SRP maakt ook dat OV vol zit met studenten op trajecten die makkelijk fietsend afgelegd kunnen worden. Ik ben niet tegen SRP, in mijn studietijd actief geweest voor betere studiestelsel, waaruit uiteindelijke SRP is voortgekomen, maar denk dat als reizen in de spits duurder moet worden er ook naar spitreizigers met SRP gekeken kan worden.

@Equinoxdie torenhoge schuld bouwen studenten zelf op. Van ouders wordt verwacht dat zij hun studerende kinderen een bijdrage geven. De hoogte werd berekend aan de hand van het inkomen van de ouders. Of is dat onlangs veranderd? Maximaal lenen was een tijdje een trend vanwege de lage (een periode,geen!) rente. Verre vakantiereizen, binnenlandse stedentrips (SRP brengt je overal), terrasjes, meerdere festivals per jaar, luxe boodschappen. Dat beeld dat studenten het maar goed hebben en overal naar toe kunnen maakt dat als het OV duurder moet worden, er ook naar studenten gekeken moet worden. Zij kunnen voor een relatief laag bedrag het hele land doorreizen. Dat is zeker fijn voor hun die geen kamer hebben kunnen vinden of voor studie en stage op verschillende plekken moeten zijn. Maar SRP maakt ook dat OV vol zit met studenten op trajecten die makkelijk fietsend afgelegd kunnen worden. Ik ben niet tegen SRP, in mijn studietijd actief geweest voor betere studiestelsel, waaruit uiteindelijke SRP is voortgekomen, maar denk dat als reizen in de spits duurder moet worden er ook naar spitreizigers met SRP gekeken kan worden.

dan verhogen ze de prijs van de SRP toch ook, maar om dan te roepen dat er toeslagen moeten komen op elke reis die een student maakt is niet reëel.

en hou er rekening mee dat als je in bulk koopt, wat er bij de SRP feitelijk gebeurt dat prijzen ook anders kunnen zijn. 

en de ov bedrijven hebben daar zelf voor gekozen, die willen graag dat studenten het ov ontdekken zodat ze er later ook mee blijven reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Equinox dat OV ontdekken kan al gratis vanaf de geboorte t/m 11 jaar en goedkoop van 12 t/m18 jaar. SRP was voornamelijk in het leven geroepen studenten tegemoet te komen in hun reiskosten voor studie en stage.

Reputatie 3

 

 

 

 

Overigens vinden ook het KiM (de denktank van het ministerie van I&M) en verkeersdeskundigen van de TU Delft en Eindhoven dat de treintarieven in de spits omhoog moeten. Het idee is dat NS de schaarse capaciteit in de spits aan de hoogste bieder moet verkopen zoals bijv. Thalys/Eurostar dat ook doen.

De politieke steun voor de plannen van Koolmees zou wel eens groter kunnen zijn dan menigeen hier denkt 

 

Dan dient het HRN ook in open toegang te worden aangeboden aan de markt en geen onderhandse gunning aan NS, dan is pas echt sprake van marktwerking.

Reputatie 3

Ben benieuwd of deze krankzinnige plannen 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Ik vrees alleen ook dat NS weer iets heel ingewikkelds in gedachten heeft wat niemand snapt en niet gaat werken. 

 

Het gaat hier niet om een spits- en daltarief maar om een hoger tarief voor een drukke trein ten opzichte van een minder drukke trein. Een trein in de ochtendspits van bijvoorbeeld Amsterdam Centraal naar Almere Centrum is dan goedkoper als in de andere richting.

Reageer